Определение по дело №367/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 490
Дата: 29 септември 2021 г. (в сила от 8 октомври 2021 г.)
Съдия: Бойка Михайлова Табакова Писарова
Дело: 20217240700367
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 юни 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е  № 490

 

                                            гр.Стара Загора, 29.09.2021 год

 

 

Старозагорският административен съд, в закрито заседание на двадесет и девети септември през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                                Председател:  БОЙКА ТАБАКОВА

 

                                                                      Членове:                                                                              

 

при участието на секретаря Николина Николова, като разгледа адм.д. № 367 описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е с правно основание чл.45 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с  чл.45, ал.11 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/.

 

     Образувано е по Заповед №АК-01-ЗД-9/11.06.2021г. на Областния управител на област Стара Загора, с която се оспорва като  незаконосъобразно Решение №1037, прието от Общински съвет Стара Загора по  протокол №22 от заседание на 27.05.2021г. за създаване на постоянна комисия по политика за управление на общинските дружества, която да подпомага и контролира дейността на управителите на общинските  дружества. В заповедта са изложени мотиви, че с оспореното решение на ОбС Стара Загора се надхвърлят правомощията на комисиите, посочени в Правилника за  организиране на дейността на общинския съвет и Закона за местното самоуправление и местната администрация. Счита, че формираната воля е в нарушение също така на Закона за общинската собственост, Закона за публичните предприятия и правилника за неговото прилагане. По тези съображения е направено искане за отмяна на оспореното решение и присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

 

Ответникът Общински съвет Стара Загора чрез процесуалния си представител юрисконсулт В. изразява становище за недопустимост на жалбата по съображения за липса на подлежащ на оспорване административен акт. Алтернативно поддържа неоснователност на оспорването. Обосновава, че атакуваната разпоредба е приета без превишаване правомощията на общинския съвет, в изискуемата форма,  при наличието на кворум и с предвиденото в закона мнозинство. Счита, че изцяло в правомощия на общинския съвет е да определели броя, състава и предмета на дейност на своите постоянни комисии. Претендира за присъждане на разноски в минимален размер.

 

От представената административна преписка съдът установи следното от фактическа страна:

 

С Решение № 972, прието на заседание на Общински съвет Стара Загора на 29.04.2021г, на основание чл.21, ал.1, т.1 от ЗМСМА във връзка с чл.23, ал.1, чл.25, ал.2 от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Стара Загора, неговите комисии и взаимодействието му с общинска администрация

1.     Създава Постоянна комисия по политика за управление на общинските дружества

2.     Определя численост на комисията 7 общински съветници.

 

 Решението е върнато от Областния управител на Област Стара Загора за ново обсъждане с негова Заповед № АК-01-ЗД-3/ 12.05.2021г.

 

С оспореното Решение №1037, прието от Общински съвет Стара Загора по  протокол №22 от заседание на 27.05.2021г, на основание чл.45, ал.10 във връзка с ал.9 от ЗМСМА е изменено Решение № 972, прието на заседание на Общински съвет Стара Загора на 29.04.2021г, като:

1.     Създава Постоянна комисия по политика за управление на общинските дружества, която да подпомага и контролира дейността и управителите на общинските дружества.

1.1   Определя численост на комисията 5 общински съветници

1.2   Избира членове на комисията

1.3   Избира председател на комисията

1.4   Избира земестник-председател на комисията.

 

Решението е получено в Областна администрация Стара Загора 02.06.2021г, видно от приложеното по делото писмо рег.№ АК-01-59/ 02.06.2021г.

 

Съдът намира, че оспорването на  Решение №1037, прието от Общински съвет Стара Загора по  протокол №22 от заседание на 27.05.2021г, обективирано в Заповед №АК-01-ЗД-9/11.06.2021г. на Областния управител на област Стара Загора, е направено в преклузивния срок по чл.45, ал.11 от ЗМСМА, но е процесуално недопустимо по следните съображения:

 

Съгласно чл. 21, ал. 1, т. 1 от ЗМСМА,  общинският съвет може да създава постоянни и временни комисии и избира техните членове. Решенията на общинския съвет за създаване или закриване на такива комисии, както и за определяне на  членовете и ръководствата им по своя характер съвет не представляват нито общ административен акт според определението на чл. 65 от АПК, нито нормативен такъв по дефиницията на чл. 75 АПК. Оспореното решение №1037/ 27.05.2021г, както и предходното  № 972/ 29.04.2021г, не могат да се квалифицират също така и като индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал.1 от АПК, защото не е налице властническо волеизявление на административен орган,  с което се създават права или задължения или се засягат права и законни интереси. Помощните комисии на Общинския съвет не са административни органи, не издават административни актове. Решенията им имат консултативен, а не задължителен характер. По тези съображения решенията на общинските съвети за конституиране на помощните комисии и за определяне на техните членове или ръководство имат вътрешноорганизационен характер и за тях АПК е неприложим по силата на чл. 2, ал.2 от Административнопроцесуалния кодекс. Следователно те не подлежат на съдебен контрол за законосъобразност по реда, регламентиран в АПК, към който препраща  чл. 45, ал. 11 от ЗМСМА.

 

След като липсва административен акт, годен за обжалване по съдебен ред, е налице абсолютна процесуална пречка за разглеждане на оспорването, обективирано в Заповед № АК-01-ЗД-9/ 11.06.2021г на Областния управител на област Стара Загора, по отношение на Решение № 1037/ 27.05.2021г на Общински съвет Стара Загора.  В този смисъл е Определение № 12464 от 8.10.2020 г. на ВАС по адм. д. № 6690/2020 г., III отд.

 

Оспорването като недопустимо следва да бъде оставено без разглеждане на основание чл. 159, т.1 от АПК, а образуваното въз основа на него съдебно производство – прекратено след отмяна на определението за даване ход по същество.

 

При този изход на спора на ответника на основание чл.143, ал.3 от АПК следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100лв, определен в съответствие с чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ във връзка с чл.78, ал.8 от ГПК и чл.37 от Закона за правната помощ.

 

Водим от тези мотиви и на основание чл.159, т.1 от АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТМЕНЯ определението за приключване на съдебното дирене и даване ход на делото по същество.

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ оспорването, обективирано в Заповед № АК-01-ЗД-9/ 11.06.2021г на Областния управител на област Стара Загора, по отношение на Решение № 1037/ 27.05.2021г на Общински съвет Стара Загора, КАТО НЕДОПУСТИМО.

 

ПРЕКРАТЯВА ПРОИЗВОДСТВОТО по адм.д.№ 367/ 2021г по описа на Административен съд Стара Загора.

 

ОСЪЖДА Областна администрация Стара Загора ДА ЗАПЛАТИ на Общински съвет Стара Загора сумата 100 /сто/лв, представляваща направени разноски по делото.

 

Определението подлежи на обжалване пред ВАС с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: