Определение по дело №2201/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 3153
Дата: 3 декември 2021 г. (в сила от 16 декември 2021 г.)
Съдия: Веселина Тенчева Чолакова
Дело: 20217050702201
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 8 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

гр. Варна

           

 

 

            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВАРНА, втори състав, в закрито заседание на втори декември през  две хиляди и двадесет и първа  година, в състав:

 

                                                                        СЪДИЯ: ВЕСЕЛИНА ЧОЛАКОВА

                                                                       

като разгледа докладваното от съдията административно дело № 2201 по описа за 2021 год., за да се произнесе, взе предвид:

 

 

Производството е по реда на чл.54, ал.5, във връзка с чл.197 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на Държавата, представлявана от министъра на земеделието, храните и горите, подадена чрез старши юрисконсулт Х. против Заповед № 18-4078/12.04.2021 г. издадена от началника на СГКК-Варна, с която е спряно административното производство по заявление рег.№ 01-361126/13.08.2020 г. подадено до Служба по геодезия, картография и кадастър (СГКК-Варна) от Министерство на земеделието, храните и горите, чрез Областна дирекция „Земеделие“-гр.Варна за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри на гр.Игнатиево, общ. Аксаково, обл. Варна за поземлени имоти: ПИ 32278.38.371, гр. Игнатиево, м. Узун мера, вид собственост частна, вид територия земеделска, НТП оранжерия с трайна конструкция, площ 58346 кв.м., стар номер 000371 и ПИ 32278.38.372 м. Узун мера, вид собственост частна, вид територия урбанизирана, НТП за складова база, площ 3000 кв.м., стар номер 000372. 

Заповедта се оспорва с основанията на чл.146,т.3, т.4 и т.5 от АПК- допуснати съществени процесуални нарушения, нарушения на материалния закон, несъответствие с целта на закона. Сочи се на липса на задължителни реквизити в съдържанието на административния акт. Сочи се на допуснато нарушение на чл.26,ал.1 от АПК. Счита, че в административното производство не са конституирани всички заинтересовани лица. Сочи се на допуснато нарушение на чл.27,ал.2 от АПК, на чл.35 от АПК и чл.36 от АПК- не са изяснени всички факти и обстоятелства от значение за случая и не са събрани относимите доказателства. Сочи се и на отсъствие в съдържанието на заповедта на фактическото и правно основание за спиране, като актът е издаден въз основа на предположения. Не се съдържат мотиви за издаване на заповедта за спиране по реда на чл.54 от АПК. Сочи се , че направеното искане за изменение е с оглед производство за снабдяване с АЧДС.  Сочи се на отсъствие на спор за материално право между Държавата и заинтересовани лица. Моли за отмяна на заповедта и за връщане на преписката със задължителни указания по приложението на закона.

Ответникът – Началникът на СГКК-Варна  изразява становище за неоснователност на жалбата.

Заинтересованите страни Б.Г.Б. и О.Г.Б. , чрез адв. С. изразяват становище за недопустимост на жалбата, а в условие на евентуалност за нейната неоснователност- Излагат съображения относно направеното искане за изменение на КККР, което считат за неоснователно. Правят искане за присъждането на направените съдебно-деловодни разноски и адвокатски хонорар.

По допустимостта на жалбата:

Жалбата е допустима. Подадена е от легитимирано лице, срещу индивидуален административен акт, който подлежи на оспорване пред съда и в установения в чл.54,ал.5 във връзка с чл.197 от АПК преклузивен срок.

Според чл. 2, ал. 1 ЗКИР, кадастър е съвкупността от основни данни за местоположението, границите и размерите на недвижимите имоти на територията на Република България, набирани, представяни, поддържани в актуално състояние и съхранявани по установен от този закон ред. Кадастърът обхваща и данни за правото на собственост върху недвижимите имоти; данни за другите вещни права върху недвижимите имоти; данни за държавните граници, границите на административно-териториалните единици, землищните граници и границите на територии с еднакво трайно предназначение; данни за зони на ограничения върху поземлените имоти /чл. 2, ал. 2 ЗКИР/. Данните по ал. 1 и ал. 2, т. 1 – 4 се нанасят върху кадастрална карта и се записват в кадастрални регистри /чл. 2, ал. 3/. Картата, върху която са отразени и специализирани данни по чл. 32, ал. 1, е специализирана карта /чл. 2, ал. 4/. Данните по ал. 1 и по ал. 2, т. 3 са доказателство за обстоятелствата, за които се отнасят, до доказване на противното /чл. 2, ал. 5 ЗКИР в редакцията към правнорелевантния момент – ДВ, бр. 57/2016 г. /.

Същевременно, според § 1, т. 13 ДР на ЗКИР, "заинтересовани лица" са собствениците и носителите на други вещни права върху недвижими имоти, а в случаите на предоставени права на управление – ведомствата и общините, на които са предоставени правата. Доколкото въз основа на заявлението за изменение е поискано изменение в КК и КР, в частта относно имоти, които представляват част от държавния поземлен фонд , по силата на чл.24,ал.1 от ЗСПЗЗ министърът на земеделието, храните и горите упражнява правата на собственика.

При тези констатации не са налице отрицателни предпоставки за разглеждане на жалбата по същество,

По основателността на жалбата:

Административен съд –Варна, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

В СГКК-Варна е постъпило заявление вх.№ 01-361126/13.08.2020 г. от Министерство на земеделието, храните и горите, чрез Областна дирекция „Земеделие“-гр.Варна за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри на гр.Игнатиево, общ. Аксаково, обл. Варна за поземлени имоти: ПИ 32278.38.371, гр. Игнатиево, м. Узун мера, вид собственост частна, вид територия земеделска, НТП оранжерия с трайна конструкция, площ 58346 кв.м., стар номер 000371 и ПИ 32278.38.372 м. Узун мера, вид собственост частна, вид територия урбанизирана, НТП за складова база, площ 3000 кв.м., стар номер 000372.  Заявеното изменение е направено на основание Определение № 340/14.07.2017 г., постановено по гр.дело № 5233/2016 г. по описа на Върховния касационен съд и Решение № 842/22.06.2016 г., постановено по гр.дело № 535/2016 г. по описа на Окръжен съд-Варна.  Цел на проекта е заличаване на ПИ № 32278.38.395 и ПИ № 32278.38.372 и обособяване на ПИ № 32278.38.394 и ПИ № 32278.38.395 по КК и КР на гр. Игнатиево, общ Аксаково, обл. Варна, одобрена със Заповед № РД-18-908/13.12.2017 г. на изпълнителния директор на АГКК. С проекта се обособява поземлен имот с нов идентификатор 32278.38.394 с площ от 59 817 кв.м., собственост на Министерство на земеделието, храните и горите на Република България.

В КК и КР на гр.Игнатиево е обособен поземлен имот с нов идентификатор 32278.38.395 с площ от 1529 кв.м. , собственост на М.Б.Б.. На основание чл.26 от АПК,  с писмо изх.№ 24-4624/16.02.2021 г. са уведомени наследниците на вписания собственик. В СГКК-Варна е постъпило становище вх.№ 02-225/25.02.2021 г. от Б.Г.Б. и О.Г.Б., с което възразяват срещу внесения проект за изменение на КККР, тъй като заявителят не е представил документ за собственост за ПИ с идентификатори 32278.38.371 и 32278.38.372 в КККР на гр. Игнатиево. Направено е искане за спиране на административното производство, поради наличието на спор за материално право.

Административният орган е приел, че не следва да се извършват действия по промяна в обхвата на поземлените имоти с идентификатор  32278.38.371 и 32278.38.372 в КККР на гр. Игнатиево. Приел е, че искането не може да бъде разгледано и са налице предпоставки за спиране на административното производство, поради индиция за спор за материално право.

При така установената фактическа обстановка и при служебно извършената проверка на основание чл. 168, във вр. с чл. 146 от АПК, съдът намира от правна страна следното:

По валидността на акта:

При извършената проверка за валидност на обжалвания акт, настоящият съдебен състав установи, че той е издаден от компетентен орган и в законоустановената форма, поради което не са налице пороци, които да обосновават неговата нищожност.

По съответствието с процесуалните правила, материалния закон и целта на закона:

Основанията за спиране на образувано административно производство се съдържат в чл.54,ал.1,т.1-6 от АПК.

В настоящия случай като фактическо основание за спиране на административното производство по изменение на кадастрална карта и кадастралните регистри за ПИ 32278.38.371 и 32278.38.372 в гр. Игнатиево е посочено наличие на спор за материално право. Оспорената заповед е издадена на основание чл.54 от АПК, без посочване на конкретното правно основание. От изложеното в обстоятелствената част на акта, може да се направи извод, че се отнася за хипотезата на чл.54,ал.1,т.5 от АПК, която предвижда спиране на административното производство при наличието на образувано друго административно или съдебно производство, когато издаването на акта не може да стане преди неговото приключване. В тези случаи спирането се постановява след представяне на удостоверение за наличие на образувано производство, издадено от органа, пред който то е образувано.

В административната преписка липсват доказателства за образувано съдебно производство по жалба на Б.Г.Б. и О.Г.Б.. Данни за образувано съдебно производство не се съдържат и в обстоятелствената част на оспорения акт.  Липсата на такива доказателства не позволява да се направи извод за наличието на образувано съдебно производство, решението, по което се явява преюдициално спрямо административното производство, по което е постановена заповедта за спиране. Заявяването на противопоставими права между заинтересованите лица и заявителя не може да се възприеме като наличие на преюдициален съдебен спор. Именно поради това, в разпоредбата на чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК законодателят е предвидил като форма за установяване наличността на образувано производство издаването на нарочно удостоверение от органа, пред когото е образувано това производство. В разглеждания случай липсват данни за образувано съдебно производство.  Простото посочване на факта за наличие на  спор за материално право не изпълва хипотезата на правната норма на чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК, тъй като доказването на обстоятелството относно наличието на образувано административно, респ. съдебно производство, решението по което е преюдициално спрямо решението по спряното производство, изисква формално удостоверяване от органа, пред който производството е висящо, чрез нарочно удостоверение.

Според чл. 53, ал. 1 от ЗКИР, измененията в кадастралния регистър на недвижимите имоти се извършват при: 1) възникване на нови или при промяна на данните, подлежащи на записване; 2) отпадане на основанието за извършено записване, в случаите на ал. 2 и чл. 41, ал. 6; 3) констатиране на несъответствие между данните в кадастралния регистър на недвижимите имоти и източника, удостоверяващ данните. Изрично в ал. 2 на същата правна норма е предвидено при наличие на документи, удостоверяващи дублиране на носителите на право на собственост, съответно на друго вещно право, за един и същ имот в кадастралния регистър на недвижимите имоти да се записват данните за всички лица и документи.

Съгласно правилото на чл. 51, ал. 3 вр. ал. 2 от ЗКИР, измененията в кадастралната карта и кадастралните регистри се извършват от службата по геодезия, картография и кадастър по местонахождение на имота, по заявление от собственик, друго лице, когато това е предвидено в закон, или въз основа на служебно постъпила информация от ведомство или община.

По аргумент от чл. 54 и чл. 53а от ЗКИР измененията в кадастралната карта и кадастралните регистри се извършват или с издаване на нарочна заповед, или с извършване на фактически действия, като и в двата случая се формира индивидуален административен акт, попадащ в приложното поле на чл. 21 от АПК. Респективно отказите за издаване на тази категория актове също представляват административен акт. Процедурата по чл. 53, ал. 1 от ЗКИР е дейност на администрацията по поддържане на кадастралния регистър на недвижимите имоти в актуално състояние и намира приложение при възникване на нови или промяна на подлежащи за вписване данни, отпадане на основанието за извършеното вписване или констатиране на несъответствие между данните в регистъра и източника, удостоверяващ данните. При наличието на документ удостоверяващ правото на собственост,  административния орган следва да се произнесе досежно искането за изменение на кадастралния регистър на недвижимите имоти към кадастрална карта.

Според чл. 53, ал. 2 от ЗКИР, наличието на документи установяващи дублиране на носителите на правото на собственост за един и същи имот, какъвто е настоящия случай, е основание в кадастралния регистър на недвижимите имоти да се запишат данните на всички лица и документи. Този правен режим замества действащата до изменението на правната норма редакция (ДВ, бр. 34 от 2000 г.), която е предвиждала спиране на производството до решаване на спора за материално право. След изменението разрешаването на спора, кои са действителните собственици на съответен кадастрален обект, не се явява абсолютна положителна процесуална предпоставка за хода на процедурата. Този въпрос е предмет на общото исково производство. Вписването на данни в кадастралния регистър няма конститутивно действие, а констативно т. е. не създава или погасява вещни права, а отразява такива, поради което винаги стои открита възможността за последващо изменение на КР при евентуална промяна на собствеността. Извън правомощията на административния орган, а и на съда в производството по оспорване на вписването или отказа за вписване в кадастралния регистър, е да прави преценка за действителното наличие на материалните права по представените документи, удостоверяващи дублирането на носителите на правото на собственост.

Когато към заявлението за изменение на КККР не са предоставени редовни титули за собственост или други документи, даващи основание за извършване на действието по промяната, административният орган има възможност по реда на чл. 30 от АПК да укаже на страните да отстранят недостатъци по искането си. Във всички останали случаи административният орган дължи произнасяне - с положителен акт или отказ. Като не се произнесъл, а е спрял административното производство по заявление рег.№ 01-361126/13.08.2020 г. подадено до Служба по геодезия, картография и кадастър (СГКК-Варна) от Министерство на земеделието, храните и горите, чрез Областна дирекция „Земеделие“-гр.Варна е допуснал съществено нарушение на административно производствените правила, което налага отмяната на административния акт.

Предвид изложеното и на основание чл. 54, ал. 5 във връзка чл. 200, ал. 1 от АПК , съдът

 

                                    О П Р Е Д Е Л И :

 

ОТМЕНЯ по жалба на Държавата, представлявана от министъра на земеделието, храните и горите, подадена чрез старши юрисконсулт Х. Заповед № 18-4078/12.04.2021 г. издадена от началника на СГКК-Варна, с която е спряно административното производство по заявление рег.№ 01-361126/13.08.2020 г. подадено до Служба по геодезия, картография и кадастър (СГКК-Варна) от Министерство на земеделието, храните и горите, чрез Областна дирекция „Земеделие“-гр.Варна за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри на гр.Игнатиево, общ. Аксаково, обл. Варна за поземлени имоти: ПИ 32278.38.371, гр. Игнатиево, м. Узун мера, вид собственост частна, вид територия земеделска, НТП оранжерия с трайна конструкция, площ 58346 кв.м., стар номер 000371 и ПИ 32278.38.372 м. Узун мера, вид собственост частна, вид територия урбанизирана, НТП за складова база, площ 3000 кв.м., стар номер 000372. 

 

ИЗПРАЩА административната преписка на началника на СГКК-Варна за възобновяване на производството по заявление рег.№ 01-361126/13.08.2020 г. подадено до Служба по геодезия, картография и кадастър (СГКК-Варна) от Министерство на земеделието, храните и горите, чрез Областна дирекция „Земеделие“-гр. Варна.

 

Определението  подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 7-мо дневен срок от съобщаването на страните за постановяването му, при условията на чл.200,ал.2 от АПК.

 

СЪДИЯ: