Решение по дело №626/2019 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 436
Дата: 10 декември 2019 г. (в сила от 9 март 2020 г.)
Съдия: Галя Иванова Митева
Дело: 20193230200626
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 май 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

гр. Добрич, 10.12.2019 г.

 

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

ДОБРИЧКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, НАКАЗАТЕЛНА КОЛЕГИЯ, ТРЕТИ СЪДЕБЕН СЪСТАВ, в публичното заседание на пети ноември две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Галя Митева

 

При участието на секретаря Стоянка П., разгледа докладваното от съдия Митева АНД № 626 по описа на Добричкия районен съд за 2019 г. и за да се произнесе, взе следното предвид:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от Р.Н.И. с ЕГН **********, с адрес: ***, срещу НП № 18/08.04.2019 г., издадено от Директора на ОДБХ – гр. Добрич, с което на жалбоподателя, за нарушение по чл. 12, ал. 1 от Закона за храните, на основание чл. 42, ал. 1 от Закона за храните е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 1 500 /хиляда и петстотин/ лева.

С жалбата се иска отмяна на наказателното постановление, като незаконосъобразно.

В съдебно заседание жалбоподателят не се явява, като се представлява по надлежния ред. Пълномощникът на жалбоподателя иска отмяна на наказателното постановление, като излага доводи за несъставомерност на описаното в НП административно нарушение.

Въззиваемата страна чрез процесуалния си представител счита жалбата за неоснователна, а наказателното постановление – за правилно и законосъобразно.

Добричкият районен съд, като прецени събраните доказателства и становищата на страните, намира за установено следното:

Жалбата е допустима като депозирана в законоустановения 7-дневен срок и от лице, което има правен интерес.

Независимо от основанията, посочени от жалбоподателя, съдът подложи на цялостна преценка обжалваното наказателното постановление, какъвто е обхватът на въззивната проверка и констатира следното:

В процесния случай административно-наказателното производство е започнало с Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № 7891345 от 01.04.2019 г. АУАН е съставен от компетентното длъжностно лице, съобразно разпоредбата на чл. 49, ал. 1 от Закона за храните /ЗХ/ в присъствие на нарушителя, документирано с подписа му и в присъствие на един свидетел, присъствал при съставяне на акта, надлежно е връчен на нарушителя и съдържа необходимите реквизити по чл. 42 от ЗАНН. При съставянето на акта нарушителят се е възползвал от правото си на обяснения и възражения, като е изписал: „Имам възражения – Продавах тез яйца за прехрана на пъдпъдъците. Искам да имам разрешително”. В срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН не е депозирано писмено възражение по акта.

Обжалваното наказателно постановление е издадено в рамките на срока по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН, както и в инструктивния срок по чл. 52, ал. 1 от ЗАНН от компетентния административно-наказващ орган, съобразно разпоредбата на чл. 49, ал. 2 от ЗХ, съдържа необходимите реквизити по чл. 57 от ЗАНН и е надлежно връчено на нарушителя.

В АУАН като описание на нарушението е посочено: „извършва търговия чрез предлагане за продажба”, а в обстоятелствената част на НП е посочено „е извършвал търговия с храни в нерегистриран по реда на чл. 12 от ЗХ обект, а именно чрез съхранение и предлагане за продажба”. Съдът намира, че с добавяне на думата „съхранение” в описанието не е нарушено правото на защита на нарушителя. В случая е приложима разпоредбата на чл. 53, ал. 2 от ЗАНН, съгласно която наказателното постановление се издава и когато е допусната нередовност в акта, щом е установено по безспорен начин извършването на нарушението, самоличността на нарушителя и неговата вина. Постановление № 5/1968 г. на Пленума на ВС е категорично, че въпросът, дали наказателното постановление е законосъобразно издадено, трябва да се решава не с оглед на това, дали са допуснати въобще нарушения при съставянето на акта, а преди всичко с оглед на това, доколко те са пречка чрез надлежна проверка да се установи, че деянието е извършено и деецът е известен.

Предвид изложеното съдът намира, че наказателното постановление е законосъобразно в процесуален аспект.

По отношение на визираното нарушение и приложимия материален закон съдът установи следното:

Съгласно разпоредбата на чл. 12, ал. 1 от Закона за храните, “Производство и търговия с храни в страната се извършва само в обекти, регистрирани по реда на закона, които:

1. отговарят на хигиенните и/или на ветеринарно-санитарните изисквания, определени с нормативен акт,

2. имат разработена технологична документация за групите храни, които ще се произвеждат в обекта,

3. имат въведени:

а/ добри практики за производство и търговия с храни и система за анализ на опасностите и критичните контролни точки или процедури в съответствие с нейните принципи, когато цялостното внедряване на системата е неприложимо,

б/ система за управление на безопасностите на храните.

За нарушение на тази императивна разпоредба, виновното физическо лице, ако не подлежи на по-тежко наказание се наказва с глоба от 1500 до 2000 лв., а при повторно извършване на същото нарушение – с глоба от 2000 до 4500 лв./чл. 42, ал. 1 от ЗХ/.

При преценка на събраните доказателства, съдът установи следното:

На 30.03.2019 г. около 11.10 часа във връзка с подаден сигнал на тел. 112 до Първо РУ на МВР - Добрич св. Я.П.К. *** и св. И.Н.Ч. – технически сътрудник, съвместно с полицейските служители при Първо РУ на МВР – гр. Добрич – св. св. Д.Х.Ж. и М.К.И., извършили проверка в района на „**” в гр. Добрич.

При проверката било установено, че Р.И. бил застанал в редицата от лица, продаващи най-различни стоки, като пред него имало поставена „касетка”, върху която били подредени няколко торбички с пъдпъдъчи яйца, като на една от тях имало поставена и цена. В хода на проверката И. се държал агресивно, като дори изхвърлил част от яйцата в канала зад битака.

При така установеното в хода на проверката св. К. съставила Доклад от извършена проверка /л. 8/, в който описала, че в момента на проверката И. извършвал нерегламентирана продажба от нерегистриран обект по чл. 12 от ЗХ на пъдпъдъчи яйца – 200 броя. Докладът бил връчен на И., който посочил, че има възражения.

В хода на проверката били съставени и Акт за възбрана № 1, Протокол за подлежащи на унищожаване суровини и храни от животински произход, както и Разпореждане за насочване за унищожаване, които също бил връчени лично на И., който отново посочил, че има възражения.

С връчването на Доклада И. бил уведомен, че следва да се яви в ОДБХ гр. Добрич на 01 април в 09,00 часа за съставяне на АУАН. Той се явил, представил лична карта и св. К. в присъствието на Н.И. съставила АУАН № 7891345/01.04.2019 г., с който вменила на жалбопдоателя нарушение по чл. 12, ал. 1 от Закона за храните за това, че на 30.03.2019 г. в 11,10 ч. е извършвал търговия чрез предлагане за продажба на 200 броя пъдпъдъчи яйца в нерегистриран по чл. 12 ЗХ обект, а именно – на територията на общински пазар /* до бул. „Р*”, гр. Добрич. Наличните 200 броя пъдпъдъчи яйца са подредени на земята в торбички с обявени цени. В АУАН св. К. описала като писмени материали всички съставени в хода на проверката документи.

АУАН бил връчен на Р.И., който се е възползвал от правото си на обяснения и възражения, като собственоръчно изписал: „Имам възражения – Продавах тез яйца за прехрана на пъдпъдъците. Искам да имам разрешително”. Впоследствие не се е възползвал от законното си право и не е депозирал допълнително възражение в срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН.

Въз основа на съставения АУАН е издадено и атакуваното НП, с което административно наказващият орган е възприел описаната в АУАН фактическа обстановка и е приел от правна страна, че Р.И. е извършил нарушение на чл. 12, ал. 1 от ЗХ, като на 30.03.2019 г. на *, находящ се в гр. Д*, бул. „*” е извършвал търговия в нерегистриран по реда на чл. 12 ЗХ обект, а именно чрез съхранение и предлагане за продажба с обявени цени на 200 бр. пъдпъдъчи яйца, подредени на земята в торбички с обявени цени.

За гореописаното нарушение, излагайки подробни мотиви за липса на основание за приложение на чл. 28, б. А ЗАНН /маловажност на деянието/, наказващият орган е наложил административно наказание глоба в размер на 1 500 лева на основание чл. 42, ал. 1 ЗХ.

Изложената фактическа обстановка съдът намира за безспорно установена въз основа на разпитаните в хода на съдебното дирене свидетели, както и от приложените и приети по делото писмени доказателства изчерпателно изброени в протоколно определение на съда и ценени като логични, последователни и непротиворечиви - Наказателно постановление № 18/08.04.2019 г.; известие за доставяне; Доклад от извършена инспекция в обект за производство и търговия с храни; АУАН № 7891345/01.04.2019 г.; Акт за забрана № 1/30.03.2019 г.; Разпореждане за насочване за унищожаване на суровини и храни от животински произход № 1/30.03.2019 г.; Протокол за подлежащи на унищожаване суровини и храни от животниски произход № 1/30.03.2019 г.; Чек лист за инспекция наобект за търговия на дребно с храни; Справка от Областна дирекция по безопасност на храните – Добрич вх. № 20098/09.10.2019 г.

При така установената фактическа обстановка, съдът стигна до следните правни изводи:

Съгласно & 1, т. 60 от ДР на ЗХ, “Търговия е процес на внос, износ, съхранение, транспорт, продажба и предоставяне за продажба на храни, предлагане на храни в места за обществено хранене, както и предоставяне на потребителите на безплатни мостри на храни”. В следващата точка е дадено и определение на “търговец на храни” – всяко физическо или юридическо лице, което се занимава с търговия с храни по смисъла на т. 60.

В настоящия случай безспорно се установява и доказва извършване на търговия от страна на наказаното лице на територията на страната на стока – пъдпъдъчи яйца, която безспорно представлява храна, както и че тази търговия на посочените в НП дата и място се е осъществявала извън регистриран обект, т. е. такъв, за който да има издадено удостоверение по чл. 12, ал. 9 от ЗХ.

В този смисъл съдът не приема доводите на жалбоподателя, че не е доказано осъществяването на търговия, т. к. не била установена конкретна продажба на яйца. В случая от събраните доказателства безспорно се установява, че процесните продукти пъдпъдъчи яйца – насочени за унищожаване и впоследствие унищожени видно от Разпореждане № 1/30.03.2019 г. - при извършване на проверката са открити на касетка, разпределени в торбички и с цена на една от тях. Това обстоятелство и наличието на поставена цена е достатъчно за обосноваване на извод, че продуктите са били представени за продажба, което е „търговия“ по смисъла на § 1, т. 60 от ЗХ.

В подкрепа на този правен извод се явяват както констатациите на проверяващите и полицейските служители, обективирани в показанията им пред съда, така и от собственоръчно изписаните възражения на жалбоподателя в АУАН. Наред с това подкрепа на обвинителната теза съдът намира и в показанията на св. Н*И*И* – чичо на жалбоподателя, който потвърждава, че И. е дошъл на пазара, извадил е торбичките с яйца, сложил ги е на столчето /касетката/, но не продал нищо до идването на контролните органи, които ако не били дошли, хората „можеше да питат” за яйцата, защото „то от другата страна имаше и там продаваха пъдпъдъчи яйца, кокошки и други.

Ето защо съдът намира за безспорно доказано описаното нарушение.

Налице е и виновно поведение у извършителя, доколкото последният следва да познава закона – в случая чл. 12, ал. 1 от ЗХ и да ръководи поведението си съобразно нормативните изисквания.

От теорията е известно, че административно-наказателното производство започва със съставянето на АУАН, но както той, така и НП могат да се основават на други официални документи, още повече, ако те са създадени в производството по контрол по спазване на законодателството. Следователно всички съставени в хода на проверката документи са неразделна част от административно-наказателното производство, още повече, че същите са описани в АУАН и в издаденото въз основа на него НП.

С оглед горното, съдът намира така описаното нарушение по чл. 12, ал. 1 от ЗХ за доказано, поради което законосъобразно на основание чл. 42, ал. 1 от ЗХ, административно-наказващият орган е санкционирал жалбоподателя.

Относно наведените от защитата доводи за наличие на процесуално нарушение при съставяне на АУАН, изразяващо се в това, че актът е съставен в присъствието на един свидетел, който не е очевидец, при положение, че в хода на проверката е имало свидетели-очевидци:

Действително, АУАН е съставен в присъствието само на един свидетел. Според настоящия състав обаче това не представлява такова нарушение на процесуалните правила, което да налага отмяна на обжалваното НП. Това се подкрепя и от разпоредбата на чл. 43, ал. 1 от ЗАНН, съгласно която разпоредба, актът се подписва от актосъставителя и поне един от посочените свидетели, което очевидно е достатъчно същият да бъде редовен.

Освен това съгласно разпоредбата на чл. 53, ал. 2 от ЗАНН, наказателно постановление се издава и когато е допусната нередовност в акта, стига да е установено по безспорен начин извършването на нарушението, самоличността на извършителя и неговата вина, обстоятелства, които очевидно в случая са налице. Постановление № 5/1968 г. на Пленума на ВС е категорично, че въпросът, дали наказателното постановление е законосъобразно издадено, трябва да се решава не с оглед на това, дали са допуснати въобще нарушения при съставянето на акта, а преди всичко с оглед на това, доколко те са пречка чрез надлежна проверка да се установи, че деянието е извършено и деецът е известен.

Ето защо настоящият съдебен състав приема, че при съставянето на АУАН и издаването на обжалваното наказателно постановление не са допуснати нарушения на материалния закон. НП е обосновано и не е постановено при непълнота на доказателствата.

По отношение на наложеното наказание:

Административното наказание се определя за всеки конкретен случай в рамките на посочените в правната норма размери, съобразени с извършеното от нарушителя деяние. Това означава всяко наказание да бъде конкретно определено и съобразено с отделния нарушител, с неговата вина и различните смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства, довели до извършване на нарушението. Безспорно е установено от доказателствата по делото, че наказаният е извършил виновно деяние /действие/, което по смисъла на чл. 6 от ЗАНН е административно нарушение. Предвиденото административно наказание по чл. 42, ал. 1 от ЗХ е глоба от 1500 до 2000 лв. Наложеното от административно-наказващия орган административно наказание за нарушението по чл. 12, ал. 1 от ЗХ е в минималния, предвиден от законодателя размер, а именно глоба в размер на 1500 лв., поради което не подлежи на преразглеждане от съда.

Спазването на нормативните изисквания за търговия с храни представлява гаранция за защита на здравето и интересите на потребителите. С оглед значимостта на охраняваните с нарушената материално-правна норма обществени отношения и с оглед наличието на важен обществен интерес по отношения на търговията и производството с храни, конкретното нарушение не би могло да бъде квалифицирано по чл. 28 от ЗАНН.

Така мотивиран, Съдът намери, че обжалваното наказателно постановление е правилно и законосъобразно и следва да бъде потвърдено, поради което и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН,

 

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА НП № 18/08.04.2019 г., издадено от Директора на ОДБХ – гр. Добрич, с което на Р.Н.И. с ЕГН **********, с адрес: ***, за нарушение по чл. 12, ал. 1 от Закона за храните, на основание чл. 42, ал. 1 от Закона за храните е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 1 500 /хиляда и петстотин/ лева.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на Административно-процесуалния кодекс пред Административен съд – гр. Добрич в 14–дневен срок от уведомяването на страните.

 

         

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                                                                                  /Галя Митева/