Решение по дело №117/2019 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 24 септември 2019 г. (в сила от 23 октомври 2019 г.)
Съдия: Мария Николаевна Ницова
Дело: 20197140700117
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 март 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

443/24.09.2019 г., гр. Монтана

В  името на народа

            Административен съд - Монтана, ІV-ти състав, в открито  заседание на четвърти септември две хиляди и деветнадесета  година, в състав:  

 

                                                                            Административен съдия: Мария Ницова

при секретаря Лазарова

като разгледа докладваното  от  съдия Ницова адм. дело № 117  по описа за 2019 г.  и   за да  се  произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл.45, ал.4 от Закон за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/във вр. с чл.145 и сл. от АПК.

            Образувано е по жалба на кмета на община Бойчиновци, с които се иска да се бъде отменено като незаконосъобразно решение № 455 от протокол № 48/27.02.2019 г. на Общински съвет Бойчиновци, с което на основание чл.21, ал.1, т.23 ЗМСМА: „1. Общински съвет - Бойчиновци дава съгласие в рамките на 2019 година да бъде извършен ремонт на всички детски и спортни площадки на територията на общината. 2.Общински съвет - Бойчиновци дава съгласие от бюджета на община Бойчиновци за 2019 година да бъдат отделени необходимите средства за извършване на ремонтни дейности на всички детски и спортни площадки на територията на общината. 3.Правилното и законосъобразно изпълнение на взетото решение се възлага на кмета на общината.“. В жалбата се поддържа, че оспореният административен акт е незаконосъобразен, тъй като е постановен в противоречие с материалния закон при съществени нарушения на административнопроизвоствените правила. По същество на спора оспорващият, чрез пълномощника адв. А*** , поддръжа жалбата и моли да бъде отменен оспорения административен акт, като моли присъждане на разноски по делото.

            Общински съвет Бойчиновци, представляват от председателя на Общинския съвет, оспорва жалбата и излага доводи, че оспореното решение е законосъобразно.

            Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе предвид развитите доводи в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба, намира за установено следното:

            Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество е основателна.

            Предмет на спора е законосъобразността на решение № 455 от протокол № 48/27.02.2019 г. на Общински съвет Бойчиновци, с което на основание чл.21, ал.1, т.23 ЗМСМА: 1.   Общински съвет - Бойчиновци дава съгласие в рамките на 2019 година да бъде извършен ремонт на всички детски и спортни площадки на територията на общината. 2.          Общински съвет - Бойчиновци дава съгласие от бюджета на община Бойчиновци за 2019 година да бъдат отделени необходимите средства за извършване на ремонтни дейности на всички детски и спортни площадки на територията на общината.

3.Правилното и законосъобразно изпълнение на взетото решение се възлага на кмета на общината. Обжалваното решение на ОбС Бойчиновци. - орган на местно самоуправление, е взето във връзка с докладна записка на общински съветник, след проведен дебат на заседание на Общински съвет Бойчиновци, като е посочено правното основание за приемането му, но без да са посочени мотиви, които да го обосновават.

            Настоящата съдебна инстанция, въз основа на събраните доказателства, като взе предвид становищата на страните, формира следните правни изводи по същество на спора:

            В рамките на служебна проверка за законосъобразност на обжалваното решение, която настоящият съдебен състав дължи на основание чл.168, ал.1 АПК, се установява, че решението е взето без да са изяснени съществени  факти и обстоятелства, вкл. относно компетентността на органа на местното самоуправление, което би довело до нищожност на приетото решение.

            Това е така, тъй като обжалваното решение на Общински съвет Бойчиновци е взето на основание чл.21, ал.1, т.23 ЗМСМА, съгласно който общинският съвет решава и други въпроси от местно значение, които не са от изключителната компетентност на други органи, включително за обявяване на определен ден за празничен и неприсъствен на територията на общината, района, кметството или населеното място по предложение на кмета на общината след съгласуване с областния управител. С обжалваното решение, органа на местно самоуправление е решил въпроси, който макар и да са от местно значение, но съгласно чл.64, ал.2 от Наредба № 1 от 12.01.2009 г. за условията и реда за устройството и безопасността на площадките за игра,“ Поддържането и контролът на площадките за игра, на подходите към тях и на съоръженията и елементите им се извършват от техните стопани.“.

            Доколкото в производството не са представени доказателства кои са стопаните на „всички детски  и спортни площадки“,  тоест не е ясно дали същите са със стопанин община Бойчиновци,  като предвид разпоредбата на §1, т.6 от ДР на посочената Наредба № 1 от 12.01.2009 г. за условията и реда за устройството и безопасността на площадките за игра „Стопанин на площадка за игра“ е собственик, наемател или концесионер на поземления имот или на сграда или на част от сграда, на чиято територия е разположена площадката за игра“, т.е. не е предвидена възможност общинския съвет да дава съгласие за разходване на средства от общинския бюджет за извършване на тези дейности, ако същите не се стопани на площадката, т.к. ремонтът е дейност по поддържането на съответната площадка,  респективно вземането на такова решение евентуално не би попадало в компетентността на органа на местно самоуправление, ако същите имат друг стопанин.

            Съгласно разпоредбата на чл.67 от посочената Наредба № 1 от 12.09.2009 г.

 „1. Стопанинът на площадката за игра съставя план за контрола и поддържането й за осигуряване на съответствие с изискванията за безопасност. 2.Планът по ал. 1 се изготвя в зависимост от конкретните условия и натовареността на площадката и в съответствие с инструкциите на производителите на съоръженията за игра и на положените настилки с оглед определяне на честотата на извършване на контрола и поддържане на площадката за игра. 3. /Доп. – ДВ, бр. 69 от 2015 г., в сила от 9.10.2015 г./ За целите на контрола и поддържането на площадките за игра може да се прилагат основните изисквания на БДС EN 1176-7 „Съоръжения и настилки за площадки за игра. Част 7: Ръководство за монтиране, контрол, поддържане и използване“. Безспорно така посочените правила са в съответствие със ЗУТ, който е  специален закон по отношение на ЗМСМА и в Наредбата са определени правила, които са задължителни за изпълнение от стопаните на съответните площадки. За пълнота следва да се обърне внимание, че в този раздел ІІ“Поддържане и контрол на площадките за игра тази част“ на  Наредбата, законодателят е приел допълнения и изменения ДВ, бр.70 от 2019 г., в сила от 04.10.2019 г., с които допълнително е регламентирал реда за контрол и поддръжка на площадките за игра.

            За да приемем, че ОбС е компетентен да взема подобни решения на първо място следва да е безспорно установено кои са стопаните на тези площадки, което в настоящото производство не е сторено. След това следва същите да бъдат обследвани, за да е ясно какво следва да бъде предприето, и едва тогава съгласно разпоредбата на §6 от ПДР на цитираната Наредба № 1 от 12.09.2009 г. “Централните и териториалните органи на изпълнителната власт - стопани на обществено достъпни площадки за игра, разположени на открито и закрито, предвиждат необходимите за утвърждаване разходи със Закона за държавния бюджет за съответната година, съответно с общинския бюджет, приет по реда на Закона за общинските бюджети, за планиране на нови площадки за игра, за привеждане на съществуващите площадки за игра в съответствие с изискванията на наредбата, както и за поддържане и контрол на площадките за игра.“ Поради което без да е  ясно дали ОбС е компетентен да вземе такова решение, т.е. дали в случая органът на местно самоуправление  е имал материална компетентност да дава съгласие и да възлага правилно и законосъобразно изпълнение на решение за извършване на дейности, които по силата на материалноправни разпоредби са възложени на стопаните на съответните  детски и спортни  площадки.

            При така събраните и представени в производството писмени доказателства, настоящият съдебен състав споделя изложеното в жалбата становище, че “ няма точна бройка на всички детски и спортни площадки, които следва да бъдат ремонтирани.Следователно няма валидно взето решение на собственика на площадките. Не е извършено обследване от компетентен орган, който да установи ремонтните дейности, необходими за изпълнеше на решението. Няма и възможност да бъде осъществен контрол на изпълнение на решението.“ При приемане на решението не са представени, няма данни за стопанина на площадките, нито  решение относно състоянието им и какви дейности следва да бъдат извършени. На първо място следва да се установи кой е стопанинът на тези площадки, след което  същите следва да бъдат обследвани по установения ред, да се определи какви дейности по поддръжката им следва да бъдат извършени и едва тогава да бъде взето решение и то само за площадки със стопанин община Бойчиновци.

            Основателно в тази връзка е и възражението, че „ няма правна възможност да бъдат „отделени необходими средства от бюджета“. Съгласно цитирания по горе чл. 21, ал. 1, т. 6 от ЗМСМА от правомощията на общинския съвет е „да приема и изменя годишния бюджет на общината, осъществява контрол и приема отчета за изпълнението му“, но по предложение на кмета на община Бойчиновци - разпоредбата на чл. 82, ал. 1 изречение последно от Правилника за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация. Предвид приложените  становища на комисиите би било нарушение на закона и недопустимо, кметът на общината да определя суми, която да използва от бюджета за 2019 година на община Бойчиновци в изпълнение на решението, без да ясно  какви средства и на какво основание, и без гласувано изменение на бюджета на общината от Общински съвет Бойчиновци.

            Настоящият състав не споделя сочените нарушения на административно производствените правила, които са свързани с нарушаване на процедурата за вземане на решението от органа на местно самоуправление, не се установяват от събраните по делото доказателства. Докладната от общинския съветник е разгледана надлежно от компетентните комисии на органа на местно самоуправление, като отрицателното становище на компетентните комисии не е било пречка за разглеждането и от органа за местно самоуправление. В хода на заседанието е изразено становище от председателите на компетентните комисии, проведено е гласуване при което е имало необходимото мнозинство за вземане на решението, но както стана дума по-горе това решение е взето без да е да са изяснени съществени факти и обстоятелства за приемане на правилно решение, вкл. и относно компетентността на органа, липсват мотиви за неговото приемане, което налага същото да бъде отменено като незаконосъобразно постановено.

            Настоящият съдебен състав намира, че искането за присъждане на разноски по делото в полза на оспорващия е неоснователно. Адвокатското възнаграждение е платено от кмета на общината, т.е. от бюджета на община Бойчиновци. Предвид което  нелогично е да се задължи ответникът ОбС, чрез юридическото лице община Бойчиновци, да плати разноските по делото сама на себе си. Следва да се отбележи, че общинският съвет не е самостоятелно юридическо лице, което да разполага с бюджет извън този на общината, тоест в случая е безпредметно да се претендира присъждане на разноски, който са сторени от бюджета на община Бойчиновци да бъдат платени от същата община, като ответник по настоящето съдебно производство. 

            Предвид изложеното, настоящият съдебен състав намира, че  обжалваното решение № 455 от протокол №48/27.02.2019г. на ОбС Бойчиновци, с което на основание чл.21, ал.1, т.23 ЗМСМА: 1. Общински съвет - Бойчиновци дава съгласие в рамките на 2019 година да бъде извършен ремонт на всички детски и спортни площадки на територията на общината. 2. Общински съвет - Бойчиновци дава съгласие от бюджета на община Бойчиновци за 2019 година да бъдат отделени необходимите средства за извършване на ремонтни дейности на всички детски и спортни площадки на територията на общината. 3.Правилното и законосъобразно изпълнение на взетото решение се възлага на кмета на общината, е прието без да са изяснени съществени факти и обстоятелства за приемане на правилно решение, вкл. и относно компетентността на органа, липсват мотиви за неговото приемане, поради което като незаконосъобразно следва да бъде отменено.

            Предвид което и на основание чл.172, ал.2 АПК, съдът

 

                                                         Р Е Ш И :

 

            Отменя решение № 455 от протокол №48/27.02.2019г. на Общински съвет Бойчиновци, с което на основание чл.21, ал.1, т.23 ЗМСМА: 1. Общински съвет - Бойчиновци дава съгласие в рамките на 2019 година да бъде извършен ремонт на всички детски и спортни площадки на територията на общината. 2. Общински съвет - Бойчиновци дава съгласие от бюджета на община Бойчиновци за 2019 година да бъдат отделени необходимите средства за извършване на ремонтни дейности на всички детски и спортни площадки на територията на общината. 3.Правилното и законосъобразно изпълнение на взетото решение се възлага на кмета на общината.            

            Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дни срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                             Административен съдия: