Решение по дело №359/2020 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 декември 2020 г. (в сила от 5 юли 2021 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20207220700359
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 септември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 275

 

гр. Сливен, 08. 12. 2020 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на двадесет  и  шести  ноември,  две  хиляди  и  двадесета  година,  в  състав:

             

                                  АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:   ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

При участието на секретаря Радостина Желева, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 359 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба, уточнена със становище от 06.10.2020 г., подадена от С.Г.К. ***, против Мълчалив отказ на Кмета на Община Сливен по Искане за издаване на Удостоверение за наследници Вх. № 9400-15461 от 16.09.2020 г. по описа на Община Сливен.

В жалбата си оспорващият твърди, че неоснователно е отказано да бъде издадено удостоверение за наследници на неговия б. по произход - Г. С. К.. Посочва, че с влязло в сила Определение № 219 от 23.09.1958 г. по ч. гр. дело № 1068 / 1958 г. на Сливенския Народен съд е допуснато о. на м. С.Г. С., роден през **** г. от р.Г. С. К., но съгласно чл. 81 от Закона за лицата и семейството /ЗЛС/, който е действал към датата на о., о. запазва всичките си права и задължения спрямо семейството, към което принадлежи по рождение. Моли оспореният отказ на Кмета на Община Сливен да бъде отменен. Претендира присъждане на направените по делото разноски и адвокатско възнаграждение по чл. 38, ал. 2 във връзка с ал. 1, т. 2 от Закона за адвокатурата.

В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, се представлява от упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата и моли да бъде уважена.

Административният орган, редовно призован, се представлява в съдебно заседание от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата като недопустима, съответно като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. В представени писмена молба и писмени бележки излага съображения в подкрепа на твърденията си, че оспорващият не е н.на Г. С. К. и не е в кръга лица, на които може да се издаде поисканото удостоверение за наследници.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните, събраните по делото относими към спора доказателства и извърши проверка за законосъобразност на оспорения административен акт, приема за установено от фактическа страна следното:

Производството пред административния орган е образувано въз основа на Искане от оспорващия С.Г.К. – Вх. № 9400-15461 от 16.09.2020 г. по описа на Община Сливен, за издаване на удостоверение за наследници на Г. С. К.. В искането са посочени датата на раждане /**** г./ и датата на смърт на п. л./****/, семейното положение на починалия и известните на молителя наследници по закон с датите им на раждане, един от които е и самият молител – с посочено качество – с. на починалия.

По делото липсват данни Кметът на Община Сливен да се е произнесъл по искането в срока за произнасяне по чл. 57, ал. 2 от АПК, с което е формиран мълчалив отказ по смисъла на чл. 58, ал. 1 от АПК. 

От документите, който се съдържат в образуваната административна преписка, е видно следното:

Оспорващият С.Г.К. е роден на *** г. от р.  м. З. А.по м. Г. С.и б. Г. С. К. /Акт за раждане № 17 от **** г./.

С Определение № 219 от 23.09.1958 г. по частно гр. дело № 1068 / 1958 г. по описа на Сливенския Народен съд, на основание чл. 75 и следващите от ЗЛС, е допуснато о. на м. С.Г. С., роден през **** г. от р.Г. С. К. и З. А.К., от Й.Г. ***.

Й.Г.И. е починал на ****** /Акт за смърт № 108 от 1970 г./.

Г. С. К., роден на *** г., е починал на 13.02.**** в дома си в гр. Сливен /Акт за смърт № 157 от 13.02.**** по описа на Община Сливен/.

Въз основа на установената по делото фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи: 

По допустимостта на жалбата:

Жалбата е процесуално допустима за разглеждане по реда на съдебното административно обжалване. Искането за издаване на удостоверение за наследници е подадено на 16.09.2020 г. до едноличен орган, който по закон /чл. 57, ал. 2 от АПК във връзка с чл. 21, ал. 3 от АПК и § 8 от ПЗР на АПК/ е бил длъжен да се произнесе по искането до 7 дни от започване на производството. Този срок е изтекъл на 23.09.2020 г. По делото няма данни подателят на искането да е уведомен за недостатъци по искането, което по аргумент от чл. 30, ал. 2 и ал. 3 от АПК би променило срока за произнасяне. Поради изложеното следва да се приеме, че с подаване на жалбата на 30.09.2020 г. е спазен срокът по чл. 149, ал. 2 от АПК. С оспорения мълчалив отказ е отказано издаване на удостоверение за наследници на починало лице, което представлява административна услуга по смисъла на § 8 от ПЗР на АПК и издаването му е удостоверителен административен акт на основание чл. 24, ал. 2 от Закона за гражданската регистрация /ЗГР/, с който се удостоверяват факти с правно значение в резултат на проверка в регистрите на населеното място и посочени наследници по закон на починало лице, за което има съставен акт за смърт на основание чл. 54 от ЗГР, отразен в регистрите на населението, съставени по реда на чл. 23 и сл. от ЗГР. Въз основа на изложеното, този отказ представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 3 от АПК. Оспорващият е страна в производството по издавеното на този административен акт и според заявеното от него отказът непосредствено засяга неговите права и законни интереси.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:

Искането за издаване на удостоверителния административен акт- удостоверение за наследници на Г. С. К., е подадено до компетентния административен орган – Кмета на Община Сливен. Видно от представените по преписката документи, п. л.е било с последен постоянен адрес *** и следователно компетентен да се произнесе по искането за издаване на удостоверение за наследници е Кметът на Община Сливен – чл. 2, ал. 5 от Наредба № РД-02-20-6 от 24.04.2012 г. за издаване на удостоверения въз основа на регистъра на населението.

Съгласно разпоредбата на чл. 24, ал. 1 от ЗГР, общинската администрация издава удостоверения въз основа на регистъра на населението, като редът за издаване и образците на удостоверенията по ал. 1 се утвърждават с наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството съвместно с министъра на правосъдието, съгласно ал. 2 от същата разпоредба. В изпълнение на законовата делегация е издадена и Наредба № РД-02-20-6 от 24.04.2012 г. за издаване на удостоверения въз основа на регистъра на населението.

В чл. 5, ал. 1 от Наредбата е предвидено, че удостоверения се издават на лицата, за които се отнасят, на законните им представители, на техните наследници, а съгласно ал. 2, удостоверения могат да се издават и на трети лица, когато са им необходими за изпълнение на техни законоустановени правомощия или когато същите са изрично упълномощени с нотариално заверено пълномощно от лицата по ал. 1.; удостоверения се издават и по реда на АПК, Гражданския процесуален кодекс /ГПК/ и Наказателно-процесуалния кодекс /НПК/.

Според изричното твърдение на оспорващия, той е подал искане за издаване на удостоверение за наследници в качеството си на н. на Г. С. К., което обстоятелство е оспорено от административния орган в производството по делото. В този смисъл, за да се установи дали оспорващият е от кръга на лицата, които имат правната възможност да искат издаване на удостоверение за наследници, то следва да се установи дали оспорващият е н.на Г. С. К. по смисъла на чл. 5, ал. 1 от Наредбата.

Наследството и обществените отношения, свързани с него, са регламентирани от Закона за наследство /ЗН/. ЗН предвижда два вида наследяване - по предписание на самия закон – наследство по закон, и наследство по завещание. Оспорващият не твърди, че е н.по завещание, поради което съдът намира, че не е необходимо да обсъжда този въпрос.

Наред с гореизложеното, съгласно чл. 9 от Наредба № РД-02-20-6 от 24.04.2012 г., за удостоверяване на наследниците по закон на п. л.се издава Удостоверение за наследници по образец съгласно приложение № 3. Следователно исканото удостоверение следва да съдържа информация за наследниците по закон на починалото лице, като преценката за това следва да се извърши от административния орган въз основа на пълна проверка в регистъра на населението, а когато е необходимо, и в регистрите на актовете за гражданско състояние /чл. 11, ал. 2 от Наредбата/. Съгласно чл. 11, ал. 5 от Наредбата, в удостоверението по чл. 9 длъжностното лице вписва всички живи и починали наследници, определени съгласно ЗН. Именно това са и лицата по чл. 5, ал. 1 от Наредбата, които имат право да искат издаване на удостоверения въз основа на регистъра на населението, тъй като то следва да се отнася именно до тях.

Наследството по закон е регламентирано с разпоредбите на чл. 5 - чл. 12 от Глава втора от ЗН. От анализа на посочените правни норми е видно, че наследниците и реда за наследяване се определят от оставените от починалия родственици по права и съребрена линия.

Родството е уредено с разпоредбите на чл. 74 – чл. 76 от Семейния кодекс /СК/. Съгласно чл. 74, ал. 1 от СК, родство по права линия е връзката между две лица, от които едното произхожда пряко или непряко от другото, а според чл. 74, ал. 2 от СК, родство по съребрена линия е връзката между две лица, които имат общ родоначалник, без едното да произхожда от другото.

От доказателствата по делото е установено, че оспорващият е с. по р.на Г. С. К.. Но на 23.09.1958 г. е бил о. от Й.Г.И..

Към датата на о. разпоредбата на чл. 81 от ЗЛС е имала следната редакция /ДВ, бр. 90 от 9.11.1956 г./: Между о.и о.се създават отношения на дете към родител, но о. не наследява о. о. не създава гражданско-правни отношения между о. и роднините на о., нито между последния и роднините на ос.овения, освен ако законът разпорежда другояче. о. запазва всичките си права и задължения спрямо семейството, към което принадлежи по рождение.

С ДВ, бр. 50 от 1961 г. горепосочената разпоредба е изменена и съдържанието й придобива следната редакция: Между о. и неговите роднини, от една страна, и о. и неговите низходящи, от друга, възникват права и задължения, каквито съществуват между роднини по произход. Правата и задълженията между о. и неговите низходящи, от една страна, и роднините им по произход, от друга, се прекратяват, освен когато родителят на о. е съпруг на о..  

След изменението на ЗЛС през 1961 г., с разпоредбата на чл. 81, ал. 2 ЗЛС (отм.), законодателят установява правилото, че съществуващата връзка на о.лице с неговите р.по произход се прекратява по силата на самия закон. Налице е една съществена законодателна промяна, която не само действа занапред, но и пренормира с обратна сила съществуващите към този момент "о.правоотношения", като за случаите на заварено непълно о., се прилага новото правило и те се считат за пълно о.. Новият текст на чл. 81 от ЗЛС се прилага за заварените о., които не са отменени по някоя причина и при които о. и о.са живи. Разглежданият случай е именно такъв – към датата на законодателната промяна и о., и о.са живи. Следователно, съществуващата връзка между оспорващия с неговия б. по произход е прекратена по силата на закона.

По изложените съображения, становището на административния орган, че оспорващият няма качеството на н.на Г. С. К. по смисъла на чл. 5, ал. 1 от Наредба № РД-02-20-6 от 24.04.2012 г., се споделят от съда. В този смисъл мълчаливият отказ на административния орган съответства на материалния закон.

Оспореният мълчалив отказ не противоречи и на целите на закона. След като същият съответства на материалния закон и е единствено възможният административен акт, който може да бъде издаден, то той е съобразен с целта на закона.

По изложените съображения съдът намира, че не са налице основанията за отмяна на оспорения отказ, визирани в чл. 146 от АПК. Той е валиден и законосъобразен административен акт, поради което подадената срещу него жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора, претенцията на оспорващия за присъждане на разноски е неоснователна.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 4 от АПК и чл. 144 от АПК във връзка с чл. 78, ал. 8 от ГПК, претенцията на административния орган за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е основателна, поради което оспорващият следва да бъде осъден да заплати на административния орган, защитаван в процеса от юрисконсулт, юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определено по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, пр. последно от АПК, Административен съд - Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.Г.К. с ЕГН: **********,***, подадена против Мълчалив отказ на Кмета на Община Сливен по Искане за издаване на Удостоверение за наследници Вх. № 9400-15461 от 16.09.2020 г. по описа на Община Сливен.

ОСЪЖДА С.Г.К. с ЕГН: **********,***, да заплати на Община Сливен сумата от 100 /сто/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                      АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: