Решение по дело №996/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1370
Дата: 1 октомври 2021 г. (в сила от 20 октомври 2021 г.)
Съдия: Яна Димитрова Колева
Дело: 20217040700996
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 април 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

       1370                                01.10.2021 година                        гр.Бургас

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

Бургаският административен съд,             XXII-ри административен състав,

на тринадесети септември                 две хиляди и двадесет и първа година,

В публично заседание в следния състав:

 

                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯНА КОЛЕВА

 

при секретаря Г. Д.

като разгледа докладваното от съдията Колева административно дело № 996 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на  по чл.145 и следващите от Административно-процесуалния кодекс (АПК), вр. чл.76, ал.5 от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО).     

Образувано е по жалба от „КОМПЛЕКСЕН ОНКОЛОГИЧЕН ЦЕНТЪР - БУРГАС“ ЕООД, БУЛСТАТ *********, представлявано от Х. С. Б., със седалище и адрес на управление: гр.Бургас, бул.“Демокрация“ № 86 против Заповед за налагане на санкция №РД-25-515/09.04.2021г., издадена от директора на Районната здравноосигурителна каса (РЗОК)-Бургас. Жалбоподателят твърди, че заповедта е незаконосъобразна, не са налице фактически основания за издаването й, тъй като за извършване на основната процедура с код 91.92-ВСМДИ „Полимеразна верижна реакция за доказване на COVID-19 или PCR-тест не е задължителен, в КП104 липсва ограничение лабораторното изследване да е чрез PCR-тест. Посочва, че шестимата пациенти са правилно хоспитализирани по КП-104, спазени са критериите за завършена клинична пътека и констатацията, че не е  извършен PCR-тест е изключително формална. Иска да бъде отменена оспорената заповед. Претендира се заплащане на извършените по делото разноски, съгласно представения списък.

В съдебно заседание се явява процесуалният представител-адв.М.,  който поддържа жалбата. Ангажира доказателства.

Ответникът по жалбата, директор на РЗОК-Бургас, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата. Представя административната преписка, както и допълнителни писмени доказателства. Пледира за отхвърляне на жалбата и присъждане на юрисконсултско възнаграждение. В представените писмени бележки излага аргументи, че процесната заповед е законосъобразна, тъй като се основава на чл.4а от ЗЗО, НРД за МД 2020г.-2022г., които са нормативни актове и имат превес над Заповед № РД-01-724 от 22.12.2020г., на която се позовава жалбоподателя, която е общ административен акт. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

 След преценка на събраните по делото доказателства, съдът намира за установено следното:

На 19.02.2020г. в гр. Бургас, между НЗОК, представлявана от директора на РЗОК-Бургас, като възложител и „КОМПЛЕКСЕН ОНКОЛОГИЧЕН ЦЕНТЪР - БУРГАС“ ЕООД, като изпълнител, е сключен договор № 020607/19.02.2020г. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки и извършване на амбулаторни процедури. С Анекс №26 от 29.10.2020г.  към договор № 020607/19.02.2020г. изпълнителят се задължил да оказва болнична помощ по КП № 104 „Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания- остро протичащи, с усложнения“, считано от 29.10.2020г.

Със заповед № РД-25-180/05.02.2021г./л.9/ , на основание чл.20, ал.1, т.2 и чл.72, ал.2 от ЗЗО, глава 20 и 21 от Националния рамков договор за медицинските дейности за 2020-2022г., директорът на РЗОК - Бургас е разпоредил извършване на проверка на „КОМПЛЕКСЕН ОНКОЛОГИЧЕН ЦЕНТЪР - БУРГАС“ ЕООД, със срок на проверката до 05.03.2021г. и задача: Контрол относно спазване на изискванията на НРД за медиицнските дейности за 2020г. и ЗЗО по отношение на дейност м.януари 2021г., по КП №104.

Във връзка с така постановената заповед, определените лекари-контрольори са извършили указаната проверка, като резултатите от същата са обективирани в протокол №203/05.03.2021г. /л.17-18/. Видно от същия, при извършената проверка в „КОМПЛЕКСЕН ОНКОЛОГИЧЕН ЦЕНТЪР - БУРГАС“ ЕООД релевантните за настоящия правен спор констатации са следните:

При проверка на хоспитализациите по КП №104 при шестима пациенти е установено, че са представени само Ag тест за идентифициране на COVID-19:

1.                             за ЗОЛ С. Х.Х., хоспитализирано на 28.12.2020г. до 20.01.2021г. с ИЗ №80216 е установено, че е извършено изследване COVID-19 Ag тест –положителен от 28.12.2020г. и не е проведен PSR тест.

2.                             за ЗОЛ З.И. С., хоспитализирано на 03.01.2021г. до 13.01.2021г. с ИЗ №80218 е установено, че е извършено изследване COVID-19 Ag тест –положителен от 03.01.2021г. и не е проведен PSR тест.

3.                             за ЗОЛ К. И. С., хоспитализирано на 03.01.2021г. до 13.01.2021г. с ИЗ №80219 е установено, че е извършено изследване COVID-19 Ag тест –положителен от 03.01.2021г. и не е проведен PSR тест.

4.                             за ЗОЛ А.Д. С., хоспитализирано на 07.01.2021г. до 20.01.2021г. с ИЗ №80221 е установено, че е извършено изследване COVID-19 Ag тест –положителен от 06.01.2021г. и не е проведен PSR тест.

5.                             за ЗОЛ Т. Ж. Л., хоспитализирано на 13.01.2021г. до 20.01.2021г. с ИЗ №80222 е установено, че е извършено изследване COVID-19 Ag тест –положителен от 09.01.2021г. и не е проведен PSR тест.

6.                             за ЗОЛ Е. Н. С., хоспитализирано на 15.01.2021г. до 20.01.2021г. с ИЗ №80223 е установено, че е извършено изследване COVID-19 Ag тест –положителен от 15.01.2021г. и не е проведен PSR тест.

 

За всяка една от посочените констатации контролните органи са посочили, че съгласно алгоритъма на КП 104 при отчитане на заболяване, причинено от COVID-19 с код U07.1 изпълнителят задължително отчита и основна процедура с код **91.92 независимо в кое лечебно заведение, определено със заповед на Министъра на здравеоопазването и има сключен договор с НЗОК за ВСМДИ „Полимеразна верижна реакция за доказване на COVID-19“ е извършено това изследване.

Всяка от констатациите е квалифицирана като нарушение по чл.280 и чл.283 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022г., касаят извършени хоспитализации по КП №104 по ИЗ № 80216, 80218,80219,80221,80222, 80223  и е направен извод за неснователно получени суми по 1200лв. за всяка една от тях.

Протоколът е връчен на управителя на дружеството-жалбоподател на 10.03.2021г.

Депозирано е възражение от името на дружеството –жалбоподател от 16.03.2021г. против констатираните нарушения в Протокол №203/05.03.2021г. и издадения въз основа на него Протокол за неоснователно получени суми №241/05.03.2021г.. Не са изложени аргументи за незаконосъобразност.

Във връзка с постъпилото възражение на 26.03.2021г. е изпратено писмо до БЛС за определяне на представители от квотата на РК на БЛС-Бургас, които да участват в арбитражната комисия.

По повод на възражението е изготвено становище от 26.03.2021г. от началник отдел „Договаряне, контрол и информационно обслужване на дейността“ до директор на РЗОК-Бургас, в което е посочено, че хоспитализации по КП №104 по ИЗ № 80216, 80218,80219,80221,80222, 80223 са извършени след Аg тест за COVID-19, а не след изискуемия  PCR-тест. Направен е извод, че е нарушен чл.280 и чл.283, ал.1 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022г. и сумата от 7200лв. е неоснователно получена и следва да се възстанови от изпълнителя.

 По делото е приложен доклад от 06.04.2021г. от контролните органи, извършили проверката, в която са описани направените констатации, както и изготвените протоколи за неоснователно получени суми с №№ 241 от 10.03.2021г. на основание чл.76а от ЗЗО, който не касае процесния случай и протокол с №242 от 10.03.2021г. на основание чл.76б, ал.1 от ЗЗО, касаещ цитираните по-горе хоспитализации по КП №104 по ИЗ № 80216, 80218,80219,80221,80222, 80223 за сумата от 7200лв. В доклада са посочени шест нарушения, съответстващи на посочените ИЗ, за които изпълнителят подлежи на финансово неустойка, съгл. чл.414, ал.3 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022г.  Нарушенията са квалифицирани по чл.55, ал.2, т.3 от ЗЗО, чл.280 и чл.283, ал.1 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022г. 

 Предвид липсата на възражение по относимите констатации по ИЗ № 80216, 80218,80219,80221,80222, 80223 е издадена оспорената заповед №РД-25-515/09.04.2021г., издадена от директора на Районната здравноосигурителна каса (РЗОК)-Бургас на основание чл. 74, ал.5 от ЗЗО, чл.422, ал.1 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022г.  В мотивите на заповедта, административният орган е преповторил обективираните в протокол №203/10.03.2021г. констатации по отношение на хоспитализации по КП №104 по ИЗ № 80216, 80218,80219,80221,80222, 80223. Всяко едно от шестте нарушения е квалифицирано като нарушение на чл.55, ал.2, т.3 от ЗЗО, чл.280 и чл.283, ал.1 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022г. и за всяко едно от тях са определени на основание чл.414, ал.3 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022г. санкции „финансова неустойка“ в размер на по 200 лв.

По делото са приети като доказателства медицински документи по ИЗ № 80216, 80218, 80219, 80221, 80222, 80223 –епикризи, резултати от извършени изследвания, включително и положителните Ag-тестове, послужили за хоспитализация по КП №104.

Административен съд – Бургас, в настоящия си състав, въз основа на приетите за установени факти, счита следното относно допустимостта и основателността на предявената жалба:

Жалбата е подадена в срока по чл.149, ал.1 АПК от търговско дружество, което е адресат на издадения срещу него индивидуален административен акт и при наличие на правен интерес от оспорването. Заповедта е връчена на 15.04.2021г., а жалбата е подадена на 27.04.2021г.

Оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган  и при спазване на предвидените процесуални правила, в предвидената от закона форма с посочени правни и фактически основания за издаването. Съгласно чл.72, ал. 2 от ЗЗО контролът по изпълнение на договорите с НЗОК за оказване на медицинска и/или дентална помощ се осъществява чрез проверки, извършени от длъжностни лица – служители на НЗОК, определени със заповед на управителя на НЗОК или от оправомощено от него длъжностно лице, и от длъжностни лица от РЗОК – контрольори. В настоящия случай, между дружеството-жалбоподател и НЗОК е бил сключен договор за оказване на болнична помощ и това не е спорно между страните. Проверката е извършена от компетентни длъжностни лица – контрольори от РЗОК-Бургас, в изпълнение на чл.72, ал.2 от ЗЗО и назначени със заповед на директора на РЗОК, които след приключване на проверката са съставили протокол. В 7-дневен срок от връчването на протокола по ал. 3 на чл.74 ЗЗО жалбоподателят  е подал възражение пред директора на РЗОК Бургас, по направените констатации, въз основа на които е съставен ПНПС №241 от 10.03.2021г., който не касае настоящата заповед. С оглед постъпилото възражение административният орган е изпратил писмо до РК на БЛС-Бургас за сформиране на арбитражна комисия, като процедурата не е довършена. Независимо от изложеното това не представлява нарушение, тъй като възражението не касае нарушенията, които са предмет на оспорената заповед, поради което не е било необходимо конституиране на арбитражна комисия, пред която да се разгледа случая. При така направения преглед на приложимата нормативна уредба, издадената от директора на РЗОК-Бургас заповед е постановена от компетентен орган, в кръга на предоставените му от закона правомощия при спазване на формата и процесуалните правила.

Съдът намира , че при издаване на оспорената в настоящото производство заповед, административният орган е приложил правилно и материалния закон.

            Обжалваната заповед за налагане на санкции № РД-25-583/19.04.2021 г.,  съдържа конкретни, ясно и точно формулирани  мотиви относно приетите за установени факти и тяхната правна квалификация. С административния акт  е  наложена санкция в размер на по 200,00 лева за всяко едно от шестте нарушения, изразяващо се в неспазване на изискванията на алгоритъма на КП  № 104 – по време на престоя в МБАЛ на пациент не е проведен PSR тест. Нарушенията са квалифицирани от органа всяко едно от тях по чл.55, ал.2, т.3 от ЗЗО, чл.280 и чл. 283, ал.1  от НРД за МД 2020-2022 г.

Според чл.55, ал.2, т.3 от ЗЗО националните рамкови договори съдържат условията и реда за оказване на помощта по отделните видове медицинска помощ по чл. 45; В чл. 280 от НРД  е регламентирано , че Изпълнителят на БМП в процеса на диагностика, лечение и обслужване на пациента прилага утвърдени начини на действие, съобразени с указанията за клинично поведение в КП, АПр и КПр. Съгласно чл. 283, ал.1 от НРД клиничните пътеки, АПр и КПр, заплащани от НЗОК в полза на ЗОЛ, съдържат изисквания и правила за клинично поведение при провеждане на диагностика, лечение и рехабилитация на заболяванията, включени в тях, както и за структурни звена, апаратура и необходимите специалисти. Според посочените  нормативни изискания в процеса на диагностика , лечение и обслужване се прилагат утвърдени начини на действие – диагностично лечебни алгоритми, които са задължителни за лечебните заведения и които са част от НРД.

В настоящото  производство е безспорно установено, че пациентите са приети в „КОМПЛЕКСЕН ОНКОЛОГИЧЕН ЦЕНТЪР - БУРГАС“ ЕООД по клинична пътека № 104/Приложение 17 към НРД/“Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания-остро протичащи, с усложнения“, в алгоритъма на която е посочено, че при отчитане на заболяване, причинено от COVID-19 с код U07.1 изпълнителят задължително отчита и основна процедура с код **91.92 независимо в кое лечебно заведение, определено със заповед на Министъра на здравеоопазването и има сключен договор с НЗОК за ВСМДИ „Полимеразна верижна реакция за доказване на COVID-19“ е извършено това изследване. Не се спори, че на пациентите по посочените ИЗ са били хоспитализирани с Ag –тестове, както и че не са проведени PСR тестове, които са задължителен елемент от алгоритъма за лечение по КП № 104.

 

Жалбоподателят се позовава на Заповед № РД-01-724/22.12.2020г., издадена от министъра на здравеопазването, достъпна на адрес:/ https://www.mh.government.bg/media/filer_public/2020/12/22/zapoved__rd-01-724-22122020_g.pdf / като счита, че същата въвежда бързия антигенен тест като лабораторен критерий в дефиницията за случай на COVID-19, респ. този вид тестване следва да се приема като диагностичен метод за доказана инфекция и е относим към приема по съответната клинична пътека. Изискванията и правилата за клинично поведение при провеждане на диагностика, лечение и рехабилитация на заболяванията, включени в тях се регламентират чрез алгоритъма на клиничните пътеки и само когато той е спазен се заплащат от НЗОК. Алгоритъмът на клиничните пътеки е регламентиран в Национален рамков договор за медицинските дейности, който се приема на основание чл. 53 от ЗЗО чрез подписване между НЗОК и Българският лекарски съюз. НРД  представлява подзаконов нормативен акт по приложението на ЗЗО, приема се ежегодно и редът за приемането му и съдържанието му са императивно разписани в ЗЗО. В този смисъл клиничните пътеки се заплащат от НЗОК само когато са спазени изискванията, посочени в НРД.

            Заповед № РД-01-724/22.12.2020г. има за предмет регулиране на реда и начина за регистрация на лица, установени с COVID-19 инфекция във връзка с поставяне на същите под карантина, както и контрола по спазване на мерките по отношение на тези лица. В заповедта се посочва Аg тест като лабораторен начин за доказване на COVID-19 инфекция, но в заповедта не се съдържат критерии за хоспитализация, не предвижда реда за оказване на болнична помощ на лица с установена COVID-19 инфекция, нито реда за диагностициране на лица със съмнения за такава, в частност – потвърждаване на окончателна диагноза, поради което не би могло да се приеме, че регламентира този вид обществени отношения. Както бе посочено по-горе правилата за клиничните пътеки и заплащането им НЗОК се регламентират с договор между НЗОК и Българският лекарски съюз, а не едностранно от министъра на здравеопазването. Ако договарящите страни са постигнали договореност и по отношение на доказването на COVID-19 с Аg тест това е трябвало да намери отражение в НРД. В този смисъл с Договор № РД-НС-01-4-7 от 30.12.2020г. за изменение и допълнение на Националния рамков договор за медицинските дейности между Националната здравноосигурителна каса и Българския лекарски съюз за 2020-2022г. в чл.338в, ал.23 е посочено, че „По време на въведените  с акт на министъра на здравеопазването противоепидемични мерки на територията на цялата страна НЗОК заплаща за КП №39 и КП № 48 цена 1200 лв. в случаите на положителен резултат при приемане за хоспитализация или от проведено по време на хоспитализацията ВСМДИ  "Полимеразна верижна реакция за доказване на  COVID-19", съответно поставена диагноза с код U07.1 COVID-19“. Тази клауза е приета след Заповед № РД-01-724/22.12.2020г.  и независимо от това не е прието доказването на COVID-19 да се извършва след Аg тест.

               Поради изложеното съдът намира, че в конкретния случай дружеството - жалбоподател  е извършило нарушенията, визирани в  оспорената заповед и  наложената  санкция е  законосъобразна. Съгласно чл. 414 ал.3 от НРД за 2020-2022 г. ,  когато изпълнител на болнична медицинска помощ наруши условията и реда за оказване на медицинска помощ по чл. 55, ал. 2, т. 2 от ЗЗО, определени в този НРД, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, налага санкция „финансова неустойка“ в размер от 200,00 до 500,00 лв. В случая административният орган е съобразил , че нарушението е констатирано за първи път за периода на действие на НРД за МД 2020-2022 г. и наложил  минималният размер на предвидената в договора санкция за всяко едно от шестте нарушения. Този размер е обоснован и справедлив и съответно не е налице маловажен случай, доколкото се касае до регулиране на отношения с висока степен на обществена значимост.

          Оспорената заповед е валидна, издадена от компетентен орган, при спазване изискванията за форма, процесуалните правила и материалния закон, поради което жалбата е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

          При този изход  на   спора, в полза на ответника следва  да бъдат присъдени разноски за възнаграждение на юрисконсулт на основание чл. 144 АПК във връзка с чл. 78 ал.8 ГПК , определено по реда на чл. 37 ЗПП. С оглед фактическата и правна сложност на делото и на основание чл. 24 от Наредбата за заплащането на правна помощ , съдът определя това възнаграждение в размер на 100,00 лв.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.172, ал.2 АПК, Административен съд -Бургас, двадесет и втори състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „КОМПЛЕКСЕН ОНКОЛОГИЧЕН ЦЕНТЪР - БУРГАС“ ЕООД, БУЛСТАТ *********, представлявано от Х. С. Б., със седалище и адрес на управление: гр.Бургас, бул.“Демокрация“ № 86 против Заповед за налагане на санкция №РД-25-515/09.04.2021г., издадена от директора на Районната здравноосигурителна каса (РЗОК)-Бургас.

 

ОСЪЖДА „КОМПЛЕКСЕН ОНКОЛОГИЧЕН ЦЕНТЪР - БУРГАС“ ЕООД да заплати на РЗОК-Бургас сумата от 100 лева – юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                                       СЪДИЯ: