Решение по дело №65/2018 на Районен съд - Ботевград

Номер на акта: 27
Дата: 14 май 2018 г. (в сила от 7 декември 2018 г.)
Съдия: Цветан Христов Петков
Дело: 20181810200065
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 февруари 2018 г.

Съдържание на акта

 

                    Р Е Ш Е Н И Е

 

                                                                   №27

                                             гр.Б., 14.05.2018г.

 

                                  В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Б.СКИ РАЙОНЕН СЪД, наказателна колегия, първи съдебен състав, в публичното заседание на петнадесети март две хиляди и  осемнадесета  година,  в състав :

 

                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ : ЦВЕТАН П.

 

при секретаря Ива Тодорова, като разгледа докладваното от
съдия  П. НАД №65 по описа на БРС за 2018 година                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               и за да се произнесе,взе предвид следното :

                  Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.

                С.Р.П.  с ЕГН**********,*** е обжалвал в законния срок  наказателно постановление №**********/06.11.2017г. издадено от на Директора на ОДБХ-  С. област, с което за нарушение на чл.2 от Наредба №1 от 26.01.2016г. за хигиената на храните, издадена от МЗ и МЗХ във вр. с приложение ІІ, глава ІІ, т.1, б.”а” и  б. е” и т.5 и гл.VІ т.2 от Регламент /ЕО/ №***/2004г. на Европейският парламент и на съвета, на основание чл.48, ал.1 от Закона за храните /ЗХ/ му  е наложено административно наказание „глоба” в размер на 500.00 лева, като излага съображения за незаконосъобразност на същото и моли да бъде отменено изцяло, със законните последици.

                 В съдебно заседание жалбоподателя С.Р.П.  поддържа жалбата срещу горепосоченото наказателно постановление  и моли да бъде уважена, съобразно изложените доводи в същата.

                  Въззивната организация – ОДБХ-  С. област, чрез пълномощника си адв. Б. в съдебно заседание оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде потвърдено издаденото наказателно постановление като законосъобразно, в предвид събраните по делото доказателства.

                   Б.ска районна прокуратура, редовно призована, не изпраща представител в съдебно заседание и не ангажира становище по жалбата.

                   Съдът след като прецени събраните по делото доказателства, прие за установено следното от фактическа и правна страна:

                     Съдът приема, че от приложените по делото писмени доказателства:  регистрационна карта №******* от 08.12.2017г. на С.Р.П., издадена от Агенция по заетостта Д“Б. п. т.“ – Б.; известие за доставяне; АУАН № *****/08.09.2017г.; констативен протокол от 08.09.2017г. заповед № 1/20.02.2014г.; заповед № *****/03.06.2015 г.; заповед № *****/20.12.2013г.; заповед № *****/30.07.2012г. – заверени копия и   събраните гласни доказателства – показанията на свидетелите М.Й.К. – актосъставител, на длъжност “инспектор КХ”  при  ОДБХ – С. област  и   Г.С.Г. -  “главен инспектор КХ”  при  ОДБХ – С. област, се установява следната фактическа обстановка:

       На 08.09.2017г. свидетелите М.Й.К. и Г.С.Г., и двамата инспектори в отдел „Контрол на храните”  при  ОДБХ – С. област извършили проверка в обект „Б.З.”, находящ се в гр.Б., ул.”С.О.” №4. Проверяваният обект се стопанисвал от ЕТ „М.Р.” – гр.Б.. По време на проверката там  присъствал жалбоподателят С.Р.П., който заявил на контролните органи, че е отговорник самоконтрол и поддържане хигиенното състояние в обекта и представил заповед №1 от 20.02.2014г. на управителя на ЕТ „М.Р.” – гр.Б.. При извършената проверка св.К.  и св.Г. установили, че обекта не се поддържа в добро хигиенно състояние -  подът и плотовете са с натрупвания, замърсявания и нарушена цялост, скарата е с натрупвания на замърсявания и мазнина, помещението е опушено и не е осигурена ефективна аспирация, а съдовете за отпадъци са без капаци.  Същия ден,  в гр.Б.  св К., в присъствието на св.Г. съставила АУАН № № *****/08.09.2017г. на  П.  за това, че в качеството му на отговорник самоконтрол и поддържане хигиенното състояние в проверявания обект не поддържа обекта в добро хигиенно състояние - подът и плотовете са с натрупвания, замърсявания и нарушена цялост, скарата е с натрупвания на замърсявания и мазнина, помещението е опушено и не е осигурена ефективна аспирация, а съдовете за отпадъци са без капаци. Актосъставителят квалифицирал деянието като нарушение по чл.2 от Наредба №1 от 26.01.2016г. за хигиената на храните, издадена от МЗ и МЗХ във вр. с приложение ІІ, глава ІІ, т.1, б.”а” и  б. е” и т.5 и гл.VІ т.2 от Регламент /ЕО/ №***/2004г.. Актът  бил предявен на П.  за запознаване със съдържанието и за подпис и той го подписал с възражение.

      Въз основа на така извършената  проверка и съставения АУАН е издадено атакуваното наказателно постановление №**********/06.11.2017г. от  Директора на ОБДХ-  С. област.                  

        Съдът счита, че жалбата е допустима, тъй като е депозирана в срока по  чл.59, ал.2 от ЗАНН и е подадена от легитимиран субект /срещу който е издадено атакуваното НП/, при наличие на правен интерес от обжалване и пред компетентния съд /по местоизвършване на твърдяното нарушение/.

                   Съдът приема, че разгледана по същество, жалбата е основателна по следните съображения:

                    В АУАН и  НП са описани  фактически  четири  административни нарушения, т.е контролният орган и  административно-наказващият орган са констатирали, че са извършени четири административни нарушения, които сами по себе си поотделно обуславят прилагането на съответните санкционни норми.

                   В приложение ІІ, глава ІІ, т.1, б.”а” и  б. е” от Регламент /ЕО/ №***/2004г. са изведени като задължения към операторите на предприятия за храни определени специфични изисквания в местата, където се приготвят, обработват или преработват храни, като респективно в т.1 б.”а” са посочени изисквания към подовите настилки  в тези места, а в б.”е” са посочени изисквания към повърхностите, които влизат в контакт с храните. С  наличието в  проверявания обект на нарушаване целостта на  пода и плотовете и съответното им замърсяването  са нарушени цитираните по-горе задължения и реално са осъществени две самостоятелни нарушения – съответно са нарушени две разпоредби  тази на приложение ІІ, глава ІІ, т.1, б.”а” и тази на  приложение ІІ, глава ІІ, т.1  б. е” от Регламент /ЕО/ №***/2004г.

                   На следващо място в АУАН и НП е отразено като констатация,  че в обекта не е осигурена ефективна аспирация и помещението е опушено,  което на практика се субсумира като самостоятелно нарушение  под разпоредбата на приложение ІІ, глава І, т.5 от Регламент /ЕО/ №***/2004г., където са възведени като общи задължения към помещенията за храни наличието на подходящи и достатъчни средства за естествена или принудителна вентилация.

        И на четвърто място с използването на съдове за отпадъци без капаци в обеекта е била нарушена   разпоредбата на  приложение ІІ, глава VІ, т.2  от Регламент /ЕО/ №***/2004г., съгласно която  хранителните отпадъци, негодните за консумация странични продукти и други бракувани материали се изхвърлят в затварящи се контейнери.   

          Независимо от четирите  описани административни нарушения, е наложено само едно наказание. Административно-наказващият орган може да прецени за кое от административните нарушения да наложи наказание, но това трябва изрично да е отбелязано в наказателното постановление. В разглеждания случай няма изрично посочване наложеното административно наказание за кое от четирите  нарушения е наложено. Не може да се приеме, и че в случая е налице едно административно нарушение, тъй като това би било в противоречие с разпоредбата на чл.18 от ЗАНН. Въпреки, че са посочени и подробно описани елементите на четири  отделни нарушения, на жалбоподателя е наложена една санкция, като не е посочено за кое от  тях се отнася. Без съмнение в административното производство е неприложима разпоредбата на чл.26, ал.1 от НК - при продължавана престъпна дейност, тъй като същата е в противоречие с принципа, залегнал в чл.18 от ЗАНН, че за всяко отделно нарушение се налага самостоятелно и отделно наказание. Допуснатото от страна на наказващият орган нарушение се явява съществено, защото е довело до невъзможност нарушителя да разбере за кое от описаните в  НП  нарушения се наказва, а от тук и до невъзможност да реализира защитата си по един адекватен начин.  

             От друга страна съдът намира, че следва да се посочи и че  съгласно чл. 57  ал.1 т.6  от ЗАНН наказателното постановление трябва да съдържа законовите разпоредби, които са нарушени. В конкретния случай в наказателното постановление е посочена цифром, че е нарушена разпоредбата на  чл.2 от Наредба №1 от 26.01.2016г. за хигиената на храните, издадена от МЗ и МЗХ във вр. с приложение ІІ, глава ІІ, т.1, б.”а” и  б. е” и т.5 и гл.VІ т.2 от Регламент /ЕО/ №***/2004г, но в приложение ІІ, глава ІІ на същия регламент не съществува  т.5.   Доколкото такава разпоредба /приложение ІІ, глава ІІ т.5/   в Регламент /ЕО/ №***/2004г.  изобщо липсва е налице незаконосъобразен  акт и същият подлежи на отмяна Допуснатото нарушение е особено съществено тъй като води до нарушаване правото на защита на жалбоподателя, тъй като същият не е в състояние да разбере точно деянието му под коя законова норма се субсумира.    

              Законът не предвижда възможност за саниране на нередовностите на НП, каквато възможност, например, в определени случаи е предвидена за нередовностите на АУАН – чл.53 ал.2 от ЗАНН.

      За пълнота на изложението следва да се посочи, че съдът намира, че не са налице доказателства, които да сочат, че С.Р.П.  е осъществил вмененото му административно-наказателно обвинение, респективно не се доказа да е извършил нарушение  на чл.2 от Наредба №1 от 26.01.2016г. за хигиената на храните, издадена от МЗ и МЗХ във вр. с приложение ІІ, глава ІІ, т.1, б.”а” и  б. е” и т.5 и гл.VІ т.2 от Регламент /ЕО/ №***/2004г.  От  самото наименование на приложение ІІ  на Регламент /ЕО/ №***/2004г.  – общи хигиенни изисквания за всички оператори на предприятия за храни е видно, че задълженията, посочени в него се отнасят до юридическите лица, стопанисващи съответните обекти по ЗХ, а не се отправят изисквания към работниците в тях. Още повече – не е възможно на  работник в търговско дружество да се ангажира административно – наказателна отговорност за това, че в дадения обект за производство, обработка или преработка на храни не е подменена вече разрушената настилка на пода или другите  повърхностите, че не е осигурена ефективна аспирация или, че не са осигурени контейнери за отпадъци с капаци. В случая, П., заемащ длъжността готвач в  ЕТ „М.Р.” – гр.Б., както е посочено в цитираната заповед не може да носи отговорност за това, че в обекта „Б.З.”, находящ се в гр.Б., ул.”С.О.” №4 не е осигурена здрава подова настилка, плотове, ефективна аспирация и  контейнери   за отпадъци с капак.  От  разпоредбите на приложение ІІ, глава І, т.5  глава ІІ, т.1, б.”а” и  б. е” и гл.VІ т.2 от Регламент /ЕО/ №***/2004г. е видно, че изпълнението на тези хигиенни изисквания са вменени именно на юридическото лице, стопанисващо обекта -  ЕТ „М.Р.” – гр.Б..   От друга срана и АНО не е ангажирал доказателства, от които да е видно към момента на проверката С.П. работил ли е в действителност в проверявания обект и на каква длъжност е бил назначен   в ЕТ „М.Р.” – гр.Б., още повече, че представената от него заповед е от 2014г., в АУАН като възражение е посочил, че си търси работа и че по делото е представено регистрационна карта от Дирекция „ Б. п. т.” – гр.Б. от 08.12.2017г..

         С оглед на всичко горепосочено, съдът приема, че  обжалваното НП е незаконосъобразно и неправилно, и  като такова следва да бъде отменено.

         Водим от горните мотиви и на основание чл.63 ал.1 изр.1 от ЗАНН, съдът  

Р   Е   Ш   И   :

 

                   ОТМЕНЯ изцяло наказателно постановление №**********/06.11.2017г. издадено от на Директора на ОДБХ-  С. област, против С.Р.П.  с ЕГН**********,***, като незаконосъобразно и неправилно.

                   РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му, пред АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СОФИЯ ОБЛАСТ.          

 

 

                                                               РАЙОНЕН  СЪДИЯ  :