Определение по дело №1360/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 1038
Дата: 2 август 2023 г.
Съдия: Мария Иванова Колева
Дело: 20217150701360
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 декември 2021 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№ 1038 / 2.8.2023г.

 

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД-ПАЗАРДЖИК, -ти състав, в открито заседание на четвърти юли две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

СЪДИЯ: МАРИЯ КОЛЕВА

 

при участието на секретаря Тодорка Стойнова, като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 1360 по описа за 2021 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. чл. 215, ал. 1 от Закона за устройство на територията (ЗУТ).

Образувано е по жалбата на „Елтрейд“ ООД, ЕИК *********, със седалище гр. Ботевград, представлявано от управителя Н. М. П., срещу Заповед № 2174/06.12.2021 г. на кмета на Община Септември, с която е забранен достъпът и ползването на невъведения в експлоатация по законоустановения ред строеж: „Сградно водопроводно отклонение за минерална вода за водоснабдяване на хотел „Аква Варвара“, находящ се в УПИ I-За хотел и ресторант, в кв. 4а по плана на Варварски минерални бани, община Септември, ползван в нарушение на разпоредбата на чл. 178, ал. 1 ЗУТ и е определен тридневен срок за изпълнение на заповедта.

Релевирани са доводи за нищожност, алтернативно за незаконосъобразност на оспорената заповед, като издадена при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалноправни разпоредби. Твърди, че от мотивите и съдържанието на обжалваната заповед не става ясно водопроводното отклонение самостоятелен строеж ли е или е част от сградата на хотел „Аква Варвара“, дължина и описание на водопроводното отклонение, коя категория е, като не са изяснени фактите и обстоятелствата относими към строежа. Сочи, че органът не е посочил въз основа на кои данни е установил, че строежът е изпълнен от „Елтрейд“ ООД и в кой период.

В съдебни заседания и представени писмени бележки, процесуалните представители на дружеството адвокат Н.Б. и адвокат М.Г. поддържат изцяло доводите, посочени в жалбата и твърдят, че „Елтрейд“ ООД е собственик и ползва сградното водопроводно отклонение за снабдяване с минерална вода, като собственик на недвижим имот УПИ I-За хотел и ресторант, в кв. 4а по плана на Варварски минерални бани. Сочи, че съгласно информационния меморандум, въз основа на който е извършена приватизационната сделка, в имуществото на дружеството е включен недвижимият имот, ведно със сградните връзки, което изключва публичната общинска собственост на основание чл. 19, ал. 1, т. 4 от Закона за водите (ЗВ). Твърдят, че водопроводното отклонение представлява „търпим строеж“ по смисъла на § 16, ал. 1 от ПР на ЗУТ, тъй като е съществувало на това място повече от петдесет години, което не е изследвано от органа. Посочват, че заповедта е нищожна, издадена от некомпетентен орган, тъй като съгласно заключението на вещото лице, водопроводната тръба преминава под републикански път, представляващ публична държавна собственост, за което е компетентен началникът на РДНСК. Претендират присъждане на разноски по приложен списък.

Ответникът – кметът на Община Септември, чрез процесуалния си представител адвокат П.И., излага становище за недопустимост, алтернативно за неоснователност на жалбата, подробно развито в представени писмени бележки. Претендира присъждане на разноски по приложен списък.

Административен съд-Пазарджик, IХ-ти състав, след като прецени представените по делото доказателства и съобрази заключенията по изготвените съдебно-технически експертизи, намира жалбата за недопустима по следните съображения:

Заповедта, чиято отмяна се иска е издадена на основание чл. 178, ал. 6 ЗУТ за нарушение на чл. 178, ал. 1 ЗУТ във вр. чл. 223, ал. 1, т. 6 и т. 7 ЗУТ. Заповедта за забрана достъпа и ползването на строеж, който не е въведен в експлоатация по съответния ред може да се обжалва от собственика или възложителя на строежа съгласно чл. 161 и чл. 177, ал. 1 ЗУТ. Посочените лица имат право и задължение по закон да въведат строежа в експлоатация по предвидения от закона ред. Забраната за ползването поради неизпълнение на това задължение засяга само собственика или възложителя на строежа.

С процесната заповед е забранен достъпът и ползването на невъведения в експлоатация по законоустановения ред строеж: „Сградно водопроводно отклонение за минерална вода за водоснабдяване на хотел „Аква Варвара“, находящ се в УПИ I-За хотел и ресторант, в кв. 4а по плана на Варварски минерални бани, община Септември. В акта е посочено, че трасето на сградното водопроводно отклонение за минерална вода, захранващо хотел „Аква Варвара“ е с начало от резервоар, находящ се в УПИ XII за сондажен кладенец по плана на Варварски минерални бани, собственост на „Варварски минерални бани“ ЕООД, като след водомер се включва в обсадна тръба Ф260 преминаваща под републикански път II-84 Варвара-Велинград, след което преминава под тротоарна площ, собственост на община Септември и завършва в сградата на хотел „Аква Варвара“, находящ се в УПИ I – За хотел и ресторант в кв. 4а по плана на Варварски минерални бани, община Септември. От представените по делото доказателства и заключенията на вещите лица се установява, че в обяснителната записка към проекта за реконструкцията на съществуващите сгради в обект „Хотел и ресторант“, находящ се в УПИ I – За хотел и ресторант в кв. 4а е посочено, че за хотела ще бъде осигурена минерална вода по отделен проект от Сондаж № 3, а процесното сградно водопроводно отклонение се захранва от Сондаж № 6. Жалбоподателят е получил Разрешение за водовземане от минерална вода № 01610356/03.01.2011 г. на МОСВ, което е за ползване на минерална вода от Термално находище „Варварски минерални бани“ – от Сондаж № 3 за захранване на хотел, находящ се в УПИ I – За хотел и ресторант в кв. 4а. То е изградено по одобрени проекти и Разрешение за строеж № 084/25.09.2017 г., като за пресичане на улицата – публична общинска собственост са учредени право на подземно прокарване на водопроводно отклонение по чл. 193, ал. 4 УТ и право на преминаване по чл. 192, ал. 3 ЗУТ за надземната част на това водопроводно отклонение, като правата са учредени със Заповед № 1339/01.09.2017 г. на кмета на Община Септември. По делото обаче не са представени доказателства за наличие на документи за собственост/учредени права в полза на „Елтрейд“ ООД за процесното водопроводно отклонение, водещо началото си от Сондаж № 6. От друга страна в заключението на вещото лице Р. изрично е посочено, че за УПИ I – За хотел и ресторант в кв. 4а и УПИ I – За СПА център в кв. 9 по плана на варварски минерални бани, през които преминава водопровода за минерална вода и пресича републикански път II-84 Варвара-Велинград, няма изготвени схеми за водоснабдяване и др. елементи на техническата инфраструктура към действащия ПУП-ПРЗ, одобрен със Заповед № 47/06.08.2010 г., както и липсват такива към предходните подробни устройствени планове, одобрени при действията на ЗУТ със заповеди от 2007 г. и 2008 г.

Съгласно чл. 19, ал. 1, т. 4, б. „д“ от Закона за водите (ЗВ) публична общинска собственост са водностопанските системи и съоръжения на територията на общината с изключение на тези, които са включени в имуществото на търговски дружества, различни от В и К операторите с държавно и/или общинско участие в капитала, или на сдружения за напояване и които се изграждат със средства или с кредити на търговските дружества или на сдруженията за напояване в това число и водопреносните и водоразпределителните мрежи за минерална вода. Остана недоказано твърдението на жалбоподателя, че процесното сградно водопроводно отклонение е негова собственост, като включено в имущественото на „Варварски минерални бани“ ЕООД при неговата приватизация и впоследствие прехвърлено на „Елтрейд“ ООД. В цитирания и приложен по делото „Информационен меморандум за „Варварски минерални бани“ ЕООД – с. Варвара, собственост на община Септември“ от м. април 2006 г., в неговата т. III „Вещно правен режим на недвижимите имоти“ са описани площадките, с които разполага общинското дружество, ведно с местоположението на имотите, границите им, статута и площта, но никъде не е посочено, че сградните връзки/водопроводните отклонения са собственост на дружеството, за което е била открита процедура по приватизация. В таи връзка позоваването на жалбоподателя на чл. 19, ал. 1, т. 4 ЗВ е неоснователно, доколкото липсват доказателства, че сградното водопроводно отклонение е включено в имуществото на търговското дружество. Представеният от процесуалния представител на жалбоподателя едва в последното съдебно заседание „Опис на ДМА на „Варварски минерални бани“ ЕООД“ – Приложение № 1, не следва да бъде кредитиран, доколкото не става ясно към какъв документ е приложение, а от друга страна Приложение № 1 към Информационния меморандум, част от конкурсната документация е Решение № 349/29.07.2005 г. на Общински съвет-Септември, с което се открива процедурата по приватизация. В Приложение № 17 към Информационния меморандум са описани ДМА на „Варварски минерални бани“ ЕООД, като по сметка 203 – Сгради са налични: баня гара Варвара, баня Варварски минерални бани, база за отдих, пералня и навес. В описа липсва посочване на сградното водопроводно отклонение, като такова не е описано и по сметка 2041 – Съоръжения.

От тези данни може да се направи извод, че дружеството-жалбоподател е собственик на УПИ I – За хотел и ресторант в кв. 4а, но не е собственик на сградното водопроводно отклонение и не е носител на ограничено вещно право на ползване върху него. С оглед разпоредбите на чл. 161 и чл. 177, ал. 1 ЗУТ страни в административното правоотношение по повод заповед по чл. 178, ал. 6 ЗУТ са издаващият административен орган и възложителят на строежа - собственик на имота, притежател на право на строеж в чужд имот или на такова право по силата на специален закон. С оглед изложеното правен интерес да обжалва процесната заповед в настоящия случай има само възложителят/собственикът на водопроводното отклонение, който е бил задължен по съответните законови разпоредби да поиска въвеждане на обекта в експлоатация и издаване за същия на разрешение за ползване. Жалбоподателят не е от кръга на тези лица, поради което по отношение на него липсва активна процесуална легитимация - абсолютна положителна процесуална предпоставка за участие като страна в съдебното производство за проверка на законосъобразността на административния акт по чл. 178, ал. 6 ЗУТ (в този смисъл определения по адм. дело № 243/2016 г.; адм. дело № 4440/2012 г.; адм. дело № 12791/2008 г., всичките на ВАС, Второ отделение), поради което жалбата на „Елтрейд“ ООД следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото – прекратено.

С оглед изхода от спора, основателно е искането на процесуалния представител на ответника за присъждане на разноски по приложен списък, поради което „Елтрейд“ ООД следва да бъде осъдено да заплати на Община Септември сумата от общи 2 154 лв., представляваща 30 лв. внесена държавна такса, 924 лв. депозити за вещи лица и 1 200 лв. адвокатско възнаграждение.

Водим от гореизложеното, Административен съд-Пазарджик, IХ-ти състав

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТМЕНЯ протоколно определение от 04.07.2023 г., с което е даден ход на делото по същество.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „Елтрейд“ ООД срещу Заповед № 2174/06.12.2021 г. на кмета на Община Септември и ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 1360/2021 г. на Административен съд-Пазарджик.

ОСЪЖДА „Елтрейд“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Ботевград, Индустриална зона „Микроелектроника“, представлявано от управителя Н. М. П., да заплати на Община Септември сумата от 2 154 (две хиляди сто петдесет и четири) лева, представляваща разноски по делото.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му.

На основание чл. 138, ал. 3 АПК препис от определението да се изпрати на страните по реда на чл. 137 АПК.

 

 

 

                                                        СЪДИЯ: (П)