Р Е Ш Е Н И Е
№ 63
гр.Габрово,
21.05.2019 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ГАБРОВО в открито съдебно заседание на тридесети април две
хиляди и деветнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: СВЕТЛОЗАР РАЧЕВ
при секретаря Мариела Караджова и в присъствието на прокурора ................ като разгледа докладваното от съдия РАЧЕВ адм. д. № 64 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
по делото е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс
(АПК) във връзка с чл. 15, ал.3, т.1 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане
на мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на
селските райони за периода 2014 – 2020 г. /наричана по-долу Наредбата или
Наредба № 4/. Образувано е по жалба с вх. № 420/20.03.2019г. по описа на
Административен съд – гр. Габрово на К.Х. *** против Уведомително писмо изх. №
02-070-6500/305 от 14.03.2019г. на Заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“в частта му с която на основание чл. 13 от Наредба № 4 е отказано подпомагане за 2017г. на
пчелни семейства по мярка 11 „Биологично земеделие“, направление “Биологично пчеларство” по подадено заявление за подпомагане УИН 07/260617/45147.
В жалбата, в становищата по делото,
включително и по съществото на спора, се изразява позиция за
незаконосъобразност на обжалвания административен акт. Липсвали мотиви към
акта. Били допуснати съществени нарушения на процедурните правила, в частност
тези по чл. 26, ал.1, чл. 34, ал.1 и 3, чл. 35 от АПК. Иска се отмяната на
атакувания акт в обжалваната част, с всички произтичащи от това последици.
Ответният
административен орган, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата. В пледоарията
и в подробни писмени бележки изразява позиция, че: обжалваният акт е издаден
при стриктно спазване на процесуалните правила. Били налице изложени мотиви.
Конкретното неспазено базово изискване в случая било надвишаването на
миничалните периоди за преход на заявените за подпомагане пчелни семейства. Моли
отхвърляне на оспорването и присъждане на сторените деловодни разноски.
Съдът за да се произнесе съобрази
следните, относими към настоящия правен спор факти:
Видно от л. 21 по делото, жалбоподателят
е подал заявление за подпомагане с вх. № 18500820 от 17.04.2017г., като на
кандидата е присвоен УРН 584474. На 19.05.2017г. е попълнено служебно и
подписано от кандидата /видно от указанията съдържащи се в самия документ - л.29 и сл./ “Заявление за подпомагане 2017,
форма за физически лица”. При попълване на заявлението кандидата е запознат /на
19.05.2017г./ /л.26/ с резултатите от извършените автоматични проверки на
въведените данни в заявлението за подпомагане по директни плащания за кампания
2017, като на л. 25 изрично е отбелязано че заявения за подпомагане пчелин №
5344-0056, е заявен като пчелин в преход, за който след изтичане на минималните
периоди на преход към биологично производството не се получава подпомагане. От
„Таблица за описание на пчелините в стопанството
2017“/л.35/, която е част от заявлението за подпомагане, е видно, че
жалбоподателят е заявил за подпомагане пчелин
с № 5344-0056, съгласно регистрацията на пчелина в БАБХ, че в пчелина са
разположени 35 бр. пчелни семейства и че дейността която иска да бъде
подпомогната е с код БПП 6. Посочения от заявителя код се отнася „За биологично пчеларство в преход“ съгласно ред 7, от Приложение 1
към Наредба № 4.
С атакуваното Уведомително писмо изх. № 02-070-6500/305 от
14.03.2019г. на Заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ в обжалваната му част на основание чл. 13 от Наредба № 4 е отказано подпомагане за 2017г. на
пчелни семейства по мярка 11 „Биологично земеделие“, направление “Биологично пчеларство”, поради неспазено изискване от страна на заявителя да не бъдат надвишавани
минималните периоди за преход – колона 3 от Таблица – Пчелини с неспазени
базови и други изисквания /стр.4 от писмото – л.63 по делото/.
При тези данни съдът намира следното
правна страна.
Процесният административен акт е издаден
от материално компетентен орган в рамките на предоставената му делегирана
компетентност. По силата на чл. 11а от
ЗПЗП, Държавен фонд "Земеделие" е акредитиран за
единствена РА за прилагане на Общата селскостопанска политика на Европейския
съюз. Съгласно разпоредбата на чл. 20а, ал.
1 и ал. 2, т. 2
от ЗПЗП, Изпълнителният директор на ДФЗ е изпълнителен директор на
Разплащателната агенция, който я представлява. На този орган според чл. 10, ал.
1, т. 7 от Устройствения правилник на ДФ "Земеделие" е предоставено право
да взема решения за одобряване или отхвърляне на заявления по схемите и мерките
на Общата селскостопанска политика, прилагани от РА, включително за
националните доплащания. Със Заповед № 03-РД/715/27.06.2017г., допълнена със Заповед
№ 03-РД/715#2/13.12.2018г., на основание чл. 20а, ал.
1, 2
и 4 от ЗПЗП
Изпълнителният директор на ДФЗ делегира на Заместник-изпълнителния директор П.
С., правомощието да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и
мерките за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане, адресирани
до кандидатите за финансово подпомагане.
Обжалваното уведомително писмо е издадено
в предвидената от закона писмена форма, не са допуснати нарушения нито на
общите нито на относимите специални административно-производствени правила,
регламентирани в Наредба № 4.
Изводите на административния орган довели
до отказа за подпомагане са правилни.
Съгласно чл. 11, ал. 4
от Наредба № 4/24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11
"Биологично земеделие" от ПРСР за периода 2014 – 2020 г., плащания по
чл. 11, ал. 1 се предоставят на подпомаганите лица за срок, който не надвишава
минималните периоди на преход към биологично производство съгласно чл. 36, ал. 1,
чл. 37, ал. 1
и чл. 38 от
Регламент на Комисията (ЕО) № 889/2008 за определяне на подробни
правила за прилагането на Регламент
(ЕО) № 834/2007 на Съвета относно биологичното производство и
етикетирането на биологични продукти по отношение на биологичното производство,
етикетирането и контрола (ОВ, L 250 от 18.09.2008 г.). В разпоредбата на чл. 13
Наредба № 4/24.02.2015 г. е предвидено, когато при проверка на място или
административни проверки се установи, че за съответните парцели, пчелни
семейства или животни не са спазени базовите изисквания съгласно приложение №
2, минималните изисквания за торене и използване на продукти за растителна
защита съгласно приложение № 3 и изискванията по управление, плащанията за
биологичните дейности да се отказват или намаляват съгласно методика, утвърдена
от министъра на земеделието, храните и горите.
Методиката за намаляване и отказване на
плащания по мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСР за периода
2014-2020 г. е утвърдена със Заповед № РД 09-144/23.02.2017 г., впоследстнвие
изменена със Заповед № РД 09-233 от 12.03.2018г. на Министъра на земеделието и
храните и публикувана на интернет страницата на министерството и ДФЗ. В раздел
IV "Изчисляване и налагане на намаленията" е възпроизведена
разпоредбата на чл.11, ал.4 от Наредба №
4, а в раздел V"Намаления при неспазване на базови изисквания за
управление за направленията по мярка 11 от ПРСР 2014-2020", б. b
Направление "Биологично пчеларство" са посочени конкретните
изисквания, при неспазване на които се прилагат намаления. Сред тях фигурира
неспазване на изискванията на Регламент
(ЕО) № 834/2007 на Съвета и на Регламент на
Комисията (ЕО) № 889/2008 за определяне на подробни правила за
прилагането на Регламент
(ЕО) № 834/2007 на Съвета.
Съгласно чл. 26, т. 5
от Наредба № 1/ 07.02.2013 г. за прилагане на правилата на
биологично производство на растения, животни и аквакултури, растителни,
животински продукти, продукти от аквакултури и храни, тяхното етикетиране и
контрола върху производството и етикетирането /отм., ДВ бр. 75/11.09.2018 г., в
сила от 12.11.2018г, но действала към процесната 2017г./преходният период за
отглеждане на пчелни семейства по биологичен начин и продукти, произведени от
тях, е дванадесет месеца/една година. Финансовата помощ за извършване на
биологичните дейности, включени в направление "Биологично пчеларство"
се предоставя съгласно отбелязания в заявлението код на дейността, чиято
продължителност е нормативно установена. В случая посоченият в Заявление за
подпомагане код БПП6 е код за биологично
пчеларство в преход. Не се спори между страните че 2017 година е втора от
поетия ангажимент. В потвърждение на този факт е и посочената дата в колона 8,
на л. 24 – пчелинът е деклариран на 31.03.2016г. Следователно е налице
хипотезата на чл. 11, ал. 4
от Наредба № 4/24.02.2015 г. за отказ да бъде изплатено финансово
подпомагане по заявлението в частта му по направление биологично пчеларство и
правилно търсеното подпомагане е отказано.
По изложените съображения административният
орган е постановил правилен и законосъобразен административен акт, оспорването срещу
който следва да бъде отхвърлено.
При този изход на спора с оглед
направеното искане от страна на ответника за присъждане на разноски за
производството, съдът следва да осъди жалбоподателят да му заплати такива
представляващи възнаграждение за юрисконсулт на основание чл. 143, ал.
4 от АПК в размер от 100 лв., изчислен съгласно чл. 24 от Наредбата
за правната помощ, във връзка с чл. 78, ал. 8
от ГПК и чл. 144 от АПК.
Воден от горното и на основание чл.172,
ал.2, in
fine от АПК,
Административен съд Габрово
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ оспорването на К.Х. *** против Уведомително писмо изх. №
02-070-6500/305 от 14.03.2019г. на Заместник изпълнителен директор на ДФ
„Земеделие“в частта
му с която на основание чл. 13
от Наредба № 4 е отказано
подпомагане за 2017г. на пчелни семейства по мярка 11 „Биологично земеделие“, направление “Биологично пчеларство” по подадено заявление за подпомагане УИН
07/260617/45147.
ОСЪЖДА К.Х. *** да заплати на Държавен фонд „Земеделие”, София сумата 100,00 /сто/ лева деловодни разноски.
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните чрез Административен съд Габрово пред Върховен административен съд.
Препис от настоящото да се изпрати на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: