Решение по дело №320/2019 на Районен съд - Самоков

Номер на акта: 69
Дата: 8 май 2020 г. (в сила от 16 декември 2020 г.)
Съдия: Марина Трифонова Цветкова
Дело: 20191870200320
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е 68

 

гр. С., 08.05.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

         С. районен съд ,втори състав ,в открито съдебно заседание на четвърти февруари две хиляди и двадесета година в състав:                                                   

               

                РАЙОНЕН СЪДИЯ:МАРИНА ТРИФОНОВА

 

при секретаря Параскева Георгиева ,като разгледа докладваното от съдията АНД № 320/2019 год. по описа на Самоковски районен съд ,за да се произнесе взе предвид следното :

        

ЕТ „АБ-.-А. П.”,ЕИК:.. ,със седалище и адрес на управление –гр.П. ,ул.”С. С.” № . ,представляван от А. П. А., е обжалвал с искане за отмяна,като неправилно и незаконосъобразно наказателно постановление № .. год. на Директора на Областна дирекция по безопасност на храните С. област-гр.С., с което на основание чл.42,ал.2 от Закона за храните/ЗХ/ му е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лева за извършено нарушение на чл.12,ал.1 от ЗХ.Поддържа се,че липсват изложени фактически мотиви ,относими към конкретно установените обстоятелства, не е посочено какъв тип е търговският обект ,описан в наказателното постановление ,защо следва да бъде регистриран по реда на Закона за храните, както и че административно-наказващият орган е следвало да приложи чл.28 от ЗАНН.   

         Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

         В с.з. жалбоподателят ЕТ „АБ-..-А. П.” не се представялва и не изразява становище по жалбата.

Административно-наказващият орган– Директора на Областна дирекция по безопасност на храните С. област-гр.С., представляван от пълномощника си адв.Б. оспорва жалбата и моли съда да потвърди атакуваното наказателно постановление като правилно и законосъобразно.

         Съдът,като провери законосъобразността на атакувания административен акт и обсъди събраните по делото доказателства във връзка с доводите на страните ,намери за установено следното:

         Видно от обжалваното наказателно постановление № .. год. на Директора на Областна дирекция по безопасност на храните С. област, на ЕТ „АБ-..-А. П.”,ЕИК:.., със седалище и адрес на управление –гр.П.,ул.”С. С.” . ,представляван от А. П. А. ,на основание чл.42,ал.2 от Закона за храните/ЗХ/ му е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лева за извършено нарушение на чл.12,ал.1 от ЗХ.В обстоятелствената част на наказателното постановление е отразено,че при извършена проверка на 17.01.2018 год. от контролните органи в обект –павилион ,находящ се в к.к. „Б.”,ски-писта ІV плац на бистро „Е.”, стопанисван от ЕТ „АБ-..-А. П.”,ЕИК:.., със седалище и адрес на управление –гр.П.,ул.”С. С.” ., е установено ,че се извършва търговия с храни в обекта ,който не е регистриран по реда на Закона за храните.Констатирано е ,че в обекта се приготвят и предлагат на краен потребител палачинки със сладък/солен пълнеж и фреш от портокали и ябълки.

         Наказателното постановление е издадено въз основа на акт № .. год. за установяване на административно нарушение от Ж.С.Н.-*** област.Актът е съставен в присъствието на двама свидетели –Р.Т.Д. и Л.Л.Д..АУАН е връчен лично и предявен на представляващия ЕТ „АБ-..-А. П.”-А. П. А.

По делото е представен доклад за извършена инспекция в обект за производство и търговия с храни от 17.01.2018 год. от Ж.С. Н. ,Р.Т.Д. и Л.Л.Д..

По делото са представени :складова разписка от 04.01.2018 год. ,два броя токови разписки № 714 от 15.01.2018 год. и № 732 от 16.01.2018 год.; актуално състояние на жалбоподателя ЕТ „АБ-..-А. П.”-А. П. А.; възражение срещу АУАН с вх.№ 250 от 18.01.2018 го.

         По делото са разпитани свидетелите Ж.С.Н. –актосъставител, Р.Т.Д. и Л.Л.Д.-присъствали при извършване на проверката и съставяне на акта, показанията на които потвърждават констатациите в АУАН и НП.От показанията на свидетелите се установява ,че на 17.01.2018 год. в к.к. „Б.” извършили проверка на обект в близост до бистро „Е.”,преди хотел „О.”,намиращ се на четвърти плац на една от пистите в Б..Обектът представлявал павилион ,който не бил регистриран по реда на Закона за храните.При проверката свидетелите установили ,че на място в обекта се приготвят палачинки и фрешове и се предлагат на клиенти .В павилиона имало продукти за приготвяне на палачинки и фрешове.Нямало течаща питейна вода в обекта и той не бил свързан към водопроводната мрежа.На място бил съставен АУАН ,за това че обектът не е регистриран по реда на чл.12,ал.1 от ЗХ, в присъствието на представляващия ЕТ А. А.,който го подписал и му бил предявен.

Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на изслушаните показания на разпитаните по делото свидетели, както и от представените по делото доказателства.Съдът основава изводите си за установените фактически обстоятелства по делото въз основа на посочените доказателствени материали, тъй като счита, че те са кореспондиращи си и взаимно допълващи се относно фактите от значение за делото.

         При така установената фактическа обстановка съдът стигна да следните правни изводи:

След служебно извършена проверка съдът констатира,че при издаването на обжалваното наказателно постановление не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила-както актът за установяване на административното нарушение, така и наказателното постановление са съставени в съответствие с изискванията на чл.42 ,съотв. на чл.57 от ЗАНН и при спазване на правилата за установяване на административното нарушение и налагане на наказанието ,установени в раздел ІІ-ІV от ЗАНН.В НП се съдържа подробно описание на нарушението, обстоятелствата, при които същото е извършено и установено, нарушената разпоредба на закона, нарушителят; доказателствата, въз основа на които нарушението е установено, като са посочени вида и размера на наложената санкция. Съдът не счита, че е допусната неяснота при описание на нарушението.Описаната НП фактология съответства на дадената от административно-наказващия орган квалификация на нарушението.

След проверка на материалната законосъобразност на обжалваното наказателно постановление,съдът намери,че не са налице основания за неговата отмяна .

  Съгласно разпоредбата на чл.12, ал.1 от Закона за храните /ЗХ/, производство и търговия с храни в страната се извършва само в обекти, регистрирани по реда на този закон, като реда за регистрация е подробно описан в разпоредбите на ал.2 – ал.8 на цитираната правна норма. Регистрацията на обект за производство или за търговия с храни, с изключение на обектите за производство на бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води, се извършва от областната дирекция по безопасност на храните /ОДБХ/ по местонахождението на обекта – аргумент от нормата на чл.12, ал.2 от ЗХ.

При проверката, осъществена от служители на ОДБХ-гр.С., безспорно се установи ,че представляващият ЕТ А. А. не е представил документ, удостоверяващ регистрацията на обекта за търговия с храни, съобразно правилото на  чл.12, ал.1 от ЗХ.

Правилен и съответен на закона е изводът на административно-наказващия орган за безспорна установеност на приписаното на жалбоподателя неизпълнение на административно задължение по смисъла на чл.42, ал.2 от ЗХ.Съгласно разпоредбата на чл.42, ал.2 от ЗХ-за нарушение по ал.1/ който произвежда или търгува с храни в обект,нерегистриран по този закон/ ,извършено от юридическо лице и едноличен търговец, се наказва с имуществена санкция в размер от 2000 лева до 4 500 лева, а при повторно извършване на същото нарушение – с имуществена санкция от 4500 лв. до 6000 лв.В случая безспорно установено е обстоятелството, че жалбоподателят ЕТ „АБ-..-А. П.”-А. П. А. стопанисва обект - павилион ,находящ се в к.к. „Б.”,ски-писта ІV плац близост до бистро „Е.”,преди хотел „О.”.Както към момента на проверката, така и впоследствие не е било представено удостоверение за регистрация на обекта по реда на  чл.12, ал. 1 от ЗХ, което е достатъчно основание за квалифициране на дейността на жалбоподателя като съставомерна по приложения от административно-наказващия орган административно-наказателен състав, визиран в чл.42, ал.2 от ЗХ. Ето защо, с оглед формулировката на цитираните разпоредби, съдът намира, че действително санкционираното лице е допуснало неизпълнение на административно задължение, визирано в чл.12, ал.1 от Закона за храните административно  нарушение.

Безспорно по делото се установи ,че жалбоподателят на посоченото време и място е извършвал търговия с храни в обекта ,който не е регистриран по реда на закона за храните, като на място се е приготвяли и предлагали на краен потребител палачинки със сладък /солен пълнеж и фреш от портокали и ябълки.Отговорността на юридическите лица и на едноличните търговци е обективна и безвиновна и не подлежи на изследване вмененото нарушение от субективна страна. 

         Съгласно §1 т.60 ДР на ЗХ търговия е процес на внос, износ, съхранение, транспорт, продажба и представяне за продажба на храни, предлагане на храни в места за обществено хранене, както и предоставяне на потребителите на безплатни мостри от храни, предлагане на храни в места за обществено хранене, както и предоставяне на потребителите на безплатни мостри на храни, т.е. продажбата е едно от действията, включени в легалното определение на понятието „търговия” в цитираната правна норма. В случая жалбоподателят е осъществил деянието като е представил храните за продажба в павилион ,който не е регистриран по реда на ЗХ.

Относно размера и вида на наложената санкция.

С оглед разпоредбата на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН, при определяне на наказанието се вземат предвид тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване и другите смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства, както и имотното състояние на нарушителя.В случая, за това нарушение административно-наказващият орган е определил наказание –имуществена санкция в предвидения от закона минимален размер – 2000 лв., поради което същото не може да бъде изменено от съда.

Не е налице и хипотезата на чл.28 от ЗАНН.

В настоящия случай, доколкото в ЗАНН липсва легална дефиниция на понятието „маловажен случай“ следва да бъдат приложени критериите, визирани в чл.93, т.9 от НК, съгласно които “маловажен случай” е този, при който извършеното престъпление с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпление от съответния вид. Съгласно константната съдебна практика при преценката дали случаят е маловажен или не значение имат способа и начина, по който е осъществено деянието, личността на дееца, мотивите и подбудите, от които се е ръководел при извършване на престъплението и др., т.е. следва да бъдат преценени всички обстоятелства, които характеризират деянието и дееца.

Настоящият съдебен състав счита, че доколкото в конкретния казус липсва регистрация на обекта, в който се продават палачинки със сладък /солен пълнеж и фреш от портокали и ябълки ,т.е. липсват гаранции, че обектът отговаря на хигиенните изисквания и не са налице и гаранции, че палачинките и фрешовете са безопасни за употреба, конкретното деяние на жалбоподателя не следва да бъде определено като маловажен случай. Това крие огромен риск за здравето на неограничен кръг лица, а последното е благо, което се ползва с особена защита от закона – аргумент от разпоредбата на чл.1а, т.1 от ЗХ. Изискването на нормата на чл.12, ал.1 от ЗХ търговията с храни да бъде извършвана само в обекти, които са регистрирани по реда на закона, е с оглед създаване на гаранции за съответствие на обектите с хигиенните изисквания и безопасността на предлаганите храните.

Не са налице твърдяните от жалбоподателя нарушения на процесуалния и на материалния закон

Предвид на изложеното,съдът счете, че наказателното постановление се явява законосъобразно и правилно, поради което следва да бъде потвърдено и на основание чл. 63 от ЗАНН

         Воден от горното и на основание чл.63 ,ал.1 от ЗАНН , съдът

 

Р  Е  Ш  И :

          

         ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № .. год. на Директора на Областна дирекция по безопасност на храните С. област-гр.С.,с което на ЕТ „АБ-..-А. П.”, ЕИК:.. ,със седалище и адрес на управление –гр.П., ул.”С. С.” № . ,представляван от А. П. А., на  основание чл.42,ал.2 от Закона за храните/ЗХ/ му е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лева за извършено нарушение на чл.12,ал.1 от ЗХ.

         Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок пред Административен съд-С. област от получаване на съобщението.

 

 РАЙОНЕН СЪДИЯ: