Решение по дело №69/2021 на Районен съд - Средец

Номер на акта: 11
Дата: 16 септември 2021 г.
Съдия: Венета Димитрова Стефанова Иванова
Дело: 20212170200069
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 юни 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 11
гр. Средец , 16.09.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СРЕДЕЦ, III СЪСТАВ в публично заседание на осми
септември, през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:ВЕНЕТА Д. СТЕФАНОВА

ИВАНОВА
при участието на секретаря Костадинка Т. Лапова
като разгледа докладваното от ВЕНЕТА Д. СТЕФАНОВА ИВАНОВА
Административно наказателно дело № 20212170200069 по описа за 2021
година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството пред РС-Средец е по реда на чл. 59-63 от ЗАНН и е образувано
във връзка с жалба на ИВ. П. Ж., в качеството му на кмет на Община Средец против
наказателно постановление № 33/18.05.2021г. на директора на РИОСВ -Бургас, с което на
жалбоподателя, на основание чл.151, ал.1, т.6 от Закона за управление на отпадъците/ЗУО/,
е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 3000 лева за нарушение на
чл.19, ал.3, т.15 от ЗУО.
Във въззивната жалба се излагат основания за материална и процесуална
незаконосъобразност на наказателното постановление и се претендира цялостната му
отмяна. Твърди се, че липсват доказателства за материалната компетентност на
актосъставителя, че е допуснато процесуално нарушение при съставяне на акта, тъй като
жалбоподателят никога не е бил канен да се яви в РИОСВ Бургас за съставяне на АУАН и
актът е съставен в негово отсъствие. Твърди се и че не се посочват доказателствата, на които
се позовава актосъставителя, поради което се ограничава възможността да се изложат
подробно аргументи относно визираните нарушения. При условията на евентуалност се
излагат доводи, че деянието е маловажно, предвид обстоятелството, че не са настъпили
каквито и да е общественоопасни последици.
В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован, не се явява и не изпраща
процесуален представител.
В съдебно заседание за административнонаказващия орган се явява представител-
мл. ю.к.П.. Счита жалбата за неоснователна, поради което следва да се потвърди
наказателното постановление.
По отношение на срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН:
1
Наказателното постановление е връчено на 26.05.2021 г. срещу подпис на
служителя П.С. при Община Средец, като не е посочено качеството на последната. Жалбата
е подадена на 02.06.2021г., видно от пощенското клеймо на приложения към преписката
плик, т.е. в седемдневния срок.
Районен съд - Средец, след като анализира събраните по делото доказателства и
съобрази закона, намира за установено от фактическа страна следното:
Във връзка с получен сигнал по електронна поща в РИОСВ-Бургас с вх.№ С-50 от
04.03.2021г. относно нерегламентирани замърсявания в гр.Средец, на 04.03.2021г. е
извършена извънредна проверка на територията на Община Средец. Проверката била
извършена от Х.И. и К.А., служители в РИОСВ -Бургас. На същата присъствал и Г.К. -
младши експерт „Екология“ към Община Средец.
В хода на проверката бил извършен оглед на посочения в жалбата замърсен терен.
При огледа на моста на „Средно дере“ в близост до ромския квартал на ул.“Мичурин“ и
ул.“Йорданка Н.“ в гр.Средец, са констатирани смесен тип отпадъци от вида битови –
пластмасови бутилки, пластмасови торбички, клони, храсти, текстилни отпадъци и по
прилежащите територии на поречието на дерето, като по време на проверката същите са се
почиствали от представители на ОПЧ – гр.Средец.
За извършената проверка бил съставен констативен протокол № 019032/К-13-21 от
04.03.2021г., подписан и от присъствалия мл.експерт „Екология“ при Община Средец.
В самия протокол била отправена покана до кмета или оправомощено от него лице
да се яви на 15.03.2021г. в РИОСВ –Бургас, за да получи и подпише АУАН за нарушението,
посочено в констативния протокол. Екземпляр от протокола е връчен на представителя на
Община Средец.
На посочената дата кметът на Община Средец не се явил в РИОСВ-Бургас,
съответно не се явило и оправомощено от него лице. В тази връзка на 19.04.2021г.
свид.Х.И., старши експерт „Управление на масово разпространени отпадъци“ в отдел
„Управление на отпадъците и опазване на почвите“ към дирекция „Контрол на
превантивната дейност“ при РИОСВ-Бургас , оправомощена със заповед № РД-
210/19.11.2020г. на директора на РИОСВ-Бургас, съставила против инж.И.Ж., в качеството
му на кмет на Община Средец акт за установяване на административно нарушение № 33 за
извършено нарушение по чл. 19, ал. 3, т. 15 от ЗУО, тъй като на 04.03.2021г. не е
предотвратил изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и не е предотвратил
създаването на незаконни сметища на територията на общината. Актът е съставен в
отсъствие на нарушителя и в присъствието на двама свидетели- служители на РИОСВ-
Бургас, от които единият е присъствал при извършване на проверката и констатиране на
нарушението. Актът е връчен на И.Ж. на 07.05.2021г., като на 10.05.2021г. същият е
депозирал възражение, че същият е неоснователен.

2
Административнонаказващият орган издал въз основа на съставения АУАН
обжалваното в настоящото производство НП, с което на основание чл.151, ал.1, т.6 вр. чл.19,
ал. 3, т. 15 от ЗУО на жалбоподателя е наложено административно наказание – глоба в
размер на 3000 лева.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена с оглед събраните по
делото гласни доказателства – показания на актосъставителя Х.И., на свидетеля К.А., както
и с оглед приложените писмени доказателства АУАН № 33/19.04.2021г., НП №
33/18.05.2021г., възражение с вх.№ С-50/5/ от 10.05.2021г., КП № 019032/К-13-21 от
04.03.2021г., известие за доставяне.
При така установената фактическа обстановка, съдът достигна до следните правни
изводи:
Наказателното постановление е издадено от компетентен орган – Директор на
РИОСВ, оправомощен със Заповед № РД-622/08.08.2012г. на Министъра на околната среда и
водите. Актът за установяване на административно нарушение е съставен от компетентно
лице – ст.експерт И., оправомощена със заповед № РД-РД-210/19.11.2020г. на Директора на
РИОСВ Бургас. Административнонаказателното производство е образувано в срока по чл.
34 от ЗАНН, а наказателното постановление е било издадено в шестмесечния срок.
Актът е съставен в съответствие с разпоредба на чл. 40, ал. 1 от ЗАНН и от формална
страна съдържа законоустановените реквизити по чл. 42 от ЗАНН.
Административнонаказващият орган е приел фактическите констатации за доказани и
е издал обжалваното наказателно постановление, с което за нарушение на чл.19, ал.3, т.15 от
ЗУО е наложил на жалбоподателя административно наказание глоба в размер на 3000лева.
Средецкият районен съд намира, че при издаването на наказателното
постановление са допуснати съществени процесуални нарушения, поради което и същото
не следва да породи целените от него правни последици, по следните съображения:
В наказателното постановление неправилно е посочена приложимата санкционна
материално-правна норма. Релевантната в случая е тази по чл.151, ал.2, т.6 от ЗУО,
регламентираща, че се наказва се с глоба от 3000 до 10 000 лв., ако не подлежи на по-тежко
наказание, кмет на община и/или длъжностно лице, което не предприеме мерки за
предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването
на незаконни сметища и/или организиране на почистването им. В процесното наказателно
постановление тази норма не е вписана, а като санкционна норма е посочена чл.151, ал.1, т.6
от ЗУО, каквато изобщо липсва в закона, тъй като чл.151, ал.1 от ЗУО фиксира само четири
хипотези и същите не са относими към настоящия случай. Санкционната норма следва да е
ясно посочена и не може да се извлича по тълкувателен път, тъй като в противен случай се
нарушава правото на защита на санкционираното лице, което е лишено от възможността да
разбере, за какво точно нарушение е санкционирано. Задължение на
административнонаказващия орган е да конкретизира точно и изчерпателно текстовете от
закона, които са били нарушени, което в настоящия случай не е сторено.
3
Това нарушение в административнаказателното производство е съществено и
напълно препятства правото на защита на наказаното лице, което е в невъзможност да
разбере какво точно нарушение е извършило. На това основание издаденото наказателно
постановление е незаконосъобразно и следва да бъде отменено, без да се обсъжда
нарушението по същество, като се явява безпредметно и обсъждането на възраженията на
жалбоподателя.
При този изход на спора разноски се полагат на жалбоподателя , но той не е
претендирал такива, поради което съдът не дължи служебно произнасяне в тази насока.
По изложените съображения, на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Средецкият районен
съд




РЕШИ:

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 33/18.05.2021г. на директора на РИОСВ -
Бургас, с което на ИВ. П. Ж., ЕГН **********, в качеството му на кмет на Община Средец,
на основание чл.151, ал.1, т.6 от Закона за управление на отпадъците/ЗУО/, е наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 3000 /три хиляди/ лева за нарушение на
чл.19, ал.3, т.15 от ЗУО.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр.
Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.


Съдия при Районен съд – Средец: _______________________
4