Решение по дело №311/2018 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 113
Дата: 8 юли 2019 г. (в сила от 26 ноември 2019 г.)
Съдия: Любомира Любенова Кръстева
Дело: 20187130700311
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 септември 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е ШЕНИЕ

гр. Ловеч, 08.07.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, VІ административен състав, в открито съдебно заседание на четвърти юли две хиляди и деветнадесета година в състав:

                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА

 

 при секретаря Татяна Тотева, като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА адм.дело №311 по описа за 2018  г. и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе, взе предвид следното:

         Производство по чл.145 от Административно процесуалния кодекс АПК/.

Производството е образувано въз основа на жалба с вх.№2656/20.09.2018 г. подадена от П.Н.С. ***, чрез адв. С.Т.,***, офис 9, против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 10 „Агроекология и климат“ от програма за развитие на селските райони 2014-2020 г. за кампания 2015 г. с изх.№02-110-6500/1415/ 13.08.2018 г. издадено от Заместник – изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция гр.София, с което е отказано изплащане на сумата от 421,04 лв., поради заявени площи попадащи извън специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за 2015 г., и е наложена санкция за бъдещ период в размер на 372,23 лв.

Към жалбата административният орган е приложил копие от цялата преписка.

Оспорващата страна, лично с представлявана от адв.Т. моли съда да отмени обжалвания индивидуален административен, акт изцяло като незаконосъобразен. Претендира се възстановяване на деловодните разноски.

Ответната страна редовно призована, се представлява от ю.к.Х. в заседанието по същество на делото. Депозирани са писмени бележки по съществото на спора. Оспорва се жалбата, претендира възстановяване на деловодни разноски.

         Съдът, след като прецени законосъобразността на обжалвания индивидуален административен акт с оглед разпоредбата на чл. 168 ал.1 във вр. с чл.146 от АПК, и доводите на оспорващия, след преценка поотделно и в тяхната съвкупност на събраните по делото доказателства, намира за установено следното:

         УП е връчено на жалбоподателя на 17.08.2018 г. /лист 17/.

Жалбата е подадена на 22.08.2018 г., поради което същата се явява подадена в срок.

Жалбата е подадена от легитимирана страна и е допустима.

Разгледана по същество е неоснователна.

Жалбоподателят е подал заявление /лист 26 и следващи/ за подпомагане за кампания 2015 г. УИН:11/150615/44481 от 26.05.2015 г. за финансово подпомагане по няколко схеми, сред които схема за Агроекология и климат, Мярка 10, направление Контрол на почвената ерозия /лист 32/.

В таблицата към заявлението са описани 2 имота в землището на с.Дойренци. Приложението за кандидатстване е подписано от жалбоподателя, включително резултатите от автоматичните проверки с посочени 2 броя БЗС излизащи извън площите, подходящи за подпомагане /лист 35, стр.втора/ от автоматичната проверка на 05.06.2015 г.

Към процесния период е била приложима Наредба № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 "Агроекология и климат" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (редакция от 04.08.2015 г.) /Наредба №7/.

Съгласно чл. 1, ал.1 и ал. 2, т. 5 от Наредба №7 с нея се уреждат условията и редът за прилагане на насочената към опазването на околната среда и климата мярка 10 "Агроекология и климат" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (ПРСР 2014 – 2020 г.), финансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) за постигане и на целта предотвратяване на ерозията на почвите и подобряване на управлението им.

Съгласно чл. 23, ал. 1, т.1 от Наредба №7 земеделските стопани трябва да поддържат земеделските парцели на територията на цялото стопанство, като спазват условията за поддържане на земята в добро земеделско и екологично състояние и законоустановените изисквания за управление, одобрени съгласно чл. 42 ЗПЗП.

Съгласно чл. 42, ал. 1 от ЗПЗП, в редакцията действала към 2015 г.,  министърът на земеделието и храните /сега министър на земеделието, храните и горите/ одобрява със заповед Условия за поддържане на земята в добро земеделско и екологично състояние и ги публикува на интернет страницата на министерството.

Съгласно чл. 43, ал. 1, т. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ Разплащателната агенция /РА/ извършва директни плащания по подадените заявления, когато установи, че заявените за подпомагане площи са включени в специализирания слой по чл. 33а, ал. 1, а съгласно чл. 43, ал. 3, т. 6 от ЗПЗП РА намалява размера на плащането или отказва плащане по схемите за директни плащания, когато заявените за подпомагане площи не са включени в специализирания слой по чл. 33а, ал. 1 за съответната година, т.е. всички плащания се извършват само за площи включени в специализирания слой.

Съгласно чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП обхватът на специализирания слой се одобрява със заповед на министъра на земеделието и храните по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6.

На основание чл. 30, ал. 6 от ЗПЗП е издадена Наредба №105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, от министъра на земеделието и горите, обн., ДВ, бр. 82 от 10.10.2006 г.

Съгласно чл.16а от Наредба №105/22.08.2006 г. в редакцията действала към датата на подаване на заявлението през 2015 г., специализираният слой "Площи в добро земеделско състояние" включва площите в добро земеделско състояние в рамките на всеки физически блок, и въз основа на него и извършените повторни административни проверки, РА може да извърши отказ, частично или пълно плащане по подадените заявления за подпомагане.

Т.е. реално ползваната площ за кампания 2015 г. се установява при проверката дали декларираните парцели попадат в границите на одобрения специализиран слой.

Съгласно чл. 16б, ал.1 (изм.и доп.) от  Наредба №105, в редакцията действала към процесния период при подаване на заявлението, всяка година след приключване на обновяването по чл. 16а, ал. 2, Министерството на земеделието и храните открива производство по чл. 66 от Административно-процесуалния кодекс за одобряване на изготвения специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане". Откриването на производството се оповестява. В определен срок земеделските стопани могат да подават възражения по реда на чл. 16в /изм. и доп./ от Наредба № 105.

Съгласно приложимата към процесния период редакция на чл. 16г. /изм. и доп./ от Наредба №105, след извършване на проверки на получените предложения и възражения и отстраняване на установените пропуски и грешки, Министерството на земеделието и храните изготвя окончателен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане". Въз основа на одобрения от министъра на земеделието и храните специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" РА извършва окончателна оторизация и плащания на площ за съответната година и приема заявления за подпомагане през следващата година.

Обновеният Специализиран слой „Площи допустими за подпомагане“ за стопанската 2015 г. е одобрен със Заповед № РД-09-937 от 22.12.2015 г. на министъра на земеделието и храните /лист 21, 110 от делото/.

В срока за подаване на възражения по чл. 16в, ал. 1 /в редакцията действала към процесния период/ от Наредба № 105 от 22 август 2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрираната система за администриране и контрол (Наредба 105/2006 г.) жалбоподателят е възразил относно обхвата на специализирания слой /лист 113 от делото/.

Окончателния специализиран слой за кампания 2015 г. е одобрен със Заповед № РД-46-236 от 01.03.2015 г. на МЗХ /лист 114 и сл./. Заповедта е обявена на официалната интернет страница на МЗХ, както и на официалната страница на ДФ ”Земеделие”, където е достъпна и в момента на обявяване на делото за решаване.

По делото е изслушано вещо лице и е прието изготвеното от него заключение по поставени въпроси. От заключението се установява, че при одобряване на окончателния специализиран слой за кампания 2015 г. не е било уважено направеното възражение и процесните два земеделски имота, след извършени проверки на място, не са включени изцяло в допустимия за подпомагане слой. Извън допустимия за подпомагане слой са останали 1,18 ха от общо заявените за подпомагане 1,38 ха. /лист 171/.

Няма данни по делото заповедта за одобряване на окончателния специализиран слой да е обжалвана по съдебен ред в частта за процесните имоти.

Република България е въвела в законодателството си правилата на директивите и регламентите на ЕС по отношение ОСП на съюза и относно схемите и правилата за плащанията на площ. Тези норми са транспонирани в ЗПЗП и подзаконовите нормативни актове по неговото прилагане. 

Съгласно чл.16б ал.1 от Наредба 105/2006 г. във вр.с чл.66 от АПК, заповедта на МЗХ за одобряване на окончателния специализиран слой „Площи, подходящи за подпомагане” за Кампания 2015 г. е общ административен акт по смисъла на чл.65 от АПК и подлежи на обжалване по реда на кодекса. Заповедта е обявена на официалния сайт на МЗХ и ДФ“Земеделие”, достъпна е и към момента на обявяване на делото за решаване. Няма данни, а и твърдения от страна на жалбоподателя, заповедта да е обжалвана в частта, с която е одобрен окончателния слой за парцелите по БЗС по заявлението му за кампания 2015 г., оставени извън допустимия слой за подпомагане. Следователно Заповед № РД-46-236 от 01.03.2016 г. на министъра на земеделието и храните е влязла в сила и представлява стабилен общ административен акт /в този смисъл са ТР №8 от 11.12.2015 г. на ВАС, Решение №11405 от 29.10.2015г. на ВАС по адм.д. №5708/2015г., Решение №10697 от 14.10.2015 г. на ВАС по адм.д. №5651/2015г.,  Решение № 10694 от 14.10.2015 г. на ВАС по адм. д. № 5790/2015 г. и др./. В настоящото производство съдът е обвързан от последиците на влезлия в сила общ административен акт, както и всеки друг орган на държавна власт и всяко физическо или юридическо лице в страната. В административния процес, в неговата съдебна фаза, съдът не е овластен да извършва инцидентен контрол за законосъобразност на необжалвани общи административни актове.

Производството по одобряване на окончателния специализиран слой за 2015 г., съгласно действащото към онзи период законодателство, представлява сложен фактически състав на процедура, провеждана от МЗХ чрез съответните ОД"Земеделие", която завършва със заповед на министъра на земеделието и храните по чл.16г, ал. 2, с която се одобрява окончателния специализиран слой. Аналогия може да се направи с производството по създаване на кадастрална карта и кадастрални регистри по ЗКИР, но спецификата тук е, че всяка година служебно се извършва актуализиране на всички данни с издаване на нов общ административен акт, който на общо основание подлежи на обжалване по реда на АПК.

Съгласно разпоредбата на чл.16г, ал.5 /изм./ от Наредба №105/2006 г., в редакцията относима за Кампания 2015 г., въз основа на одобрения от министъра на земеделието и храните окончателен специализиран слой "Площи допустими за подпомагане", ДФЗ-РА извършва окончателна оторизация и плащания за съответната година и приема заявления за подпомагане през следващата година. ДФЗ-РА действа в условията на обвързана компетентност и няма как да извърши окончателна оторизация и плащания на площ за съответната година, ако парцелът не е включен в заповедта по чл.16г /изм./ от Наредба № 105/2006 г.

С оспореното УП е отказано плащане в размер на 421,04 лв. по направление „Контрол на почвената ерозия“ по Мярка 10 /лист 18/ и е наложена санкция за бъдещ период в размер на 372,23 лв., тъй като от заявените общо площи с размер 1,38 ха за подпомагане, общо 1,22 ха са оставени извън окончателния специализиран слой за 2015 г. като недопустими, което е наддеклариране в размер над 50 % от заявената площ. Тъй като наддекларирането надвишава 50%, санкционираната площ е равна на установената допустима площ от 0,16% от декларираната, и е наложена санкция за бъдещ период.

Съгласно разпоредбата на чл. 43, ал. 3, т. 4 от ЗПЗП ДФ "Земеделие" отказва частично или напълно плащания на площ, ако кандидатът е заявил площ, която не отговаря на условията за допустимост за подпомагане, определени в наредбата по чл. 40, т.е. площ, попадаща извън специализирания слой "Площи допустими за подпомагане" за 2015 г., а съгласно препращащата норма на ал. 4 на същия законов текст Разплащателната агенция намалява размера на плащането или отказва плащане по ал. 3 съобразно критериите, установени в законодателството на Европейския съюз.

Съгласно чл.43, ал.4 от ЗПЗП във вр. с член 19, параграф 2 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията
от 11 март 2014 година за допълнение на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол и условията за отказ или оттегляне на плащанията и административните санкции, приложими към директните плащания, подпомагането на развитието на селските райони и кръстосаното съответствие /Делегиран регламент (ЕС) №640/2014 г., ако разликата между декларирана и установена площ превишава 50 %, не се отпуска подпомагане за площ. Освен това на бенефициера се налага допълнителна санкция, равна на размера на помощта или подпомагането, отговарящи на разликата между декларираната площ и установената площ.

По отношение плащането по Мярка 10 „Агроекология и климат“, направление „Контрол на почвената ерозия“, като правни основания за отказ от финансово подпомагане са посочени разпоредбите на чл.16а, ал.6 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. от ЗПЗП /лист 15, стр.втора, колона 6/, съгласно която ДФ "Земеделие" – РА отказва частично или пълно плащания на площ, тъй като кандидатът е заявил площи попадащи извън специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“за 2015 г. Както по-горе бе посочено, реално ползваните площи се определят с одобряването на окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане" за 2015 г.

В оспореното уведомително писмо е изчислена разликата между декларираната и установената площ на БЗС и процента на наддекларираната площ. От приетото заключение на вещо лице е видно, че правилно са изчислени и площта, и процентното съотношение. Намаленията при наддеклариране над 50 % са едни и същи – изключва се от подпомагане цялата заявена площ, и се налага санкция за бъдещ период в размер на сумата за наддекларираната площ.

В случая за 1 ха, съгласно чл. 14, т. 4, б. „б“ от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. на МЗХ, в редакцията действала към процесния период,  плащането е в размер до 156 евро. Ставката по код дейност АК7 в лева е равна на 305,1048 лв. За заявените 1,38 ха помощта е в размер на 1,38 ха . 305,1048 лв. = 421,044624 лв., или ~ 421,04 лв., какъвто размер е посочен в оспореното УП. Санкцията за бъдещ период, при установената наддекларирана, т.е. недопустима за подпомагане, площ в размер на 1,22 ха е равна на 1,22 ха . 305,1048 лв. = 372, 227856 лв., или ~ 372,23 лв., какъвто е размерът, посочен в оспореното Уведомително писмо /лист 17 и лист 18/.

Съдът намира, че при издаването на Уведомителното писмо не са допуснати нарушения на административно-производствените правила. Относно установените недопустими за подпомагане площи, видно от събраните по делото писмени доказателства и от приетото по делото заключение на изслушаното вещото лице, се установи, че правилно са определени площите, попадащи извън одобрения специализиран слой за кампания 2015 г. и процентното им съотношение към общо заявените за подпомагане площи.

Доколко законосъобразно са изключени процесните площи от одобрения окончателен специализиран слой не е предмет на проверка в настоящото производство, доколкото определянето им е станало с влязъл в сила общ административен акт, съгласно действалото към процесния период законодателство.

Не се констатира отклонение от изискванията на чл.59 от АПК. Вписаните в уведомителното писмо и таблиците към него основания, посочените площи, които са приети за недопустими за подпомагане, както и данните от административната преписка, обективират ясно волята на административния орган, позволяват да бъде упражнено правото на защита на жалбоподателя, както и да бъде осъществен съдебен контрол за законосъобразност на административния акт. Съгласно ТР № 16/1975 г. на ОСГК на ВС на РБ е допустимо мотивите към акта да се съдържат и в друг документ, съставен с оглед предстоящото му издаване. В настоящия случай в Уведомителното писмо се съдържат достатъчно мотиви и позоваване на други, съдържащи се в преписката документи. Тези документи и установените с тях правнорелевантни обстоятелства са приобщени към акта с цитирането им, с което е спазен принципът за самостоятелност при осъществяване на производството от административния орган и не е необходимо тези факти да се приповтарят и като мотиви на издаденото уведомително писмо. В своята съвкупност те изчерпват фактическите основания, мотивирали административния орган да вземе решението си, като се явяват съответни и на цитираните в акта правни основания.

Актът е издаден от материално компетентен орган – надлежно овластен зам.изпълнителен директор на ДФЗ-РА, поради което съответства на изискването за законосъобразност по чл. 146, т. 1 от АПК /лист 7 от делото/.

По отношението на изискването за законосъобразност по чл. 146, т. 2 и т. 4 от АПК съдът установи следното от правна страна:

Административният акт е издаден в писмена форма и съдържа достатъчно мотиви и данни в табличен вид, от които да се установи какви са констатациите и изводите на административния орган, както и какво е направеното волеизявление.      

С оглед изложеното, и безспорно установено наддеклариране надвишаващо 50%, извън одобрения специализиран слой за 2015 г., съдът счита, че отказът на административния орган за изплащане на помощ и налагането на санкция за бъдещ период в посочените размери е правилен и законосъобразен.

С оглед изложеното, оспореното УП се явява издадено в предвидената от закона форма, от материално компетентен орган, мотивирано е, съответства на материално правните норми, при издаването му не са допуснати процесуални нарушения, и съответства на целта на закона.

Следва да бъде отхвърлена предявената жалба като неоснователна.

По делото има направено искане от ответника за възстановяване на деловодни разноски. С оглед изхода от спора, на ДФЗ - РА се дължи юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, тъй като производството е по реда на АПК, а възнаграждението следва да се определи съгласно чл. 78, ал. 8 ГПК /ред. ДВ бр. 8/24.01.2017 г. / във връзка с чл. 37, ал. 1 ЗПП и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Следва да бъде уважено направеното искане, като се осъди жалбоподателят да възстанови на ДФЗ-РА сумата от 300 лв., от които 100 лв. юрисконсулско възнаграждение и 200 лв. за внесения депозит за вещо лице.

Воден от горното, Ловешки административен съд, шести административен състав, на осн. чл.172 ал.2 пр.последно от АПК

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователно оспорването предявено с жалба с вх. №2656/20.09.2018 г. подадена от П.Н.С. ***, чрез адв. С.Т., против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по Мярка 10 „Агроекология и климат“, направление „Контрол на почвената ерозия“ от Програма за развитие на селските райони 2014-2020 г. за кампания 2015 г. с изх.№02-110-6500/1415/ 13.08.2018 г., издадено от Заместник – изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция гр.София, с което е отказано изплащане на сумата от 421,04 лв., поради заявени площи попадащи извън специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за 2015 г., и е наложена санкция за бъдещ период в размер на 372,23 лв.

ОСЪЖДА П.Н.С. с ЕГН ********** ***, да заплати на Държавен фонд Земеделие – Разплащателна агенция гр.София бул.Цар Борис ІІІ №136 сумата от 300 лв. /триста лева/ за възстановяване на деловодни разноски.

Решението може да се обжалва с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщението чрез Административен съд Ловеч пред Върховен административен съд на Република България.

Препис от решението да се връчи на страните.

 

                                                        Административен съдия: