РЕШЕНИЕ
№ 251
Разград, 25.03.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Разград - II състав, в съдебно заседание на двадесет и първи март две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: | ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА |
При секретар РАЛИЦА ВЪЛЧЕВА като разгледа докладваното от съдия ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА административно дело № 20247190700033 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 459 и сл. от Изборния кодекс ИК). То се явява повторно и се развива по правилата на чл. 224 - чл. 226 АПК.
Образувано е по жалба на Б. И. М. от гр. К. против Решение № 145-МИ от 30.10.2023 год. на Общинска избирателна комисия (ОИК) - Кубрат, с което за избран кмет на Община Кубрат на произведените на 29.10.2023 год. местни избори на първи тур е обявен А. О. Н.
Това решение на ОИК е било предмет на съдебен контрол по адм. дело №193/ 2023 г. по описа на Административен съд- Разград, който с Решение №123/ 17.11.2023 г. е отхвърлил жалбата и го е потвърдил. След извършен инстанционен контрол с Решение № 1303/ 06.02.2024 г., постановено по адм. дело № 11664/ 2023 г. по описа на Върховния административен съд то е отменено и делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на Разградски административен съд. В мотивите на касационното решение е посочено, че в хода на съдебното производство е допуснато съществено процесуално нарушение, тъй като съдът не се е произнесъл по искането за назначаване на графологична експертиза във връзка с оспорените подписи, поставени срещу имената на гласоподаватели в избирателния списък на избирателна секция (ИС) № ********* с. Мъдрево. Други нарушения на процесуалните правила и норми не са установени и обсъждани.
В жалбата и по същество се сочи, че са допуснати съществени нарушения на изборния процес, които са опорочили решението на ОИК и са довели до недействителен резултат. Твърди се, че в избирателните списъци на седем избирателни секции (№ ********* с. Севар, №********* гр. Кубрат, № ********* гр. Кубрат, № ********* гр. Кубрат, № ********* с. Беловец, № ********* с. Мъдрево и № ********* с. Савин) неправомерно са вписани допълнително лица и са допуснати да гласуват, без да имат право за това. На второ място се сочи, че в ИС ********* с. Мъдрево са допуснати множество нарушения, свързани както с гласуването на избирателите, така и с преброяването и отчитането на гласовете, поради което съставеният протокол от тази секционна избирателна комисия (СИК) е изцяло с грешни данни. Твърдения за допуснати нарушения при преброяването и отчитането на бюлетините има и по отношение на ИС ********* с. Тертер. На следващо място се сочи, че в ПСИК *********, включваща населеното място с. Горичево, според избирателния списък са гласували 17 лица, а според съставения от нея протокол са намерени и отчетени като действителни 19 бюлетини. Според жалбоподателя всички тези нарушения са довели до незаконосъобразност на решението на ОИК и недействителност на обявения с него резултат, според който А. Н. е избран на първи тур за кмет на Община Кубрат с 4009 гласа при установени 8009 действителни гласа. С оглед на това иска от съда да обяви избора за недействителен, ведно с произтичащите от това законни последици. Претендира и за заплащане на деловодните му разноски.
ОИК- Кубрат, чрез своя процесуален представител, заявява, че жалбата е неоснователна и недоказана и моли съда да потвърди оспореното решение.
Заинтересованото лице А. Н., чрез своя процесуален представител, твърди, че жалбата е неоснователна и недоказана и моли съда да я отхвърли, ведно с произтичащите от това законни последици. Претендира и за заплащане на деловодните му разноски.
Разградският административен съд, след като прецени направените оплаквания, които съобрази с доводите и становището на страните и анализира събраните в хода на производството доказателства, констатира следното:
Жалбата е допустима, като подадена в срок от лице, което има право на жалба и срещу акт, който подлежи на съдебен контрол. Разгледана по същество тя е неоснователна по следните фактически и правни съображения:
Събраните в хода на съдебното производство доказателства установяват, че на 29.10.2023 г. е произведен избор за кмет на Община Кубрат в 40 избирателни секции, включително и подвижни. След приключване на изборния ден СИК са съставили предвидените в ИК протоколи (л. 1 - л. 141 от т. 2) за отчитане на резултатите. Всички те са подписани единодушно от членовете на СИК, без отразено особено мнение и с отбелязване, че няма съставени протоколи по чл. 438, ал. 3 ИК за възникнали спорове за действителността или недействителността на бюлетините. В тях е посочено, че няма подадени жалби, а обстановката в изборния ден е била нормална.
Въз основа на получените данни от СИК на свое заседание на 30.10.2023 г. в 17 часа ОИК Кубрат е постановила Решение № 145 от 30.10.2023 год. (л. 142 и л. 176- л. 177 от т. 2), с което за избран за кмет на Община Кубрат на първи тур е обявен А. О. Н., получил 4009 действителни гласа. Решението е взето единодушно от всички членове на ОИК, без особени мнения, спорове и възражения. Преди приемането на това решение ОИК Кубрат е съставила Протокол бл. № 1716000000910001 от 30.10.2023 г. (л. 218- л. 227 от т. 2) въз основа на протоколите, предадени от СИК. В него са извършени множество поправки, чрез задраскване на грешните данни в тяхното цифрово и словесно отразяване и вписване на нови такива, оформени с подписите на членовете на ОИК. Според нанесените поправки за избор на кмет на Община Кубрат са намерени 8 257 бюлетини, от които 248 недействителни гласове, 120 действителни гласове с отбелязан вот „Не подкрепям никого“ и 7889 действителни гласове за различните кандидати. Подадените действителни гласове за А. Н. са 4009, т.е. повече от половината от 8009 действителни гласове (7889 + 120). Извършените поправки съответстват на числовите данни от протокола на ОИК за избор на кмет на Община Кубрат, публикуван на интернет страницата на ЦИК.
След разменена кореспонденция с ЦИК, ОИК Кубрат на основание чл. 87, ал. 1, т. 1 ИК е взела Решение № 160-МИ от 04.11.2023 г. (л. 229- л. 230 от т. 2), с което е допуснала поправка на технически грешки в протокола от 30.10.2023 год. за избиране на кмет на Община Кубрат, при нанасяне на резултатите, подадени от изчислителен пункт към ОИК – Кубрат. Според поправените данни са подадени 7889 действителни гласове за различните кандидати (т. 9) и 120 действителни гласове с отбелязан вот „Не подкрепям никого“ (т. 7), а подадените действителни гласове за А. Н. са 4009. Въз основа на него ОИК е съставила нов Протокол за избиране на кмет на Община Кубрат с бл. № 1716000000910002 от 04.11.2023 год. (л. 197- л. 206 от т. 2), подписан от всички членове на комисията, в който вече няма зачерквания и поправки. Отразените в него данни съвпадат с извършените поправки в Протокол бл. № 1716000000910001 от 30.10.2023 г. Решението за поправка на допуснатите технически грешки е надлежно обявено. Не е обжалвано по предвидения от закона ред и е влязло в сила.
Предмет на съдебен контрол в настоящето производство е Решение № 145 от 30.10.2023 год. на ОИК Кубрат, с което за избран за кмет на Община Кубрат на първи тур е обявен А. О. Н., получил 4009 действителни гласа.
То е валиден административен акт, като издаден от компетентен орган, действащ в рамките на предоставените му законови правомощия по чл. 87, т. 26 и чл. 452, ал. 2 ИК, в надлежна писмена форма, при спазване на изискванията за кворум и начин на гласуване, регламентирани в чл. 85, ал. 3, ал. 4 и ал. 7 ИК.
Съгласно правилото на чл. 459, ал. 7 ИК в това производство съдът се произнася по законосъобразността на решението на ОИК, като разглежда само обстоятелствата, посочени в жалбата, подадена в законовия срок. Следователно, той е обвързан и следва да преценява само основанията, които са посочени от оспорващия и не дължи цялостна проверка на оспорения акт по чл. 168, ал. 1 АПК.
Първото твърдение касае допълнително вписани лица в избирателните списъци (под чертата), които са допуснати да гласуват, без да имат право за това.
Безспорно производството по съставяне, обявяване, поправяне, оспорване и пр. на избирателните списъци е самостоятелно производство, което се развива и приключва в предвидените за това срокове. По правило те се съставят от общинските администрации по населените места, в които се води регистър на населението (чл. 23, ал. 1 ИК) поотделно за всяка избирателна секция (чл. 24, ал. 1 ИК) по постоянния адрес на избирателите (чл. 24, ал. 2 ИК). Избирателните списъци за гласуване се предават на секционните избирателни комисии в деня преди изборния ден и въз основа на тях се извършва гласуването. По изключение обаче е допустимо в изборния ден допълнително да се вписват лица в избирателния списък от СИК и да се допускат до гласуване при различни хипотези, регламентирани в ИК (чл. 27, ал. 5; чл. 28, ал. 3; чл. 29, ал. 4; чл. 40, ал. 3; чл. 233, чл. 235 и чл. 264, ал. 4).
В посочените седем ИС са дописани под чертата на избирателния списък общо петдесет лица. От тях тридесет и пет са гласували в хипотезата на чл. 233 във вр. чл. 424 ИК като членове на СИК или лица, пряко заети с охраната и организацията на изборите в съответното населено място. Това са Р. С. Р., С. П. К., И. С. Д., В. В. А. (СИК 001 Беловец); В. В. Д., Н. И. В., К. С. Г., С. Г. Д.-Д., Д. Р. И. (СИК 010 Кубрат); Е. И. С., С. Н. Н., Л. Д. Б., П. Д. Х., П. М. П. (СИК 013); В. А. И., Д. И. Н.,Р. М. Б., Д. Б. К., Й. П. М., С. М. Л., Р. С. С., Д. И. Д. (СИК 018 Кубрат); Р. И. П., З. Д. М., Й. Д. Ж., Г. К. Ю., В. Х. М., П. М. П. (СИК 020 Мъдрево); Р. П. Б., Н. Н. И., С. Б. Д. (СИК 022 Савин); Л. Х. А., Я. Х. Г., Г. С. Д., Н. З. К. (СИК 023 Севар). Всички те са попълнили декларация, че не са гласували и няма да гласуват на друго място, която е прикрепена към избирателния списък.
Според чл. 233 ИК лицата, заети в произвеждането на изборите като членове на секционна избирателна комисия, охрана на съответната секция или поддръжка на техническите устройства за машинното гласуване, може да упражнят правото си на глас след вписване в допълнителната страница на избирателния списък, ако имат право да гласуват в съответния вид избор и след представяне на декларация по образец, че не са гласували и няма да гласуват на друго място. Декларацията се прилага към избирателния списък и е неразделна част от него. От приложената справка от НБДН (л. 93) и писмото на ТЗ „ГРАО“ (л. 117 – л. 119) се установява, че лицето С. П. К. е регистрирано в гр. Кубрат на 28.08.2023 г., а преди това е била регистрирана на територията на община Благоевград, където е включена в избирателния списък. С оглед на това и предвид разпоредбата на чл. 396, ал. 1 ИК във вр. § 1, т. 4 ДР ИК съдът приема, че тя не е имала право да гласува за кмет на Община Кубрат. За всички останали лица се установи, че имат постоянен адрес на територията на община Кубрат през последните шест месеца преди изборите. При тези данни съдът приема, че са били налице предпоставките на чл. 233 ИК и те правилно са вписани допълнително в избирателния списък и допуснати да гласуват.
Дванадесет от лицата са гласували в хипотезата на чл. 28, ал. 3 ИК. Всички те са били включени в избирателния списък на „МБАЛ –Кубрат“ (л. 266- л. 283 от адм.д. 193/2023 г.). Това са Н. О. Е., Ш. Ш. Ю., Б. А. Т. (СИК 001 Беловец); Г. И. С. (СИК 013 Кубрат); К. А. И., Е. Х. С. (СИК 018 Кубрат); Н. М. И., Х. Р. В. (СИК 020 Мъдрево); С. С. М., М. И. М., В. Г. К. (СИК 022 Савин); Ф. Х. С. (СИК 023 Севар). В изборния ден са се явили в СИК по своя постоянен адрес, представили са удостоверение и са попълнили декларация, че не са гласували и няма да гласуват на друго място. При тези факти съдът приема, че са били налице предпоставките на чл. 28, ал. 3 ИК и те правилно са вписани допълнително в избирателния списък и са допуснати да гласуват.
Лицето В. Х. В. е било включено в избирателния списък на СИК № ********* с. Мъдрево (л. 162 от адм. д. 193/2023 г.) под № 155, но впоследствие е зачертано с отбелязване „ПСИК“ (подвижна секционна избирателна комисия). В изборния ден той се е явил в секцията по постоянния си адрес, попълнил е Декларация приложение 80- МИ и е вписан допълнително в списъка и допуснат да гласува там. Лицето не е включено в забранителния списък, има право да гласува, бил е зачертан в избирателния списък с оглед включването му за гласуване в подвижна ИС, но се е явил в секцията и е попълнил декларация, че не е гласувал и няма да гласува на друго място, приложена към списъка. При тези данни и с оглед разпоредбата на чл. 264, ал. 4 във вр. чл. 424 ИК съдът намира, че няма пречки той да упражни правото си на глас в СИК № ********* с. Мъдрево.
В избирателния списък на ИС № ********* с. Севар (л. 227 гръб от адм. д. 193/ 2023 г.) са вписани допълнително лицата С. Г. И. и А. Х. Х. с отбелязване „чл. 264“. Те са попълнили декларации, че не са гласували и няма да гласуват на друго място, но без да са посочили постоянния си адрес. От приложената справка от НБДН се установява, че С. И. от 03.01.2011 г. до 26.05.2023 г. е с постоянен адрес гр. Т., а от 26.05.2023 г. е с постоянен адрес в с. С. Тези данни сочат, че тя не е живяла през последните 6 месеца в населено място на територията на Община Кубрат и не е имала право да гласува за кмет с оглед разпоредбата на чл. 396, ал. 1 ИК във вр. § 1, т. 4 ДР ИК. С оглед на това съдът приема, че не са били налице предпоставките на чл. 264, ал. 4 във вр. чл. 424 ИК и СИК неправилно е вписала допълнително лицето в избирателния списък и го е допуснала да гласува.
От приложената справка от НБДН се установява, че А. Х. Х. от 08.08.2005 г. до 18.08.2023 г. е била с постоянен и настоящ адрес в с. Т., община К., а от 18.08.2023 г. е с постоянен адрес в с. С., община К. При тези данни съдът намира, че тя е имала адресна регистрация по постоянен адрес на територията на община Кубрат към 28.04.2023 г. (шест месеца преди изборите) и е имала право да гласува за кмет на Община Кубрат с оглед изискването на чл. 396, ал. 1 ИК във вр. § 1, т. 4 ДР ИК.
От приложеното писмо на ТЗ „ГРАО“- Разград (л. 117- л. 119) се установява, че след извършената проверка, възложена с Решение № 2765-МИ/ 24.10.2023г. на ЦИК е констатирано, че при произвеждане на местните избори на 29.10.2023 г. на територията на Община Кубрат неправомерно са допуснати да гласуват и други лица:
В ИС №********* неправомерно е допусната да гласува в гр. Кубрат Н. Н. Ж. Тя е фигурирала в избирателния списък на община Димитровград, област Хасково, където е бил нейният постоянен адрес. За да бъде допусната да гласува в тази секция е било необходимо да подаде заявление за гласуване по настоящ адрес (приложение 13-МИ) по реда и при условията на чл. 36, ал. 1 и ал. 2 ИК пред общинската администрация в град Кубрат.
В ИС №********* МБАЛ гр. Кубрат неправомерно е допусната да гласува Н. Б. Ф., която е без избирателни права и фигурира в списъка на заличените лица от избирателните списъци в изборите за общински съветници и за кметове на 29 октомври 2023 г. (чл.39, ал.1 ИК).
В ИС №********* МБАЛ гр. Кубрат неправомерно е допусната да гласува А. В. А. Тя е фигурирала в избирателния списък на община Дулово,област Силистра, където е бил нейният постоянен адрес.
При извършената проверка не са установени лица, които са гласували повече от един път на изборите за общински съветници и кметове, произведени на 29.10.2023 г.
Второто твърдение касае допуснати множество нарушения, свързани както с гласуването на избирателите, така и с преброяването и отчитането на гласовете в СИК № ********* с. Мъдрево, поради което съставеният протокол от тази секционна избирателна комисия е изцяло с грешни данни и не следва да се кредитира от съда.
Протоколът е подписан без възражения и особени мнения, с отбелязване, че няма възникнали спорове по чл. 438, ал. 3 ИК. При предаване на изборните книжа в ОИК са установени несъответствия, което е довело до повторна проверка на резултатите по реда на чл. 445, ал. 3 ИК и нанасяне на поправките, които са оформени с подписите на три лица, по реда и при условията на чл. 445, ал. 5 във вр. чл. 441, ал. 1 ИК. При тези данни съдът намира, че поправките в протокола на СИК № ********* с. Мъдрево са били допустими и нанесени по предвидения за това ред в ИК, поради което те не опровергават неговата доказателствена сила.
Наред с това оспорващият сочи, че в избирателния списък подписите на девет избиратели (М. Ю. М., М. А. И., Х. В. И., Х. Н. Д., Е. М. Ю., Е. М. Х., Ю. А. Ф., Ю. А. Ю. и Х. С. К.) не са положени от тях. За изясняване на това обстоятелство беше назначена съдебно- графологична експертиза. Съдът намира, че заключението е компетентно и обективно, поради което го възприема изцяло.
В заключението си вещото лице сочи, че след извършените изследвания е установил, че подписите на избирателите под № 398 М. Ю. М.; под № 399 М. А. И.; под № 655 Х. В. И.; под № 666 Х. Н. Д.; под № 215 Е. М. Ю.; под № 216 Е. М. Х.; под № 681 Х. С. К., и под № 707 Ю. А. Ю. са положени от тях. Подписът на избирателя под № 711 Ю. А. Ф. не е изпълнен от това лице. В съдебно заседание на лицето беше предявен избирателния списък, където фигурира нейното име (стр. 174 от адм. д. 193/ 2023 г.) и тя заяви, че там няма неин подпис. В обясненията си сочи, че е гласувала и се е подписала на мястото, посочено от член на СИК, но списъкът е бил обърнат и не е видяла къде.
Процесът на гласуване с хартиена бюлетина е регламентиран в чл. 265 във вр. чл. 424 ИК. Съществен елемент от този процес е полагането на подпис от избирателя в избирателния списък (чл. 265, ал. 6 ИК). След като подписът срещу името на избирателя Ю. А. Ф. не е изпълнен от нея, не може да се приеме, че тя е упражнила надлежно своето право.
Следващото нарушение касае отчетените действителни гласове от ПСИК ********* с. Горичево. В съставения протокол на ПСИК (л. 74- л. 76 от т. 2) е отразено, че според положените в избирателния списък подписи са гласували 17 лица, но са намерени 19 бюлетини и същите са отчетени като 19 действителни гласове, разпределени между жалбоподателя Б. М. (4) и заинтересованото лице А. Н. (15). Това несъответствие е пренесено и в решението на ОИК, която в писмения отговор заявява, че е допуснато нарушение и са подадени по две бюлетини за избор на кмет, вместо за различен по вид избор. Безспорно броят на действителните гласове не може да бъде по-голям от броя на гласувалите лица според положените подписи в избирателния списък, поради което тези два гласа (19-17) не могат да се отчетат за действителни, независимо дали от формална страна бюлетините отговарят на изискванията на чл. 437, ал. 2 ИК.
С Изборния кодекс се регламентира организацията, условията и редът за произвеждане на различните по вид избори, които се основават на всеобщо, равно и пряко избирателно право с тайно гласуване ( по арг. на чл. 10 от Конституцията и чл. 3, ал.1 ИК). В него са разписани подробни правила, насочени в цялост към възможността всеки субект да осъществи безпрепятствено и в съответствие със закона своето избирателно право, като са осигурени различни гаранции и механизми за това. По правило контролът за законосъобразност на решението на ОИК, с което се определя изборен резултат, се свежда до проверка за нарушения, които по своето естество са такива, че преодоляват или накърняват гаранциите за обективен резултат от гласуването и въз основа на тях възниква обосновано съмнение в определения краен изборен резултат, т. е. реално да са се отразили на този изборен резултат и да водят до неговата промяна. Само тези нарушения са съществени нарушения на изборните правила и норми и водят до опорочаване на решението на ОИК. В този смисъл са мотивите към Решение № 13 от 28.11.2013 г. на КС по к. д. № 14/2013 г. и константната съдебна практика.
Въз основа на установените факти и обстоятелства съдът приема, че при произвеждане на изборите за кмет на Община Кубрат неправилно са отчетени осем бюлетини, от които пет, подадени от лица, без да са имали право да гласуват за кмет на Община Кубрат; една, подадена от лице, което не е положило подпис в избирателния списък срещу името си и две, касаещи дублирано гласуване за кмет. Предвид въведения конституционен принцип за тайна на вота, не може да се установи дали тези бюлетини са отчетени като действителни и съответно за кого от кандидатите са подадени гласовете на избирателите. Ако се приеме, че всички те са отчетени като действителни и са подадени за заинтересованото лице А. Н., то обявеният резултат от 8 009 действителни гласа ще следва да се намали на 8 001 действителни гласа (8 009- 8), а неговият резултат ще бъде 4 001 действителни гласа (4 009-8), което е повече от половината. Следва да се отбележи, че в хода производството по адм. дело № 193/ 2023 г. на Административен съд- Разград е извършено повторно преброяване на подадените бюлетини в ИС секция № ********* с. Мъдрево, при което са установени още три действителни бюлетини, подадени за него. Същите са приложени като доказателство по делото (л. 241, л. 242 и л. 245) и съдът намира, че те отговарят на изискванията на чл. 437, ал. 2 ИК.
Съгласно нормите на чл. 447 и чл. 452, ал. 3 от ИК въз основа на данните от представените секционни протоколи ОИК отчита резултатите от произведения избор за кмет и обявява за избран кандидатът, получил повече от половината от действителните гласове. В този смисъл е и разпоредбата на т. 3 от Методиката за определяне на резултатите от гласуването за кметове (Приложение № 4 към чл. 452, ал. 1 от ИК).
С оглед на това съдът намира, че посочените нарушения не са съществени, тъй като поотделно и в своята съвкупност не обуславят резултат, който е различен от обявения краен резултат с решението на ОИК и няма основание то да бъде отменено.
Предвид изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 4 АПК в полза на заинтересованото лице следва да се присъдят направените от него разноски. Те са своевременно предявени и доказани в размер на 2 800 лв.- общо заплатено адвокатско възнаграждение за процесуално представителство в хода на производството пред Административен съд- Разград и Върховния административен съд.
Мотивиран така Разградският административен съд
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Решение № 145-МИ от 30.10.2023 год. на Общинска избирателна комисия (ОИК) - Кубрат, с което за избран кмет на Община Кубрат на произведените на 29.10.2023 год. местни избори на първи тур е обявен А. О. Н.
ОСЪЖДА Б. И. М. от гр. К. да заплати на А. О. Н. от гр. К. сумата от 2 800 (две хиляди и осемстотин) лева- дължими деловодни разноски.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба в 7-дневен срок от съобщението му пред Върховния административен съд.
Съдия: | |