Решение по дело №1085/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1034
Дата: 19 юли 2021 г.
Съдия: Димитър Димитров Михов
Дело: 20217050701085
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 май 2021 г.

Съдържание на акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

гр. Варна, …………

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВАРНА, втори тричленен състав, в публично съдебно заседание на първи юли две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА СТАНЕВА

                                                           ЧЛЕНОВЕ: ГЕРГАНА СТОЯНОВА

                                                                                ДИМИТЪР МИХОВ

 

          при участието на прокурора Силвиян Иванов и секретаря Наталия Зирковска, разгледа докладваното от съдия Димитър Михов КАД № 1085 / 2021г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

          Производството е по реда на Глава ХІІ от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 63, ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба вх. № 7573/21.05.2021г. от Министъра на земеделието, храните и горите, чрез процесуалния представител С.К. – главен юрисконсулт, срещу Решение № 260409/19.03.2021г., постановено по н.а.х.д. № 4185/2020г. на Районен съд гр.Варна, двадесет и втори състав.

С обжалваното решение районния съд е отменил Наказателно постановление № НП-158/23.09.2020г., издадено от Министъра на земеделието, храните и горите, с което на „Агенция за биологична сертификация” ЕООД, ЕИК*********, на основание чл.73а, ал.2 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз е наложена имуществена санкция в размер на 500 лв. за нарушение на чл.23, ал.1, т.8 от ЗПООПЗПЕС.

Съдебното решение е оспорено с твърдения за неговата незаконосъобразност, поради неправилно приложение на материалния закон, допуснато нарушение на съдопроизводствените правила и необоснованост – касационно основание по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 и от НПК. Изложени са твърдения, че установената от въззивния съд фактическа обстановка не отговаря на обективната действителност, поради което е направил неправилни правни изводи. Твърди се че констатациите от повторно извършената проверка са отразени в Доклад от 23.09.2020 г. на Заместник министъра на МЗХГ, в който е отразено, че част от възраженията са неоснователни, но тези по отношение на които са основателни, не се подкрепят от представените обяснения и документи. Посочва, че в писмото от 30.01.2020 г., в съставения АУАН и НП, е дефинирано ясно и точно естеството на задължението, което е следвало да изпълни контролиращото лице, както и фактите, с пропускането на изпълнение на съответно задължение в посочения срок – 10.02.2020 г. Твърди се, че неправилно въззивният съд е констатирал, че на дружеството не са били дадени предписания, поради което за него не са възникнали задължения. В опровержение на този извод на въззивния съд, касатора се позовава на предписание на МЗХГ от 30.01.2020 г., което е било изпратено до всички регистрирани контролиращи лица, в това число и на „Агенция за биологична сертификация” ЕООД. Навеждат се доводи, че въззивният съд не е извършил преценка на събраните доказателства по делото и доказателствени средства, не е изложил съображения по отношение на тяхното кредитиране, не е направен анализ на събрания доказателствен материал. Иска се от съда да отмени оспореното решение и да потвърди наказателното постановление. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение за две съдебни инстанции по 300 лв.

          Ответникът по касационната жалба – „Агенция за биологична сертификация” ЕООД, чрез адвокат А. с депозиран писмен отговор на касационна жалба от 20.05.2020г. оспорва жалбата, изразявайки доводи за нейната неоснователност с искане за оставяне в сила на въззивното решение.

          Представителят на Окръжна прокуратура – Варна, дава заключение за неоснователност на касационната жалба.

Административен съд - Варна, като обсъди първоинстанционното решение, доводите и становищата на страните, доказателствата по делото и след като извърши служебна проверка съгл. чл. 218, ал.1 от АПК, прие за установено следното:

          Касационната жалба е подадена от надлежна страна в срока по чл. 211, ал.1 от АПК, отговаря на изискванията на чл. 212 и чл. 213 от АПК и е процесуално допустима.

          Разгледана по същество, жалбата е основателна по следните съображения:

          В атакуваното решение съдът е приел за установено от фактическа страна следното: На 30.01.2020 г. Министърът на земеделието, храните и горите на основание чл. 22, ал. 4 от ЗПООПЗПЕС издал задължително предписание на всички контролиращи лица, получили разрешение по чл. 18, ал. 1 от ЗПООПЗПЕС да извършват  контрол и сертифициране на биологично производство, в срок до 10 февруари 2020 г. да изпълнят задължението си за въвеждане в Електронния регистър на производители, преработватели и търговци на земеделски продукти и храни, произведени по биологичен начин, включително подизпълнители на контролиращите лица, на цялата информация, която е нужна за осигуряване на функционалностите, необходими за одобряване на кандидати за подпомагане и извършване на проверка на изискванията за плащания по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР.

          Предписанието било обективирано в писмо с изх. № 91-111 от 30.01.2020 г. и изпратено до всички контролиращи лица, получили разрешение по чл. 18, ал. 1 от ЗПООПЗПЕС, включително „Агенция за биологична сертификация“ ЕООД, чрез имейл на 31.01.2020 г.

          В тази връзка била извършена проверка в посочения по-горе електронен регистър, с  която било установено, че към 10.02.2020г. дружеството не е изпълнило задължението си за въвеждане в регистъра на цялата информация, която е нужна за осигуряване на функционалностите, необходими за одобряване на кандидати за подпомагане и за извършване на проверка на изискванията за плащания по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони, съгласно даденото от Министъра на земеделието и храните задължително предписание. Било прието, че липсват следните данни:         Оператор „А. П.“ – липсват договор и сертификат; Оператор „И. И.“ – липсва договор; Оператор „В.П.“ – липсват животновъдни обекти и сертификат; Оператор „Б. К.“ – липсват договор и сертификат;   Оператор „Д. Г.“ – липсват договор и сертификат; Оператор „С. С.“ – липсва договор; Оператор „П. Ст.“ – липсват животновъдни обекти и сертификат.

          Проверяващата приела, че е налице нарушение на чл. 23, ал.1, т. 8 от ЗПООПЗПЕС, за което съставила АУАН срещу въззивното дружество, който бил връчен на 22.04.2020 г. на управителя на въззивното дружество, която в графата за възражения написала, че възразява срещу издадения АУАН, като подробни доводи ще изрази в писмено възражение в тридневен срок. В предвидения в разпоредбата на чл. 44, ал. 1 ЗАНН срок, въззивното дружество подало писмено възражение срещу съставения АУАН, в който са изложени доводи за липса на административно нарушение. На 23.09.2020 г. министърът на земеделието, храните и горите издал процесното наказателно постановление.

Преценявайки законосъобразността на наказателното постановление районният съд приема, че АУАН и НП са издадени в сроковете по чл.34 от ЗАНН, издадени са от компетентни органи. Приел е, че НП не отговаря на изискванията на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН – липсва описание на нарушението, като в закона не е предвидена възможност за препращане от страна на наказващия орган към други актове и документи, съставени в хода на административнонаказателното производство. Посочено е, че липсва позоваване на конкретна информация, която не е въведена от наказаното лице, което да обуславя и възникване на административнонаказателната му отговорност. Въззивният съд е установил, че такова описание се съдържа в АУАН, където изрично са посочени липсващите данни за конкретни оператори. НП е издадено при допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила, поради което е ограничило възможността нарушителят да разбере в извършването на точно какво нарушение е обвинен. Прието е, че допуснатото нарушение на административнопроизводствените правила е лишило въззивния съд от възможността да прецени в съответствие с материалния закон ли е извършено нарушението, правилно ли е квалифицирано и правилно ли е наложена санкционната норма. Въззивният съд се е произнесъл и по материалната законосъобразност на наказателното постановление, като е приел, че липсват доказателства на дружеството да са били дадени предписания, които да не са били спазени. Прието е, че писмото на Министъра на земеделието, храните и горите от 30.01.2020 г. с което са били дадени задължителни предписания към дружеството, няма данни за получаването му, поради което не са възникнали задължения по предписанието. Прието е, че административнонаказващия орган неправилно е определил датата на извършване на нарушението – 10.02.2020 г., към който момент дружеството все още е имало възможност да изпълни задължението. С оглед установените обстоятелства, въззивния съд отменил наказателното постановление.

Касационния състав намира решението на районния съд за постановено при допуснато нарушение на материалния закон.

Неправилно въззивният съд е приел в мотивите си че няма доказателства на дружеството да са били дадени предписания, които да не са спазени. В потвърждение на този довод, въззивният съд е посочил, че писмото на Министъра на земеделието, храните и горите от 30.01.2020 г., с което са били дадени задължителни предписания, е било изпратено на различни електронни пощи, но няма доказателства за получаването му. Безспорно от представената пред въззивния съд разпечатка на електронно писмо от *****@***.**********, се установява, че същото е изпратено на 31.01.2020 г. в 10.00 ч. до всички регистрирани контролиращи лица, сред които е посочена и електронната поща на касатора – „Агенция за биологична сертификация” ЕООД - ******@*****.***. След като е изпратено на електронната поща на касатора, то дружеството е запознато с предписанието и какво следва да изпълни. Няма данни по делото, както и в административната преписка, кога предписанието е „прочетено” от представител на дружеството. Но предвид факта, че указанията с писмото касаят информация, която следва да бъде въведена в Електронния регистър на лицата, то безспорно дружеството, при акуратно изпълнение на своите ангажименти следва да следи всички източници, включително и електронна поща, по които може да получи указания, информация и др. във връзка със своята дейност. В предписанието изрично е посочено задължението за въвеждане на данни в Електронния регистър, поради което контролиращото лице е запознато с характера и вида на данните за въвеждане, предвид предприетите действия от страна на Министерство на земеделието, храните и горите по отношение на изясняване на техническите детайли за работа с Регистъра.

Неправилно въззивният съд е приел, че наказателното постановление не съдържа реквизитите на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН. В наказателното постановление много точно и ясно са посочени реквизитите на цитираната разпоредба. Административнонаказващият орган в наказателното постановление първо е описал обстоятелствата при които е констатирано нарушението. Посочил е какво нарушение е констатирано, съответно кои разпоредби на ЗПООПЗПЕС са нарушени. След това е обсъдил и анализирал възраженията срещу съставения АУАН, като е констатирал, че не са спазени предписанията. Във връзка с възраженията срещу АУАН е коментирана относимата разпоредба на чл.12, ал.1 от Наредба №4 от 2015 г., както и чл.27, §5 от Регламент /ЕО/ №834/2007 г., че контролиращото лице следва да притежава опита, оборудването и инфраструктурата, необходими за извършването на възложените му задачи. АНО е цитирал доклада, в който се обяснява разликата между първоначално установените с АУАН №2/07.02.2020 г.  нарушения и установените такива от извършената след възражението повторна проверка.

Посоченото в наказателното постановление АУАН №4/08.04.2020 г., който е различен от съставения АУАН №2 от 07.04.2020 г., се дължи на техническа грешка, поради което не влияе на съдържанието на акта. Видно от доказателствата по делото, дружеството е упражнило правото да подаде възражение срещу съставения АУАН, съответно е оспорило по съдебен ред наказателното постановление, поради което не му е нарушено правото на защита. Правилно е организирало защитата си, разбрало е срещу какви факти да се защитава.    

С оглед изложеното настоящият състав счита, че при издаване на наказателното постановление не са допуснати сочените от районния съд съществени нарушения на процесуалните правила и на материалния закон. Процесното наказателно постановление е издадено в съответствие с приложимите процесуални и материалноправни норми. Решението на въззивния съд е незаконосъобразно, постановено в нарушение на материалния закон – касационно основание по чл.348, ал.1, т.1 от Наказателно-процесуалния кодекс, поради което следва да бъде отменено, като вместо него бъде постановено друго по съществото на спора, с което да се потвърди издаденото наказателно постановление.

          Предвид крайния изход на спора и с оглед своевременно направеното искане на процесуалния представител на касатора за присъждане на разноски за две съдебни инстанции, съдът съобрази следното: в производството пред въззивния съд е осъществено процесуално представителство от главен юрисконсулт, както и са били депозирани писмени бележки, то са налице предпоставки за присъждане на юрисконсултско възнаграждение за производството пред въззивния съд и касационната инстанция. На основание чл. 63, ал. 5 от ЗАНН, във връзка с чл. 37 от Закона за правната помощ, и като съобрази, че делото не се отличава с висока степен на фактическа и правна сложност и е приключило след провеждането само на едно открито съдебно заседание, съдът намира, че в полза на жалбоподателя следва да се присъдят разноски за юрисконсултско възнаграждение съобразно чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ в размер на 80,00 лева, респ. в производството пред въззивния съд да се присъдят разноски, съставляващи юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лв.

По изложените съображения и на осн. чл. 221 , ал.2 от АПК във вр. с чл. 63, ал.1 от ЗАНН, Административен съд – Варна, втори касационен състав

Р Е Ш И:

 

          ОТМЕНЯ решение № 260409 от 19.03.2021г. на Районен съд гр. Варна, постановено по н.а.х.д. № 4185/2020г., като вместо него ПОСТАНОВЯВА:

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № НП - 158/23.09.2020г., издадено от Министъра на земеделието, храните и горите, с което на „Агенция за биологична сертификация” ЕООД ,ЕИК *********, на основание чл.73а, ал.2 от ЗПООПЗПЕС е наложена имуществена санкция в размер на 500 лв. за нарушение по чл.23, ал.1, т.8 от ЗПОППЗПЕС.

          ОСЪЖДА „Агенция за биологична сертификация” ООД ЕИК *********, представлявано от Ж. Д. – управител, да заплати на Министерство на земеделието, храните и горите юрисконсултско възнаграждение в размер на 160 /сто и шестдесет/ лева.

 

РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

 

 

 

                                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                                         ЧЛЕНОВЕ: