Р Е Ш Е Н И Е
№ 331/22.6.2020г.
гр. Пазарджик
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд – Пазарджик, в открито заседание на седемнадесети юни,
две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИАНА ШОТЕВА
ЧЛЕНОВЕ: 1. ВАСКО НАНЕВ
2. ГЕОРГИ ВИДЕВ
при секретаря Тодорка Стойнова и с
участието на прокурора Стефан Янев, разгледа докладваното от съдия Нанев
административно дело № 211, по описа на съда за 2020 г., и за да се произнесе,
взе предвид следното:
Производството е по
реда на чл. 185 от АПК.
Делото е образувано по протест на прокурор при Окръжна прокуратура –
Пазарджик – Живко Пенев, подаден против разпоредбите на чл.52, ал.1, т.4,
чл.58, ал.4 и ал.5 и чл.64, ал.2 от Наредбата за определяне размера на местните
данъци на община Лесичово, приета с Решение № 32/29.02.2008 г. на Общински
съвет – Лесичово, взето по протокол № 7/29.02.2008 г.,
изменена и допълнена с Решение № 161/30.01.2009 г., Решение № 456/28.01.2011
г., Решение № 36 от 29.11.2011 г., Решение № 563 от 27.12.2013 г., Решение №26
от 28.12.2015 г., Решение №180 от 30.09.2016 г. и Решение №530 от 28.01.2019 г.
В протеста се развиват съображения за незаконосъобразност на оспорената
наредба. Твърди се основно, че оспорените
разпоредби са приети в противоречие с актове от по-висока степен, както и че
Наредбата е приета при допуснато
съществено нарушение на административно-производствените правила. В настоящия
случай е нарушено изискването на чл.26, ал. 2 от ЗНА, тъй като проектът за
приемане на наредбата не е публикуван по надлежния ред, ведно с мотивите към
него. В съдебно заседание се иска
присъждането на направените по
производството разноски.
За ответника, Общински съвет – Лесичово, редовно
призован, не се явява представител, не заявява становище по протеста.
Административен съд – Пазарджик, като прецени събраните
по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните,
приема за установено следното от фактическа страна:
С Решение № 32, взето на заседание,
проведено на 29.02.2008 г. по Протокол № 7, Общински съвет – Лесичово, като е
взел предвид предложението на кмета на Общината и становищата на постоянните
комисии, на основание чл. 21, ал. 1, т.7
от ЗМСМА, във вр. с чл.1, ал.2 от ЗМДТ е приел предложения проект на Наредба за
определяне размера на местните данъци в община Лесичово. Наредбата е приета с
изискуемото по закон мнозинство – от общ брой общински съветници – 13, на
заседанието са присъствали 13, от които са гласували – “за” – 13, “против” – 0
и “въздържали се” – 0.
Към предложението на кмета на община Лесичово
са представени мотиви за приемането на Наредбата.
С разпореждане съдът е указал на ответника – ОбС Лесичово,
че следва да представи цялата преписка по приемането на оспорения подзаконов
нормативен акт, която включва и доказателства за изпълнение на изискването на
чл. 26 от ЗНА – преди внасянето на проект за нормативен акт, за издаване или
приемане от компетентния орган, съставителят на проекта го публикува на
интернет-страницата на съответната институция, заедно с мотивите, съответно доклада,
като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок (съгласно
действащата към датата на приемане на решението редакция на чл. 26 от ЗНА) за
предложения и становища по проекта.
Разпореждането е получено на 04.03.2020 г. По делото е постъпило на 10.03.2020 г. придружително
писмо, с приложена към същото преписка от председателя на Общински съвет
Лесичово, като видно от същата липсват доказателства за изпълнение на
изискванията на чл.26 от ЗНА за публикуване на проекта на интернет-страницата
на община Лесичово преди приемане на цялостния текст на наредбата през 2008 г.,
както и проектите на предприетите изменения през 2009, 2011 и 2013 г. При
последващите след 2013 г. изменения са публикувани мотивите за предприеманите
изменения. Следователно в настоящето производство не са представени
доказателства за публикуване на проекта на Наредбата, ведно с мотивите, в
посочения от чл. 26 от ЗНА срок преди
внасянето му за разглеждане.
Въз основа на тази фактическа обстановка, от правна
страна съдът прави следните изводи:
Протестът е процесуално допустим, като подаден от лице, имащо
правен интерес от оспорването, по смисъла на чл. 186, ал. 2 от АПК и в
законоустановения срок.
Разгледан по същество протестът е основателен.
Наредбата за определяне размера на местните данъци на община Лесичово,
приета с Решение № 32/29.02.2008 г. на Общински съвет – Лесичово, взето по
протокол № 7/29.02.2008 г., изменена и допълнена с Решение № 161/30.01.2009 г.,
Решение № 456/28.01.2011 г., Решение № 36 от 29.11.2011 г., Решение № 563 от
27.12.2013 г., Решение №26 от 28.12.2015 г., Решение №180 от 30.09.2016 г. и
Решение №530 от 28.01.2019 г. е подзаконов нормативен акт, чието
приемане е от компетентността на общинския съвет, като орган на местната власт
и местното самоуправление. Съгласно чл. 8 от ЗНА, всеки общински съвет може да
издава наредби, с които да урежда, съобразно нормативните актове от по-висока степен,
неуредени в тях обществени отношения с местно значение. Член 15, ал. 1 от ЗНА
изисква приетият нормативен акт да съответства на Конституцията и на другите
нормативни актове от по-висока степен. Според чл. 75, ал. 2 и чл. 76, ал. 3 от АПК, нормативните административни актове се издават по прилагане на закона или
подзаконов нормативен акт от по-висока степен. Общинските съвети издават
нормативни актове, с които уреждат, съобразно нормативните актове от по-висока
степен, обществени отношения с местно значение.
Съгласно чл. 26, ал. 2 от
ЗНА, в актуалната към датата на приемането на Наредбата редакция (ДВ
бр. 46/2007 г.), приложим субсидиарно по силата на препращащата норма на чл. 80 от АПК,
преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от
компетентния орган, съставителят на проекта го публикува на интернет-страницата
на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, като на
заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок за предложения и
становища по проекта. Анализът на цитираната правна норма сочи извод, че
изброените задължения на съставителя на проекта са императивно предвидени, с
оглед гарантиране принципите на обоснованост, стабилност, откритост и
съгласуваност. Неизпълнението на което и да е от тях води до процесуално
нарушение, опорочаващо акта до степен, налагаща неговата отмяна.
В конкретния случай по делото се установи, че проектът
на приетия на 29.02.2008 г. текст от Наредбата не е публикуван, съгласно
разпоредбата на чл. 26, ал. 2 от ЗНА, както и проектите на приетите изменения
през 2009, 2011 и 2013 г. В разпоредбите на чл. 13 и сл. от Указ № 883 от
24.04.1974 г. за прилагането на ЗНА подробно е регламентиран редът и начинът за
изготвянето на законопроект, а именно: изготвяне на първоначален проект,
обсъждането му, изготвяне на втори проект, в случаите когато се налагат
съществени изменения на първоначалния проект. Органът, който изготвя проекта, е
длъжен да го изпрати заедно с мотивите на заинтересуваните лица, обществени
организации, като въз основа на обсъжданията съставителят внася необходимите
изменения в нормативния акт. Чак след това окончателния проект на акта се
публикува, съгласно чл. 26, ал. 2 от ЗНА, непосредствено преди внасянето му за
приемане от компетентния орган, с оглед гарантиране принципите на обоснованост,
стабилност, откритост и съгласуваност.
По делото не се събраха доказателства проектът на
Наредбата да е публикуван в интернет-страницата на сайта на Община Лесичово
преди неговото внасяне в общинския съвет през 2008 г. Не са налице такива
доказателства и относно предприетите впоследствие изменения до 2013 г.,
включително. Приемането на Наредбата
евентуално би засегнало права и интереси на заинтересувани лица или
организации, които са били лишени от възможността да вземат становище по проекта.
Не без основание в разпоредбата на чл. 26, ал. 2 от ЗНА е предвидено, че
публикуването на интернет-страницата на съответната институция става
непосредствено преди внасянето на проект на нормативен акт. Тълкувайки
посочения текст от закона може да се приеме, че следва да се публикува
окончателният проект на нормативния акт, изготвен след проведеното обществено
обсъждане и направените промени в него. Изискването за публикуване на проекта,
ведно с мотивите към него, не е едно формално изискване, а строго
регламентирана процедура, след която първоначалният проект може да бъде
променен, когато се наложат съществени изменения.
С оглед на гореизложеното, настоящият състав намира,
че Общински съвет Лесичово е приел подзаконов нормативен акт, чийто текст не е
публикуван на интернет-страницата на съответната институция. Нарушението на
изискването на чл. 26,
ал. 2 от ЗНА, както и на чл. 22, ал.3
от ЗУО съставлява самостоятелно основание за отмяна на акта като
незаконосъобразен, в оспорваната му част. Изискването на посочените законови
текстове е императивно, а от представените доказателства не може да се обоснове
извод, че то е спазено.
Ето защо съдът намира, че Наредбата в обжалваната й
част е незаконосъобразна и като такава следва да бъде отменена.
Предвид изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 1, във връзка с чл. 196 АПК, на протестиращата
страна следва да бъдат заплатени направените разноски. Предвид на това Общински
съвет Лесичово следва да бъде осъден да
заплати на Окръжна прокуратура Пазарджик направените по делото разноски в
размер на 20 лева – внесена такса за публикация в Държавен вестник.
Водим от горното, и на основание чл. 193, ал. 1 от АПК, Административен съд
Пазарджик, Х състав
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ разпоредбите на чл.52, ал.1, т.4, чл.58, ал.4 и ал.5 и чл.64,
ал.2 от Наредбата за определяне размера на местните данъци на община Лесичово,
приета с Решение № 32/29.02.2008 г. на Общински съвет – Лесичово, взето по
протокол № 7/29.02.2008 г., изменена и допълнена с Решение № 161/30.01.2009 г.,
Решение № 456/28.01.2011 г., Решение № 36 от 29.11.2011 г., Решение № 563 от
27.12.2013 г., Решение №26 от 28.12.2015 г., Решение №180 от 30.09.2016 г. и
Решение №530 от 28.01.2019 г.
ОСЪЖДА Общински съвет Лесичово да
заплати на Окръжна прокуратура Пазарджик направените по делото разноски в
размер на 20 (двадесет) лева.
Решението ПОДЛЕЖИ на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на
Република България в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.
Решението ДА СЕ РАЗГЛАСИ по реда на чл. 194 от АПК след влизането му в законна сила.
|
ПРЕДСЕДАТЕЛ:/П/ |
|
ЧЛЕНОВЕ: 1./П/ 2./П/ |
|
|