№ 29
гр. Елена, 31.10.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЕЛЕНА в публично заседание на трети октомври през
две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Искра Ст. Вараджакова
при участието на секретаря Йорданка Ст. Йорданова
като разгледа докладваното от Искра Ст. Вараджакова Административно
наказателно дело № 20244130200066 по описа за 2024 година
С НП № 769189-F761008/10.05.2024 г. на Началника на отдел
„Оперативни дейности“ – Велико Търново, Дирекция „Оперативни дейности“
в Главна дирекция „Фискален контрол“ в Централно управление на НАП за
извършено нарушение на чл. 27, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ
на осн. чл. 53 от ЗАНН във вр. с чл. 83 от ЗАНН и на осн. чл. 185, ал. 2, изр. 2
от ЗДДС във вр. с чл. 185, ал. 1 от ЗДДС е наложено административно
наказание – имуществена санкция в размер на 1000.00 лв. на „У. – ЗС“ ЕООД
гр. З., представлявано от З. В. Д..
Постъпила е жалба от „У. – ЗС“ ЕООД гр. З., представлявано от З. В.
Д., чрез адв. В. Д., против НП. В същата се твърди, че обжалваното НП е
незаконосъобразно. Жалбоподателят не оспорва, че на 18.03.2024 г. била
извършена проверка от служители на ТД на НАП – Велико Търново на обект –
снек-бар „У.“, находящ се в гр. З., ул. „С. П.“ № *, стопанисван от него, както и
че при контролна покупка на бира „Бургаско пиво“ с единична цена от 3.00 лв.
бил издаден фискален бон № 0051031/18.03.2024 г., като посочената покупка
била отразена в данъчна група „Г“ вместо данъчна група „Б“. Жалбоподателят
излага, че още същия ден, след приключване на проверката, била отстранена
тази техническа неточност, а контролният орган бил своевременно уведомен
за това. Въпреки това, бил издаден АУАН, по който жалбоподателят депозирал
писмени възражения. Административно наказващият орган обаче издал
1
обжалваното НП, с което му била наложена санкция в размер на 1000.00 лв.
Жалбоподателят не оспорва факта, че фискалното устройство, което се
намирало в проверения обект не било актуализирано своевременно съгласно
извършената промяна в ЗДДС, в сила от 01.01.2024 г. Твърди, че това било
задължение на обслужващата фискалното устройство фирма. На следващо
място, излага, че на 27.05.2024 г. превел по банковата сметка на НАП сумата
244.82 лв., представляваща доплащане на дължим ДДС след корекция на група
стоки. Счита, че допуснатото нарушение се дължи на пропуск на
обслужващата фискалното устройство фирма да нанесе корекция относно
правилното отразяване на стоките в данъчните групи. На последно място,
констатираното нарушение е първо по ред и следва да се приложи
разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, тъй като същото се явява маловажно и
разкрива значително ниска степен на обществена опасност. Последната се
дължи на пропуск на трето лице, отстранена е своевременно и е възстановен
дължимия ДДС, както и липсват настъпили вредни последици.
Жалбоподателят моли съда да отмени изцяло обжалваното НП, като
незаконосъобразно. Претендира направените разноски по делото.
В съдебно заседание жалбоподателят „У. – ЗС“ ЕООД се
представлява от адв. В. Д., който поддържа депозираната жалба. Излага
подробни съображения по същество на спора. Претендира направените
разноски по делото.
В съдебно заседание ответникът по въззивната жалба – Началникът
на отдел „Оперативни дейности“ - Велико Търново, Дирекция „Оперативни
дейности“ в Главна дирекция „Фискален контрол“ в Централно управление на
НАП се представлява от юрисконсулт Нина Николова. Същата взема
становище, че жалбата е неоснователна и следва да бъде оставена без
уважение. Моли съда да потвърди обжалваното НП. Претендира заплащане
на юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на
адвокатското възнаграждение на пълномощника на жалбоподателя.
В съдебно заседание Районна прокуратура – Велико Търново не се
представлява и не взема становище.
Съдът, след като обсъди и прецени събраните по делото
доказателства и взе предвид становището на страните, прие за установено
следното:
2
Видно от извършената справка в Търговския регистър,
жалбоподателят „У. – ЗС“ ЕООД е със седалище и адрес на управление гр. З.,
ул. „П. В. З.“ № **. Същият се представлява от управителя З. В. Д..
На 18.03.2024 г. в гр. З. била извършена проверка в търговски обект
– снек-бар, находящ се в гр. З., ул. „С. П.“ № *, стопанисван от жалбоподателя
„У. – ЗС“ ЕООД, от свидетелите К. М. А. и Н. К. Т., двамата служители в отдел
„Оперативни дейности“ - Велико Търново, Дирекция „Оперативни дейности“
в Главна дирекция „Фискален контрол“ в Централно управление на НАП.
Проверяващите служители направили контролна покупка на бира „Бургаско
пиво“ на стойност 3.00 лв. и констатирали от издадения фискален касов бон №
0051023/18.03.2024 г., че посочената стока била маркирана в данъчна група
„Г“, където ДДС е 9 %, а не в данъчна група „Б“, където ДДС е 20 %.
За извършената проверка свидетелите К. М. А. и Н. К. Т. съставили
Протокол за извършена проверка в обект № 0106198/18.03.2024 г. Към същия
са приложени съставените към момента на проверката опис на паричните
средства в касата към момента на започване на проверката в търговски обект -
снек-бар „У.“ към ПИП № 0106198/18.03.2024 г. и декларация от лице,
работещо по трудово/гражданско правоотношение от 18.03.2024 г.
Видно от Протокол № 1883103/26.03.2024 г., същият е съставен от
свидетелите К. М. А. и И. Т. Т. в присъствието на Петя Т.а Иванова –
пълномощник на жалбоподателя „У. – ЗС“ ЕООД, представлявано от З. В. Д.
(пълномощно с рег. № 5031/19.10.2020 г. на нотариус Стойна Колева с № **1 в
регистъра на Нотариалната камара и с район на действие Районен съд –
Велико Търново). От същия е видно, че последната е представила договор за
наем и график на работното време за месец февруари и месец март 2024 г. във
връзка с извършената проверка.
Свидетелят К. М. А. съставил АУАН № F761008/26.03.2024 г., в
присъствието на свидетелите И. Т. Т. и А. Ф. М., на жалбоподателя „У. – ЗС“
ЕООД гр. З., представлявано от З. В. Д.. В същия е вписано, че при извършена
проверка на 18.03.2024 г. в търговски обект – снек-бар „У.“, находящ се в гр. З.,
ул. „С. П.“ № *, стопанисван от жалбоподателя „У. – ЗС“ ЕООД, се
установило, че при направена покупка на 1 бр. бира „Бургаско пиво“ с
единична цена от 3.00 лв. и фискален бон № 0051031/18.03.2024 г., издаден от
фискално устройство тип „Датекс–DP“–150 и индивидуален номер ФУ-DT
3
896475 и индивидуален номер на фискалната памет 02896475, от Т. П. П. –
сервитьор, покупката е маркирана в данъчна група „Г“ вместо данъчна група
„Б“. Като нарушена е посочена разпоредбата на чл. 27, ал. 1 от Наредба № Н-
18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на
продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за
управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез
електронен магазин, на МФ. АУАН бил подписан от актосъставителя и
свидетелите, както и от Петя Т.а Иванова, упълномощена от жалбоподателя с
пълномощно с рег. № 5031/19.10.2020 г. на нотариус Стойна Колева с № **1 в
регистъра на Нотариалната камара и с район на действие Районен съд –
Велико Търново. На последната бил връчен препис от документа на
26.03.2024 г. Жалбоподателят депозирал срещу съставения АУАН възражение
с вх. № 6947/26.03.2024 г.
Въз основа на АУАН било съставено НП № 769189-
F761008/10.05.2024 г. от Началника на отдел „Оперативни дейности“ – Велико
Търново, Дирекция „Оперативни дейности“ в Главна дирекция „Фискален
контрол“ в Централно управление на НАП. В същото по идентичен начин,
както в АУАН било описано извършеното нарушение. Като нарушена е
посочена разпоредбата чл. 27, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. за
регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в
търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и
изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин,
на МФ. На жалбоподателя за извършеното нарушение на осн. чл. 53 от ЗАНН
във вр. с чл. 83 от ЗАНН и на осн. чл. 185, ал. 2, изр. 2 от ЗДДС във вр. с чл.
185, ал. 1 от ЗДДС е наложено административно наказание – имуществена
санкция в размер на 1000.00 лв. НП е връчено на жалбоподателя на 22.05.2024
г.
От Заповед № ЗЦУ-384/27.02.2024 г. на Изпълнителния директор на
НАП се установява компетентността на актосъставителя да съставя АУАН и на
административно наказващия орган да изготвя НП.
Видно от Договор за сервиз на ЕКАФП № 14770/21.04.2023 г.,
същият е сключен между жалбоподателя „У. – ЗС“ ЕООД – възложител и „З.“
ЕООД - изпълнител. Договорът е с предмет абонаментна поддръжка на
електронни и касови апарати и фискални системи, а именно „Датекс–DP“–
4
150, с индивидуален номер ФУ-DT 896475 и индивидуален номер на
фискалната памет 02896475, поставен в снек-бар, находящ се в гр. З., ул. „С.
П.“ № *, стопанисван от жалбоподателя „У. – ЗС“ ЕООД, като периодът на
действие на договора е от 21.04.2023 г. до 21.04.2024 г.
От платежно нареждане от 27.05.2024 г. се установява, че
жалбоподателят „У. – ЗС“ ЕООД е превел по сметка на НАП сумата 244.82 лв.,
представляваща доплащане на ДДС на бира от корекция.
По делото са разпитани в качеството на свидетели следните лица:
актосъставителят К. М. А., свидетелите по АУАН И. Т. Т. и А. Ф. М., както и
свидетелите Н. К. Т. и Г. И. Д..
От показанията на свидетеля Г. И. Д., която е съпруга на управителя
на жалбоподателя З. В. Д., е видно, че веднага след проверката двамата се
свързали с обслужващата фискалното устройство в обекта фирма и се
установило, че настройките на софтуера не били направени в зависимост от
действащата законова уредба и предлаганите стоки не били отнесени
правилно в съответните данъчни групи. Пропускът веднага бил отстранен, а
по-късно бил възстановен и ДДС по сметка на НАП.
При така установената фактическа обстановка, от правна страна
съдът достигна до следните изводи:
Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена в срок и то
от надлежна страна, която има правен интерес да обжалва НП, а разгледана по
същество е неоснователна.
Съгласно чл. 118, ал. 1 от ЗДДС всяко регистрирано по този закон
лице е длъжно да отчита извършените от него продажби в търговски обект
чрез издаване на фискална касова бележка от съответното устройство.
Съгласно чл. 118, ал. 4, т. 4 от ЗДДС министърът на финансите издава наредба,
с която се регламентира издаването на фискални касови бележки от фискално
устройство. В приложение на тази разпоредба е издадена Наредба № Н-
18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на
продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за
управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез
електронен магазин, на МФ. Съгласно чл. 27, ал. 1 на същата наредба, лицата
по чл. 3, с изключение на случаите, когато извършват дейност по чл. 28, са
длъжни да регистрират всяка продажба на стока или услуга по данъчни групи
5
според вида на продажбите: 1. група „А“ – за стоки и услуги, продажбите на
които са освободени от облагане с данък, за стоки и услуги, продажбите на
които се облагат с 0 % ДДС, както и за продажби, за които не се начислява
ДДС; 2. група „Б“ – за стоки и услуги, продажбите на които се облагат с 20 %
данък върху добавената стойност; 3. група „В“ – за продажби на течни горива
чрез измервателни средства за разход на течни горива; 4. група „Г“ – за стоки
и услуги, продажбите на които се облагат с 9 % данък върху добавената
стойност. Съгласно чл. 27, ал. 2 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г., лицето по чл.
3, независимо дали е регистрирано или не по ЗДДС, задължително регистрира
всички продажби по данъчни групи съгласно ал. 1.
В разпоредбите на чл. 66 от ЗДДС е посочено, че стандартната
ставка на данъка е 20 на сто за облагаемите доставки с място на изпълнение на
територията на страната, освен изрично посочените като облагаеми с
намалена или нулева ставка на данъка. Чл. 66а от ЗДДС определя доставките,
за които ставката на данъка е 9 на сто, а именно: доставка на услуга по
настаняване, предоставяно в хотели, вкл. ваканционно настаняване и отдаване
под наем на места за площадки за къмпинг или каравани /т. 1/, доставка на
книги на физически носители или извършвана по електронен път, или и двете
/т. 2/ и доставка на храни, подходящи за бебета и за малки деца по приложение
№ 4 /т. 3/. Съгласно § 15д, ал. 1, т. 2 от ПЗР на ЗДДС, ставката на данъка по чл.
66а се прилага за доставка на ресторантьорски и кетъринг услуги, които се
състоят в доставка на приготвена или неприготвена храна, включително
състояща се в доставка на храна за вкъщи, като изречение второ на същата
разпоредба изключва приложението на ставката по чл. 66а за ресторантьорски
и кетъринг услуги, които се състоят в доставка на бира, вино и спиртни
напитки, включително в случаите по чл. 128, до 31 декември 2024 г.
включително. Следователно, продажбата на бира и вино, се облага със
стандартната ставка по чл. 66 от ЗДДС, а именно – с 20 на сто.
Съгласно чл. 185, ал. 2 от ЗДДС във връзка с чл. 185, ал. 1 от ЗДДС,
извън случаите по ал. 1 на лице, което извърши или допусне извършването на
нарушение по чл. 118 или на нормативен акт по неговото прилагане, се налага
глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 300.00 лв. до
1000.00 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните
търговци, в размер от 3000.00 лв. до 10000.00 лв. Когато нарушението не води
до неотразяване на приходи, се налагат санкциите по ал. 1. Разпоредбата на
6
чл. 185, ал. 1 от ЗДДС предвижда, че на лице, което не издаде документ по чл.
118, ал. 1, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в
размер от 100.00 лв. до 500.00 лв., или имуществена санкция - за
юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 500.00 лв. до 2000
лв.
От всичко изложено по-горе следва безспорният извод, че са налице
всички обективни елементи от състава на визираното в АУАН и НП
административно нарушение, поради което правилно жалбоподателят е
понесъл отговорност по чл. 185, ал. 2, изр. 2 във вр. с ал. 1 от ЗДДС. В тази
връзка е налице безспорна доказаност на нарушението от обективна страна.
Съдът намира за неоснователни възраженията на жалбоподателя, че
нарушението е извършено, поради пропуск на обслужващата фискалното
устройство фирма да нанесе корекция относно правилното отразяване на
стоките в данъчните групи. Това не снема отговорността от жалбоподателя
като лице по чл. 3 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. правилно да регистрира
всяка продажба на стока или услуга по данъчни групи според вида на
продажбите.
При съставянето на АУАН и издаването на НП не са допуснати
съществени процесуални нарушения, които да са довели до ограничаване
правото на защита на санкционираното лице. НП и АУАН, са издадени от
компетентни органи, спазени са формата и редът при постановяването им,
като същите съдържат минимално изискуемите реквизити, съгласно
императивните разпоредби на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Посоченото в тях
фактическо описание на нарушението е достатъчно, пълно и конкретно и
позволява индивидуализацията му като административно нарушение по чл.
27, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез
фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към
софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват
продажби чрез електронен магазин, на МФ. Спазени са сроковете по чл. 34 от
ЗАНН, а АУАН и НП са надлежно връчени.
В конкретния казус не са налице предпоставките, обуславящи
приложението на чл. 28 ЗАНН. Не са налице обстоятелства, които да
обуславят по-ниска степен на обществена опасност на конкретното нарушение
в сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид, каквото е
7
изискването според легалната дефиниция на понятието „маловажен случай“
по § 1, т. 4 от ДР на ЗАНН. В допълнение следва да се посочи, че всички
доводи на жалбоподателя, чрез които аргументира приложимостта на
института по чл. 28 от ЗАНН, са относими при определяне размера на
санкцията, а не за наказуемостта на процесното нарушение. Но доколкото в
случая имуществата санкция е определен в минималния размер, то същият не
подлежи на ревизиране от съда.
С оглед на изложените съображения съдът счита, че жалбата следва
да се остави без уважение, тъй като не са налице основания за отмяна на НП.
Последното следва да се потвърди.
По разноските:
С оглед изхода на спора и своевременно и надлежно заявеното в
искане за присъждане на разноски в полза на ответника на осн. чл. 27е от
НЗПП във вр. с чл. 143, ал. 3 от АПК във вр. с чл. 63д, ал. 1 от ЗАНН следва да
се присъдят разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 80.00 лв.
за представителството пред настоящата инстанция.
Дължимото юрисконсултско възнаграждение следва да се присъди в
полза на Национална агенция за приходите /НАП/, в качеството й на
юридическо лице на бюджетна издръжка съгласно чл. 2, ал. 2 от ЗНАП.
Водим от изложените съображения, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА НП № 769189-F761008/10.05.2024 г. на Началника
на отдел „Оперативни дейности“ – Велико Търново, Дирекция „Оперативни
дейности“ в Главна дирекция „Фискален контрол“ в Централно управление на
НАП, с което за извършено нарушение на чл. 27, ал. 1 от Наредба № Н-
18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на
продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за
управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез
електронен магазин, на МФ на осн. чл. 53 от ЗАНН във вр. с чл. 83 от ЗАНН и
на осн. чл. 185, ал. 2, изр. 2 от ЗДДС във вр. с чл. 185, ал. 1 от ЗДДС е
наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на
1000.00 лв. (хиляда лв. 00 ст.) на „У. – ЗС“ ЕООД, ЕИК *********, със
8
седалище и адрес на управление гр. З., ул. „П. В. З.“ № **, представлявано от
З. В. Д..
ОСЪЖДА „У. – ЗС“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес
на управление гр. З., ул. „П. В. З.“ № **, представлявано от З. В. Д., да заплати
на ЦУ на НАП гр. София сумата 80.00 лв. (осемдесет лв. 00 ст.),
представляваща юрисконсултско възнаграждение за представителство и
защита в производството пред районния съд.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд -
Велико Търново в 14-дневен срок от съобщаването му страните.
Съдия при Районен съд – Елена: _______________________
9