Определение по дело №1189/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 840
Дата: 9 юни 2020 г.
Съдия: Милена Маринова Дичева
Дело: 20207180701189
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 юни 2020 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

logo

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

№ 840/9.6.2020г.

гр. Пловдив, 9 юни 2020 г.

 

                     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, I отделение,  XI с., в закрито заседание на девети юни  през две хиляди и двадесета  година,  в състав:

 

Председател:  Милена Несторова - Дичева                                                            

                  

като разгледа   адм. дело № 1189  по описа за 2020 г., взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба, подадена от НЧ „Пробуда 1899“ с.Каравелово, ЕИК ***, представлявано от Д.Н.Ш.– секретар, със седалище и адрес на управление с.*** срещу решение на комисия на община Карлово по разпределение на предвидените от държавния и общинския бюджет средства за читалищна дейност за 2020 г.

Настоящият състав на АС-Пловдив намира жалбата за недопустима по следните съображения:

Предмет на процесното оспорване е решение на комисията по чл.23 ал.1 от ЗНЧ по т.1 от дневния ред на заседанието, провело се на 25.02.2020 г.

Процесното решение обективира разпределение на държавните субсидирани бройки от МК между читалищата в община Карлово съгласно чл.23 ал.1 от ЗНЧ.

Този състав счита, че това решение не представлява ИАА съответно не подлежи на оспорване по реда на АПК споделяйки изцяло особеното мнение на съдия Ж.Петрова по Определение № 2381 от 13.02.2020 г. на ВАС по адм. д. № 10825/2019 г.

Решенията, с които се разпределя държавната субсидия за читалищата на територията на община Б., не са индивидуални административни актове, поради което не подлежат на разглеждане по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

Комисията по чл. 23, ал. 1 от Закона за народните читалища не е държавен или общински орган, не е и друг вид институция с възложени по закон административни правомощия. Съставът на комисията сочи на отсъствието на отношения на субординация между нея и отделните читалища. Тя е формирана от представители на всички читалища на територията на общината. Включването на организациите в състава на органа, който приема решението за разпределение на държавната субсидия, опровергава преценката за съществуването на административно правоотношение, изискващо две, външни една спрямо друга страни, едната от които да е подчинена на властта на другата. Читалището, което обжалва решението на комисията, същевременно е член на нейния състав. При положение, че не могат да бъдат различени две страни със самостоятелна правосубектност, не може да се направи извод за съществуващо между читалището-жалбоподател и комисията материално правоотношение, а това изключва възможността за възникването и на редовно процесуално правоотношение по повод оспорването на решението на комисията. Определянето на съответния дял от субсидията за всяко читалище се извършва от самите читалища като израз на правото им на самоуправление, с прилагане на принципа на вишегласието, въз основа на нормативи, разработени от Министерството на културата. Читалищата са равнопоставени в отношенията, които възникват по повод на работата на комисията.

Липсата  на административно правоотношение  вкл.  съотношение на власт-подчинение между комисията и отделното читалище формира извод за липсата на ИАА, който да подлежи на оспорване по реда на АПК. Читалището – жалбоподател е участник в тази комисия съответно за същото съществува възможност да участва при вземането на решението за разпределението на процесната субсидия съответно няма как след като един участник е взел участие при вземането на едно решение като част от колективен орган да може да оспорва впоследствие това решение. В този ред на мисли константната практика на ВАС напр. по отношение на общинските съветници е,  че те  не могат да оспорват решенията на Общинския съвет. Действително, в конкретния случай читалището-жалбоподател не е взело участие в конкретното заседание  на комисията, но за него е съществувала възможността за това. Самият състав на комисията, начина ѝ на формиране не предполага решенията на същата да имат административен характер напротив, както е отбелязано в особеното мнение на съдия Ж.Петрова, тя се формира от равнопоставени субекти.

По изложените съображения жалбата на НЧ „Пробуда 1899“ с.Каравелово  следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото прекратено.

 

Ето защо и на основание чл.159, т.1 от АПК, Съдът

 

                                           О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И  :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата, предявена от НЧ „Пробуда 1899“ с.Каравелово, ЕИК ***, представлявано от Д.Н.Ш.– секретар, със седалище и адрес на управление с.*** срещу решение на комисия на община Карлово по разпределение на предвидените от държавния и общинския бюджет средства за читалищна дейност за 2020 г.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 1189/2020 год. по описа на Административен съд Пловдив.      

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

                           

Административен съдия: