№ 107
гр. гр. ***, 24.08.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ***, ПЪРВИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и седми юли през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:Христо В. Първанов
при участието на секретаря Ваня Б. Костадинова
като разгледа докладваното от Христо В. Първанов Административно
наказателно дело № 20234440200171 по описа за 2023 година
ПРОИЗВОДСТВО ПО РЕДА НА чл. 59 от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № *** от 14.02.2023г. на Директора на Дирекция
„Инспекция по труда” – Плевен, с което на основание чл. 416, ал. 5 от КТ вр. с чл. 413 ал. 2
от КТ на „***, със седалище и адрес на управление: гр. *** с управляващ и представляващ
дружеството В.И.Т с ЕГН ********** е наложено административно наказание имуществена
санкция в размер на 5000.00 лв за извършено административно нарушение по чл. 19 от
Закона за здравословни и безопасни условия на труд.
Жалбоподателят редовно призован не се представлява. С жалбата моли съда да постанови
решение, с което да отмени изцяло наказателното постановление, като незаконосъобразно.
Ответникът редовно призован в съдебно заседание се представлява от старши юрисконсулт
П.Ч, която оспорва подадената жалба. Счита, че жалбата е неоснователна, недоказана и
необоснована, а издаденото наказателно постановление правилно и законосъобразно.
Съдът, като съобрази събраните по делото доказателства - поотделно и в тяхната
съвкупност, взе предвид изложеното в жалбата и становището на жалбоподателя, прие за
установено следното:
Жалбата е подадена в рамките на преклузивният срок по чл. 59 ал. 2 от ЗАНН, в този
смисъл се явява допустима и следва да бъде разгледана.
По основателността на жалбата съдът съобрази следното:
При извършване проверка от 27.10.2022г. до 06.12.2022г. на място на обект „Реконструкция
на обходен път на гр. *** – бул „Европа“ и общински път *** „Изграждане дъждовен
1
колектор“, намиращ се в гр. *** на кръстовището за гр. ***, зад бензиностанция „Петрол“
по повод станал на 27.10.2022г. около 10.00 часа трудов инцидент със смъртен изход с
лицето К.К с ЕГН ********** и по документи в Д.“ИТ“ със седалище Плевен е установено,
че работодателя „***, към момента на трудовия инцидент не е предоставил на техническия
ръководител на обекта О. Ж.М с ЕГН *** необходимата информация за рисковете за
здравето и безопасността им, както и за мерките, които се предприемат за отстраняването,
намаляването или контролирането на тези рискове, като не го е запознал с изготвената за
обекта оценка на риска.
За така констатираното обстоятелство на 06.12.2022 година, в присъствието на свидетеля А.
В. Д., адрес гр. *** на „*** в качеството му на работодател, ЕИК *** , бил съставен акт на
основание чл. чл. 416 ал.1 от КТ за извършено нарушение на чл. 19 ял.1 от Закона за
здравословни и безопасни условия на труд.
Актът за административно нарушение бил връчен на нарушителя.
Впоследствие е издадено и атакуваното наказателно постановление, което санкционира
дружеството с ограничена отговорност с имуществена санкция в размер на 5000.00 лева.
Горната фактическа обстановка се установява по несъмнен начин от представените по
делото писмени доказателства – НП № ***.; заверено копие на обратна разписка от
24.02.2023г. за получаване на НП; заверено копие на трудов договор №01-13/01.06.2020г.;
заверено копие на заповед №ЗАП-№2/12.09.2022г.; заверено копие на заповед №01-
06/12.09.2022г.; заверено копие от протокол за извършена проверка №***, заверено копие на
декларация от О. Ж.М.
В същата насока са и показанията на свидетелите Б. А. Н., А. В. Д. - служители на
Инспекцията по труда и имащи качеството съответно на актосъставител по преписката и на
свидетели по установяване на нарушението и на съставянето на акта. Предвид това, че
показанията им са логически последователни и взаимно допълващи се, в съответствие с
другите събрани по делото доказателства, съдът ги кредитира изцяло.
При съставяне на АУАН и НП не са допуснати процесуални нарушения, които да
доведат до нарушаване правото на защита на жалбоподателя. Съдът счита, че
административноказателното производство не е опорочено, а издаденото наказателно
постановление е правилно и законосъобразно. Актът за установяване на административно
нарушение и наказателното постановление са съставени от компетентни органи по смисъла
на чл. 416 от КТ. При съставяне на АУАН и НП не са допуснати процесуални нарушения.
Както актът, така и постановлението съдържат изискуемите реквизити и не съдържат
пороци. Описанието на нарушението кореспондира с констатациите на АУАН. Налице е
ясно и пълно описание на същото, гарантиращо правото на нарушителя да разбере какво е
нарушил. Правната му квалификация кореспондира с текстовото му описание и сроковете
по чл. 34 от ЗАНН са спазени.
Налице са всички съставомерни елементи, квалифициращи извършеното от жалбоподателя в
качеството му на работодател. Изпълнителното деяние по чл. 19 ал.1 от Закона за
2
здравословни и безопасни условия на труд *** е осъществил, като към момента на трудов
инцидент не е предоставил на техническия ръководител на обекта О. Ж.М с ЕГН
********** необходимата информация за рисковете за здравето и безопасността им, както и
за мерките които се предприемат за отстраняването, намаляването или контролирането на
тези рискове, като не го е запознал с изготвената за обекта оценка на риска.
От наказващия орган е установено по безспорен начин нарушение на горецитираната норма
от ЗЗБУТ. По повод станал на 27.10.2022г. трудов инцидент със смъртен изход с К.К – общ
работник, работещ без сключен трудов договор, контролните органи на Дирекция
„Инспекция по труда“ – Плевен са извършили проверка на обекта, на който е работило
лицето К.К, а именно – „Реконструкция на обходен път на гр. *** – бул. „Европа“ и
общински път ***2 „Изграждане дъждовен колектор“, обл. Плевен община ***, гр. ***, бул.
„Европа“ на кръстовището за гр. ***, зад бензиностанция „Петрол“. Контролните органи са
констатирали, че работодателят „*** към момента на трудовия инцидент не е предоставил
на техническия ръководител на обекта О. Ж.М с ЕГН ********** необходимата
информация за рисковете за здравето и безопасността им, както и за мерките, които се
предприемат за отстраняването, намаляването или контролирането на тези рискове, като не
го е запознал с изготвената за обекта оценка на риска.
Съгласно чл. 18 от ЗЗБУТ работодателят предоставя на работещите, включително и
на работещите по срочно правоотношение или при условията на временна работа по чл. 14
ал.1, или на техните представители необходимата информация за рисковете за здравето и
безопасността им, както и за мерките, които се предприемат за отстраняването,
намаляването или контролирането на тези рискове. Информацията по ал.1 се предоставя на
работещите, които работят на смени и полагат нощен труд. Информацията по ал.1 се
предоставя на работещите от други предприятия, които извършват работа на територията на
съответното предприятие.
Съгласно чл. 31 ал.2 от ЗЗБУТ когато на един обект, работна площадка или работно място се
извършват работи и дейности от няколко предприятия или организации, се изгражда общ
комитет /група/ по здравословни и безопасни условия на труд.
Предвид гореизложеното, приложените по делото доказателства и показанията на
свидетелите съдът счита, че има установено извършено нарушение и правилно с
наказателното постановление е наложена санкция в размер на 5000 лв. /пет хиляди лева/ по
отношение на вида и размера. Административнонаказващиеят орган е индивидуализирал
установения законов размер съобразно тежестта на конкретното нарушение в резултат на
което е настъпила смърт на работника.
Ето защо наказателното постановление е законосъобразно, правилно , обосновано и следва
да бъде потвърдено.
Водим от горното и на основание чл. 63 ал.І от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
3
ПОТВЪРЖДАВА изцяло като правилно и законосъобразно Наказателно постановление №
*** от 14.02.2023г. на Директора на Дирекция „Инспекция по труда” – Плевен, с което на
основание чл. 416, ал. 5 от КТ вр. с чл. 413 ал. 2 от КТ на ***, ЕИК:***, със седалище и
адрес на управление: гр. Плевен,“Луковит“ №3, представлявано от В.И.Т с ЕГН **********
е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 5000.00 лв за
извършено административно нарушение по чл. 18 от Закона за здравословни и безопасни
условия на труд.
Решението може да се обжалва в четиринадесет дневен срок от съобщението до страните, че
е изготвено пред Административен съд Плевен.
Съдия при Районен съд – ***: _______________________
4