Р Е Ш Е Н И Е
№ 15.01.2020 година град Стара Загора
В ИМЕТО НА НАРОДА
Старозагорски районен съд ОСМИ наказателен състав
на осемнадесети декември Година: 2019
В публичното заседание в следния
състав:
Председател: МИЛЕНА
РИБЧЕВА
Съдебни заседатели:
Секретар: МАРИАНА ПЕНЕВА
Прокурор:
разгледа докладваното от съдията
Милена Рибчева
а.н.дело № 2660 по описа за 2019
година
и за да се произнесе, съобрази:
Обжалвано
е наказателно постановление (НП) № 43-0000049 от 07.08.2019 год., издадено от
и.д.Началник на Областен отдел „Автомобилна администрация” град Стара Загора.
Жалбоподателят
„Велитранс 03” ЕООД град Чирпан, с Булстат ********* твърди, че НП е
незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено.
Въззиваемата
страна Областен отдел „Автомобилна администрация” град Стара Загора в
съпроводително писмо взема становище, че издаденото наказателно постановление е
правилно и законосъобразно и моли същото да бъде потвърдено.
Съдът, като
прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността
на НП, намери за установено следното:
С обжалваното
НП, издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение
(АУАН) № 244698 от
28.03.2019 год., жалбоподателят е санкциониран на основание чл.96, ал.1, т.1 от
ЗАвтПР – Закон за автомобилни превози („Наказва се с глоба или с имуществена
санкция 3000 лв., който допусне или разпореди извършването на превоз с моторно
превозно средство, за което няма издадено удостоверение за обществен превоз на
пътници или товари или не е включено в списъка към удостоверението за
регистрация, или с моторно превозно средство, водачът на което не е снабден със
заверено копие на лиценз на Общността.”) за нарушение на чл.7а, ал.1
(„Лицензираните превозвачи могат да осъществяват превоз на пътници и товари на
територията на Република България само с моторни превозни средства, за които
има издадени удостоверения за обществен превоз на пътници или товари, освен в
случаите, когато превозите се извършват с лиценз на Общността.”), във връзка с
чл.7, ал.1, изр.2 от същия закон („За всяко моторно превозно средство, с което
превозвачът извършва дейността, министърът на транспорта, информационните
технологии и съобщенията или оправомощени от него длъжностни лица издават
съответно заверено копие на лиценза от Общността или удостоверение за обществен
превоз на моторно превозно средство.”).
Като описание
на нарушението и на обстоятелствата, при които то е било извършено, в НП е
посочено, че на 28.03.2019 год. в ОО „АА” Стара Загора, стая № 5, при извършване на тематична проверка във връзка
с покана с рег.№
80-00-30-135 от 21.03.2019 год. на лицензирания превозвач „ВЕЛИТРАНС 03” ЕООД
притежаващ Лиценз (ЕО) № 2700, валиден до 27.04.2019 год. и съответно 5 (пет)
броя заверени копия се установи, че превозвачът осъществява превоз на товари в
периода 11.01.2019 год. до 18.01.2019 год. от Република България до Република
Италия и от Република Италия до Република България с товарен автомобил марка
„СКАНИЯ” с рег. № СВ 2949 ВН и ремарке за товарен автомобил с рег. № СТ 0300 ЕН, управлявано от
водача Румен Стоянов Г., видно от
приключено на 18.01.2019 год. и справка за пътуване на превозно средство с рег. № СВ 2949 ВН от ГКПП „Калотина”.
Видно от
гореизложеното, НП не отговаря на императивните изисквания на чл.57, ал.1, т.5
от ЗАНН (Закон за административните нарушения и наказания), тъй като изрично са
посочени датата и мястото на установяване на нарушението, но не и на
извършването му. Не са посочени и всички обстоятелства и факти от съставомерен
характер, обуславящи нарушението, имайки предвид, че цитираната като нарушена
разпоредба предвижда наличие на лиценз за осъществяване на превози на пътници и
товари.
За установяването
на споменатите обстоятелства в хода на съдебното производство са събрани гласни
доказателства, но последните не могат да санират липсата на изрично
волеизявление в тази насока от страна на наказващия орган. Тези процесуални
нарушения, допуснати от наказващия орган в атакуваното НП са от категорията на
съществените, тъй като ограничават правото на защита и са основания за отмяна
на НП. Препятства се и дейността на съда по осъществяване контрола за
законосъобразност.
Констатираните
нередовности по своята същност опорочават издаденото наказателно постановление
под формата на незаконосъобразност. Това е така, защото едно от изискванията за
законосъобразност на наказателното постановление, с което се реализира
административно – наказателна отговорност е то да съдържа всички нормативно
установени реквизити. А едни от реквизитите, които задължително следва да
присъстват в наказателното постановление, са описание на нарушението,
обстоятелствата, при които е извършено, доказателствата, които го потвърждават.
В случая тези изисквания не са изпълнени. Допуснатото процесуално нарушение е
съществено и опорочава издаденото наказателно постановление до степен на
незаконосъобразност налагаща отмяната му, тъй като законът не предвижда
възможност за саниране на нередовностите на НП, каквато възможност, например, в
определени случаи е предвидена за нередовностите на АУАН – чл.53, ал.2 от ЗАНН
(Закон за административните нарушения и наказания). Наказващият орган предвид
задължението по ЗАНН (чл.52, ал.4) преди да пристъпи към санкциониране на
нарушителя е следвало да установи всички съставомерни факти и обстоятелства и
да ги изложи коректно и ясно в издаденото НП. Допуснатото процесуално нарушение
е съществено и опорочава издаденото НП до степен на незаконосъобразност, налагаща
отмяната му, тъй като: описанието на нарушението и обстоятелствата на
нарушението са основен обективен признак на всяко едно нарушение, обслужващ в
определени случаи неангажирането на отговорността на нарушителя за извършеното
от него нарушение – чл.34 от ЗАНН; основен елемент от императивния реквизит на
НП по чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН, именно чрез който се лимитират пределите на
административното обвинение от фактическа страна, в рамките на които (ведно с
юридическото формулиране на административното обвинение чрез реквизита на НП по
чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН) се реализира, както правото на защита на нарушителя,
така и съдебният контрол; законът не предвижда възможност за саниране на
нередовностите на НП, каквато възможност, например, в определени случаи е
предвидена за нередовностите на АУАН – чл.53, ал.2 от ЗАНН.
По
гореизложените съображения, съдът намира, че обжалваното НП следва да бъде
отменено като незаконосъобразно, като предвид процесуалния характер на
основанието за отмяната му разглеждането на спора по същество се явява
безпредметно.
Водим от
изложените съображения, съдът
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯВА наказателно
постановление № 43-0000049 от
07.08.2019 год., издадено от и.д.Началник на Областен отдел „Автомобилна
администрация” град Стара Загора, като незаконосъобразно.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на
съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: