Р Е Ш Е Н И Е № 346
гр. Сливен, 24.10.2023 год.
В И М Е Т О НА Н А
Р О Д А.
СЛИВЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД- I състав, в съдебно
заседание на втори октомври две хиляди
двадесет и трета година в състав:
Съдия: СЛАВ БАКАЛОВ
при секретаря Ваня Фърчанова като
разгледа докладваното от
съдията Слав Бакалов
административно дело № 20237220700071/2023 г., за да
се произнесе взе предвид следното:
Производството е административно и намира правното си основание в чл.33а ал.6 от ЗПЗП във вр. с чл. 145 и сл. от АПК.
Образувано е по жалба на Г.Д.П. *** против Заповед № РД 09-94/31.01.2023 г. на Министъра на земеделието, с която са одобрени окончателните специализирани слоеве „Физически блокове” и „Площи, допустими за подпомагане” за Кампания 2022 г. като част от Система за идентификация на земеделските парцели. В жалбата се твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна в частта относно посочените в същата парцели и части от парцели. Заявява, че е подал възражение относно изключването на посочените парцели. Не е бил уведомяван за извършване на теренни проверки преди или след неговото възражение. Не са изисквани и допълнително доказателства за причините, поради които площите са счетени за недопустими. Счита, че неправомерно са изключени посочените парцели от „Площи, допустими за подпомагане“. Моли съда да постанови решение, с което отмени обжалваната заповед в частта относно процесните парцели..
В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, не се явява., представлява се от адв. Д.А. ***, която поддържа жалбата. Прави отказ от жалба по отношение на парцел 04337-4-14-1 находящ се в с. Блатец и моля производството по отношение на него да бъде прекратено. Уточнява площите по отношение на парцел 62061-15-22-2, с площ от 1,08 ха, като вместо 1 ха е останала частта от 0,44ха. По отношение на парцел 62061-22-55-1 с площ от 14,63ха вместо 0,19ха е останала частта 0,11 ха. И по отношение на парцел 62061-22-56-1 с площ от 16,96 ха вместо 16,16 ха е останала частта от 6,62ха.. Претендира за направените по делото разноски. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на ответника.
Ответникът – министърът на земеделието, чрез пълномощника си адв. Р.К. оспорва жалбата. Моли съда да постанови решение, с което да потвърди оспорената заповед, като правилна и законосъобразна, поради липса на процесуални и материални нарушения.
След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и поотделно, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:
Оспорващият Г.Д.П. е регистриран с Уникален регистрационен номер (УРН) 373868 в Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК). През 2022 г. е подал заявление за подпомагане по схеми и мерки за директни плащания с Уникален идентификационен номер (УИН) 20/250522/44693, с което заявил за подпомагане 54 парцела в землищата на село Раково, село Блатец, село Горно Александрово и село Зимница.
Със Заповед № РД 09-1319 от 02.12.2022 г. на Министъра на земеделието, издадена на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрацията (ЗА) и чл. 16б, ал. 1 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК, е одобрен проект на специализиран слой ПДП за кампания 2022. В заповедта са посочени срокът и начинът за подаване на възражения от земеделските стопани срещу обхвата на проекта на специализирания слой ПДП.
С възражение рег. номер РД-12-05-328/14.12.2022 г. до ОД „Земеделие" - гр.Сливен, жалбоподателя е възразил срещу обхвата на проекта на специализирания слой „Площи допустими за подпомагане" (ПДП) за Кампания 2022г., конкретно за 20 парцела разположени както следва: 19 парцела в землището на с. Раково и 1 парцел в землището на с. Блатец.., за които изцяло или частично са оценени площи, като недопустими и са останали извън слоя „ПДП". (л.6).
С оспорената Заповед № РД-09-94/31.01.2023 г. на Министъра на земеделието, издадена на основание чл. 25, ал. 4 от ЗА, чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК (Наредба № 105 от 22.08.2006 г.), са одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2022 като част от Система за идентификация на земеделските парцели. Същата е обнародвана в „Държавен вестник“ – бр. 15 от 14.02.2023 г.
По повод образуваното съдебно производство административният орган е предоставил писмо с изх. № 11-177 от 04.04.2023 г. на директора на Дирекция „Идентификация на земеделските парцели“ в Министерството на земеделието (л.24-25). С него на електронен носител в цифров вид са представени: Възражение с peг. номер РД-12-05-328/14.12.2022 г. на Областна дирекция „Земеделие" Сливен за кампания 2022 г., депозирано от Г.Д.П. Таблица с подробни данни за заявените от кандидата парцели за кампания 2022 г., създадена ръчно/изкуствено с цел улесняване на съда и за използване от вещо лице по делото; Извадки от цифрова ортофото карта в *.pdf формат, изготвени по сателитно заснемане от 13.07.2022 г. и самолетно заснемане от 09.09.2022 г. с нанесени контури на физически блокове от Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП) в лилав цвят, процесиите парцели в жълт цвят и допустими за подпомагане площи в син цвят; Автоматично генериран/и протокол/и от теренна проверка на ОДЗ - Сливен (оригинален/ни електронно подписан/и файл/ове ведно с електронните подписи на служителите) и работна/и карта/и към него/тях; Данни от GNNS измервания и снимки, описани в протокола/ите от теренна/и проверка/и - файлове в *.shp, *.cpg, *.dbff *.prj, *.shx, *.jpg, които са генерирани от GNNS - устройство; Допълнително създадени/генерирани карти, по парцели, в *.pdf формат, с цел улесняване на съда и за използване от вещо лице по делото, съдържащи данни/точки от снимки от теренна проверка, насложени върху контура на съответния парцел, в жълт цвят, както и контури на физически блокове от Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП) в лилав цвят и допустими за подпомагане площи в син цвят за кампания 2022 г. Картата е върху подложка от последно налична за района цифрова ортофото карта, в случая изготвена по сателитно заснемане от 13.07.2022 г. Цифровите данни предоставени на CD не съществували на хартия, както и не били оригинали, а ръчно/изкуствено създадени файлове с цел улесняване на съда и използване от вещо лице по делото. Съответно не било възможно и било безпредметно тяхното разпечатване на хартия или заверка в четим формат, тъй като контурите и данните към тях (номер на физически блок, номер на парцел, начин на трайно ползване) били неразличими/нечетими.
По отношение на казуса на Г.Д.П. с УРН 373868, за кампания 2022 бенефициентът бил заявил за подпомагане 54 парцела. Обект на възражението и на жалбата до АС - Сливен били 20 парцела. За парцел 04337-4-14-1 жалбата била безпредметна, т.к. парцелът попадал изцяло в слой ПДП след разглеждане на възражението. От останалите 19 парцела, десет попадали под сателитно заснемане от 13.07.2022 г., а останалите девет под самолетно заснемане от 09.09.2022 г. За тези територии била извършена дешифрация на актуална (релевантна за кампанията) Цифрова ортофото карта (ЦОФК), в резултат на което част от площите попадали извън специализирания слой ПДП, тъй като са оценени като неподдържани и следователно - като негодни за подпомагане, съгласно Наредба №2 от 26 март 2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.
Три от парцелите под сателитно заснемане от 13.07.2022 г., освен това попадали и във физически блокове, за които била извършена теренна проверка съгласно Заповед № РД 09-823 от 14.07.2022 г. на министъра на земеделието. Констатациите от теренните проверки за физическите блокове, в който кандидатът е заявил процесиите парцели били описани в протоколи. Същите потвърждавали наличието на недопустими за подпомагане площи, видими и на ЦОФК - територии заети от храстовидна и дървесна растителност, както и от нежелана такава (орлова папрат); непочистени и неподдържани части.
От представената по делото информация от административния орган в табличен вид на електронен носител се установява, че всички парцели, включени във възражение вх. № РД-12-05-328/14.12.2022 г. и посочени в жалбата са заявени за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ за кампания 2022 г. с начин на трайно ползване – „Постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша)" (код 314000)
По делото е назначена, изслушана и приета съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице и. П.З. със специалност „г. и к.“.
Вещото лице З. дава заключение, че за кампания 2022 г. Г.Д.П. е подал заявление за подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, като е заявил 54 парцела в четири землищата. Специализираният слой ПДП за кампания 2022, като част от Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП), е обновен за 2022 г. чрез дешифриране (разчитане) на нова ЦОФК на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2022 г. и чрез отразяване на резултатите от специализирани теренни проверки, извършени от експертите на ОСЗ и ОДЗ. По отношение на процесните парцели, границите на специализирания слой ПДП са определени в резултат на дешифриране на изображение от самолетно заснемане (09.09.2022г.), сателитно заснемане, извършено на 13.07.2022 г., а за ФБ 62061-263 по резултатите от извършена на 25.08.2022 г. специализирана теренна проверка. За парцелите, включени в границите на ФБ № 62061-263, имало извършено сателитно заснемане, като същото е използвано за карта (подложка) при извършената специализирана теренна проверка.
След обнародването на обхвата на проекта за слой „ПДП", одобрен със Заповед № РД 09-1319/02.12.2022 г., бенефициента е подал възражение Вх № РД-12-05- 328/14.12.2022 г., в което са посочени 20 парцела, от които 19 парцела в землището на с. Раково и 1 парцел в землището на с. Блатец. Проведена е процедура по допълнителна проверка на данните от дешифрирането, която констатирала, че при дешифрирането и определянето на границите на слоя ПДП има допуснати грешки за 4 парцела. С обнародването на окончателния слой ПДП за кампания 2022 г. одобрен със Заповед № РД 09-94/31.01.2023 г, границите на слоя за ФБ, за тези 4 парцела са променени, като парцел № 04337-4-14-1 в землището на с. Блатец е определен като изцяло допустим за подпомагане, а останалите 3 парцела са с намалена недопустима площ общо с 10,18 ха. За останалите парцели площите в и извън слоя ПДП не се променят.
Вещото лице З., въз основа на анализ на представените по делото изображения, дава заключение, че:
1. Парнел 62061-3-1-1 - заявен за подпомагане с площ 0,13 ха, като цялата площ е определена от административния орган като недопустима за подпомагане, съгласно ЦОФК /дешифрация, на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - парцелът е превърнат в складова площадка с наредени /нахвърляни трупи от изсечени дървета, което препятства ползването по предназначение за паша или коситба и развитието и поддържането на плътна тревна покривка. Няма следи от земеделска дейност. Според вещото лице в средата на парцела се наблюдават складирани на открито трупи от изсечени дървета, краищата на парцела са без тревна покривка в следствие движението на тежка техника. Липсват следи от земеделска дейност. Парцелът е изцяло извън обхвата на слой ПДП, т.е. изцяло недопустим на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 и т. 7 и чл. 10, ал. 1, т. 4 и ал. 2, т. 1 от Наредба №2 от 26.03.2018 г.
2. Парцел 62061-3-4-3 - заявен за подпомагане с площ 5,85 ха, от които 0,23 ха са определени от административния орган за недопустими за подпомагане, като съгласно ЦОФК /дешифрация, части по периферията на парцела са извън обхвата на слой ПДП на основание чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - дървета и храсти и орлова папрат; неподдържана площ без следи от земеделска дейност (паша или коситба ). Според вещото лице по западната граница на парцела при заявяването му е навлизано в гората. Площите извън ПДП правилно са определени като недопустими за подпомагане на основание на чл. 3, ал. 1, т. 2 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г.
3. Парцел 62061-3-6-1 - заявен за подпомагане с площ 2,79 ха, от които 0,45 са определени от административния орган за недопустими за подпомагане, като съгласно ЦОФК /дешифрация, североизточната част на парцела е извън обхвата на слой ПДП на основание чл. 3, ал. 1, т. 1, чл. 8, ал. 2, т. 1 и 3 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - неподдържана, пустееща площ, без следи от земеделска дейност, с дървета и храсти; част от парцела е превърната в складова площадка с наредени/нахвърляни трупи от изсечени дървета, което препятства ползването по предназначение за паша или коситба и развитието и поддържането на плътна тревна покривка. Според вещото лице в северната част от слоя ПДП е изключена редица дърва за горене нарязани на по 1 м и с височина на редицата 1 м (т.н. метровки). В източната част от слоя ПДП е изключена площ заета от също такава редица от дърва за горене и разпръснати трупи с различни дължини (5-7 м), източно от тях площи без следи от стопанска дейност заети от храсти и камъни. Площите са недопустими на основание чл. 3, ал. 1, т. 1, чл. 8, ал. 2, т. 1 и 3 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г.
4. Парцел 62061-3-7-1 - заявен за подпомагане с площ 9,71 ха, от които 0,23 ха са определени от административния орган за недопустими за подпомагане, като съгласно ЦОФК /дешифрация, части по периферията на парцела, както и във вътрешността му са извън обхвата на слой ПДП на основание чл. 3, ал. 1, т. 1, чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - дървета и храсти, орлова папрат; неподдържана площ без следи от земеделска дейност (паша или коситба ). Според вещото лице този парцел е един от големите заявени парцели. В южния край на парцела от слоя ПДП са изключени площи в тънка ивица по границата заети от храсти и дървета в слята повърхност, същите са без следи от обработка (земеделска дейност). Площите били недопустими за подпомагане на основание на чл. 3, ал. 1, т. 1, чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г.
5. Парцел 62061-10-10-3 - заявен за подпомагане с площ 0,17 ха., от които 0,04 ха са определени от административния орган за недопустими за подпомагане, като съгласно ЦОФК /дешифрация част от югозападната периферия на парцела е извън обхвата на слой ПДП на основание чл. 10, ал. 1, т. 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - нежелана растителност - орлова папрат; неподдържана площ без следи от земеделска дейност (паша или коситба). Според вещото лице на предоставената извадка от сателитно заснемане извършено на 13.07.2022 г., в южния край на парцела се наблюдават орлова папрат, храсти в слята повърхност, без следи от обработка. Площите били недопустими на основание чл. 3, ал. 1, т. 1, чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 2 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г.
6. Парцел 62061-14-11-1 - заявен за подпомагане с площ 1,56 ха, от които 0,13 ха са определени от административния орган за недопустими за подпомагане, като съгласно ЦОФК /дешифрация, част от парцела е извън обхвата на слой ПДП на основание чл. 10, ал. 1, т. 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - нежелана растителност - орлова папрат; неподдържана площ без следи от земеделска дейност (паша или коситба). Според вещото лице В югозападния край на парцела се наблюдават орлова папрат, храсти в слята повърхност, без следи от обработка. Площите извън границите на слоя ПДП са недопустими за подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т. 1, и чл. 10, ал. 1, т. 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г.
7. Парцел 62061-14-12-1 - заявен за подпомагане с площ 1,29 ха, от които 0,29 ха са определени от административния орган за недопустими за подпомагане, като съгласно ЦОФК /дешифрация, части от парцела са извън обхвата на слой ПДП на основание чл. 10, ал. 1, т. 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - нежелана растителност - орлова папрат; неподдържани площи без следи от земеделска дейност (паша или коситба ). Според вещото лице в северозападния и югозападния край на парцела се наблюдават площи без следи от обработка, храсти в слята повърхност и орлова папрат. Площите извън слоя ПДП са недопустими за подпомагане на основание на чл. 3, ал. 1, т. 1 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба №2 от 26.03.2018 г.
8. Парцел 62061-15-22-2 - заявен за подпомагане с площ 1,08 ха, от които 0,44 ха са определени от административния орган за недопустими за подпомагане, като съгласно ЦОФК /дешифрация, площи от парцела попадащи в източната, северозападната и западна му части са извън обхвата на слой ПДП на основание чл.3, ал. 1, т. 1, чл. 8, ал. 2, т. 1 и т. 3 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - непочистени и неподдържани (пустеещи) площи, без следи от земеделска дейност (паша или косене), с множество храсти, дървета и орлова папрат. Според вещото лице на представената извадка от ЦОФК, в централната част добре се наблюдавали „отвоюваните" от орлова папрат площи, които били окосени. Около тях площите били заети от дървета и храсти в слята повърхност и орлова папрат между тях, без следи от стопанска дейност. Площите извън слоя ПДП били недопустими на основание чл. 3, ал. 1, т. 1, чл. 8, ал. 2, т. 1 и т. 3 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г.
9. Парцел 62061-22-55-1 - заявен за подпомагане с площ 14,63 ха, от които 0,11 ха са определени от административния орган за недопустими за подпомагане, като съгласно ЦОФК /дешифрация, част от парцела е извън обхвата на слой ПДП на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - полски пътища. Според вещото лице парцелът е добре поддържан. От слоя ПДП е изключен черен път преминаващ през източната част от парцела по цялата му дължина. Площта извън слоя ПДП е недопустима на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г.
10. Парцел 62061-22-56-1 - заявен за подпомагане с площ 16,96 ха, от които 6,62 ха са определени от административния орган за недопустими за подпомагане, като съгласно ЦОФК/дешифрация, западните части от парцела са извън обхвата на слой ПДП на основание чл.3, ал. 1, т. 1, чл. 8, ал. 2, т. 1 и т. 3 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - непочистени и неподдържани (пустеещи) площи, без следи от земеделска дейност (паша или косене), с множество храсти, дървета и орлова папрат. Според вещото лице парцелът бил разположен източно от Совашкото дере. През средата му минавало едно дере, а от север и юг граничило с други две дерета. Това била причината западния му край да е със стръмни участъци, заети от дървета и храсти в слята и разпръсната конфигурация, без следи от стопанска дейност. В северозападния му край се наблюдавал ерозирал участък. Площите извън слоя ПДП били недопустими на основание чл. 3, ал. 1, т. 1, чл. 8, ал. 2,т. 1 и т. 3 и чл. 10, ал. 1,т. 1 и ал. 2, т. 1 от 26.03.2018 г.
11. Парцел 62061-24-7-1 - заявен за подпомагане с площ 10,57 ха, от които 0,94 ха са определени от административния орган за недопустими за подпомагане, като съгласно ЦОФК/дешифрация, части от парцела са извън обхвата на слой ПДП на основание чл. 10, ал. 1, т. 1 и 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - плътно разположена нежелана растителност - орлова папрат; неподдържани площи без следи от земеделска дейност (паша или коситба); група храсти. Според вещото лице парцелът се намира между две дерета, в район със скали и оголени участъци. В ляво и дясно от границата на парцела в северната част от слоя са изключени тесни ивици с вредна растителност - орлова папрат, без следи от стопанска дейност. В средата на парцела е изключена площ 258 м2, в която експертът преброил повече от 20 храста при допустими за тази площ 2-3 храста. В южния край на парцела от слоя ПДП са изключени площи заети с вредна растителност - орлова папрат. Изключените от слоя ПДП площи били недопустими за подпомагане на основание на чл. 3, ал. 1, т. 1, чл. 8, ал. 2, т. 1 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 2.
12. Парцел 62061-24-9-1 - заявен за подпомагане с площ 5,14 ха, от които 0,36 ха са определени от административния орган за недопустими за подпомагане, като съгласно ЦОФК/дешифрация, части от парцела са извън обхвата на слой ПДП на основание чл. 10, ал. 1, т. 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - плътно разположена нежелана растителност - орлова папрат; неподдържани площи без следи от земеделска дейност (паша или коситба). Според вещото лице в източния и югозападния край на парцела в средата от слоя ПДП са изключени площи с вредна растителност - орлова папрат, без следи от коситба и паша. Площите били недопустими на основание чл. 10, ал. 1, т. 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г.
13. Парцел 62061 -248-14-1 - заявен за подпомагане с площ 0,48 ха, от които 0,48 ха са определени от административния орган за недопустими за подпомагане, като съгласно ЦОФК/дешифрация, парцелът е изцяло извън обхвата на слой ПДП на основание чл. 10, ал. 1, т. 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - масово зает от нежелана растителност/орлова папрат; липсват следи от земеделска дейност( паша или коситба). Според вещото лице целият парцел е заето от нежелана растителност - орлова папрат и е недопустим за подпомагане на основание чл. 10, ал. 1, т. 2 и ал. 2, т. 1
14. Парцел 62061-248-15-2 - заявен за подпомагане с площ 0,59 ха, от които 0,38 ха са определени от административния орган за недопустими за подпомагане, като съгласно ЦОФК/дешифрация, части от парцела са извън обхвата на слой ПДП на основание чл. 10, ал. 1, т. 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - плътно разположена нежелана растителност - орлова папрат; неподдържани площи без следи от земеделска дейност (паша или коситба). Според вещото лице в южна посока наклона на парцела се увеличава. В южния край по- голямата част на парцела е заета от вредна растителност - орлова папрат. Площите извън слоя ПДП са недопустими на основание чл. 10, ал. 1, т. 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г.
15. Парцел 62061-248-17-1 - заявен за подпомагане с площ 0,38 ха, от които 0,38 ха са определени от административния орган за недопустими за подпомагане, като съгласно ЦОФК/дешифрация, парцелът е изцяло извън обхвата на слой ПДП на основание чл. 10, ал. 1, т. 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - масово зает от нежелана растителност/орлова папрат; липсват следи от земеделска дейност( паша или коситба). Според вещото лице целият парцел е зает от нежелана растителност - орлова папрат. Недопустим за подпомагане на основание чл. 10, ал. 1, т. 2 и ал. 2, т. 1
16. Парцел 62061-248-21-1 - заявен за подпомагане с площ 5,23 ха, от които 2,80 ха са определени от административния орган за недопустими за подпомагане, като съгласно ЦОФК/дешифрация, западната, югозападната и южната части от парцела са извън обхвата на слой ПДП на основание чл. 10, ал. 1, т. 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - плътно разположена нежелана растителност - орлова папрат; неподдържани площи без следи от земеделска дейност (паша или коситба). Според вещото лице в южна посока наклона на парцела се увеличава. В южния край по- голямата част на парцела е заета от вредна растителност - орлова папрат. Площите извън слоя ПДП са недопустими на основание чл. 10, ал. 1, т. 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г.
17. Парцел 62061-263-2-2 - заявен за подпомагане с площ 0,12 ха, от които 0,12 ха са определени от административния орган за недопустими за подпомагане.
18. Парцел 62061-263-3-2 - заявен за подпомагане с площ 0,18 ха, от които 0,18 ха са определени от административния орган за недопустими за подпомагане
19. Парцел 62061-263-4-2 - заявен за подпомагане с площ 0,13 ха, от които 0,13 ха са определени от административния орган за недопустими за подпомагане.
Констатациите на административния орган за парцели 62061-263-2-2, 62061-263-3-2 и 62061-263-4-2 се основават на протокол PR _62061-263 – 1 за теренна проверка. Посочено е, че парцелите попадали и под сателитно заснемане, като измерването и констатациите от ТП са потвърдени и от снимката - територии заети от храстовидна и дървесна растителност, непочистени и неподдържани части, орлова папрат.
Според вещото лице за трите парцела има извършено сателитно заснемане от 13.07.2022 г. и извършена специализирана терена проверка (СТП) от г. е. в ОСЗ И.Д.А., съгласувана с Е. А. Т. – г. е. в ОДЗ. СТП е извършена на 25.08.2022 г. а на 26.08.2022 г. е съставен Протокол № 1/ФБл: 62061-263. Неразделна част от протокола са направените от 4 места определени като допустими за подпомагане (ДПП) общо 15 бр. снимки и от 12 места определени като недопустими за подпомагане (НДП) общо 49 бр. снимки.
Според експертът, проблем е това, че сателитното заснемане и специализираната теренна проверка са извършени в два различни момента с разлика от около 1,5 месеца, т.е. време достатъчно да се извърши почистване на нежеланата растителност. При дешифрирането на извадките от ЦОФК, добре се наблюдавало, че и трите парцела са заети от вредна растителност - орлова папрат. От проверка на данните от СТП било видно, че вредната растителност - орлова папрат е изкосена. Независимо от това, че на почти всички земни снимки (Сн. № 21, Сн. № 22 и Сн № 23) се виждало, че орловата папрат е окосена, експертите на ОСЗ и МЗ приемат, че целите парцели са недопустими за подпомагане. Според вещото лице при определяне допустимостта на парцелите по резултатите от сателитното заснемане, категорично би ги определил като изцяло недопустими за подпомагане. Според извършената СТП, резултатите от която категорично показват, че процесиите 3 парцела са обработвани, на снимките се наблюдавала окосената орлова папрат, то в този случай би определил процесиите 3 парцела като допустими за подпомагане. Според вещото лице парцелите от ФБ № 62061-263 следва да се определят като допустими за подпомагане.
В съдебно заседание вещото лице пояснява, че процесните пасища и мерите, попадат в Защитена зона Натура 2000, и тяхното косене било забранено до 15.07. Към момента на извършването на сателитното заснимане извършено на 13.07.22 г. тяхното състояние било такова. Принципно било възможно тази растителност като орлова папрат да бъде окосена след срока на забрана. На снимките от теренната проверка се виждало изкосена орлова папрат, което приема за земеделска дейност, която давало основание да приеме тези площи за допустими, тъй като единственият начин да се отстрани орловата папрат било двуразовото косене няколко години подред. Част от снимките, които са представени в пакета в CD-то били извън обсега на парцелите. Снимките били правени в 4 посоки, като от 4 снимки една била правена навън, двете били успоредно на границата и само една била правена към самия парцел. Тази, която било към вътрешността показвала окосена папрат.
По делото е разпитана като свидетел и И.Д.А., съставител на Протокол № 1 / ФБл: 62061-263. Според свидетелката съгласно Наредба № 2 от 2018 г. имало недопустими елементи, които не бивало да присъстват, за да се определи един физически блок като допустим за подпомагане. Едно от тях била орловата папрат, независимо дали е окосена или неокосена, тя е недопустим елемент. Ако била окосена, тя би следвало да е събрана на купчинки, които да са мозаечно разположени, за да може когато мине сателита или самолетното заснемане евентуално за да могат да различат, че това са такива купчинки или би следвало да е изнесено от парцела. За с. Раково имало Натура 2000, там също имало ограничение до 15.07. да не се коси с бързо движеща се техника от средата към периферията с бързо движеща се техника не бива да се коси. Проверките извършвали на базата на физически блокове, които били изпратени от МЗ, посочени в индикативен график, с GPS устройство, в което са вкарани парцелите, номерата на физическите блокове, както и координатите на съответните физически блокове и GPS-а ги водил до съответния физически блок, който имали за проверка. На място установявали дали е почистено, дали има допустимия брой елементи във физическия блок и приценяли дали е допустимо или не В крайна сметка въз основа на снимките, които правили в 4 посоки министерството взимало решение дали този блок ще бъде допуснат за подпомагане, или не. Имало и точка с координати, ако физическия блок или парцела съответно бил почистен повече отколкото имали като допустима площ за подпомагане зададена в GPS-а, съответно се правили линии полигони или няколко точки от различни посоки, въз основа на които би могло да се увеличи допустимата площ за подпомагане, ако е почистено съгласно наредбата. Обхождали парцела и го оглеждали от всички страни. На показаната на свидетеля снимка № 22 се виждало окосена папрат, но не била събрана на купчинки, както било едно от изискванията на министерството или изнесена от мястото. Имали такива указания, в които папратта или трябва да е смляна с шредер, да е като пепел или да е събрана на купчинки и да е изнесена от мястото.
Горната фактическа обстановка е несъмнена. Същата се установява от събраните по делото писмени доказателства, показанията на разпитания свидетеля и изслушаната експертиза, която, като неоспорена, обосновано и компетентно изготвена, съдът възприема изцяло.
Въз основа на установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:
Оспорената заповед е обнародвана в „Държавен вестник“ на 14.02.2023 г. Жалбата срещу заповедта е подадена по пощата на 27.02.2023 г. и следователно е в предвидения в чл. 149, ал. 1 от АПК преклузивен срок.
Подадена
е от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу акт, който подлежи
на съдебен контрол за законосъобразност. В посочената част оспорващият има
правен интерес от оспорването, тъй като изброените площи са останали извън
обхвата на одобрения окончателен специализиран слой ПДП за кампания 2022.
Разгледана по същество, жалбата е частично основателна.
Според чл.30 от ЗПЗП за изпълнение на функциите на Разплащателна агенция се създава Интегрирана система за администриране и контрол (ИСАК), която се състои от отделни системи, определени в ал.2, като една от тях е и Системата за идентификация на земеделските парцели - чл.30, ал.2, т.2 от ЗПЗП, която се създава и поддържа от Министерството на земеделието - чл.30, ал.4, т.2 от ЗПЗП. В изпълнение на законовата делегация по чл.30, ал.6 от ЗПЗП министърът на земеделието, храните и горите е издал и Наредба №105, според § 4 от заключителните й разпоредби СИЗП и данните, включени в нея, са посочени в чл.33 от ЗПЗП. Според ал.4 на същата норма данните в СИЗП се актуализират ежегодно чрез дешифриране (компютърно разчитане) на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл.37 от ЗПЗП. Специализираните теренни проверки на референтни парцели се извършват след уведомяване на бенефициентите при условия и по ред, определени с наредбата по чл.30, ал.6.
В чл.33а, ал.1 от ЗПЗП, в релевантната й редакция, е разписано правомощието на Министерството на земеделието да създава в СИЗП специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“, който включва площите, допустими за подпомагане във всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл.40 от ЗПЗП, а това е Наредба № 2 от 26 март 2018 г.. В чл.33а, ал.2 от ЗПЗП е посочено, че данните в СИЗП, които се отнасят до физическите блокове и специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, се одобряват със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6. Заповедта се обнародва в "Държавен вестник".
Съдът намира за неоснователно възражението на жалбоподателя за нарушение на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК при издаване на процесната заповед в оспорената й част. С оглед спецификата на административния акт, а именно – с него да бъде одобрен окончателният специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за територията на цялата страна, обективно е невъзможно в заповедта да бъдат излагани детайлни аргументи по отношение на всеки отделен парцел. Със заповедта се одобрява "допустимия слой" и то не по искане на заинтересовано лице, а по силата на закона, поради което невключването на определен парцел в слоя "Площи, допустими за подпомагане" не съставлява отказ на органа, който да бъде изрично мотивиран. Достатъчно е административната преписка да съдържа данни и доказателства за начина, по-който е определен специализираният слой "Площи, допустими за подпомагане", включително чрез посочване на изключените от слоя площи, като от тези доказателства да може да се направи извод за причините, поради които дадени площи не са попаднали в одобрения слой (вж. в т. см. Решение № 7150/10.06.2020 г. на ВАС по адм. д. № 5289/2017 г., IV о., Решение № 15176/11.11.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5396/2017 г., IV о. и Решение № 8511/06.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5870/2018 г.). В случая административната преписка съдържа такива доказателства.
От този преглед на нормативната уредба следва, че заповед № РД 09-94 от 31.01.2023 г. на министъра на земеделието е издадена от компетентен орган и при спазване на административнопроизводствените правила.
Съгласно чл. 2 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ (Наредбата), издадена от Министъра на земеделието, храните и горите на основание чл. 40 ЗПЗП като земеделски площи се класифицират тези части от територията на страната, които притежават природни дадености, правещи ги пригодни за извършване на земеделска дейност. В разпоредбата на чл.3 от наредбата са посочени терените, които не са земеделски площи.
Парцелите, предмет на частта от административния акт, оспорен от Г.Д.П. са от категорията пасища и мери за паша – площи с плътна тревна покривка, които се ползват за паша (чл.8 ал.1 т.1 от Наредбата) и следователно са допустими за подпомагане, ако отговарят на посочените в чл. 8, ал. 2 от Наредбата три изисквания - когато на тях има не повече от 100 бр. дървета и/или храсти на хектар с височина над 0,5 м (за видовете от чл. 10, ал. 1, т. 2 – независимо от височината), които са с мозаечно разположение; има мозаечно разположени сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени, които заемат не повече от 10 % от общата площ, след изключване на неподходящите за подпомагане площи по чл. 10, ал. 1, т. 4 и следите от паша или косене са разпознаваеми през цялата календарна година. Съгласно § 1 т.5 от ДР на Наредба № 2 от 26.03.2018 г. "Мозаечно разположение" има, когато храстите и дърветата са с гъстота, позволяваща безпрепятствено преминаване на животни при пашуване или безпрепятствено косене, и когато единичните обекти са под 100 кв. м с плътна тревна покривка между тях. Според чл. 10 ал.1 от Наредба № 2, трайно неподходящи за подпомагане са земеделските площи или части от тях, заети от: 1. дървесна и храстовидна растителност; 2. нежелана растителност - орлова папрат (Pteridium aquilinum), чемерика (Veratrum spp.), айлант (Ailanthus altissima), къпина (Rubus spp.), клек (Pinus mugo), хвойна (Juniperus spp.), аморфа (Amorpha fruticosa); 3. бързорастящи дървесни видове с кратък цикъл на ротация извън изброените в приложение № 1 на Наредба № 3 от 2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания (ДВ, бр. 16 от 2015 г.); 4. сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени. Според чл.10 ал.2 от Наредба № 2 временно неподходящи за подпомагане са земеделските площи или части от тях, за които в календарната година се установи, че: 1. са изоставени - земеделски площи без наличие на земеделска дейност (производство на продукция или поддържане в състояние, годно за производство), които могат да бъдат приведени в състояние, годно за подпомагане чрез стандартни земеделски мероприятия или чрез премахване на камъни, дървесна, храстовидна и друга нежелана растителност; 2. височината на тревостоя е над: а) 0,5 м за земи под угар и междуредията в трайни насаждения; б) 0,7 м за ливади по чл. 8, ал. 1, т. 2 и временно затревени площи; в) 0,35 м за постоянно затревени площи, поддържани в състояние, годно за производство съгласно чл. 5, т. 2; 3. са опожарени; 4. са наводнени. Съгласно чл.10 ал.3 от наредбата площите по ал.1 и ал.2 не се включват в слой "Площи, допустими за подпомагане", когато заедно или поотделно заемат повече от 100 кв. м..
Оспорената заповед е частично незаконосъобразна, като издадена в нарушение на материалния закон по отношение на следните площи: парцел 62061-263-2-2 - заявен за подпомагане с площ 0,12 ха, парцел 62061-263-3-2 - заявен за подпомагане с площ 0,18 ха и парцел 62061-263-4-2 - заявен за подпомагане с площ 0,13 ха. Общият размер на тези площи е 0,43 ха.
По отношение на горепосочените парцели вещото лице З. е извършил собствен анализ на предоставените по преписката изображения от извършената теренна проверка, при което е достигнал до извод за липса на някое от основанията за недопустимост за подпомагане за посочените площи, съгласно Наредба № 2 от 26.03.2018 г. Вещото лице е посочило, че в изключените площи е извършена земеделска дейност, като тревната растителност е окосена.
Действително съгласно чл. 10 ал.1 т.2 от Наредба № 2, трайно неподходящи за подпомагане са земеделските площи или части от тях, заети от нежелана растителност - орлова папрат (Pteridium aquilinum). От данните по делото обаче става ясно, че при извършената теренна проверка тази орлова папрат е била окосена и следователно тези парцели са поддържани в добро земеделско състояние, поради което и с оглед разпоредбата на чл. 8, ал. 2, т. 3 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г., са допустими за подпомагане и следва да бъдат включени в специализирания слой ПДП.
Видно от приложения протокол № 1/ФБл: 62061-263 от 26.08.2022 г., на ФБ 62061-263, в границите на който се намират парцели с идентификатори 62061-263-2-2, 62061-263-3-2 и 62061-263-4-2, в графа „ДПП/НДПП“ (Площи допустими за подпомагане/ Недопустими за подпомагане площи) е отбелязано: Относно данните от GNSS измервания НДП точки, в графа „Вид култура в точката на заснемане“, в дванадесет точки са посочени „Изоставена земеделска площ“ с „Причини за недопустимост“ отбелязано: „Чл. 4 и чл. 10, ал. 2, т. 1 - площта е неизползвана/пустееща земя“ Чл. 8, ал. 2, т. 2 - по-голям от допустимия процент недопустими елементи; Чл. 10, ал. 2, б. б) и в) - по-голяма височина на тревостоя от допустимия. В графа „Култура в точката на заснемане“ не е посочено нищо. Видно от приложените извадки от ЦОФК с отразени на тях места посетени от извършилия проверката и направени снимки, относими за процесните парцели са GNSS НДП точки от 2 до 12. При отварянето на снимките от посочените точки се установява, че площите във физическия блок са в поддържано състояние, тревата е окосена, като окосената растителност не е изнесена. Снимките съдържат посока на заснемане, дата и час на заснемане и отразени координати.
От представените изображения направени по време на теренна проверка се опровергава изводът на административния орган, че парцели с идентификатори 62061-263-2-2, 62061-263-3-2 и 62061-263-4-2, представляват територии заети от храстовидна и дървесна растителност, непочистени и неподдържани части, орлова папрат. Тези изображения са направени по границите на заявените за подпомагане площи, като тези направени по посока вътрешността на парцелите, показват, че тревната растителност е окосена. В този смисъл относно тях е изпълнено изискването на чл.5 т.2 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г.
Височината на тревостоя, посочена в протокола за теренна проверка, има отношение към допустимостта за подпомагане земите под угар, междуредията в трайни насаждения; за ливади за косене, временно затревените площи и постоянно затревени площи, в които се извършва косене на тревата без изнасяне на сено, съгласно чл.10 ал.2 т.2 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. Следователно нормативния акт не предвижда като критерий за допустимост за подпомагане – височината на тревостоя на земи с начин на трайно ползване – „Постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша)" (код 314000), каквито са процесните. Следва да се посочи, че административния орган в представеното становище по жалбата не се е позовал на този критерий относно процесните парцели, при определянето на недопустимите за подпомагане площи. В този смисъл не следва да се обсъжда и от съда.
От данните по делото става ясно, че процесните парцели 62061-263-2-2, 62061-263-3-2 и 62061-263-4-2 са обработвани след извършеното сателитно заснемане, поради което при дешифриране на актуалната ЦОФК тази дейност не е съобразена. Проведената коситба е констатирана при извършената теренна проверка, но без конкретно посочени съображения, не е отчетена от административния орган. Следователно е оборен изводът на административния орган за изключване на площите тъй като са заети от храстовидна и дървесна растителност, непочистени и неподдържани части, орлова папрат. При така установеното следва, че заповедта в тази част е постановена в нарушение на разпоредбата на чл. 35 АПК – без да са изяснени в пълнота фактите и обстоятелствата от значение за случая, а именно дали след окосяване на нежеланата растителност парцелите са заети или не с нея. При това и с оглед липсата на мотиви в тази насока следва, че по делото органът не е изпълнил задължението си по чл. 170, ал. 1 АПК да установи съществуването на фактическите основания, посочени в него и изпълнението на законовите изисквания при издаването му, въпреки дадените му от съда указания в тази насока. (в този смисъл Решение № 5041 от 11.05.2023 г. на ВАС по адм. д. № 9012/2022 г., V о.)
Жалбата е неоснователна по отношение на парцел 62061-3-1-1 с площ 0,13 ха, на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - парцелът е превърнат в складова площадка с наредени /нахвърляни трупи от изсечени дървета, което препятства ползването по предназначение за паша или коситба и развитието и поддържането на плътна тревна покривка, няма следи от земеделска дейност; 0,23 ха от парцел 62061-3-4-3, на основание чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - дървета и храсти и орлова папрат; неподдържана площ без следи от земеделска дейност (паша или коситба); 0,45 ха от парцел 62061-3-6-1 на основание чл. 3, ал. 1, т. 1, чл. 8, ал. 2, т. 1 и 3 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - неподдържана, пустееща площ, без следи от земеделска дейност, с дървета и храсти; част от парцела е превърната в складова площадка с наредени/нахвърляни трупи от изсечени дървета, което препятства ползването по предназначение за паша или коситба и развитието и поддържането на плътна тревна покривка; 0,23 ха от парцел 62061-3-7-1 на основание чл. 3, ал. 1, т. 1, чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - дървета и храсти, орлова папрат; неподдържана площ без следи от земеделска дейност (паша или коситба); 0,04 ха от парцел 62061-10-10-3; 0,13 ха от парцел 62061-14-11-1 и 0,29 ха от парцел 62061-14-12-1, на основание чл. 10, ал. 1, т. 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - нежелана растителност - орлова папрат; неподдържани площи без следи от земеделска дейност (паша или коситба); 0,44 ха от парцел 62061-15-22-2, на основание чл.3, ал. 1, т. 1, чл. 8, ал. 2, т. 1 и т. 3 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - непочистени и неподдържани (пустеещи) площи, без следи от земеделска дейност (паша или косене), с множество храсти, дървета и орлова папрат; 0,11 ха от парцел 62061-22-55-1, на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - черен път преминаващ през източната част от парцела по цялата му дължина; 6,62 ха от парцел 62061-22-56-1, на основание чл.3, ал. 1, т. 1, чл. 8, ал. 2, т. 1 и т. 3 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - непочистени и неподдържани (пустеещи) площи, без следи от земеделска дейност (паша или косене), с множество храсти, дървета и орлова папрат; 0,94 ха от парцел 62061-24-7-1, 0,36 ха от парцел 62061-24-9-1, парцел 62061 -248-14-1 с площ 0,48 ха, 0,38 ха от парцел 62061-248-15-2; парцел 62061-248-17-1 с площ 0,38 ха, 2,80 ха от парцел 62061-248-21-1, на основание чл. 10, ал. 1, т. 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - плътно разположена нежелана растителност - орлова папрат; неподдържани площи без следи от земеделска дейност (паша или коситба).
По делото безспорно беше установено, че посочените парцели и части от парцели не съответстват на изискванията за допустимост съгласно Наредба № 2 от 26 март 2018 г., поради което правилно са били изключение от слоя ПДП за кампания 2022 г. Констатациите на административния орган в тази част са потвърдени от заключението на изслушаната експертиза.
Неоснователно е твърдението на оспорващия, че осъщественото сателитно заснемане, въз основа на което е изработена актуалната ЦОФК не е съобразено със съществуващите забрани по чл.7 ал.1 т.3 от Наредба № 5 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 12 "Плащания по Натура 2000 и Рамковата директива за водите" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г., както и Заповед РД 09-847/22.07.2022 на Министъра на земеделието. Действително съгласно посочения текст на чл.7 ал.1 т.3 от Наредба № 5 от 24.02.2015 г. ползвателите на помощ но този ред следва да спазват забрана за косене на ливадите: до 1 юли; от периферията към центъра, с бързодвижеща се техника и преди 15 юли; от периферията към центъра, преди 15 юни. По аргумент на противното всяко косене което е различно като период и метод от изрично посочените е допустимо, поради което не е съществувала пречка да се осъществи поддръжка на заявените за подпомагане площи, включително и чрез използване на бавно и среднодвижеща се техника.
Следва да се посочи, че Заповед РД 09-847/22.07.2022 на Министъра на земеделието е изменена със Заповед № РД 09-858 от 28.07.2022 г. на Министъра на земеделието, като е създадена нова т.4 със следното съдържание: „4. Забраната за косене на тревата по т. 1 не се отнася за площи в защитени зони Натура 2000, в случай, че се извършва ръчно или с косачки за бавно косене от центъра към периферията или от единия край на площта към другия с ниска скорост, при спазване на въведените забрани в обнародваните в „Държавен вестник“ заповеди на министъра на околната среда и водите, издадени на основание чл. 12, ал. 6 от Закона за биологичното разнообразие, с които се обявяват съответните защитени зони и планове за управление на защитените територии“.
Следователно към момента на извършване на сателитното заснемане на процесните парцели не е съществувала абсолютна забрана за поддръжка на процесните площи в състояние съобразно изискванията на Наредба № 2 от 26 март 2018 г.. Както бе посочено по-горе извършените дейности проведени след посоченото заснимане и надлежно установени по делото следва да бъдат съобразени при установяване допустимостта на процесните площи за подпомагане, съобразно документацията към извършената теренна проверка.
В допълнение следва да бъде посочено, че ЦОФК за девет от процесните парцели е изготвена въз основа на самолетно заснемане от 09.09.2022 г., към който момент е изтекъл повече от месец от установената със Заповед РД 09-847/22.07.2022 на Министъра на земеделието, забрана за косене. В този смисъл земеделският производител е разполагал с достатъчно време за да приведе процесните терени в състояние съобразно изискванията на Наредба № 2 от 26 март 2018 г.
С оглед на изложеното налице е отменително основание по смисъла на чл.146, т.4 от АПК парцел 62061-263-2-2 с площ 0,12 ха, парцел 62061-263-3-2 - с площ 0,18 ха и парцел 62061-263-4-2 с площ 0,13 ха, поради което оспорената заповед, в тази част следва да се отмени, като преписката се върне на административния орган за ново произнасяне при спазване на указанията на съда по тълкуване и прилагане на закона. По делото не са представени доказателства, че процесният парцел и части от парцели не отговарят на изискванията за включване в слой ПДП, съгласно критериите посочени в Наредба № 2 от 26 март 2018 г., в този смисъл, оспорения административен акт в тази част е издаден при липса фактическо и правно основание.
В останалата й част относно парцел 62061-3-1-1 с площ 0,13 ха 0,23 ха от парцел 62061-3-4-3; 0,45 ха от парцел 62061-3-6-1; 0,23 ха от парцел 62061-3-7-1; 0,04 ха от парцел 62061-10-10-3; 0,13 ха от парцел 62061-14-11-1; 0,29 ха от парцел 62061-14-12-1; 0,44 ха от парцел 62061-15-22-2; 0,11 ха от парцел 62061-22-55-1; 6,62 ха от парцел 62061-22-56-1; 0,94 ха от парцел 62061-24-7-1, 0,36 ха от парцел 62061-24-9-1, парцел 62061 -248-14-1 с площ 0,48 ха, 0,38 ха от парцел 62061-248-15-2; парцел 62061-248-17-1 с площ 0,38 ха, 2,80 ха от парцел 62061-248-21-1, жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли. Изключването на посочените парцели и части от парцели е обосновано с обстоятелството, че същите не представляват подходящи за подпомагане земеделските площи, съобразно критериите посочени в Наредба № 2 от 26 март 2018 г.. Тези изводи са подкрепени от събраните по делото доказателства и изслушаната експертиза, поради което административния орган правилно е приложил материалния закон.
В съответствие с нормата на чл.143, ал.1 от АПК, в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени и направените от него разноски по производството съобразно уважената част от жалбата. Същият е представил доказателства за внесена д.т. в размер на 10 лв., 800 лв. адвокатско възнаграждение и 500 лв. депозит за изготвената по делото експертиза. В този смисъл общия размер на разноските, за които може да претендира жалбоподателя са в размер на 1310 лв. (10+800+500).
Предмет на делото са били възраженията на оспорващия за 19 парцела, като жалбата се уважава само за 3, следователно същият има право да иска присъждане на 3/19 от направените разноски, а именно на 207 лв. ((1310:19)х3), които следва да му бъдат заплатени от ответника.
Ответникът не е правил искане за присъждане на разноски.
Водим от горното и на осн. чл. 172, ал.2 и чл. 173, ал.2 от АПК, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ по жалба на Г.Д.П., Заповед № РД-09-94/31.01.2023 г. на Министъра на земеделието, в частта й, в която извън одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане” за кампания 2022 г. са останали: парцел 62061-263-2-2 с площ 0,12 ха, парцел 62061-263-3-2 - с площ 0,18 ха и парцел 62061-263-4-2 с площ 0,13 ха.
ВРЪЩА преписката на Министъра на земеделието и храните в тази й част за ново произнасяне при спазване на указанията, дадени от съда по тълкуване и прилагане на закона.
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Г.Д.П. против Заповед № РД-09-94/31.01.2023 г. на Министъра на земеделието, в частта, в която извън одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане” за кампания 2022 г. са останали: парцел 62061-3-1-1 с площ 0,13 ха 0,23 ха от парцел 62061-3-4-3; 0,45 ха от парцел 62061-3-6-1; 0,23 ха от парцел 62061-3-7-1; 0,04 ха от парцел 62061-10-10-3; 0,13 ха от парцел 62061-14-11-1; 0,29 ха от парцел 62061-14-12-1; 0,44 ха от парцел 62061-15-22-2; 0,11 ха от парцел 62061-22-55-1; 6,62 ха от парцел 62061-22-56-1; 0,94 ха от парцел 62061-24-7-1, 0,36 ха от парцел 62061-24-9-1, парцел 62061 -248-14-1 с площ 0,48 ха, 0,38 ха от парцел 62061-248-15-2; парцел 62061-248-17-1 с площ 0,38 ха, 2,80 ха от парцел 62061-248-21-1.
ОСЪЖДА Министерството на земеделието и храните да заплати на Г.Д.П., ЕГН **********,***, направените по делото разноски, в размер на 207 лв. (двеста и седем лева)
Решението подлежи на касационно обжалване в 14- дневен срок от съобщаването му на страните, чрез връчване на препис от същото, пред Върховния Административен съд.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: