Решение по дело №193/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 336
Дата: 16 октомври 2020 г. (в сила от 8 декември 2020 г.)
Съдия: Татяна Любенова Коцева
Дело: 20207080700193
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 април 2020 г.

Съдържание на акта

 Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 336

 

гр. Враца,  16.10.2020 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ВРАЦА, VI състав, в публично заседание на 17.09.2020г. /седемнадесети септември две хиляди и двадесета година/ в състав:

АДМ. СЪДИЯ: ТАТЯНА КОЦЕВА

 

при секретаря СТЕЛА БОБОЙЧЕВА, като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 193 по описа на АдмС – Враца за 2020г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

           Производството е по чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/  вр.чл.215, ал.1 от  Закона за устройство на  територията /ЗУТ/.

           Образувано е въз основа на жалба на „З.2.“ ЕООД ***, чрез управителя И. Л. М. против ЗАПОВЕД №543/30.03.2020г.  на  КМЕТА на ОБЩИНА ВРАЦА, с която е одобрено частично изменение на подробния устройствен план/ план за регулация и застрояване/ за разделяне на УПИ ІІІ-117/ПИ 12259.1009.174/, кв.24, жк.“Сениче“ по плана на гр.Враца, частна общинска собственост, на четири нови урегулирани поземлени имота с номера – УПИ ІІІ-174, УПИ V-174, УПИ VІ–174 и УПИ VІІ-174 с предназначение „за комплексно обществено обслужване“ в устройствена зона „Оо“/обществено обслужване/.

              В  жалбата се твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна, поради допуснати съществени процесуални нарушения и противоречие с материалния закон. Иска се отмяна на заповедта по съображения изложени в жалбата. Претендират се разноски по делото.

              В с.з. жалбоподателят, чрез адв. С. моли за решение, с което да се уважи изцяло жалбата. Претендират се разноски по делото. Съображения в подкрепа на направеното оспорване са развити и в представени по делото писмени бележки.

              Ответникът  по  оспорването  Кметът на Община Враца в с.з. не изпраща представител и не ангажира становище по делото.   

              Заинтересованите страни – С.К.М.,
Х.С.С., М.И.К., ЕТ“Г.-2006-И.Ц.“***, представляван от И.Ц.Ц.,
 ЕТ “Т. Гек-Т.Г.“***, представляван от Т.Г.К., ЕТ “Л.Г.-***, представляван от Л.П.Г.,ЕТ “Ч. –М.М.“***, представляван от М.М.Б., ЕТ“А.-ВХА-В.А.“***, представляван от В.Х.А., ЕТ “В.П.-***, представляван от В.П.П. не се явяват и представляват в с.з., същите не  ангажират становище по делото.  

             Административният съд, като се запозна с доводите на страните и доказателствата в административната преписка и след служебна проверка на оспорената заповед, съгласно изискванията на чл.168 АПК, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

               С  докладна записка от  04.12.2019г. на Кмета на Община Враца до ОбС-Враца е поискано допускането изработването на ЧИПУП-ПРЗ за разделяне на УПИ ІІІ-117, кв. 24, жк.“Сениче“ по плана на гр.Враца, частна общинска собственост, на четири нови урегулирани поземлени имота с номера – УПИ ІІІ-174, УПИ V-174, УПИ VІ – 174 и УПИ VІІ-174 с предназначение „за КОО“, във вр. със заявление от Началник отдел „ОС“ при Община Враца. С  Решение №39 по протокол №4/19.12.2019г. на ОбС-Враца  във вр. с докладната  от 04.12.2019г./като в решението е погрешно посочено докладна от 10.10.2019г., видно от постъпило по делото писмо на ответника на стр.65/ е допуснато изработването и одобряването на проект за частично изменение на ПУП-ПРЗ за разделянето на УПИ ІІІ-117 / ПИ 12259.1009.174/, кв. 24, жк.“Сениче“ по плана на гр.Враца, частна общинска собственост, на четири нови урегулирани поземлени имота с номера – УПИ ІІІ-174, УПИ V-174, УПИ VІ – 174 и УПИ VІІ-174 с предназначение „за КОО“.

                Със  заявление за одобряване на ПУП от П.В. -Директор на Дирекция“ОС“ до Кмета на Община Враца с вх.№ 0800-94/27.02.2020г./което е посочено и в заповедта/ е заявено желанието да бъде одобрен приложения ПУП-ПРЗ  за УПИ ІІІ-174, УПИ V-174 и УПИ VІ – 174 и УПИ VІІ-17, кв.24, жк.“Сениче“ гр.Враца. Към заявлението е приложен ПУП-ПРЗ за съответните УПИ, окончателен проект с възложител Община Враца, ведно с обяснителна записка, изготвен от арх. М.А. с дата 02.2020г. От представените по делото ПР и ПЗ е видно, че са одобрени със заповед №543 от 30.03.2020г.

                Проекта  за ЧИПУП-ПРЗ е внесен за разглеждане на заседание на ОЕСУТ при Община Враца на 18.03.2020г. и е одобрен с решение по т.1 от Протокол  №4 от същата дата.  

                Със Заповед №543/30.03.2020г. на Кмета на Община Враца на основание чл.129, ал.2, чл.134, ал.1, т.2, ал.2 т.6 и чл.135, ал.5 от ЗУТ, Заявление вх. № 0800-94/27.02.2020г. от директора на дирекция „ОС“, Решение №39 от протокол №4/19.12.2019г. на ОбС-Враца за разрешаване изработването на проект за ЧИПУП и Решение по т.1 от Протокол №4/18.03.2020г.  на  ОЕСУТ при Община Враца е одобрено ЧИПУП-ПРЗ, с оглед разделянето на УПИ ІІІ-117/ ПИ 12259.1009.174/, кв.24, жк.“Сениче“ по плана на гр.Враца, частна общинска собственост, на четири нови урегулирани поземлени имота с номера – УПИ ІІІ-174, УПИ V-174, УПИ VІ – 174 и  УПИ VІІ-174 с предназначение „за КОО“. В заповедта са посочени  как да се заложат устройствените параметри и показатели на новообособените УПИ.

               Тази заповед е съобщена на заинтересованите лица, видно от представените по делото известия за доставяне. Същата е оспорена от заинтересованата страна и настоящ жалбоподател „З.2.“ ЕООД ***, като правоприемник на  ЕТ“З.-ЦИ-Л. М./, който факт не е спорен по делото от страните и собственик на сграда с идентификатор 12259.1009.174.2, находяща се в имот ЧОС с идентификатор 12259.1009.174 по плана на гр.Враца, със застроена площ от 110 кв.м. с предназначение промишлена сграда, заедно със съответното право на строеж върху земята, по силата на н.а. №149 т.ІІ рег.№3000 н.д. №240/2007г., вписан в службата по вписванията с вх.№ 2742, акт №46 от 04.04.2007г. и договор за учредяване право на строеж от 21.02.2007г. Това е видно и от представената скица на сграда №15-191986/28.03.2018г. на  СГКК гр.Враца.   

            От акт №2561 за ЧОС от 23.04.2014г. е видно, че ПИ с идентификатор 12259.1009.174,  предмет на  заповедта е ЧОС.

            От заповед № 532/26.03.2020г. на Кмета на Община Враца се установява, че считано от 30.03. до 03.04.2020г. вкл. е определена М. П.-Зам. кмет устройство на територията, да изпълнява функциите Кмет на Община Враца. 

            По делото по искане на жалбоподателя е допусната и изслушана СТЕ с ВЛ инж. А.В., като заключението на ВЛ не е оспорено от страните по делото, поради което съдът го кредитира изцяло. От заключението на ВЛ се установява, че към момента не е налице влязла в сила заповед на Директора на АГКК-Враца за одобряване на КККР във вр. с исканото ЧИ и застрояване на УПИ ІІІ-117, ПИ 12259.1009.174/т.1/. В т.2 ВЛ, посочва, че предвиденото ЧИПУП-ПРЗ на УПИ ІІІ-117 е в съответствие с ПУП-план за регулация на жк.Сениче и не е в пълно съответствие с ПУП-план за застрояване на жк.Сениче. В т.3 посочва, че е налице съвпадение на регулационните линни между действащия ПУП-план за регулация и предвиденото ЧИПУП-ПРЗ за УПИ ІІІ-117. В т.4  е посочено разположението на имота на „З.2.“ ЕООД ***/сграда с идентификатор 12259.1009.174.2, находяща се в имот ЧОС №12259.1009.174/ спрямо другите находящи се в същия ПИ сгради, както и че сградата отстои на 3,00 м. от  сграда с идентификатор 12259.1009.174.1 и е частично допряна до сграда с идентификатор 12259.1009.174.3. В ПИ 12259.1009.174 са налице 20бр. сгради, като всичките те имат излаз към ул.“Славянска“, като сградата на жалбоподателя е с три входа, като същите са посочени. В т.5 е посочено, че правото на достъп до имота на дружеството и от трите входа не се засяга, налице е предвиденото отстояние от 3,00м., изпълнено е озеленяване пред процесната сграда, съгласно действащия ПУП, като между новообразуваните УПИ V-174 и УПИ VІ – 174 е налице дървесна растителност, засадена по информация на жалбоподателя, непосредствено след реализиране на постройките и същата би препятствала правото на достъп на превозни средства със суровина до входа на складовото помещение от северната част на процесната сграда. ВЛ в т.7 посочва, че с одобреното ЧИПУП на УПИ ІІІ-117 се предвижда разделяне на имота на четири, като процесната сграда на жалбоподателя попада в новообразувания УПИ VІ – 174 , предвижда се свързано застрояване на границата между  УПИ VІ – 174 и съседния УПИ VІІ – 174. Предвидения навес в известна степен ще намали достъпът на естествена светлина в сградата на дружеството и по конкретно в производственото  помещение и миалното. В с.з. ВЛ поддържа заключението, и дава уточнение по заключението си.

           При така установената фактическа обстановка, която не се оспорва от страните, съдът намира от правна страна, че оспорването е направено от надлежна страна, в законоустановения преклузивен срок, против индивидуален административен акт по смисъла на чл.21, ал.1 АПК, поради което е допустимо. Разгледано по същество, оспорването  е  и  основателно.

          Съобразно вменените му задължения по чл.168 АПК съдът е длъжен да провери законосъобразността на акта на всички основания, посочени в чл.146 АПК, включително и по отношение на неговата  валидност, независимо дали са направени възражения в тази насока.

            Съдът намира, че заповедта е издадена от оправомощен за това орган- Кмета на Общината/чл.129, ал.2 ЗУТ/, видно от заповед № 532/26.03.2020г., в кръга на неговата материална и териториална компетентност, в изискуемата писмена форма, поради което не е нищожен  административен акт. При  издаването и обаче не е спазена процедурата и не са налице материалноправните предпоставки за допуснатото изменение на ПУП.

Обжалваната заповед е постановена при съществено нарушение на изискванията за форма, визирани в чл.59, ал.2, т.4 АПК, приложима по силата на  чл.219, ал.3   ЗУТ, административния акт следва да съдържа фактическите и правните основания за издаването му. Първите са необходим реквизит на акта и липсата им го опорочава съществено. В случая е безспорно, че в   оспорвана заповед  фактически основания за одобряване изменението на ПУП  не се съдържат, а е посочено само правното основание - чл.134, ал.1, т.2 и  ал.2, т.6 ЗУТ. Административния орган не е посочил кои факти и обстоятелства налагат да бъде одобрено изменение на подробния устройствен план по отношение на имот, частна общинска собственост и неговото разделяне на нови четири УПИ, с предназначение “за комплексно обществено обслужване”. Фактическите основания са юридически факти, с чието осъществяване се свързва възникването на административното правоотношение със съдържание правомощието на административния орган да разпореди определени права и задължения. Това са конкретните факти, въз основа на които административният орган е приел, че са налице материално правните предпоставки за упражняване на предоставената му от закона компетентност. За да се счита изпълнено изискването на чл. 59, ал. 2, т. 4 АПК, заповедта следва да съдържа описание на онези обстоятелства, които имат значение на релевантни юридически факти и обосновават наличието на регламентираната материално правна предпоставка за частичното изменение на ПУП. В случая в обстоятелствената част на оспорения акт изцяло липсват мотиви в посочения аспект. Според цитираното в заповедта от административния орган правно основание по  чл.134, ал.1, т.2 ЗУТ  влезлите в сила ПУП могат да се изменят когато възникнат нови държавни или общински нужди за обекти - собственост на държавата, на общините или на експлоатационните дружества, или отпадне необходимостта от изграждане на такива обекти. Такива фактически установявания липсват в заповедта. Съдът намира, че няма пречка мотивите да се съдържат в отделен документ, предхождащ постановяването на акта, съгласно разрешението, дадено с ТР № 16 от 31.03.1975 г. на ОСГК. В случая обаче мотивите за издаването на процесната заповед  на основание чл.134, ал.1, т.2 ЗУТ не могат да бъдат изведени от съдържащите се в приложената административна преписка документи и изрично посочени в заповедта. От съдържанието на тези документи не се установява да е възникнала нова държавна или общинска нужда за обект – собственост на държавата / общината, както и липсват каквито и да е данни, в случай, че е налице такава нужда, същата да не може да бъде задоволена по друг начин. Липсата на мотиви в заповедта, както и в други документи, съпътстващи нейното издаване, не може да бъде изместена с нови фактически установявания в хода на съдебното производство. Неизпълнението на това законово вменено задължение води до немотивираност на оспорената заповед на това основание, което препятства упражняването на съдебен контрол и е основание за отмяна на оспорения акт. По делото липсва мотивирано искане на  заявителя до  кмета на общината с обосноваване на необходимостта от изменение, каквато обосновка не се съдържа нито в обяснителната записка, нито в приложената докладна, както и в решението на ОбС и решението на ОЕСУТ при Община Враца. В самата типовата бланка на заявлението заявителя  е поискал изменение на действащия ПУП, без да са изложени конкретни мотиви за това, а също така и правно основние. Така посоченото по  същество не съставлява мотивиране с посочване на фактическите основания при наличието на които следва да бъде допуснато ЧИПУП-ПЗР на имота. Допуснатото от административния орган нарушение на административно производствените правила само по себе си е достатъчно основание за отмяна на оспорения акт по смисъла на чл.146, т.3 АПК, без да се разглежда спора по същество. С оглед прецизност обаче съдът, счита за необходимо да отбележи, че атакуваната заповед е незаконосъобразна и поради противоречие с материалноправни разпоредби.

Това е така защото като правно основание за допуснатата промяна за ЧИПУП в атакуваната заповед изрично се сочи и чл.134, ал. 2, т. 6 ЗУТ, във връзка с което всички заинтересувани собственици е следвало да дадат изричното си съгласие за промяна  в плана по смисъла на чл. 131 ЗУТ във връзка с чл. 134, ал.2, т.6 ЗУТ. За да се допусне  изменение на действащия ПУП на това основание, е необходимо  съгласието на  собствениците на имота, предмет на  самия план, както и на носителите на ограничени вещни права върху този имот. Видно от събраните в административната  преписка и в съдебно производство  доказателства, изменението на  плана  по отношение на  имот УПИ ІІІ-117/ПИ 12259.1009.174/, кв.24, жк.“Сениче“ по плана на гр.Враца, частна общинска собственост е станало само по искане на собственика му, без  да е изискано и депозирано съгласие на носителите на ограничени вещни права - право на строеж, от собствениците на самостоятелни обекти в сгради, построени в имота. От данните по делото е видно,че жалбоподателя е собственик на сграда в имота предмет на плана, с идентификатор 12259.1009.174.2, като от заключението на ВЛ /т.7/ е видно, че имота му попада в новообразувания със заповедта УПИ VІ – 174 и е налице свързано застрояване на границата между  УПИ VІ – 174 и съседния УПИ VІІ – 174. Също така се установява от заключението на ВЛ, че в имота предмет на плана има 20 сгради. Тоест в конкретния случай жалбоподателя, като носител на ограничено вещно право в имота предмет на заповедта е следвало да даде изрично съгласие за ЧИПУП. След  като в административната преписка липсва изразено по какъвто и да било начин  съгласие, а в процеса няма и твърдение за съществуването на такова от страна на собствениците на обекти, построени в имота/такива са жалбоподателя и част от заинтересованите по делото страни/, то обжалваната заповед се явява издадена на основание, което е неприложимо в настоящия случай. Тоест от данните по преписката и представените доказателства от адм.орган е видно, че  и  липсва съгласието на всички собственици и носители на ограничени вещни права върху имота, предмет на ЧИПУП. Фактът, че жалбоподателя като собственик на сграда в имота  предмет на плана е уведомен за предвиденото изменение на плана, не е еквивалентно с изискваното от закона съгласие, което следва да бъде предоставено изрично и по недвусмислен начин. При тези констатации  съдът не следва  да се  произнася  по въпроса дали предвиденото   изменение на ПУП отговаря на действащите правила  и норми за устройство на  територията. 

           Предвид изложеното съдът намира,че жалбата  следва да се уважи изцяло, като атакуваната заповед за  изменение на ПУП  бъде отменена.

           При този изход на делото и предвид направеното от оспорващия, чрез процесуалния му представител своевременно искане, административния орган му дължи на основание чл. 143 АПК заплащане на направените по делото разноски в общ размер на 850.00/осемстотин и петдесет/лева, включващи държавна такса  в размер на 50.00 лева, адвокатско възнаграждение  в размер на 500.00 лева, платени съгласно договор за правна помощ № 6/15.06.2020г. и 300.00 лева депозит за ВЛ. От страна на ответника не е направено възражение по разноските.

         Воден от горното и на основание чл.172, ал.2 вр. чл.146 т. 3 и т.4 АПК съдът

 

Р Е Ш И :

 

          ОТМЕНЯ ЗАПОВЕД №543/30.03.2020г. на КМЕТА на ОБЩИНА ВРАЦА, с която е одобрено частично изменение на подробния устройствен план/ план за регулация и застрояване/ за разделяне на УПИ ІІІ-117/ПИ 12259.1009.174/, кв.24, жк.“Сениче“ по плана на гр.Враца, частна общинска собственост, на четири нови урегулирани поземлени имота с номера – УПИ ІІІ-174, УПИ V-174, УПИ VІ–174 и УПИ VІІ-174 с предназначение „за комплексно обществено обслужване“ в устройствена зона „Оо“/обществено обслужване/.

 

          ОСЪЖДА Община Враца да заплати на „З.2.“ ЕООД ***, представлявана от  управителя И. Л. М. разноски по делото в общ размер на  850 /осемстотин и петдесет/ лева.   

       Решението може да се обжалва, чрез Административен съд Враца  пред Върховния административен съд  София в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

АДМ.СЪДИЯ: