Р Е Ш Е Н И Е № 1465
номер , 06.11.2018 г., гр. Бургас
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Бургаският районен
съд, 44-ти наказателен състав,
на петнадесети
октомври две хиляди и осемнадесета година,
в публичното заседание
в следния състав:
Председател:
КАМЕЛИЯ НЕНКОВА
Секретар:
Даниела
Михайлова
Прокурор:..............................
като разгледа докладваното от съдия НЕНКОВА
наказателно административен характер дело номер 3037 по описа на съда за 2018
година, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството по делото е образувано по
повод жалбата на „Ф” ЕООД, ЕИК , със
седалище и адрес на управление: гр.Бургас, ж.к.“Меден рудник“, бл., ет., ап. ,
представлявано от Деян Стоянов Стоянов, против наказателно постановление № К17_275-F340966/08.12.2017г., издадено от Директора
на Дирекция “Контрол” при ТД на НАП-гр.Бургас-П Г Ж, с което за нарушение по
чл.180, ал.2 от ЗДДС на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер
на 964,92 лева.
С жалбата се иска се отмяна на
постановлението като незаконосъобразно и необосновано. Посочено е, че НП е било
издадено при съществени процесуални нарушения, като се касаело и за две описани
и твърдяни нарушения, а не за едно такова.
В
съдебно заседание, последното такова по делото, не се явява представител на
жалбоподателя.Процесуалният представител на ответната страна моли, съда да
постанови решение, с което да потвърди обжалваното наказателно постановление,
като законосъобразно и обосновано.
Жалбата е подадена в преклузивния срок за
обжалване от надлежна страна и е допустима.
Съдът, като прецени доказателствата по делото и
съобрази закона с оглед на правомощията си по съдебния контрол, намира за
установено от фактическа и правна страна следното:
На 26.09.2017 г. на жалбоподателя е съставен
акт за установяване на административно нарушение за това, че във връзка с
подадено заявление за регистрация по
ЗДДС с вх.№ 3911701464222/12.09.2017г. от „Ф“ -ЕООД е възложена документална
проверка наличие на основания за регистрация на ЗЛ по реда на чл.96, ал.1 от ЗДДС, с РИП 2691701464679/12.09.2017г. На 12.09.2017г. е било връчено искане за
представяне на документи и писмени обяснения, с изх.№
023911701464222/12.09.2017г. След представяне на исканите от органа по
приходите документи е било установено, че ЗЛ е реализирало оборот, съгласно
разпоредбата на чл.96, ал.2 от ЗДДС /от дейност в заведение за хранене/ за
периода 01.08.2016г. — 31.07.2017 г. в размер на 54 659.73 лв. За извършената
проверка и направените констатации е бил издаден Акт за регистрация по ЗДДС с №
020421701522156/ 25.09.2017г., който е връчен на 26.09.2017г. Установено е, че
ЗЛ е следвало да подаде заявление за регистрация по чл.96, ал.1 от ЗДДС най -
късно до 14.08.2017г. Същото е регистрирано на 26.09.2017г. с Акт за
регистрация по ЗДДС с 020421701522156/25.09.2017г., връчен на 5.09.2017г. За
периода 28.08.2017г. - 25.09.2017г. ЗЛ е реализирало облагаем оборот в размер
на 5 789,54 лв. Този оборот е изчислен от органа по приходите, съгласно представените
от лицето доказателства и е реализиран от дейност в заведение за хранене. ЗЛ е начислило
ДДС за периода 28.08.2017 г. - 25.09.2017 г. в размер на 964,92 лв., изчислен а
основание чл.67, ал.2 от ЗДДС, тъй като не е подало заявление за регистрация и
не се е регистрирало по ЗДДС в законоустановения срок.
Актът е съставен за нарушение по чл.180,
ал.2 от ЗДДС и е връчен на представляващия дружеството управител. В срока по
чл.44, ал.1 от ЗАНН са депозирани писмени възражения.
Административнонаказващият орган е счел фактическите обстоятелства за
безспорно установени и е издал обжалваното наказателно постановление, с което на основание чл.180, ал.2 от ЗДДС е наложил на жалбоподателя имуществена санкция в размер на 964,92 лева.
В
хода на производството са допуснати съществени нарушения на процесуалните
правила от категорията на абсолютните основания за отмяна на обжалваното
постановление. От фактическите обстоятелства, описани в акта за
установяване на административно нарушение и издаденото въз основа на него
наказателно постановление е видно, че са налице две отделни административни
нарушения- несвоевременна регистрация по ЗДДС и неначисляване на дължим данък
добавена стойност, които неправилно са квалифицирани, като единствено нарушение
по чл.180, ал.2 от ЗДДС. С наказателното постановление на жалбоподателя е била
наложена една имуществена санкция, при положение, че се касае за две отделни
самостоятелни нарушения на ЗДДС- чл.96, ал.1 от ЗДДС и по чл.86, ал.1 от ЗДДС,
които следва да бъдат санкционирани съответно на основание чл.178 от ЗДДС и
чл.180, ал.2, вр. ал.1 от ЗДДС. По този начин е
нарушена разпоредбата на чл.18 от ЗАНН,
според която, когато с едно деяние са извършени няколко
административни нарушения или едно и също лице е извършило няколко отделни
нарушения, наложените наказания се изтърпяват поотделно за всяко едно от тях. /
в този см. Виж Решение №1771 30.10.2017 г. по КНАХД № 2048 по описа за 2017 година на
БАС/.
От друга страна в наказателното постановление като правно основание за ангажиране административно- наказателната отговорност на Дружеството е посочена разпоредбата на чл. 180, ал. 2 ЗДДС, съгласно която алинея 1 се прилага и когато лицето не е начислило данък, тъй като не е подало заявление за регистрация и не се е регистрирало по този закон в срок. Съгласно чл. 180, ал. 1 от ЗДДС регистрирано лице, което, като е длъжно, не начисли данък в предвидените в този закон срокове, се наказва с глоба - за физическите лица, които не са търговци, или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер на неначисления данък, но не по-малко от 500 лева.
От изложеното се стига до извод за неточна правна квалификация в наказателното постановление. Разпоредбата на чл. 180, ал. 2 от ЗДДС не може да намери самостоятелно приложение, тъй като не съдържа в себе си санкция, а препращаща към ал. 1, която следва да бъде посочена като основание за налагане на наказание за извършеното от дружеството административно нарушение. Ето защо, след като в наказателното постановление е посочена като санкционна норма единствено тази на чл. 180, ал. 2 от ЗДДС е допуснато съществено процесуално нарушение, тъй като на практика не е посочена санкционната норма въз основа на която е определен размера на наложената на дружеството имуществена санкция.
Посочените процесуални нарушения водят до ограничаване правото на санкционираното дружество да разбере за какво точно нарушение е санкционирано и да организира ефективно защитата си срещу него. Последните представляват процесуални нарушения от категорията на съществените, всяко от които опорочава издаденото наказателно постановление до степен, обуславяща отмяната му като незаконосъобразно на самостоятелно основание, без спора да бъде разглеждан по същество.
По
изложените съображения съдът намира, че обжалваното наказателно постановление
следва да бъде отменено като незаконосъобразно и необосновано, поради което и
на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Бургаският районен съд
Р Е
Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление №К17_275-F340966/08.12.2017г.,
издадено от Директора на Дирекция “Контрол” при ТД на НАП-гр.Бургас-П Г Ж, с
което за нарушение по чл.180, ал.2 от ЗДДС на Ф” ЕООД, ЕИК, със седалище и адрес
на управление: гр.Бургас, ж.к.“Меден рудник“, бл., ет., ап. , представлявано от
Д С С е наложена имуществена санкция в размер на 964,92 лева.
Решението може да бъде
обжалвано с касационна жалба пред Административен съд- Бургас, в 14-дневен срок
от съобщението до страните за постановяването му.
РАЙОНЕН СЪДИЯ
В.О:К.А.