Решение по дело №4881/2019 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 574
Дата: 3 юни 2020 г.
Съдия: Георги Николов Грънчев
Дело: 20192120204881
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

                                    Р  Е Ш  Е  Н  И  Е

                                                         574

                                         гр. Бургас, 03.06.2020 г.

                                             В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД - БУРГАС, 15-ти наказателен състав, в публично заседание на шестнадесети януари две хиляди и двадесета година в състав:

                                                          

                                                                      РАЙОНЕН СЪДИЯ: Георги Грънчев

 

при участието на секретаря Снежана Петрова, като разгледа НАХД № 4881 по описа на РС - Бургас за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59-63 ЗАНН.

Образувано е по жалба на Д.” ЕООД, ЕИК: ***, представлявано от Я.С. срещу наказателно постановление № 436568-F450127/07.05.2019 г., издадено от началник  на Отдел „Оперативни дейности“ – Бургас, в ЦУ на НАП, с което на жалбоподателя на основание чл.185, ал.2, изр. последно, вр. чл. 185, ал. 1 ЗДДС е наложенa „имуществена санкция” в размер на 500 лева за нарушение на чл.39, ал.1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006г. на МФ, вр. чл.118, ал.4 от ЗДДС.

В жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност на обжалваното НП, като се твърдят нарушения на материалния и процесуалния закон.

ТД на НАП – Бургас чрез процесуалния си представител юрисконсулт оспорва жалбата като неоснователна и моли обжалваното постановление да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно. Счита извършеното нарушение за безспорно доказано.

 

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и като съобрази възраженията на страните, намира за установено следното:

           

От фактическа страна:

 

При извършена проверка на 25.11.2018 год. в 12:20 часа в търговски обект - магазин за тютюневи изделия и алкохол, находящ се в гр. *****, стопанисван от „Д." ЕООД с ЕИК по БУЛСТАТ *****, е установено, че за 26.08.2018 год. няма изваден дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет на ФУ в обекта. Като доказателство за това са изведени от ФУ КЛЕН фискален бон-копия за 25.08.2018Г и 27.08.2018г с поредни номера №0114 и №0115, от което е видно че дневен финансов отчет за 26.08.2018Г липсва. В обекта има фискално устройство модел "DATECS DP 25-KL" с ИН на ФУ № DT485280 и ИН на ФП № 02686615.

За извършената проверка и направените констатации е съставен ПИП № 0339444/25,11. 2018 год.

За констатираното нарушение по чл.39, ал.1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006г. на МФ, вр. чл.118, ал.4 от ЗДДС свидетелят съставил срещу жалбоподателя АУАН, а впоследствие било издадено обжалваното в настоящото производство наказателно постановление.  

Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена с оглед събраните по делото писмени доказателства и гласни доказателствени средства. Показанията на актосъставителя са обективни, логични, безпротиворечиви и изцяло се подкрепят от събраните писмени доказателства. По делото не се събра доказателствен материал, който да поставя под съмнение така установената от съда фактическа обстановка. 

Жалбоподателят не оспорва изложената по-горе фактическа обстановка.

 

 От правна страна:

 

Жалбата е депозирана в рамките на седемдневния  срок за обжалване по чл. 59, ал. 2 ЗАНН, подадена от легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради което следва да се приеме, че същата се явява процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните съображения:

Настоящият състав като инстанция по същество след извършена проверка за законност, констатира, че при съставяне на АУАН и издаването на наказателното постановление не са допуснати съществени нарушения на процесуалния закон, които да обуславят неговата отмяна. АУАН и обжалваното наказателно постановление са издадени от компетентни органи (съгласно Заповед № ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018 г. на изпълнителния директор на НАП) в сроковете по чл. 34, ал. 1 и ал. 3 ЗАНН. При издаване на АУАН и наказателното постановление са спазени императивните разпоредби на чл. 42 и чл. 57 ЗАНН. В тази връзка съдът намира за неоснователно изложеното в жалбата възражение за допуснато нарушение в административнонаказателното производство, което да е довело до неяснота във връзка с вмененото на жалбоподателя нарушение. Както в АУАН, така и в НП е налице пълно описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено, като при установените за безспорни по делото факти правилно АНО ги е подвел под нормата на чл. 39, ал.1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006г. на МФ, вр. чл.118, ал.4 от ЗДДС.

 

 В чл. 118, ал. 4 от ЗДДС е предвидено задължение на Министъра на финансите да издаде наредба във връзка с фискалните устройства. Именно на основание чл. 118, ал. 4 от ЗДДС е била издадена и Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин. Според чл. 39, ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. лицето по чл. 3 отпечатва пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет за всеки ден, през който в устройството са регистрирани продажби. По делото не е спорно, че дружеството-жалбоподател попада в обхвата на чл. 3 от Наредбата, както и че за процесната дата са били регистрирани във фискалното устройство на проверявания обект продажби. От фактическа страна по делото безспорно се установи, че жалбоподателят не е отпечатал дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет за посочения ден. Всички тези факти са намерили отражение както в АУАН, така и в НП.

При така установените факти АНО е приложил и правилната санкционна норма. Извършеното от жалбоподателя нарушение е било подведено под санкционната нормата на чл. 185, ал. 2 изречение последно, вр. ал. 1 ЗДДС, съгласно която когато нарушението не води до неотразяване на приходи, се налагат санкциите по ал. 1. В настоящия случай, в акта и в наказателното постановление е посочено, че нарушението не води до неотразяване на приходи. Нормата на чл. 185, ал. 2, изр. последно, вр. ал.1 ЗДДС, предвижда за търговците наказание „имуществена санкция” в размер от 500 лв. до 2000 лв.

 В чл. 27, ал. 2 ЗАНН е предвидено, че при определяне на наказанието се вземат предвид тежестта на извършеното, подбудите за неговото извършване и другите смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства. Настоящият състав счита, че с оглед липсата на данни за предходни нарушения, извършени от жалбоподателя наказанието имуществена санкция правилно е било определено в предвидения в чл. 185, ал. 1 ЗДДС минимален размер от 500 лева. Съдът намира, че с така наложеното наказание ще бъдат постигнати целите, предвидени в чл. 12 от ЗАНН да се предупреди и превъзпита нарушителя, както и генералната превенция за въздействие върху обществото.

 

При определяне на маловажните случаи при административните нарушения съгласно ТР 1 от 12.12.2007 г. на ВКС по н. д. 1/2007 г., ОСНК следва да се съобразяват разпоредбите на НК и по точно чл. 93, т.9 от НК, съгласно която разпоредба маловажен случай е този, при който извършеното престъпление с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпление от съответния вид.

 Във връзка с изложеното съдът счита, че няма как приложение да намери чл. 28 от ЗАНН, тъй като макар и да са налице смекчаващи вината обстоятелства (липсата на предходни нарушения), то нарушението е такова, което засяга важни обществени отношения, свързани с търговския оборот и надлежното отчитане на данъците. Нарушения от посочения вид са предпоставка за ощетяване на фиска, поради което не може да се приеме, че извършеното е с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от същия вид.

 

С оглед изложеното обжалваното наказателно постановление е законосъобразно и следва да бъде потвърдено.

 

Така мотивиран, съдът                                          

 

                                                               Р   Е   Ш   И   :

 

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление №436568-F450127/07.05.2019 г., издадено от началник  на Отдел „Оперативни дейности“ – Бургас, в ЦУ на НАП, с което на Д..” ЕООД, ЕИК: ***, представлявано от Я.С. на основание чл.185, ал.2, изр. последно, вр. чл. 185, ал. 1 ЗДДС е наложенa „имуществена санкция” в размер на 500 лева за нарушение на чл.39, ал.1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006г. на МФ, вр. чл.118, ал.4 от ЗДДС.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Бургас в 14-дневен срок от датата на получаване на съобщението, че решението е изготвено.

 

                                                                       

                                                                              СЪДИЯ: /П/

 

Вярно с оригинала!

С.П.