Решение по дело №215/2022 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 24
Дата: 21 февруари 2023 г. (в сила от 21 февруари 2023 г.)
Съдия: Бистра Радкова Бойн
Дело: 20227270700215
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 декември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ ...........

град Шумен, 21.02.2023г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

          Шуменският административен съд, в открито заседание, на шести февруари през две хиляди двадесет и трета година, в следния състав:

                   Председател:  Снежина Чолакова

                                                                                     Членове:   Росица Цветкова

                                                                                                        Бистра Бойн

 

при секретаря Св.Атанасова и прокурор П.Вълчев при ОП-Шумен, като разгледа докладваното от съдия Б.Бойн КАНД № 215 по описа за 2022г. на Административен съд- Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл.63 ал.1 предл.второ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по касационна жалба от Г.Д.Ч., ЕГН ********** ***, срещу Решение № 366 от 11.11.2022г., постановено по АНД № 1340/2022г. по описа на Районен съд- гр.Шумен, с което е потвърден Електронен фиш серия „К” № ***, издаден от  ОД на МВР-Шумен, с който на основание чл.189 ал.4, във вр. с чл.182 ал.2 т.5 от ЗДвП на жалбоподателя е наложено административно наказание глоба в размер на 400.00 лева, за извършено нарушение на чл.21 ал.2, във връзка с ал.1 от ЗДвП.

В жалбата и допълнително становище от 03.02.2023г. се сочи, че решението е незаконосъобразно, като постановено в нарушение на материалния закон и съдопроизводствените правила. Твърди се, че решението съдържа мотиви относно друго лице- жалбоподател. Не били съобразени доводите на жалбоподателя относно липсата на доказателства за вида на техническото средство за контрол на скоростта и дали същото е годно и сертифицирано. Не били спазени изискванията за условията и реда за използване на АТСС за контрол на правилата за движение по пътищата, понеже липсвали реквизити в съставения протокол по чл.10 от Наредбата. Въз основа на тези допуснати процесуални нарушения се твърди, че ЕФ е незаконосъобразен, а съдът е постановил неправилно решение, което се моли да бъде отменено, както и потвърдения с него ЕФ. В открито съдебно заседание не се явява представител на жалбоподателя. Представя се становище, с което се поддържа жалбата и се претендират деловодни разноски, но без доказателства за сторени такива.

Ответникът по касация- ОД на МВР-Шумен не изразява становище по касационната жалба в указания срок. Изпраща представител в открито съдебно заседание, който оспорва жалбата и претендира разноски.

            Представителят на Шуменска Окръжна Прокуратура намира, че жалбата е процесуално допустима, а разгледана по същество е неоснователна. Излага аргументи, че решението на районния съд е валидно, допустимо и правилно и моли същото да бъде оставено в сила.

             Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на жалбата и обсъди направените в нея оплаквания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл.218 и чл.220 от АПК, намира за установено следното:  Касационната жалба е допустима, като подадена в законоустановения срок по чл.211 ал.1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт, съгласно разпоредбата на чл.210 ал.1 от АПК и при спазване на изискванията на чл.212 от АПК. Разгледана по същество, същата се явява неоснователна. Съображенията за това са следните:

С обжалваното решение е потвърден Електронен фиш серия „К” № ***, издаден от  ОД на МВР-Шумен, с който на основание чл.189 ал.4, във вр. с чл.182 ал.2 т.5 от ЗДвП на жалбоподателя Г.Ч. е наложено административно наказание глоба в размер на 400.00 лева, за извършено нарушение на чл.21 ал.2, във връзка с ал.1 от ЗДвП.

За да постанови това решение, въззивният съд е установил, че в електронния фиш е констатирано административно нарушение извършено на 19.02.2021г. в 15.39 часа в обл.Шумен, път I- 4 км.253+346, посока на движение към гр.Търговище с АТСС „ARH CAM S1“, като при максимално допустима скорост– 60км/ч., въведена с пътен знак В-26 и Заповед №РД-11-39/16.01.2020г. за ВОБД, била засечена скорост на движение на МПС- лек автомобил “***“ с рег. № ***от 107 км/ч. При направена справка било установено, че ползвател на автомобила е жалбоподателката Ч.. За заснетото нарушение, от ОДМВР– гр.Шумен бил издаден електронен фиш серия „К” № ***, в който при текстовото описание на нарушението са посочени  дата, час и място на извършване, пътния знак, с който е въведено ограничението, техническото средство, с което е установено, разрешената скорост на движение от 60 км/ч., установена скорост на движение от 107 км/ч., превишението от 47 км/ч., както и отчетена допустимата грешка при измерването.  На жалбоподателя, на основание чл.189 ал.4, във вр. с чл.182 ал.2 т.5 от ЗДвП, е наложено административно наказание глоба в размер на 400.00 лева, за извършено нарушение на чл.21 ал.2, във връзка с чл.21 ал.1 от ЗДвП.

Съдът е приел, че фактът на ограничението на скоростта и мястото на нарушението са безспорно установени от свидетелски показания на служител на сектор „ПП“ при ОДМВР Шумен, схема на участъка с поставени пътни знаци от Областно Пътно управление- Шумен, както и от приложените две снимки- на позиционираното на пътя техническо средство и на процесния автомобил. Въз основа на тази фактическа обстановка, съдът е приел, че при издаване на оспорения електронен фиш не са допуснати нарушения на процедурните правила. Същият е съставен съгласно утвърдения образец и в пълно съответствие с чл.189 ал.4 от ЗДвП. Нарушението, за което е санкциониран жалбоподателят е безспорно установено чрез допустимо от закона изправно техническо средство. Съдът е счел за неоснователни възраженията на жалбоподателя за допуснати нарушения на материалния закон и на административно-производствените правила и е потвърдил изцяло електронния фиш, като правилен и законосъобразен.

            Настоящият състав намира, че въззивният съд е направил обстоен анализ на фактите, като е събрал всички относими доказателства, включително от трети лица- Областно Пътно Управление- гр.Шумен и правилно е установил фактическата обстановка, респективно на тази база е направил правилни и законосъобразни правни изводи в постановеното от него решение, поради което същите не следва да бъдат изцяло преповтаряни и на осн. чл.221 ал.2 от АПК, препраща към мотивите на първоинстанционния съд.

            Настоящата инстанция констатира твърдяната грешка в мотивите на решението, изразена в посочването на двама различни собственици на процесния автомобил в частта относно фактическата обстановка, но същата е техническа и по никакъв начин не влияе върху елементите на процесното нарушение, които фигурират в съдебния акт. Грешката подлежи на коригиране по друг процесуален ред, а не по този за отмяна на решение чрез касационно обжалване.

            Не се установи твърдяната в касационната жалба липса на мотиви в решението по изложените доводи за годност на техническото средство. По отношение на вида на същото- мобилно или стационарно, са налице писмени доказателства по делото, с които жалбоподателят се е запознал, понеже оспорва реквизитите им, а именно Протокол за проверка, в който е посочено, че техническото средство е преносима система за контрол на скоростта. Това е видно и от проложената снимка към ЕФ.

            

             Правилно въззивният съд е приел, че в хода на административно наказателното производство не са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила. Нарушението е подробно текстово описано в оспорения акт. Административно-наказващия орган е приложил действащата законова разпоредба, която е била нарушена- чл.21 ал.2 от ЗДвП, която е препращаща към ал.1 и е наложил санкция в абсолютния размер, предвиден от законодателя. От събраните по делото доказателства се установява, че нарушението е установено и заснето с годно техническо средство  преносим уред за контрол на скоростта, заснемаща датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, с което е извършено нарушението. Номерът на техническото средство е надлежно посочен в електронния фиш. Лекият автомобил, ползван от жалбоподателя е отчетливо заснет на снимката, представена пред въззивния съд, като е посочено точното място на контрол с номенклатура на пътя, сочеща на вида му, а именно- път I-4 е първокласен път от Републиканската пътна мрежа на България в Северна България, точен километър и GPS координати на автомобила. Разположението на пътните знаци, ограничаващи скоростта, се установява от схемата на участъка, приложена на стр.48 от въззивното дело.  С оглед на изложеното, съдът намира за неоснователни доводите на касатора за порочност на електронния фиш, поради допуснати съществени процесуални нарушения при издаването му.

            Съгласно Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на ВАС по т. д. № 1/2013 г., легалната дефиниция на понятието "електронен фиш" се съдържа в §1 от ДР на ЗАНН, възпроизведена и в §6, т.63 от ДР на ЗДвП. Електронният фиш е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства. Определението за ЕФ е изведено въз основа на понятието писмен документ, разглеждан като материализирано с писмени знаци изявление. В настоящия казус е издаден електронен фиш с всички изискуеми реквизити, поради което следва да се приеме че е налице официален диспозитивен документ, с който законодателно е предвидено да се налагат административни наказания. Видно от Справка за нарушител, приложена на стр. 22-24 от въззивното дело, по отношение на жалбоподателката са налице 44 бр. влезли в законна сила ЕФ за нарушения на ограничението на скоростта на движение.            

          Съгласно т.65 от ДР на ЗДвП "Автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган. По настоящото дело са представени Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 17.09.5126 и Протокол на Български институт по метрология №81-С-ИСИС/29.10.2020г., от които е видно, че при условията на извършен полеви тест системата за контрол отговаря на метрологичните изисквания. По делото е приложен и надлежно съставен Протокол за използване на АТСС от 22.21.2021г., рег №869р-1341, придружен с дигитална снимка на местонахождението на уреда. Протоколът по чл.10 ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. е доказателството, посредством което се установява мястото и времето на извършване на нарушението, вида на АТСС, с което е заснето нарушението, посоката на движение, в която се осъществява контрола, въведените ограничения и мястото на което е поставено мобилното АТСС. В протокола се посочват начален и краен номер на видеоклип, а не номер на снимка, която представлява извадка от клипа и освен начало и край на работа, посочени в часове, не следва да фигурира друго време, както неправилно се сочи в касационната жалба. Няма данни по делото техническата документация на техническото средство да е била на унгарски език, съответно неразбираема за служителите на ОД на МВР, каквито твърдения излага касаторът.            

            Съгласно чл.6 ал.1 от ЗДвП, участниците в движението съобразяват своето поведение със сигналите на длъжностните лица, упълномощени да регулират или да контролират движението по пътищата, както и със светлинните сигнали, с пътните знаци и с пътната маркировка. Съгласно чл.21 ал.2, посочен като нарушен в ЕФ, когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е различна от посочената в ал.1 - 90км.ч. извън населено място за превозно средство от категорията на процесното, това се сигнализира с пътен знак. Съгласно чл.7 от Наредба № 3 от 16.08.2010 г. за временната организация и безопасността на движението при извършване на строителни и монтажни работи по пътищата и улиците, за въвеждане на ВОБД при извършване на СМР в обхвата на пътя се използват самостоятелно или съчетани помежду им пътна маркировка, пътни знаци, пътни светофари и други средства за сигнализиране. Според чл.9 ал.1  пътните знаци за въвеждане на ВОБД отговарят на изискванията на Наредба № 18 от 2001 г. за сигнализация на пътищата с пътни знаци. От схемата е видно, че в посока гр.Шумен на процесния участък към датата на процесното нарушение е поставен знак В- 26, указващ ограничение от 60км.ч. По отношение на ограничението на скоростта на 60км.ч. в процесния участък с пътен знак В- 26 са приобщени безспорни доказателства по делото. Водачът е следвало да съобрази поведението си именно с пътните знаци и фактическият състав на нарушението по чл.182 ал.2 т.2 от ЗДвП е превишаване на разрешената скорост. Обстоятелството дали и кога е било обявено публична поставянето на техническо средство за контрол на скоростта не подлежи на установяване по настоящото производство, понеже жалбоподателят е следвало да съобрази избраната скорост на движение с поставените пътни знаци. За пълнота следва се посочи, че  съдът служебно констатира, че в ежедневна справка за пътната обстановка за процесния ден- 19.02.2021г. на сайта на МВР е обявено, че движението по път Търговище– Белокопитово се осъществява с повишено внимание, като скоростта на движение се ограничава на места във връзка със строителството на обект АМ „Хемус”.            

            По гореизложените съображения настоящата инстанция намира, че решението на районния съд е постановено в унисон с материалния закон и при съблюдаване на съдопроизводствените правила, поради което не са налице сочените в касационната жалба основания за отмяната му. Въз основа на изложеното касационната  жалба се явява неоснователна и следва да бъде отхвърлена, а обжалваното съдебно решение като законосъобразно и правилно следва да бъде оставено в сила.

            При този изход на делото претенцията за присъждане на юрисконсултско възнаграждение на ответната страна е основателна и следва да бъде уважена в хипотезата на чл.63д ал. 4 от ЗАНН в размер на 80 лв. на осн. чл.78 ал.8 от ГПК, вр. чл.37 от Закона за правната помощ, вр. чл.24 от Наредбата за заплащане на правната помощ.

            Водим от горното и на основание 63 ал.1 изр.2 от ЗАНН и чл.221 ал.2  от АПК, Шуменският административен съд

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОСТАВЯ в сила решение № 366 от 11.11.2022г., постановено по ВАНД № 1340/2022г. по описа на Районен съд - гр.Шумен.  

 

ОСЪЖДА Г.Д.Ч., ЕГН ********** *** да заплати на ОД на МВР- гр.Шумен, юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 /осемдесет лева/ лв.      

 

Решението е окончателно.

 

            ПРЕДСЕДАТЕЛ:........................           ЧЛЕНОВЕ:1. .......................

           

                                                                                                     2. ....................

ЗАБЕЛЕЖКА: Решението е окончателно и не подлежи на обжалване. Влязло в сила на 21.02.2023г.