Решение по дело №11/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 168
Дата: 26 април 2021 г. (в сила от 25 ноември 2021 г.)
Съдия: Галина Колева Динкова
Дело: 20217240700011
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 януари 2021 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

           

№ 168                                                   26.04.2021г.                         град Стара Загора

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

Старозагорският административен съд, ІІ състав, в публично съдебно заседание на двадесет и четвърти март през две хиляди и двадесет и първа година, в състав:

                                                                                                                                                                                                                                                                               СЪДИЯ: ГАЛИНА ДИНКОВА

 

при секретар Николина Николова                                                                    

и с участието на прокурора     

като разгледа докладваното от съдия Г. Динкова административно дело № 11 по описа за  2021г., за да се произнесе, съобрази следното:       

  

Производството е по реда на чл.27, ал.1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСEСИФ/ и чл.145 и сл. Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на „ПИ ЕЛ ДИ“ ЕООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, ул. “Самарско знаме“ №36, представлявано от управителя П. Д. Д., подадена чрез адв. Т.Н.Г., против Заповед № Т-РД-27-116/ 22.12.2020г. на Министъра на туризма, с която се отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ за проектно предложение BG16RFOP002-2.092-0657, подадено от „ПИ ЕЛ ДИ“ ЕООД в рамките на процедура чрез подбор на проекти BG16RFOP002-2.092 „Подкрепа на предприятия, регистрирани по Закона за туризма като туроператор или туристически агент, за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020г.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения акт по съображения за издаването му от некомпетентен орган, в противоречие с материалноправни разпоредби, при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в несъответствие с целта на закона. Сочи се за неправилно твърдението на комисията по оценяване, че основната дейност на дружеството попада в обхват на КИД 46,73 „Търговия на едро с дървен материал, материали за строителство и санитарно оборудване“, доколкото това не отговаряло на обективната истина и действителната основна дейност на „ПИ ЕЛ ДИ“ЕООД. Изложени са доводи, че основната икономическа дейност на предприятието е обективна величина, която се определя въз основа на съответни финансови и счетоводни документи, а не на база въведени цифрови данни в НСИ, тъй като тези данни са динамични и търпят постоянна промяна. Видно било от Отчет за приходите и разходите за 2019г /ОПР/ на дружеството-жалбоподател, и по-конкретно от показателя „Нетни приходи от продажби“, че „основната икономическа дейност“ на „ПИ ЕЛ ДИ“ЕООД попада в код по КИД$2008, в чийто номера попадат финансираните по проекта номера по КИД, а именно79.11“Туристическа агентска дейност“ и 79.12 „Туроператорска дейност“, а не с „46.73 – Търговия на едро с дървен материал, материали за строителство и санитарно оборудване“. НСИ е разполагал с тези данни, но същите не са били отразени своевременно, като било недопустимо поради технически пропуск от страна на НСИ дружеството да търпи неблагоприятни последици. Още повече, че е предприело всички необходими, към момента на установяване на грешката, действия, като е подало молба до ЦУ на НСИ за извършване на корекция, но поради ограничения в процедурата за отстраняване на грешки /еднократно в срок до 30.09.2020г. или въз основа на инициирани проверки или ревизии от НАП или други оторизирани държавни институции, и след представяне на ревизионен акт с предписание за промени само в годишните счетоводни отчети/, е било фактически невъзможно това да се извърши. Решаващият административен орган не е съобразил тези обстоятелства, изложени в подадените по реда на чл.34, ал.3 от ЗУСЕСИФ от „ПИ ЕЛ ДИ“ЕООД, в качеството му на кандидат-бенефициент, възражения. Твърди се, че в нарушение на установените с чл.34 и 35 от АПК правила, и при неспазване на принципите на истинност и служебно начало, компетентният орган не е изяснил обективната фактическа обстановка по казуса, което представлявало съществено нарушение на административнопроизводствените правила, обуславящо незаконосъобразност на обжалвания акт. Иска се отмяната на оспорената заповед, с която е постановен отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на „ПИ ЕЛ ДИ“ЕООД по процедура BG16RFOP002-2.092 „Подкрепа на предприятия, регистрирани по Закона за туризма като туроператор или туристически агент, за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ по ОПИК 2014-2020г.

Ответникът по делото - Министър на туризма, редовно и своевременно призован, не се явява и не се представлява в съдебно заседание. По делото е представено писмено становище от процесуалния му представител, с което оспорва жалбата като неоснователна и излага подробни съображения за законосъобразност на обжалвания акт.

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административноправния спор:

С Решение на Комитета за наблюдение на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020г. /ОПИК/ и Оперативна програма „Инициатива за малки и средни предприятия“ 2014-2020г. /ОПИМСП/ от 01.09.2020г., е одобрено Министерството на туризма /МТ/ за конкретен бенефициент по ОПИК и е одобрена Методология и критерии за подбор и операции по процедура „Подкрепа за МСП от туристическия сектор за преодоляване на икономическите последствия от COVID-19 чрез прилагане на схема за подпомагане от Министерството на туризма“.

На основание чл.45, ал.2 от ЗУСЕСИФ между Министерство на икономиката, в чиято структура е ГД “Европейски фондове за конкурентоспособност“, определена за УО на ОП „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020, и Министерство на туризма, представлявано от Министъра на туризма, е сключен административен договор от 02.10.2020г., за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОП „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020 по процедура чрез директно предоставяне BG16 RFOP002 – 2.080 „Подкрепа за МСП от туристическия сектор за преодоляване на икономическите последствия от COVID 19 чрез прилагане на схема за подпомагане от Министерството на туризма /МТ/“ /л.31 – 39 по делото/. По силата на договора Ръководителят на УО предоставя на бенефициента Министерство на туризма, безвъзмездна финансова помощ в максимален размер до 10 000 000 лева. Проектът е за подкрепа на предприятия, регистрирани по Закона за туризма като туроператор или туристически агент, за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID 19. Министерството на туризма изпълнява проекта съгласно одобреното проектно предложение BG16 RFOP002 – 2.080 – 0003, условия за кандидатстване и условия за изпълнение по процедура чрез директно предоставяне на конкретен бенефициент BG16 RFOP002 – 2.080 „Подкрепа за МСП от туристическия сектор за преодоляване на икономическите последствия от COVID 19 чрез прилагане на схема за подпомагане от Министерството на туризма /МТ/“ и клаузите на договора / чл.2.6/. Съгласно чл.5.2 от посочения административен договор, тъй като крайните ползватели на помощта са предприятия /малки и средни предприятия/, бенефициентът – Министерство на туризма, представлявано от Министъра на туризма, се задължава да спазва разпоредбите на законодателството за предоставяне на минимални помощи съгласно Регламент (ЕС) 1407/2013 на Комисията от 18 декември 2013г. относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функциониране то на Европейския съюз към помощта de minimis. В тези случаи бенефициентът като администратор на помощта се задължава да спазва всички условия на Регламент (ЕС) 1407/2013.

Видно от представените по делото Условия за изпълнение на проекти по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, Процедура чрез директно предоставяне BG16RFOP002-2.080 „Подкрепа за МСП от туристическия сектор за преодоляване на икономическите последствия от COVID-19 чрез прилагане на схема за подпомагане от Министерството на туризма“ /л.285-291/, в правата и задълженията, които възникват за бенефициента в хода на изпълнение на проекта са описани в административния договор за безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020 и Общите условия към финансираните по тази програма административни договори, като в процеса на изпълнение на проекта, бенефициентът следва да се придържа към правилата и процедурите, описани в Ръководството за изпълнение на договори за безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020. 

Към административната преписка са приложени Указания за извършване на преценка на съответствието на МСП с правилата за отпускане на минимална помощ на крайните потребители. В тях е посочено, че предоставянето на БФП към бенефициента /в случая Министерство на туризма/ по процедурата, не представлява държавна/минимална помощ, тъй като се прехвърля ресурс от един публичен орган /УО на ОПИК/ към друг /МТ/. Същевременно обаче предоставянето на средства от страна на конкретния бенефициент – МТ, към крайните ползватели /МСП/ представлява минимална помощ. Когато бенефициентите предоставят получената финансова подкрепа на трети лица, те /бенефициентите, т.е. в случая МТ/ се явяват администратори на помощта и поемат задължението да осигурят съответствие на направените разходи с правилата в областта на минималните помощи. В качеството си на администратори на помощ бенефициентите се задължават да осигурят пълно съответствие с приложимия режим по минимални помощи, както и да изпълнят задълженията си на администратори, произтичащи от Закона за държавните помощи или други нормативни актове. В т.3.1 от Указанията детайлно са регламентирани правилата при предоставяне на минимална помощ, като изрично се сочи, че крайните ползватели на помощта могат да бъдат финансирани само под формата на минимални помощи в съответствие с изискванията на Регламент 1407/2013. Допустими за подкрепа с минимална помощ са само предприятия, които представляват микро, малко или средно предприятие, като е въведено изискване за всички крайни ползватели на помощ да бъде извършена проверка от МТ, удостоверяваща кода на основната дейност за 2019г, въз основа на което да бъде извършена преценка по отношение на недопустимите за финансиране области и сектори, съгласно чл.1, пар.1 от Регламент (ЕС) 1407/2013. 

Със Заповед № Т-РД-16-330/ 09.10.2020г. на Министъра на туризма е утвърден пакета от документи за кандидатстване за подкрепа на туроператорите и/или туристическите агенти, съдържащ Условия за кандидатстване и изпълнение, и приложения към тях в рамките на Проект № BG16RFOP002-2.080-0003 „Подкрепа на предприятия, регистрирани по Закона за туризма като туроператор или туристически агент, за преодоляване на икономическите последствия от COVID-19“.

Съгласно утвърдените Условия за кандидатстване и изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, Процедура на подбор на проекти BG16RFOP002-2.092 „Подкрепа на предприятия, регистрирани по Закона за туризма като туроператор или туристически агент, за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“, допустими за участие са само кандидати, отговарящи на изискванията за микро-, малко или средно предприятие съгласно Закона за малките и средни предприятия и Препоръка на Комисията от 6 май 2003г., относно определението за микро-, малки и средни предприятия, които развиват своята основна икономическа дейност /съгласно данни за 2019г./ в един от следните сектори, съгласно Класификация на икономическите дейности /КИД-2008/: 79.11 „Туристическа агентска дейност“ и 79.12 „Туроператорска дейност“ – т.11.1. 1) и 2) от Условията /в този смисъл е и т.15 от същите условия, указваща кои са допустимите социални групи/. Сред критериите за недопустимост на кандидатите - т.11.2.2) от Условията, изрично е посочено, че „кандидатите могат да заявяват подкрепа само за основната си икономическа дейност. Кодът  на основната икономическа дейност ще се проверява въз основа на данни за 2019г. Източникът на проверка относно кода на основна икономическа дейност е посоченото от кандидатите във Формуляра за кандидатстване /т.1 „Данни за кандидата“, поле „Код на организация по КИД-2008“/ и служебни проверки от НСИ/Мониторстат. В случай, че след проверката се установи, че съгласно данните от НСИ/Мониторстат кодът на основната икономическа дейност на кандидата е недопустим, проектното предложение се отхвърля“. 

Посочено е, че оценката на проектните предложения по процедурата ще се осъществява от комисия, определена с акт на Министъра на туризма /т.21 от условията/, и ще се извършва съгласно Критериите и методологията за оценка на проектните предложения, посочени в Приложение № 5 към Условията за кандидатстване и изпълнение.  

Със Заповед № Т - РД – 16 – 336/ 28.10.2020г. на министъра на туризма, издадена на основание чл.25, ал.4 от Закона за администрацията /ЗА/ и административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № BG16RFOP002-2.080-0003-C1,  във връзка с чл.29, ал.2 от ЗУСЕСЕФ, е определен състав на Оценителната комисия за разглеждане, оценка и класиране на подадените проектни предложения по процедура за подбор на проекти BG16RFOP002 – 2.092 „Подкрепа на предприятия, регистрирани по Закона за туризма като туроператор или туристически агент за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID 19“. В т.V от заповедта е разписана Процедура на подбор на проекти, като в т.1 е описан начинът на оценка на административното съответствие и допустимостта на проектните предложения. Съгласно т.1.4. когато при извършване на оценката се установи липса на документи и/или друга нередовност, комисията изпраща на кандидата уведомление за установените нередовности и определя разумен срок за тяхното отстраняване, който не може да бъде по – кратък от една седмица. Уведомлението съдържа информация, че неотстраняването на нередовностите в срок може да доведе до прекратяване на производството по отношение на кандидата, както и че отстраняването на нередовностите не може да води до подобряване на проектното предложение. Според посочения текст оценителната комисия може да изисква от кандидатите и допълнителна информация /разяснения/ и по всяко време да проверява декларираните от кандидатите данни, както и да изисква разяснения относно документите, представени съгласно изискванията на условията за кандидатстване по съответната процедура. Съгласно т.2 от заповедта председателят, секретарите и членовете на оценителната комисия с право на глас, на които е възложена оценката за административно съответствие и допустимостта съставят Протокол № 1, а в т.2.3 е указано, че след приключване на оценката за административното съответствие и допустимостта, оценителната комисия изготвя отделен списък на проектните предложения, които не се допускат до пропорционално разпределение на финансовия ресурс, с посочени основания за това. Този списък следва да съдържа указание за кандидатите, чиито проектни предложения са предложени за отхвърляне, че могат да подадат писмени възражения срещу предложението за недопускането им до следващия етап пред Министъра на туризма, в едноседмичен срок от съобщаването, което се извършва по реда на чл.61 АПК чрез изпращане уведомление /т.2.4 и т.2.5 от заповедта/. Съгласно т.2.6 подадените възражения се разглеждат от определени със заповед на Министъра на туризма или оправомощени от него лица, различни от лицата, участвали в първоначалната оценка на проектните предложения. Въз основа на становищата на лицата, извършили проверка на основателността на възраженията, МТ или оправомощено от него лице се произнася по основателността на всяко възражение. При основателност на възражението съответното проектно предложение се връща в оценителния процес и се включва в следващия етап – пропорционално разпределение на финансовия ресурс /т.2.9/, а при неоснователност – производството по предоставяне на безвъзмездна помощ се прекратява по отношение на кандидата. 

Със заповедта е определен и срок за изготвяне на оценителен доклад, който срок е удължен със заповеди № Т – РД – 16 – 354/ 27.11.2020г. и № Т – РД – 16 – 376/ 15.12.2020г. на Министъра на туризма.

Жалбоподателят в настоящото производство – „ПИ ЕЛ ДИ“ЕООД, е подало проектно предложение № BG16RFOP002-2.092-0657 по процедура BG16RFOP002-2.092 „Подкрепа на предприятия, регистрирани по Закона за туризма като туроператор или туристически агент, за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“. Видно от подадения Формуляр за кандидатстване /л.137-138 по делото/ в т.I „Данни за кандидата“, в поле „Код на организацията по КИД-2008“ е посочен код 79.12„Туроператорска дейност“.

След извършване на оценка на административното съответствие и допустимостта на подадените проектни предложения, оценителната комисия е приела, че проектното предложение на „ПИ ЕЛ ДИ“ ЕООД следва да бъде отхвърлено като недопустимо по процедурата и същото е включено под №58 в Списъка на проектните предложения, които не се допускат до пропорционално разпределение на финансовия ресурс /л.221-237/. Като основание е посочено, че кандидатът попада в Критериите за недопустимост на кандидатите по т.11.2, подт.3) от условията за кандидатстване по процедурата и критерий № 19 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения, тъй като трябва да развива своята основна дейност /съгласно данни за 2019г/ в един от следните сектори съгласно КИД-2008: 79.11 „Туристическа агентска дейност“ и/ или 79.12 „Туроператорска дейност“. При извършена служебна проверка в Националния статистически институт било установено, че дейностите, които е извършвало предприятието през 2019г. са: код по КИД 79.11 „Туристическа агентска дейност“ – 26%; код по КИД 46.38 „Специализирана търговия на едро с други хранителни стоки“ – 24%; код по КИД „търговия на едро с дървен материал, материали за строителство и санитарно оборудване“ – 50%.  

С уведомление, изпратено чрез ИСУН, дружеството е било уведомено, че попада сред недопустимите кандидати по процедурата /л.23 по делото/. В рамките на указания едноседмичен срок кандидатът е подал възражение до Министъра на туризма, в което са изложени твърдения, че основната дейност на дружеството е „Туроператорска агентска дейност“ – код по КИД 79.11, а като допълнителни дейности извършва и „Специализирана търговия на едро с други хранителни стоки“ – код по КИД 46.38 и „Търговия на едро с дървен материал, материали за строителството и санитарията“ с код по КИД 46.73. За 2019г. дружеството било реализирало приходи от туристическа дейност в размер на 83752,83лв., което представлявало 50% от общия приход на фирмата, а от търговия – 83489,50лв. Тези суми се установявали от ОПР в НСИ в годишния отчет за 2019г. В подадената „Справка за предприятието за 2019г“ била допусната грешка в определянето на относителния дял от нетните приходи от продажби за 2019г., за която твърди, че не е по вина на дружеството. Тъй като в НСИ е приключил отчета за 2019г на ПИ ЕЛ ДИ ЕООД с допуснатата техническа грешка, вече не било възможно да се коригира наличната справка в НСИ, въпреки, че търговското дружество е предприело действия в посочения смисъл, за което представя доказателства - молба и отговор от НСИ. Към възражението са приложени ОПР за 2019г., „Справка за предприятието за 2019г“ и Оборотна ведомост за 2019г., установяваща, че приходите на предприятието от осъществяваната Туристическа и агентска дейност са повече от посочените 26% в становището за отказ по процедурата. Иска се подаденото проектно предложение № BG16RFOP002-2.092-0657 да бъде преразгледано.

Видно от приложеното писмо от 07.12.2020г. на НСИ, искането на „ПИ ЕЛ ДИ“ ЕООД да бъде извършена корекция на декларираните данни в ГОД за 2019г е оставено без уважение, поради обстоятелството, че не е спазен срокът – еднократно до 30.09.2020г., за подаването на коригиращ годишен отчет за дейността през 2019г. А след изтичане на законоустановения срок за коригиране на данни в ИСБС, корекции са възможни при инициирани проверки и ревизии от НАП или други оторизирани държавни институции, и след представяне на ревизионен акт с предписание за промени само в годишните финансови отчети като част от ГОД за съответната година.

Подаденото от „ПИ ЕЛ ДИ“ЕООД възражение е било разгледано от надлежно определени със Заповед № Т – РД – 16 – 361/ 07.12.2020г.на Министъра на туризма лица за извършване на проверка по основателността на постъпилите възражения по изготвения от Оценителната комисия Списък на проектните предложения, които не се допускат до пропорционално разпределение на финансовия ресурс. Със становище, адресирано до Министъра на туризма е преценена основателността на всяко от възраженията, направени от кандидатите, между които и проектното предложение на жалбоподателя. В т.29 от становището /л.189/ е потвърдено становището на оценителната комисия и отново е изразено становище за неоснователност на подаденото от „ПИ ЕЛ ДИ“ ЕООД възражение.

Изготвена е и докладна записка с изх.№ Т-93-00-3387/ 16.12.2020г. от Председателя на Оценителната комисия относно работата на комисията, към която са приложени за одобрение Доклад за работата на Оценителната комисия, както и Списък на проектните предложения, одобрени за финансиране /Приложение №1/ и Списък на отхвърлените проектни предложения / Приложение № 2/. Изготвените доклад и списъци са надлежно одобрени от Министъра на туризма.

С оспорената в настоящото съдебно производство Заповед № Т-РД-27-116/ 22.12.2020г. на Министъра на туризма, на основание чл.38, т.1 от ЗУСЕСИФ и Докладна записка № Т-93-00-3387/ 16.12.2020г., е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ за проектно предложение BG16RFOP002-2.092-0657, подадено от „ПИ ЕЛ ДИ“ ЕООД в рамките на процедура чрез подбор на проекти BG16RFOP002-2.092 „Подкрепа на предприятия, регистрирани по Закона за туризма като туроператор или туристически агент, за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020г. От фактическа страна обжалваният акт се основава на съображенията на Оценителната комисия, че от служебна проверка в Националния осигурителен институт е установено, че дейностите, които е извършвало предприятието през 2019г.са: код по КИД 79.11 „Туристическа агентска дейност“ – 26%; код по КИД 46.38 „Специализирана търговия на едро с други хранителни стоки“ – 24%; код по КИД „търговия на едро с дървен материал, материали за строителство и санитарно оборудване“ – 50%.  С оглед на което, е направен извод, че проектното предложение е в несъответствие с изискванията по т.11.1, подт.3 от Условията за кандидатстване и изпълнение и съотв. кандидатът попада в Критериите за недопустимост на кандидатите по т.11.2, подт.2 от Условията за кандидатстване по процедурата и Критерий № 19 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения /Приложение № 5 към Условията за кандидатстване/.

 

Като доказателства по делото са приети документите, съдържащи се в образуваната административна преписка по издаване на оспорената заповед.

 

По делото е допусната и изпълнена Съдебно-икономическа експертиза, от заключението на която се установява, че съгласно представения от жалбоподателя по делото отчет за приходите и разходите за 2019г/л.12-17/ дружеството е получило приходи в общ размер на 167 хил.лв., от които 84 хил.лв. или 50.30% от всички приходи, са реализирани от представени услуги с кд по КИД-2008: 79 Туристическа агентска и операторска дейност, други дейности, свързани с пътувания и резервации.

 

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, направи следните правни изводи:

 

Оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес - адресат на обжалваната заповед, в законово регламентирания срок по чл. 149, ал. 1 от АПК  и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност съгласно чл.27, ал.1 от ЗУСЕСИФ, е процесуално допустимо.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Оспорената Заповед № Т-РД-27-116/ 22.12.2020г.,с която се отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по подаденото от ПИ ЕЛ ДИ ЕООД проектно предложение № BG16RFOP002-2.092-0657 по процедура BG16RFOP002-2.092 „Подкрепа на предприятия, регистрирани по Закона за туризма като туроператор или туристически агент, за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ по ОПИК 2014-2020, е постановена от материално компетентен административен орган – Министъра на туризма.

Спецификата на процесния случай изисква да се отбележи, че съгласно сключения на 02.10.2020г. административен договор за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОП „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020 по процедура чрез директно предоставяне BG16 RFOP002 – 2.080 „Подкрепа за МСП от туристическия сектор за преодоляване на икономическите последствия от COVID 19 чрез прилагане на схема за подпомагане от МТ“, Министерството на туризма се явява бенефициер, по смисъла на чл.2, т.10 от Регламент (ЕС) № 1303 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013г. за определяне на общоприложими разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд и Европейския фонд за морско дело и рибарство, е за отмяна на Регламент (ЕО) 1083/ 2006 на Съвета /Регламент № 1303/2013/, на безвъзмездна финансова помощ, предоставена от Европейските структурни и инвестиционни фондове по реда на ЗУСЕСИФ. Едновременно с това обаче МТ, представлявано от Министъра на туризма, е и администратор на държавна помощ по смисъла на чл.9, ал.5 от Закона за държавните помощи /ЗДП/, тъй като с обявената процедура на подбор на проекти BG16RFO002-2.092 „Подкрепа на предприятия, регистрирани по Закона за туризма като туроператор или туристически агент, за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“, се предоставя минимална помощ /“de minimis“/ на крайните ползватели /МСП/, чрез средства от Европейския фонд за регионално развитие /ЕФРР/, Кохезионния фонд /КХ/ и национално съфинансиране, за която е налице изискване за спазване разпоредбите на Регламент № 1407/2013 и Регламент № 1408/2013. Съгласно нормата на чл.36, ал.1 от ЗДП предоставянето на минимална помощ става въз основа на акт, постановен от администратора на държавна помощ. В правомощията на последния следователно е и да постанови акт, с който да откаже предоставянето на помощта.  С оглед на това Министърът на туризма се явява надлежно овластения от закона административен орган да постановви акт от вида на процесния.

Обжалваният административен акт е издаден в предвидената от закона форма и при спазване на нормативно установените изисквания за неговото съдържание, при посочване на фактическите и правни основания за постановения отказ да бъде предоставена БФП по подаденото от ПИ ЕЛ ДИ ЕООД проектно предложение № BG16RFOP002-2.092-0657. Посочено е както правното основание за упражненото административно правомощие – чл.38, т.1 от ЗУСЕСИФ, така и фактическите основания за възприетото административно решение – установеното въз основа на извършена служебна проверка в НСИ, че дейностите, които дружеството – кандидат по проекта е извършвало през 2019г. са Код по КИД 79.11 Туристическа агентска дейност – 26%; код по КИД 46.38 Специализирана търговия на едро с други хранителни стоки – 24% и Код по КИД Търговия на едро с дървен материал, материали за строителството и санитарно оборудване – 50%, въз основа на което е прието, че проектното предложение не съответства на изискванията по т.11.1, подт.3 от Условията за кандидатстване, поради което кандидатът попада в Критериите за недопустимост на кандидатите по т.11.2, подт.2 от Условията за кандидатстване по процедурата и Критерий № 19 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения /Приложение № 5 към условията за кандидатстване/. Съгласно разрешението, дадено в Тълкувателно решение № 16/ 31.03.1975г на ОСГК, няма пречка мотивите да се съдържат в отделен документ, предхождащ постановяването на акта и когато този документ е съставен с оглед предстоящото издаване на акта. Съобразно нормативно регламентираните изисквания за провеждане на процедури от вида на процесната /глава трета, раздел втори ЗУСЕСИФ и ПМС № 162 от 05.07.2016г/ произнасянето на решаващия орган по чл.38 от ЗУСЕСИФ се извършва след получаване на становище на помощни административни органи – оценителна комисия за разглеждани на подадените проектни предложения и комисия за разглеждане на постъпилите възражения по  недопуснатите проектни предложения. В случая представените като част от преписката документи /протоколи и оценителен доклад от работата на оценителната комисия, списък на проектните предложения, които не се допускато до пропорционално разпределение на финансовия ресурс с изложени мотиви на оценителната комисия, становище относно основателността на подаденото възражение от дружеството-кандидат по проекта/ съдържат фактически установявания относно възприетото несъответствие на проектното предложение с изискванията за допустимост по проекта, които мога да бъдат разглеждани като такива, възприети от административния орган като мотиви при издаването на обжалваната заповед.

С оглед на гореизложеното съдът приема, че е спазено изискването на чл.59, ал.2, т.4 за мотивиране от фактическа и от правна страна на обективираното в Заповед №№ Т-РД-27-116/ 22.12.2020г на Министъра на туризма волеизявление и разпоредените правни последици.

 

Съдът не констатира допуснати в хода на административното производство процесуални нарушения от категорията на съществените такива, обуславящи отмяна на оспорения акт на това основание.

Надлежно обявената процедура за подбор на проекти BG16RFO002-2.092 „Подкрепа на предприятия, регистрирани по Закона за туризма като туроператор или туристически агент, за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“, е проведена съобразно определените със Заповед № Т-РД-16-336/ 28.10.2020г. на Министъра на туризма правила, в т.ч. за работа на оценителната комисия, и в съответствие с утвърдените Условия за кандидатстване и изпълнение. Характерно за процесната процедура е, че се явява ускорена /поканата за подаване на проектни предложения е обявена на 13.10.2020г., като е обявен срок за подаването им до 16.30ч. на 20.10.2020г., а срокът за изготвянето на оценителен доклад и списъкът на проектните предложения, които не се допускат до пропорционалното разпределение на финансовия ресурс, е 30-дневен от издаването на Заповед №Т-РД-16-336 от 28.10.2020г. на министъра на туризма/. Именно с оглед тази особеност на процедурата,  правилата за нейното провеждане са опростени и се отличават от разписаните в  глава трета, раздел втори от ЗУСЕСИФ и Постановление № 162 на МС от 5.07.2016г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014 – 2020г./ПМС № 162/2016г/. Въвеждането на такива отклонения от нормативно установените правила обаче е било допустимо съгласно  чл.21, ал.1, т.2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на НС от 13.03.2020г. и за преодоляване на последиците. Според тази разпоредба управляващите органи на ЕСИФ имат право да отпускат безвъзмездна финансова помощ по опростени правила. В случая, видно от  утвърдената от Министъра на туризма  процедура на подбор на проекти /т. V от Заповед №Т-РД-16-336/ 28.10.2020г/, осъществяваната от оценителната комисия проверка обхваща единствено оценка на административното съответствие и допустимост на проектните предложения, без да е приложим следващ етап за техническа и финансова оценка.  Тази проверка се извършва от един оценител, на когото е разпределено конкретно предложение, като резултатите от нея се обективират в оценителен лист. От събраните по делото доказателства не се установяват допуснати нарушения в работата на назначената с нарочен акт на министъра на туризма оценителна комисия и в частност в производството по разглеждане и извършване на оценка на проектно предложение рег. № BG16RFOP002-2.092-0657. Дружеството е било надлежно уведомено, че попада сред недопустимите кандидати по процедурата /л.23 по делото/, като в указания срок се е възползвало от правото да подаде възражение. Възражението е било разгледано от назначените със Заповед № Т-РД-16-361/ 07.12.2020г. на Министъра на туризма лица за извършване на проверка по основателността на възраженията, която е излязла със становище за неоснователност на подаденото от „ПИ ЕЛ ДИ“ЕООД възражение и е потвърдила становището на оценителната комисия /л.189-190/. Наведените в жалбата доводи за допуснато нарушение на изискванията по чл.34 и чл.35 от АПК за обективно и пълно изясняване на релевантните за случая факти, се основават на обстоятелството, че при разглеждане на подаденото възражение не са били съобразени данните, съдържащи се в приложения Отчет за приходите и разходите на предприятието за 2019г.,  оборващи извода, че основната икономическа дейност на дружеството не попада в изискуемия се от условията по процедурата сектор – 79.12 „Туроператорска дейност“. Твърди се, че при определянето на код на основата икономическа дейност от НСИ е била допусната грешка, която не би следвало да препятства възможността на дружеството да получи безвъзмездна финансова помощ.

От доказателствата по делото се установява, че в подадения от „ПИ ЕЛ ДИ“ ЕООД формуляр за кандидатстване /л.137-138 по делото/, в т.I „Данни за кандидата“, в поле „Код на организацията по КИД-2008“, кандидатът е посочил изискуемият се от условията за кандидатстване сектор 79.12 „Туроператорска дейност“. Съгласно отразеното в приложения към административната преписка Оценителен лист /л.139-150/, при извършената служебна проверка в НСИ, оценителната комисия е установила, че дейностите, които е извършвало предприятието през 2019г. са: Туристическа агентска дейност – 26%, Специализирана търговия на едро с други хранителни стоки – 24% и Търгови на едро с дървен материал, материали за строителството и санитарно оборудване – 50%. Във връзка с така установеното несъответствие между посочената от кандита във формуляра за кандидатстване основна икономическа дейност с код по КИД-2008: 79.12 „Туроператорска дейност“ и определената от НСИ основна икономическа дейност, която в случая е тази, формираща най – висок относителен дял от нетните приходи на дружеството, а именно икономическа дейност с код по КИД 46.73 „Търговия на едро с дървен материал, материали за строителството и санитарно оборудване – 50%, правилно оценителната комисия е достигнала до извода, че подаденото проектно предложение не отговаря на критериите за допустимост по  по т.11.1, подт.3 и съответно са налице критериите за недопустимост, посочени в т.11.2 от одобрените и публикувани Условия за кандидатстване и изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“, процедура на подбор на проекти BG16RFO002-2.092 „Подкрепа на предприятия, регистрирани по Закона за туризма скато туроператор или туристически агент, за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“. Съгласно тези Условия /със задължителен характер за кандидатите/ се подпомагат предприятия, регистрирани по Закона за туризма като туроператор или туристиччески агент, развиващи своята основна икономическа дейност /съгласно данни за 2019г./ в един от следните сектори, съгласно КИД - 2008 /Приложение 6 към условията/: 79.11 „Туристическа агентска дейност“ и 79.12 „Туроператорска дейност“ /т.11.2, подт.3/. Това изискване е възпроизведено и в критерий № 19 от Критерии и методология за оценка на проектните приложения /публично достъпни на интернет страницата на МТ: https://www.tourism.government.bg/bg/kategorii/opik-2014-2020/, където е предвидено, че кандидатите трябва да развиват своята основна икономическа дейност /съгласно данни за 2019г./ в един от следните сектори съгласно КИД – 2008 – 79.11 „Туристическа агентска дейност“ и 79.12 „Туроператорска дейност“. В т.11.2, подт.2 „Критерии за недопустимост на кандидатите“ от Условията за кандидатстване и изпълнение, изрично е посочено, че по процедурата кандидатите могат да заявят подкрепа само за основната си икономическа дейност, а кодът на тази дейност ще се проверява въз основа на данни за 2019г. Посочено е също така, че източник на проверка относно кода на основната икономическа дейност е посоченото от кандидата във формуляра за кандидатстване и служебни проверки от НСИ. При установено, съгласно данните от НСИ, че кодът на тази дейност на кандидата за 2019г. е недопустим, проектното предложение се отхвърля. А в случаите, когато при проверката в НСИ се установи допустим код на дейността, но е попълнен погрешно във Формуляра за кандидатстване, Оценителната комисия ще извършва служебна корекция в т.1 „Данни на кандидата“, поле „Код на организацията по КИД – 2008“ от Формуляра.

В процесния случай при извършената проверка за допустимост на подаденото от жалбоподателя проектно предложение проверяващото лице от оценителната комисия е осъществило дължимата съгласно изискването на т.11.2, подт.2 от Условията за кандидатстване служебна проверка в НСИ, като за същото не е съществувало задължение при установеното несъответствие в основната икономическа дейност на предприятието да изследва причините за това. Такова изискване не може да се вмени и на лицата, определени да се произнесат по основателността на подаденото впоследствие възражение от „ПИ ЕЛ ДИ“ЕООД срещу недопускането на проектното му предложение, в каквато насока са изложените в жалбата доводи. Определянето на основната икономическа дейност на предприятието се извършва от Националния статистически институт на база предоставените от съответния стопански субект данни за нетните приходи от продажби от осъществяваните икономически дейности. Процедурата по определяне код на основната икономическа дейност съгласно Класификацията на икономическите дейности приключва с официално удостоверително изявление на длъжностно лице, вярността на което не може да бъде оборена в хода на друго административно производство. Което означава, че изложените от „ПИ ЕЛ ДИ“ЕООД съображенията относно грешно определен но НСИ код по КИД-2008, правилно не са били приети за основателни при разглеждане на подаденото възражение  против включването в списъка на недопустимите за финансиране проекти. Недопустимо е в това производство органът да приеме за неверни или неактуални удостоверителни изявления, чрез които изрично е прието да се доказват релевантни факти. Решаващият административен орган не е компетентен, вместо НСИ, да установява, че основната икономическа дейност на предприятието е тази с код 79.11 по КИД 2008, а не удостоверената от НСИ основна икономическа дейност с код по КИД 2008: 46.73 „Търговия на едро с дървен материал, материали за строителството и санитарно оборудване“, формираща 50% от нетните приходи на предприятието.

Както се каза, откритата процедура за чрез подбор на проекти BG16RFOP002-2.092 „Подкрепа на предприятия, регистрирани по Закона за туризма като туроператор или туристически агент, за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“, се провежда по предварително обявени правила и съобразно изчерпателно и ясно посочени условия, на които следва да отговарят кандидатите за да участват в нея. В утвърдените от Министъра на туризма Условия за кандидатстване и Критерии за извършване на оценка, изрично е посочено кои са релевантните за допустимостта на подадените проектни предложения обстоятелства и начините за тяхното установяване, като е въведено задължително изискване определени обстоятелства да се проверяват служебно от оценителната комисия чрез извършване на справки в държани органи и институции, оторизирани да събират, съхраняват и обработват необходимата информация, в т.ч. и НСИ /Т.11.2, подт.2 от Условията/. С оглед изложеното наведените съображения от страна на жалбоподателя за постановяване на оспорения акт при недостатъчно изяснена фактическа обстановка, се явяват неоснователни. При извършването на проверката по проектното предложение е взета предвид единствено релевантната към относимия момент информация, налична в Информационната система „Бизнес статистика“, поддържана от НСИ.

Ето защо без правно значение в случая се явява установеното в хода на съдебното производство, чрез заключението на назначената по делото СИЕ, обстоятелство, че съгласно приложения по делото отчет за приходите и разходите на дружеството за 2019г. най-висок относителен дял от приходите на дружеството са реализирани от предоставени услуги с код по КИД-2008: 79. На първо място липсват доказателства, че този ОПР е бил представен в НСИ при определяне код по КИД-2008 на основната икономическа дейност на предприятието за 2019г. На следващо място, в случай, че действително е налице твърдяната грешка при отразяване на данните в НСИ, същата се дължи на неизрядност на подадената от търговското дружество информация, което освен това не е положило дължимата грижа по охраняване на собствените си интереси, като поиска своевременно корекция на данните от НСИ.

По делото безспорно се установи, че към датата на издаване на оспорения акт, посочените в него фактически основания, обуславящи недопустимост на подаденото от „ПИ ЕЛ ДИ“ЕООД проектно предложение, са налице. В този смисъл решаващият административен в съответствие и при правилно приложение на материалния закон, е отказал предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по подаденото от „ПИ ЕЛ ДИ“ЕООД проектно предложение № BG16RFO002-2.092-0657.

 

Предвид изложеното съдът намира, че оспорената заповед е законосъобразна – издадена от компетентен орган и в предвидената от закона форма; постановена при спазване на аминистративно-производствените правила, при правилно приложение на материалния закони в съответствие с неговата цел. Жалбата се явява неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора искането на ответника за разноски се явява основателно и следва да бъде уважено, като на основание чл.143, ал.3 във връзка с чл.144 от АПК, чл.78, ал.3 и 8 от ГПК и чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ в тежест на „ПИ ЕЛ ДИ“ ЕООД, гр.Стара Загора следва да бъде възложено заплащането на сумата от 100 лв., представляваща възнаграждение за юрисконсулт. 

Водим от горните мотиви и на основание чл. 172, ал. 2, предложение четвърто от АПК, Старозагорският административен съд

 

     Р     Е     Ш     И     :

 

  ОТХВЪРЛЯ жалбата на „ПИ ЕЛ ДИ“ ЕООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр.Стара Загора, ул.“Самарско знаме“ №36, представлявано от управителя П. Д. Д., против Заповед № Т-РД-27-116/ 22.12.2020г. на Министъра на туризма, с която се отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ за проектно предложение BG16RFOP002-2.092-0657, подадено от „ПИ ЕЛ ДИ“ ЕООД в рамките на процедура чрез подбор на проекти BG16RFOP002-2.092 „Подкрепа на предприятия, регистрирани по Закона за туризма като туроператор или туристически агент, за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020г.

ОСЪЖДА „ПИ ЕЛ ДИ“ ЕООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр.Стара Загора, ул.“Самарско знаме“ №36, да заплати на Министерство на туризма сумата от 100 (сто) лева, представляваща възнаграждение за юрисконсулт.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба чрез Административен съд Стара Загора пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                          

             

            СЪДИЯ: