Решение по дело №1193/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 128
Дата: 15 март 2023 г.
Съдия: Мария Белева Хубчева
Дело: 20227150701193
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 декември 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 128/15.3.2023г.

 

гр. Пазарджик

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК, XII-ти касационен състав, в открито съдебно заседание на петнадесети февруари две хиляди двадесет и трета година в състав:

                                     

               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГЕОРГИ ПЕТРОВ

                                                        ЧЛЕНОВЕ:          МАРИЯ ХУБЧЕВА

                                                                                      МАРИЯ КОЛЕВА

 

при секретаря Антоанета Метанова и с участието на прокурора Стефан Янев, като разгледа докладваното от съдия Хубчева касационно административно-наказателно дело № 1193 по описа на съда за 2022 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 63в от Закона за Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано по касационна жалба на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) – София, с адрес: гр. София, площад „Македония“ № 3, чрез процесуален представител юрисконсулт И.В., против Решение № 415 от 25.10.2022 год. постановено по а.н.д. № 937/2022 год. на Районен съд – Пазарджик. С обжалвания съдебен акт е отменен Електронен фиш (ЕФ) № ********** за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10 ал. 1 от Закон за пътищата издаден от АПИ – Национално ТОЛ управление, с който за извършено нарушение на чл. 102 ал. 2 от Закон за движение по пътищата на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3, във вр. с чл. 179, ал. 3б от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) на „Рубикон Бетон“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Стамболийски, ул. „Младежка“ № 20, представлявано от управителя С. К., е наложена имуществена санкция в размер на 2 500,00 (две хиляди и петстотин) лева. Със същото решение е осъдена Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) – София, представлявана от председателя на УС, с адрес: гр. София, площад „Македония“ № 3, да заплати на „Рубикон Бетон“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Стамболийски, ул. „Младежка“ № 20, представлявано от управителя С. К., разноски в размер на 400,00 (четиристотин) лева за адвокатско възнаграждение за един адвокат.

В касационната жалба са релевирани доводи за неправилност на обжалваното решение, като постановено при допуснати съществени нарушения на процесуални правила и неправилно приложение на материалния закон. Моли се за отмяна на атакувания съдебен акт и вместо него съдът да постанови друг по същество на спора, с който да потвърди процесния Електронен фиш. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение за две съдебни инстанции и се прави възражение за прекомерност на заявеното от ответната страна адвокатското възнаграждение.

         Ответникът – „Рубикон Бетон“ ЕООД, ЕИК *********, представлявано от управителя С. К., не изразява становище в съдебно заседание. В молба с вх. № 1260 от 13.02.2023 год. по описа на Административен съд – Пазарджик, подадена от адв. К., в качеството му на пълномощник, изразява становище за неоснователност на касационната жалба. Изтъква, че ЕФ е издаден в нарушение на чл. 34, ал. 1 от ЗАНН, тъй като от извършване на нарушението до връчването му е изминал период повече от една година и три месеца. Моли за отхвърлянето й и присъждане на съдебно-деловодни разноски за настоящата съдебна инстанция, обективирани в списък по чл. 80 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК, в размер на 400,00 (четиристотин) лева.

         Представителят на Окръжна прокуратура-Пазарджик изразява становище за неоснователност на касационната жалба.

Административен съд – Пазарджик, в настоящия касационен състав, след като обсъди събраните по делото доказателства, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл. 218, ал. 2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена от надлежна страна, в законоустановения срок, от страна имаща правен интерес от предявеното оспорване, поради което е процесуално допустима, разгледана по същество е основателна. Съображенията за това са следните:

Производството пред Районен съд – Пазарджик е образувано по жалба на „Рубикон Бетон“ ЕООД, ЕИК *********, представлявано от управителя С. К., против ЕФ № ********** за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10 ал. 1 от Закон за пътищата (ЗП) издаден от АПИ – Национално ТОЛ управление, с който за извършено нарушение на чл. 102, ал. 2 от ЗДвП и на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3, във вр. с чл. 179, ал. 3б, от ЗДвП му е наложена имуществена санкция в размер на 2 500,00 (две хиляди петсотин) лева. В ЕФ е посочено, че на 26.03.2021 год. в 08:59 часа, е установено нарушение № ВF472117C664В02СЕЕ053041F160А5FDв, с ППС влекач „Скания Г410“, с рег. № ***, с технически допустима максимална маса 20100, брой оси 2, екологична категория ЕВРО 6D, в състав с ремарке с общ брой оси 5, с обща технически допустима максимална маса на състава 44000, в Община Пазарджик, за движение по път I-8 км. 196+643, с посока нарастващ километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа, като за посоченото ППС изцяло не е заплатена дължимата пътна такса по чл. 10, ал. 1. т. 2 от ЗП, тъй като за посоченото пътно превозно средство (ППС) няма валидна маршрутна карта или валидна тол – декларация за преминаването. Нарушението е установено с устройство № 10401, представляващо елемент от електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от ЗП, намиращо се на път I-8 км. 196+643. Посочено е, че собственик на ППС е дружество „Рубикон Бетон“ ЕООД, представлявано от управителя С. К., на което и е регистрирано ППС. Фактическата установеност е квалифицирана за нарушение на чл. 102, ал. 2 от ЗДвП и на основание чл. 187а ал. 2, т. 3 вр. с чл. 179, ал. 3б ЗДвП, на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 2 500,00 (две хиляди и петстотин) лева.

От правна страна инстанцията по същество е приела обжалваният електронен фиш за незаконосъобразен, поради което го е отменила. Достигнала е до крайния извод, че ЕФ по своята същност съставлява административен властнически акт с установителни и санкционни функции и като такъв се приравнява едновременно към АУАН и НП. Това е така, тъй като с него се повдига за пръв път административното обвинение и същевременно се санкционира лицето за вмененото му нарушение. Посочил е, че в този смисъл е и константната практика на Върховния административен съд, като най-голямо значение има Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 год. по тълкувателно дело № 1 от 2013 год. Изложил е мотиви, че при санкциониране с ЕФ важат давностните срокове за административно-наказателно преследване, визирани в императивната разпоредба на чл. 34 ал. 1 изр. второ от ЗАНН, според която не се образува административно-наказателно производство, ако не е съставен акт за установяване на нарушението в продължение на 3 (три) месеца от откриване на нарушителя или ако е изтекла една година от извършване на нарушението. Първостепенният съд е посочил, че това е достатъчно основание за отмяна на ЕФ и не налага излагане на съображения по същество. Отделно от това е изложен мотив, че ако хипотетично не е налице посоченият по-горе процесуален порок, то съдът не констатира други СПН при издаване на ЕФ, който е изправен от към съдържание и реквизити, а от доказателствата по делото категорично може да бъде направен извода, че дружеството-жалбоподател е осъществило вмененото му нарушение, поради което е постановил и обжалвания съдебен акт.

Решението е валидно, допустимо, но неправилно.

Настоящият касационен състав не споделя направените от Районен съд – Пазарджик правни изводи досежно доказателствата, които да оборят тезата на дружеството – ответник в настоящото производство, че ЕФ е издаден след изтичане на давностните срокове. Правно необосновани са изводите на съда, че не са налице категорични доказателства, от които да е видно, че ЕФ е съставен/издаден преди изтичането, на който да е от сроковете, визирани в разпоредбата на чл. 34, ал. 1, изречение второ от ЗАНН. Според Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 год. на Върховния административен съд, постановено по тълкувателно дело № 1 от 2013 год. съкратеното производство за административнонаказателната отговорност чрез издаване на електронен фиш, въведено в ЗДвП, е изключение от общите правила на ЗАНН, поставящи началото на производството с АУАН и завършването му с НП. Електронният фиш е приравнен на НП само по отношение на правното му действие, но не и по форма, съдържание, реквизити и процедура по издаване. От това следва, че изискванията за форма, съдържание, реквизити и ред за издаване на АУАН и НП, сравнително подробно регламентирани в ЗАНН, са неприложими по отношение на електронния фиш. В този аспект са неоснователни и възраженията на търговското дружество за допуснати нарушения по чл. 34 от ЗАНН. Посочената разпоредба установява сроковете за съставяне на актове за установяване на административния нарушения и издаване на наказателни постановления, които не са част от специалното производство по издаване на електронните фишове. След като е установено нарушение от автоматизирана система, то датата на установяване на нарушението и дата на издаване на електронния фиш неминуемо следва да съвпадат. Разпоредбата на чл. 189, ал. 11 от ЗДвП приравнява влезлия в сила ЕФ към влязло в сила НП, т.е. единствено по отношение на неговото правно действие. Следователно що се отнася до форма, съдържание, реквизити и процедура по издаване на електронни фишове, нормите на ЗАНН са неприложими, включително и преценката относно давностните срокове по чл. 34 от ЗАНН. След установяване и заснемане на нарушението следва да бъде съобразен единствено общият срок за административно - наказателно преследване от 4 години и 6 месеца, предвиден в чл. 81, ал. 3 от НК, във връзка с чл. 80, ал. 1, т. 5 от същия.

Съответни на фактическата установеност са приложените правни основания - чл. 102, ал. 2 от ЗДвП и чл. 187а, ал. 2, т. 3 вр. с чл. 179, ал. 3б от ЗДвП за собственика, като в процесния електронен фиш се съдържат данни за собственика на ППС. Според чл. 102, ал. 2 от ЗДвП изпълнителното деяние на нарушението представлява поведението на собственика на ППС по допускане на движението му по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, когато за превозното средство не са изпълнени задълженията за заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от ЗП – в случая такса за изминато разстояние (тол такса). Адресат на електронния фиш, респективно административно-наказателно отговорното лице, е собственикът на ППС. Същият подлежи на санкция на основание чл. 179, ал. 3б вр. с чл. 187а ал. 2, т. 3 ЗДвП, съгласно които собственик на пътно превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от ЗП, за което изцяло или частично не е заплатена дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗП, включително в резултат на невярно декларирани данни, посочени в чл. 10б, ал. 1 от същия, се наказва с глоба в размер 2 500,00 (две хиляди и петстотин) лева. Глобата се налага на вписания ползвател на пътното превозното средство, ако има такъв. Ако собственикът или вписаният ползвател е юридическо лице, се налага имуществена санкция в размер 2 500,00 (две хиляди и петстотин) лева. Ако собственикът на пътното превозно средство е юридическо лице или едноличен търговец, за допускане движението на пътното превозно средство, без да са изпълнени задълженията по установяване размера и заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, на собственика се налага имуществена санкция, както следва, съгласно т. 3 от чл. 179, ал. 3б от ЗДвП– в размер на 2 500,00 (две хиляди и петстотин) лева. С оглед на изложеното, при издаване на ЕФ правилно органът е приложил и разпоредбата на чл. 187а, ал. 2, т. 3 от ЗДвП, която регламентира налагане на административно наказание „имуществена санкция“ за извършено нарушение по чл. 179, ал. 3б от ЗДвП, когато собственик на ППС е юридическо лице.

Електроният фиш е издаден от компетентен орган, тъй като разпоредбата на чл. 10, ал. 10 ЗП, посочва, че Агенция „Пътна инфраструктура“ осъществява правомощията на държавата във връзка със събирането на пътните такси и функциите на лице, събиращо пътни такси, както и по управлението на смесената система за таксуване на различните категории пътни превозни средства на база време и на база изминато разстояние, както и дейността по практическото прилагане, въвеждането, функционирането и контрола на системата за събиране на пътните такси. При изпълнение на своите правомощия и при нарушение по чл. 179, ал. 3 – 3б, установено и заснето от електронната система по чл. 167а, ал. 3, може да бъде издаван електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба или имуществена санкция в размер, определен за съответното нарушение, съгласно чл. 189ж, ал. 1 от ЗДвП.

Изложените по-горе съображения обуславят извода за доказаност на описаното в ЕФ нарушение от обективна и субективна страна и като е приел обратното Районен съд гр. Пазарджик, е постановил неправилен съдебен акт, който следва да се отмени и вместо него да се постанови друг съдебен акт по съществото на спора, с който Електронен фиш № ********** за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10 ал. 1 от Закон за пътищата, издаден от АПИ – Национално ТОЛ управление, с който за извършено нарушение на чл. 102 ал. 2 от Закон за движение по пътищата на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3, във вр. с чл. 179, ал. 3б от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) на „Рубикон Бетон“ ЕООД, е наложена имуществена санкция в размер на 2 500,00 (две хиляди и петстотин) лева, да се потвърди като законосъобразен.

С оглед изхода на спора основателна е претенцията на касационния жалбоподател за присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Същото следва да се определи с оглед разпоредбата на чл. 78, ал. 8 от ГПК, приложима на основание чл. 144 от АПК, във връзка с чл. 37 от Закона за правната помощ, във връзка с чл. 27е от Наредбата за заплащане на правната помощ, в размер на 100,00 (сто) лева, представляващи юрисконсултско възнаграждение за настоящата касационна инстанция. Посочената сума следва да се възложи в тежест на „Рубикон Бетон“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Стамболийски, ул. „Младежка“ № 20, представлявано от управителя С. К..

Воден от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2, предл. второ от АПК, Административен съд – Пазарджик, ХІI-ти състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 415 от 25.10.2022 год. постановено по административно-наказателно дело № 937 от 2022 год. по описа на Районен съд-Пазарджик и ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВЯВА:

ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш № ********** за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10 ал. 1 от Закон за пътищата издаден от АПИ – Национално ТОЛ управление, с който на „Рубикон Бетон“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Стамболийски, ул. „Младежка“ № 20, представлявано от управителя С. К., е наложена имуществена санкция в размер на 2 500,00 (две хиляди и петстотин) лева.

ОСЪЖДА „Рубикон Бетон“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Стамболийски, ул. „Младежка“ № 20, представлявано от управителя С. К., да заплати на Агенция „Пътна инфраструктура“-София, разноски в размер на 100,00 (сто) лева, представляващи юрисконсултско възнаграждение за настоящата касационна инстанция.

Решението е окончателно.

 

 

                                                                 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: (П)

 

                                                                          

ЧЛЕНОВЕ:         1. (П)

 

 

                                                                                                2. (П)