Р Е Ш Е Н И Е
№ /……………….2021 год.,
град Варна
В И М Е Т
О Н А
Н А Р О Д А
ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, І-ви касационен състав, в публичното заседание на осми април през 2021 год. в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА
ЧЛЕНОВЕ:ВЕСЕЛИНА ЧОЛАКОВА
ИСКРЕНА ДИМИТРОВА
Секретар:
АНГЕЛИНА ГЕОРГИЕВА
Прокурор
при Варненска окръжна прокуратура: СИЛВИЯН
ИВАНОВ
Като
разгледа докладваното от Веселина Чолакова
АД № 260 по описа на съда за 2021
година,
за
да се произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 185 и
сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Производството е образувано по протест
от прокурор при Окръжна прокуратура-Варна против разпоредбите на чл.15, ал.2 и
ал.3 и чл.28,ал.2 /само в частта за нарушения на изискванията на чл.15,ал.2 и
на чл.15,ал.3 / от Наредбата за обема на животновъдната дейност и местата за
отглеждане на селскостопански животни и птици на територията на община Аврен,
приета с Решение № 316 по Протокол № 12/18.12.2020 г. на Общински съвет –
Аврен. В протеста се сочи, че тези
текстове на Наредбата противоречат на нормативен акт от по-висок ранг,
какъвто е Законът за опазване на селскостопанското имущество. Сочи се, че с Наредбата
се създава отклонение от нормите на
чл.40,ал.1,т.2 и чл.40,ал.1 от Закона за опазване на селскостопанското
имущество. Моли протестираните текстове на Наредбата да бъдат прогласени за
нищожни, а в условия на евентуалност отменени като незаконосъобразни. В с.з. представител
на Окръжна прокуратура-Варна , поддържа протеста на изложените в него
основания.
Ответникът – Общински съвет – Аврен в писмена молба излага становище за
неоснователност на протеста, без да излага конкретни съображения.
По
допустимостта на протеста:
Правото на оспорване на подзаконов нормативен акт е
безсрочно и съобразно нормата на чл.186, ал.2 от АПК е в правомощията на
прокурора, чрез подаване на протест. От изложеното следва извода, че производството е резултат от валидно и
допустимо сезиране на съда.
По основателността на протеста:
Настоящият съдебен състав, след като обсъди доводите
на страните и прецени по реда на чл. 171 във вр. с чл. 196 АПК представените по
делото доказателства и извърши преценката съгласно чл.168,ал.1 от АПК , приема
за установено от фактическа и правна страна следното:
Предмет на разглеждане са разпоредбите на чл.15, ал.2
и ал.3 и чл.28,ал.2 /само в частта за нарушения на изискванията на чл.15,ал.2 и
на чл.15,ал.3 / от Наредбата за обема на животновъдната дейност и местата за
отглеждане на селскостопански животни и птици на територията на община Аврен,
приета с Решение № 316 по Протокол № 12/18.12.2020 г. на Общински съвет –
Аврен.
Приетият текст на чл. 15,ал.2 от Наредбата въвежда
забрана за „Влизането, преминаването и
пашата на животни в земи с посеви, трайни или цветни насаждения, освен в
случаите на собственост или учредено вещно право върху земята“.
Приетият текст на чл.15,ал.3 от Наредбата въвежда
забрана за : „ Влизането, преминаването и пашата на животни на пасища, мери и ливади,
отдадени за индивидуално ползване от общинския поземлен фонд“.
С разпоредбата на чл.28,ал.2 от Наредбата /в
протестираната й част/ е предвидено за нарушаване на изискванията на чл.15,ал.2
и чл.15,ал.3 „ за физически лица – глоба в размер от 200 до 500 лева, а при повторно нарушение от
600 до 1000 лв.; за юридически лица и
еднолични търговци – имуществена санкция в размер от 500 до 2000 лева, а при
повторно нарушение- имуществена санкция в размер от 3000 до 5000 лева“.
Наредбата е приета по предложение на кмета на Община
Аврен, обективирано в изготвен доклад приложен на л.65 от адм. преписка. Към
проекта за наредба са изготвени мотиви на основание чл.28,ал.2 от Закона за
нормативните актове. Изготвена е и предварителна оценка за въздействие. Проектът
на Наредбата, заедно с мотивите, докладът за приемане и предварителната оценка
за въздействието към него са публикувани на официалния сайт на Община Аврен,
видно от протокол изготвен на основание чл.26,ал.3 от ЗНА приложен на л.66 от
делото. Видно от приложена справка от 20.11.2020 г. / л.66-гръб/ в нормативно
установения срок не са постъпили предложения и/или становища в деловодството на
Община Аврен. Решение № 316 по Протокол № 12 от заседание на 18.12.2020
г. на Общински съвет –Аврен е прието при необходимия кворум и мнозинство, с
гласовете на 11 присъстващи от общо 13
общински съветници, видно от представен поименен списък на л.1 от адм.
преписка.
Предвид установеното от фактическа страна, съдът
намира от правна страна следното:
Разгледан по
същество протестът е основателен .
Обществените отношения, свързани с местното
самоуправление и местната администрация са уредени със ЗМСМА, чиито разпоредби
очертават правния статут и компетентността на общинския съвет като орган на
местното самоуправление, определящ политиката за изграждане и развитие на
общината, във връзка с осъществяването на дейностите от местно значение, както
и на други дейности, определени със закон. В изпълнение на правомощията си по
чл. 21 от ЗМСМА общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции,
решения, декларации и обръщения.
Съгласно нормата на чл.7
ал.2 от Закона за нормативните актове наредбата е нормативен акт, който се издава
за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от
по-висока степен, а чл. 8 предписва, че всеки общински съвет може да издава
наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен
неуредени от тях обществени отношения с местно значение.
Редът за издаване на нормативни административни актове
е регламентиран в нормите на чл. 75 – 80 от АПК, като в чл. 80 от АПК е
предвидено субсидиарно прилагане на Закона за нормативните актове за
неуредените в този раздел въпроси. Съгласно чл. 76 ал.3 от АПК, общинските съвети издават нормативни актове, с
които уреждат съобразно нормативните актове от по-висока степен обществени
отношения с местно значение. Предвид изложеното общинският съвет като орган на
местното самоуправление и с оглед предоставените му по закон правомощия е
овластен да издава наредби.
Оспорената наредба е приета при спазване на
процедурата по чл. 26
– 28 от Закона
за нормативните актове.
Наредбата за обема на животновъдната дейност и местата
за отглеждане на селскостопански животни и птици на територията на община Аврен
е приета на основание чл. 21, ал. 2
от Закона за местното самоуправление и местната администрация и чл. 133, ал.
1 от Закона за ветеринарномедицинската дейност. Последната е
специална и дава възможност на общинските съвети да определят с наредба обема
на животновъдната дейност и местата за отглеждане на селскостопански животни по
смисъла на Закона за
животновъдството на територията на съответната община.
Оспорените текстове не уреждат неуредени в Закона за животновъдството
или Закона за
опазване на селскостопанското имущество обществени отношения,
каквото е изискването на чл. 8 от
Закона за нормативните актове, а възпроизвеждат съдържанието на
разпоредбата на чл. 40, ал. 1,
т.2 и 2 от Закона
за опазване на селскостопанското имущество. С разпоредбата на
чл.40,ал.1,т.2 от Закона за опазване на селскостопанското имущество е
предвидена административно наказателна отговорност и налагане на глоба в размер
от 100 до 500 лв. за този който „ Влиза или преминава, или пуска животни през
селскостопански земи с посеви, трайни или цветни насаждения, без да има право,
като с това причинява вреди на селскостопанско имущество“. С разпоредбата на
чл.40, ал.2 от Закона е предвидено наказание в размер от 150 до 800 лв. при
повторност на нарушението. С протестираните норми на наредбата се въвежда
забрана и съответно се предвижда отговорност за действия в земеделски земи, за
които вече е предвидена такава с нормите на чл.40,ал.1,т.2 от Закона за
опазване на селскостопанското имущество. Недопустимо е с наредба да се уредят
обществени отношения , които вече са уредени със закон, още повече и както е в
настоящия случай, по различен начин. Общински съвет – Аврен е приел подзаконов
нормативен акт при липсата на компетентност за това, тъй като с наредба е
уредил обществени отношения, които вече са уредени със закон.
Предвид изложеното по-горе съдът намира, че оспорените
текстове следва да бъдат прогласени за нищожни, като издадени от некомпетентен
орган.
Предвид
изхода на делото и своевременно претендираните от подателя на протеста
съдебно-деловодни разноски Община Аврен, юридическото лице, с бюджет и
отговорно за разходването на бюджетни средства от Общинския съвет – Аврен да
заплати на направените пред инстанцията съдебно – деловодни разноски за публикуване в Държавен вестник на
обявлението за образуваното дело в размер на 20 /двадесет / лева .
По изложените съображения и на основание чл. 193, ал.
1, предл. първо от АПК,
Административен съд – Варна , в троен състав:
Р
Е Ш И:
ПРОГЛАСЯВА
НИЩОЖНОСТТА НА разпоредбите на чл.15,
ал.2 и ал.3 и чл.28,ал.2 /само в частта за нарушения на изискванията на
чл.15,ал.2 и на чл.15,ал.3 / от Наредбата за обема на животновъдната дейност и
местата за отглеждане на селскостопански животни и птици на територията на
община Аврен, приета с Решение № 316 по Протокол № 12/18.12.2020 г. на Общински
съвет – Аврен.
ОСЪЖДА Общински съвет- Аврен да плати на Окръжна
прокуратура-Варна сторените по делото разноски в размер на 20,00 /двадесет/
лева.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на обжалване пред Върховен административен съд с касационна жалба в
14-дневен срок от съобщението до страните.
РЕШЕНИЕТО да
се обнародва на осн. чл. 194 от АПК по начина, по който е била обнародвана Наредба
за определяне на размера на местните данъци на територията на община Девня
приета с решение № 654/06.08.2019 год.
на Общински съвет – Девня.
Председател:
Членове:1.
2.