Р
Е Ш Е
Н И Е
№ ...........
град Шумен, 16.03.2020г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Шуменският административен съд, в публичното заседание
на девети март две хиляди и двадесета година в следния състав:
Председател:
Росица Цветкова
Членове: Христинка Димитрова
Маргарита Стергиовска
при
секретаря Р.Х.и с участие на прокурор П. В. от ШОП, като разгледа докладваното
от административния съдия М. Стергиовска АД
№ 63 по описа за 2020г. на Административен съд – гр.
Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производство
по чл.186, ал.2, във вр.с чл.191, ал.2, във вр.с чл.196, във вр.с чл.145 и сл.
от Административно-процесуалния кодекс (АПК).
Съдебното
производство е образувано по протест от П. В. - прокурор в Окръжна прокуратура-гр.Шумен,
срещу Наредба за осигуряване на пожарната безопасност на територията на Община
Нови пазар, приета с решение №380-11/11.09.2009 г. на Общински съвет – гр. Н.
Пазар.
В протеста се твърди,
че общинските съвети имат нормотворческа компетентност само в предвидените в
КРБ или закон случаи. Счита се, че в случая липсва изрично основание за
приемане на наредбата- порок, който според прокуратурата сочи на нейната
нищожност поради липса на законодателна компетентност. Моли съда да се
произнесе с решение като прогласи нищожността на наредбата.
В съдебно заседание
протеста се поддържа от ОП-Шумен. Участващия по делото прокурор развива
изложените в протеста съображения.
Ответната страна не
изпраща представител и не ангажира становище.След преценка на изложеното в
протеста, като анализира приложените към него доказателства, съдът направи
следните фактически и правни изводи:По допустимостта: Право да оспорват
подзаконов нормативен акт имат гражданите, организациите и органите, чиито
права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати
от него или за които той поражда задължения. Прокурорът може да подаде протест
срещу незаконосъобразния акт. Оспорването и протестирането се извършва без
ограничение във времето. Последващо оспорване /протестиране/ на подзаконов
нормативен акт на същото основание е недопустимо.
Няма твърдения, няма и доказателства
протестираната в това производство наредба да е била предмет на съдебен контрол
за законосъобразност в предходен момент.
Преценен така, протеста
е допустим и по него се дължи произнасяне по същество.
Разгледан по същество,
протеста е основателен по следните съображения:
Към 11.09.2009 г.,
когато е приета протестираната наредба е действал ЗМВР /отм ДВ бр. 53/2014г./,
обн. ДВ бр. 17 от 24.02.2006 г., в сила от 1.05.2006 г.
В българското
законодателството няма изрично формулирани основания, които водят до нищожност
на административните актове, и в частност на нормативните такива. Единствено разпоредбата на чл.173, ал.2 от АПК указва
правомощията на съда, когато прецени, че актът е нищожен поради
некомпетентност.
Според теорията и съдебната
практика едни и същи основания могат да доведат както до унищожаемост, така и
до нищожност на акта, като разграничението е в степента на засягане на акта от
конкретния порок.
Основанията за
незаконосъобразност на един административен акт са регламентирани в чл.146 от АПК. Същите основания могат да обосноват нищожност на акта, когато конкретният
порок е толкова съществен, че актът изначално не може да породи правни
последици, към които е насочен. Съдебната практика е приела, че наличието на
некомпетентност у органа издал оспорения акт всякога е основание за нищожност
на този акт.
Съгласно чл.8 от ЗНА,
общинският съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно
нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с
местно значение.
Разпоредбите на чл.21
ал.1 т.13 и чл.22 ал.1 от ЗМСМА, на които се е позовал колективният орган при
приемането на Наредбата, в редакцията към 11.09.2009 г. предоставят общи
правомощия, но не конкретна материална компетентност на общинските съвети.
Компетентен орган за определяне на
правилата и нормите за пожарна безопасност е министърът на вътрешните работи,
който съвместно с министъра на инвестиционното проектиране издават наредби. За
определяне на правилата и нормите за пожарна безопасност при други дейности,
които създават опасност за възникване на пожари и застрашават живота и здравето
на гражданите, министърът на вътрешните работи съвместно със съответния
министър издават наредби.
За осъществяване на дейностите по пожарна безопасност и защита на
населението в населените места териториалните органи на изпълнителната власт са
длъжни съгласувано с органите на НСПБЗН да разработват специфични правила за
пожарна и аварийна безопасност в съответните населени места.
Казано иначе,
регулирането на обществените отношения по прилагане на закона се извършва с
подзаконов нормативен акт, но компетентността за издаването му не принадлежи на
общинските съвети, а на посочените в закона министри.
В конкретния случай, общинският съвет,
без делегиране на правомощия е приел в наредбата. Съгласно чл.76, ал.1 и 2 от АПК нормативните
актове се издават от изрично овластени от Конституцията или закон органи, а компетентността за това не
може да се делегира.
Недопустимо е с наредба на общински
съвет да се уреждат обществени отношения, регламентирани с актове от по-висока
степен и за приемането на които не е налице законова делегация. Липсата на
законово определена компетентност за издаването на даден административен акт прави
същия нищожен.
С оглед изложеното, само по себе си
правомощието на Общинския съвет да регламентира правопорядък с местно значение,
не му предоставя правомощие да изземва изключителната компетентност на други
органи и да преурежда обществени отношения, уредени с нормативен акт от
по-висока степен, какъвто е ЗМВР.
При тези разсъждения се
налага извода, че протестираната наредба е приета без законова делегация, което
обосновава извод за нейната нищожност.
Предвид тези
съображения протеста на ОП-Шумен е основателен на това основание и не следва да
се обсъждат наведените доводи за незаконосъобразност.
Ще следва да бъде
осъден ОбС-нови пазар да заплати на ОП-Шумен направените деловодни разноски в
размер на 20 лв. за публикация на обявлението в ДВ.
Мотивиран от горното
Шуменският административен съд в настоящия си съдебен състав,
Р Е Ш И :
ПРОГЛАСЯВА по протест на Окръжна прокуратура – Шумен НИЩОЖНОСТТА на Наредба за противопожарната
безопасност в Община Нови пазар, приета с Решение №380-11/11.09.2009 гна Общински
съвет – Нови пазар в
нейната цялост.
ОСЪЖДА Общински съвет – Нови пазар да заплати на
Окръжна прокуратура – Шумен направените деловодни разноски в размер на 20 лв.
за публикация на обявлението в ДВ.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република
България гр. София в 14-дневен срок от съобщаването му чрез изпращане на препис
по реда на чл.137 от АПК.
РЕШЕНИЕТО да
се обяви по реда на чл.194 от АПК.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:........................
ЧЛЕНОВЕ: 1. ...........................
2. ..........................