Решение по дело №189/2019 на Районен съд - Чирпан

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 септември 2019 г. (в сила от 17 декември 2019 г.)
Съдия: Тихомир Колев Колев
Дело: 20195540200189
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 май 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 46

17.09. 2019 год. гр. Чирпан

В ИМЕТО НА НАРОДА

Районен съд Чирпан, втори състав

На 11. 09. 2019 год.

В публично заседание в състав:

                     Председател: ТИХОМИР КОЛЕВ

 Секретар: ДОНКА ВАСИЛЕВА

Сложи за разглеждане докладваното от Районен съдия ТИХОМИР КОЛЕВ

АНД номер 189 по описа за 2019 година

и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по повод жалбата на И.А.А., ЕГН **********, съдебен адрес: ***, пл. *, чрез адв. Х.И.Х. ***033/ 19. 03. 2019г. на *И. на длъжност началник на отдел „Контрол по РПМ“, Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“, Агенция „Пътна инфраструктура“ – гр. София, бул. Македония №3, упълномощен с Пълномощно вх.№ П-285/07.12.2018г., с което му е наложена глоба в размер на 1000. 00 /хиляда/ лева по чл. 53, ал.1, т.2 от  ЗДвП и е с правно основание чл. 59 и следващите от Раздел V на ЗАНН.

 Жалбоподателят останал недоволен от така издаденото НП и моли то да бъде отменено, или алтернативно да бъде изменено съгласно чл. 28 от ЗАНН.

Въззиваемата страна, редовно призовани, представлявани от процесуален представител, вземат становище като оспорват жалбата.

Съдът, като взе предвид събраните по делото писмени и гласни доказателства, преценени по отделно и в тяхната съвкупност, намира за установена следната фактическа обстановка:

Жалбата е допустима и разгледана по същество е основателна по следните съображения:

Видно от представените по делото писмени доказателства се установява, че жалбата е подадена в срок.

Установи се по делото, че с НП № 6033/ 19. 03. 2019г. на *И. на длъжност началник на отдел „Контрол по РПМ“, Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“, Агенция „Пътна инфраструктура“ – гр. София, бул. Македония №3, упълномощен с Пълномощно вх.№ П-285/07.12.2018г. е наложено на жалбоподателя глоба в размер на 1000. 00 /хиляда / лева по чл. 53, ал.1, т.2 от  ЗДвП,  затова че: “ На 25.02.2019 г., в 13:00 часа, на път АМ Тракия км 190+600 в посока гр. Стара Загора - гр.Пловдив, И.А.А. е управлявал и осъществявал движение на съчленено от ППС с пет оси - МПС с две оси марка „Скания" модел „Р 124 ЛА 4x2 НА 420" с рег. № **и полуремарке с три оси с рег. № **.“

В процеса на проверката е направено измерване, при което е констатирано, че са надвишени нормите на Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС (Наредбата), както следва:

1.Измерената дължина на ППС е 17.50 м., при максимално допустима дължина 16.50 м., съгласно чл.5, ал.1, т. 3, буква В от Наредбата. Съгласно чл. 2 на Наредбата, при надвишаването на нормите по чл.5, ППС е извънгабаритно. Измерването е извършено с техническо средство -ролетка 1241/18 (50м.) ППС превозва арматура.

Измерените параметри на гореспоменатото ППС показват, че ППС е извънгабаритно по смисъла на §1, т.1 от Допълнителните разпоредби на Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, респективно извънгабаритно по чл. 2 на Наредбата. Съгласно чл. 26, ал. 2, т. 1, буква „а" от ЗП движението на извънгабаритни и тежки ППС е забранено и се осъществява само с разрешение (разрешително или квитанция за платени пътни такси) за дейност от специалното ползване на пътищата на администрацията управляваща пътя (АПИ).

За така измерените параметри на ППС при проверката, водачът не е представил на длъжностното лице на АПИ валидно разрешение (разрешително или квитанция за платени пътни такси) за движение на извънгабаритно пътно превозно средство по смисъла на §1, т.1 от Допълнителните разпоредби на Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, респективно извънгабаритно по чл. 2 на Наредбата.

Водачът е следвало да провери и да се убеди, че параметрите на ППС с товар или без товар не надвишават максимално допустимите норми по Наредбата или разрешените параметри с разрешение (разрешително или квитанция за платени пътни такси) за дейност от специално ползване на пътищата, издадени по реда на раздел IV от Наредбата, но не го е сторил и е извършил виновно административно нарушение по чл. 26, ал. 2, т. 1, буква „а" от ЗП.

Нарушението не е маловажно. Надвишаването на нормите на Наредбата повишава рисковете относно безопастността на движение, повреждане и преждевременно износване на пътната инфраструктура. По тези причини движението на ППС по РПМ с параметри надвишаващи нормите на Наредбата се осъществява със разрешение (разрешително или квитанция за платени пътни такси) за дейност от специалното ползване на пътищата, с което се разрешава движение на ППС по строго определен маршрут и се заплащат пътни такси.

Към момента на проверката лицето И.А.А. е осъществявало движение на извънгабаритно пътно превозно средство по смисъла на §1, т.1 от Допълнителните разпоредби на Наредбата, респективно извънгабаритно по чл. 2 на Наредбата без разрешение (разрешително или квитанция за платени пътни такси), издадено по реда на раздел IV на Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС от администрацията управляваща пътя (АПИ) за дейност от специално ползване на пътищата (описва се нарушението, датата и мястото и обстоятелствата, при които е било извършено), с което е нарушил разпоредбите на чл. 26, ал. 2, т. 1, буква „а" от Закон за пътищата във връзка с чл. 37, ал. 1, т.1 на Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС.

Нарушението е за първи път.

Установеното в АУАН нарушение се потвърждава от приложените доказателства: Разписка за връчен АУАН, копия: лична карта, свидетелство за регистрация на ППС част 2, пътен лист, трудов договор.

Предвид изложеното, оценка на приложените към АУАН документи, степента на надвишаване на нормите на Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, изпълнението на условията на чл. 37, ал. 3 от Наредбата след акта, което се отчита като смекчаващо вината обстоятелство и на основание: чл. 53, ал. 1, т. 2 във връзка с нарушаване на разпоредбата на чл. 26, ал. 2, т. 1, буква А от Закона за пътищата и на основание чл. 53 от ЗАНН.

Съдът, като взе предвид събраните по делото писмени и гласни доказателства, преценени по отделно и в тяхната съвкупност, намира за установена следната фактическа обстановка:

На жалбоподателя бил съставен Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 0006784/ 25.02.2019 г. от И.Й.Д. на длъжност инспектор дирекция АРОК АПИ гр. София, в присъствието на свидетеля В.Т.А..

От правна страна, АНО приел, че с описаното деяние жалбоподателят е нарушил разпоредбите на чл. 26, ал. 2, т. 1, буква "а" от Закона за пътищата (ЗП) във връзка с чл. 37, ал. 1, т. 1 на Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, поради което и на осн. чл. 53, ал. 1 от Закона за пътищата го санкционирал с глоба в размер на 1000 лева.

Фактическите констатации, отразени в АУАН и възпроизведени в НП се потвърждават от показанията на актосъставителя и свидетеля по акта, които кореспондират както помежду си, така и с разписка за платени пътни такси за ползване на републиканската пътна мрежа от процесното извънгабаритно ППС, видно от която въпросната такса е била заплатена в деня на проверката, но след констатиране на нарушението – в 14,22 часа. Съдът кредитира показанията на свидетелите, тъй като се основават на техните преки и непосредствени възприятия и кореспондират с приобщените по делото писмени доказателствени средства.

С обжалваното НП, жалбоподателят е санкциониран, на основание чл. 53, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата ("Наказват се с глоба от 1000 до 5000 лв., ако деянието не представлява престъпление, физическите лица, нарушили разпоредбите на чл. 25, чл. 26, ал. 1, т. 1, букви "в" и "г", т. 2, ал. 2 и ал. 5 и чл. 41 или които извършат или наредят да бъдат извършени следните дейности: 1. нанасяне на повреди или унищожаване на пътищата, пътните съоръжения и принадлежностите на пътя; 2. движение на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства и товари без разрешение на собственика или администрацията, управляваща пътя; 3. разпиляване на вредни вещества, опасни за хората и околната среда; 4. извършване в обхвата на пътя на: а) дейности, застрашаващи безопасността на движението, или използване на пътищата извън тяхното предназначение; б) дейности, предизвикващи прекъсване, отклоняване или спиране на движението; 5. извършване в обхвата на пътя и обслужващите зони без разрешение на администрацията, управляваща пътя, на: а) строителни и ремонтни работи по пътищата; б) прокарване на нови и ремонт на съществуващи телеграфни, телефонни, електропроводни, въжени и други линии, кабели, продуктопроводи, водопроводи, напоителни и други канали; в) (отм.); ; ; г) (отм.); ; ; 6. разкриване на кариери на разстояние, по-малко от 300 м от оста на пътя и на по-малко от 1000 м от мостовете, без разрешение на администрацията, която управлява пътя") за нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. "а" от ЗП ("За дейности от специалното ползване на пътищата [вж. пар. 1, т. 8 от ДР на ЗП] без разрешение се забраняват: 1. в обхвата на пътя [вж. пар. 1, т. 1 от ДР на ЗП] и ограничителната строителна линия [вж. пар. 1, т. 5 от ДР на ЗП]: а) движението на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства") във връзка с чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 11 от 03.07.2011 г. на МРРБ (министъра на регионалното развитие и благоустройството) за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС ("Във вътрешността на страната съответните служби за контрол при МВР и Агенция "Пътна инфраструктура" спират и проверяват спрелите и навлезли в обхвата на пътя и ограничителната линия извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства и колесни трактори и друга колесна самоходна техника за земеделското стопанство, регистрирана за работа съгласно Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника, както и съставят акт на водача, на съпровождащото лице и на другите длъжностни лица, когато при проверката се установи, че движението се извършва без разрешително или документ за платена такса в случаите по чл. 14, ал. 3").

От фактическа страна по делото не е спорно, че управлявания от санкционираното лице съчленено от ППС с пет оси - МПС с две оси марка „Скания" модел „Р 124 ЛА 4x2 НА 420" с рег. № **и полуремарке с три оси с рег. № ** следва да бъде квалифицирано като извънгабаритно ППС по см. на определението по чл. 2 във връзка с чл. 5, ал. 1, т. 3, б. "д" от Наредба № 11/03.07.2001 г. за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС.

Съгласно обаче регламентираното изключение по чл. 8, ал. 5 във връзка с чл. 14, ал. 3 от Наредба № 11/03.07.2001 г., извънгабаритните и/или тежките ППС, на които се разрешава да се движат след заплащане само на дължимата такса, са тези, които имат обща маса до 45 тона или натоварване на ос, което не превишава с повече от 30 % допустимите максимални натоварвания на ос по раздел ІІ, както и тези с габаритни размери: широчина - до 3, 30 м., височина - до 4, 30м. и дължина - до 22м.

В случая управляваното ППС е било с измерена от проверяващите органи дължина - 16. 50 м., поради което и на основание чл. 14, ал. 3 от Наредбата на МРРБ, необходимото и достатъчно условие за неговото движение, е било заплащането на определена такса (която е била заплатена в деня на проверката, но след констатиране на нарушението – в 14,22 часа). Следователно движението му не може да бъде квалифицирано като нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, б "а" от ЗП, защото тази норма въвежда забрана за движение на тежки и извънгабаритни ППС без разрешение. След като нормативно е предвидено, че е допустимо движение на извънгабаритно ППС до определени габаритни размери, без издадено разрешение, след заплащане на определена такса и доколкото в случая управляваното от жалбоподателя ППС е отговаряло на условията на чл. 14, ал. 3 от Наредба № 11/2001 г. /както беше посочено по-горе в изложението, измерената от проверяващите органи дължина на процесното ППС е била 16. 50 м. /, административнонаказателната разпоредба, която съдържа в хипотезата си установените от контролните органи съставомерни факти, е тази на чл. 177, ал. 3, т. 1 от Закона за движение по пътищата, предвиждаща налагане на административно наказание глоба от 500 лв. до 3 000 лв. за управление на ППС, което има размери, маса или натоварване на ос, надвишаващи нормите, определени от министъра на регионалното развитие и благоустройството, без да е спазен установения за това ред. Нормите за маса, размери и натоварване на ос, както и реда за движение на ППС – след заплащане на такса, са определени от Наредба № 11/03.07.2001 г., издадена от Министъра на регионалното развитие и благоустройството за движение на извънгабаритни и/ или тежки ППС.

Следователно когато движението на извънгабаритно ППС се извършва без необходимото разрешение по чл. 8, ал. 2 от Наредбата № 11/03.07.2001 г. във вр. с чл. 26, ал. 3 от ЗП, е налице нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, буква "а" от ЗП и се осъществява състава на чл. 53, ал. 1 от ЗП. Когато движението на ППС се извършва без заплатената такса по чл. 14, ал. 3 от Наредбата, се осъществява състава на чл. 177, ал. 3 от ЗДвП, а не състава на чл. 53, ал. 1 от ЗП (В този смисъл Решение № 40 от 28.02.2018 г. по к. а. н. дело № 4/2018 г. на Административен съд - Стара Загора).

Тук следва да се отбележи също, че съгласно разпоредбите на чл. 189, ал. 1 във връзка с чл. 167, ал. 3, изр. 2 от ЗДвП, служителите на АПИ разполагат с правомощия да контролират габаритните размери на ППС, респективно да съставят актове за нарушения по този закон. Тази нормативна регламентация е в унисон с нормата на чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 11/03.07.2001г, според която във вътрешността на страната съответните служби за контрол при МВР и Агенция "Пътна инфраструктура" спират и съставят акт на водача на извънгабаритното и/или тежко пътно превозно средство, на съпровождащото лице и на другите длъжностни лица, когато при проверката се установи, че движението на извънгабаритни и/или тежки ППС се извършва без разрешително или документ за платена такса в случаите по чл. 14, ал. 3. А нормата на чл. 189, ал. 12 от ЗДвП предвижда наказателните постановления да се издават от министъра на вътрешните работи, от министъра на отбраната, от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията /към когото е създадена Агенция "Пътна инфраструктура/ и от кметовете на общините или от определени от тях длъжностни лица съобразно тяхната компетентност. Следователно няма нормативна пречка по съставените от служители на Агенция "Пътна инфраструктура" АУАН по ЗДвП да бъдат издавани наказателни постановления (В този смисъл Решение № 392 от 21.11.2018 г. по к. а. н. дело № 411/2018 г. на Административен съд - Стара Загора).

По изложените съображения, съдът намира, че обжалваното НП се явява незаконосъобразно, поради което следва да бъде отменено.

Водим от горните мотиви, съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 6033/ 19. 03. 2019г. на *И. на длъжност началник на отдел „Контрол по РПМ“, Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“, Агенция „Пътна инфраструктура“ – гр. София, бул. Македония №3, упълномощен с Пълномощно вх.№ П-285/07.12.2018г., с което на жалбоподателя И.А.А., ЕГН **********, съдебен адрес: ***, пл. *, чрез адв. Х.И.Х. *** му е наложено административно  наказание- глоба в размер на 1000. 00 /хиляда/ лева на основание чл. 53, ал.1, т.2 от  ЗДвП, , като незаконосъобразно.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд Стара Загора в 14 дневен срок от съобщаването по реда на АПК.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: