Решение по дело №668/2020 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 260042
Дата: 23 октомври 2020 г. (в сила от 12 ноември 2020 г.)
Съдия: Росица Иванова Ангелова
Дело: 20201420200668
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 юли 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

град Враца, 23.10.2020 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Врачанският районен съд, VII наказателен състав, в откритото съдебно заседание на двадесет и четвърти септември, две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                                                           Районен съдия: Росица Ангелова

 

при участието на секретаря Ваня Василева, като изслуша докладваното от съдията н.а.х.д. № 668 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59-63 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и е образувано по жалба на „Тролейбусен транспорт - Враца” ЕООД гр.Враца, ЕИК *********, представлявано от управителя В.Кр.Х.-Н. против Наказателно постановление (НП) № 26-0000260 от 10.06.2020 г., издадено от директора на РД „Автомобилна администрация” гр.Враца към МТИТС, с което за нарушение на чл., ал.1, изр.I-во, пр.II-ро от Закона за автомобилните превози ( ЗАвтПр), на основание чл.96г, ал.1, пр.II-ро от ЗАвтПр му е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 3000 /три хиляди/ лева.

Жалбоподателят оспорва НП и сочи  доводи, че същото е незаконосъобразно, необосновано и постановено при съществено нарушаване на административно-процесуалните правила, като в тази връзка се прави искане за отмяна на НП, алтернативно за прилагане на чл.28 ЗАНН.

Подробни съображения се развиват и в проведеното открито съдебно заседание от процесуалния представител на жалбоподателя.

Представител на АНО, редовно призован, в съдебно заседание не се явява и  не изразява становище.

Врачанският районен съд, като взе предвид депозираната жалба, събраните по делото доказателства, доводите и съображенията на страните, намери за установено от фактическа страна следното:

Административнонаказателното производство е образувано на 05.06.2020 г. със съставянето на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) Серия А-2019 № 274775 за това, че при комплексна проверка на фирмата, извършваща превоз на пътници по редовна градска тролейбусна линия, за периода от 01.06.2019 г. до  30.05.2020 г. е констатирано следното нарушение: Превозвачът осъществява превоз на пътници с водач ***************, който на 07.03.2020 г. от 13:40 до 22:50 часа е извършвал превоз на пътници с тролейбус без карта за квалификация на водача.

Актосъставителят квалифицирал нарушението, като такова по чл., ал.1, изр.I-во, пр.II-ро от ЗАвтПр. Актът е съставен в присъствието на един свидетел, подписан е от представител на нарушителя. Като доказателства са иззети пътен лист №101261/07.03.2020 г. , заверено копие на техническа характеристика на тролейбус ЗИУ 682, издадена от производителя и копия от маршрутни разписания. В законоустановения тридневен срок жалбоподателят е подал писмено възражение срещу така съставения му АУАН.

Въз основа на горния акт за установяване на административно нарушение, при идентично с АУАН описание на фактическата обстановка, наказващият орган е издал акуваното НП № 26-0000260 от 10.06.2020 г., издадено от директора на РД „Автомобилна администрация” гр.Враца към МТИТС, с което за нарушение на чл., ал.1, изр.I-во, пр.II-ро от Закона за автомобилните превози ( ЗАвтПр), на основание чл.96г, ал.1, пр.II-ро от ЗАвтПр на жалбоподателя „Тролейбусен транспорт - Враца” ЕООД гр.Враца, ЕИК *********, представлявано от управителя В.Кр.Х.-Н.  е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 3000 /три хиляди/ лева.

При обжалването на НП пред Врачанския районен съд са събрани гласни доказателства, като са допуснати до разпит актосъставителя и свидетеля.  Съдът кредитира показанията на свидетелите, доколкото същите се припокриват с изложеното в АУАН и кореспондират един спрямо друг.

По делото са приети следните релевантни писмени доказателства: АУАН Серия А-2019 № 274775 от 05.06.2020 г.; Възражение, подадено от жалбоподателя с вх. № 52-00-13-3270 от 08.06.2020 г.; НП №26-0000260 от 10.06.2020 г.;  пътен лист №№101261/07.03.2020 г.; два броя маршрутно разписание на тролейбусна градска лини1 № 1 и № 2 по линията ж.к. Дъбника, бл.26 – Химко; извлечние –справка от система за преглед на DQC карти на ИААА за водача Александър Валентинов Трифонов; Удостоверение за професионална компетентност за извършване превоз на пътници от 06.08.2016 г. за водача ***************; Заповед № РД-08-249 от 15.05.2015 г. и Заповед №РД-08-30 от 24.02.2020 г.

При гореустановената фактическа обстановка съдът достигна до следните правни изводи:

Жалбата против атакуваното НП е депозирана от легитимна страна, в предвидения от законодателя преклузивен 7(седем)-дневен срок и срещу наказателно постановление от категорията на обжалваемите, поради което се явява процесуално допустима и следва да се разгледа по същество.

Разпоредбите на чл.92, ал.1 вр. с чл.91, ал.3 от ЗАвтПр овластяват длъжностните лица от ИА АА да съставят актове за констатираните при извършените от тях проверки административни нарушения. В случая актът е съставен от инспектор при ОО „АА”- гр.Враца, т.е. от дължностно лице от ресорната агенция с нужната материална компетентност. В т.I.6. от приетата и приложена по делото заповед №РД-08-249/15.05.2015г. е определено от Министъра на транспорта, информационните технологии и съощенията, че право да издават наказателни постановления за установени нарушения на регламенти на ЕС, ЗАвтПр, ЗДвП и подзаконовите нормативни актове, издадени въз основа на тях, имат началниците на областните отдели „Автомобилна администрация”, какъвто именно се явява наказващият орган по настоящото производство. Следователно, АУАН и НП са издадени от материално и териториално компетентните органи.

Разглеждайки административнонаказателната преписка и осъществявайки проверка за правилното приложение на материалния и процесуалния закон, настоящата инстанция констатира, че при издаването на АУАН и НП са допуснати нарушения на процесуалните правила и на материалния закон от категорията на съществените и неотстранимите.

От събраните по делото доказателства по безспорен и категоричен начин се установява, че на посочената в акта и наказателното постановление дата 05.06.2020 г. е извършена комплексна проверка на фирмата „Тролейбусен транспорт - Враца” ЕООД гр.Враца, ЕИК *********, за периода от 01.06.2019г. до 30.05.2020 г., но категорично неясна остава датата на извършване на нарушението по чл., ал.1, изр.I-во, пр.II-ро от ЗАвтПр. Според цитираната за нарушена разпоредба, лицензираните превозвачи и лицата, извършващи превози за собствена сметка, осъществяват превози на пътници и товари с превозни средства, за управлението на които се изисква свидетелство за управление на моторно превозно средство от категории и подкатегории C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D или D+E, само с водачи, които отговарят на изискването за квалификация на водача. Съгласно изр.II на същата алинея, за съответствие с изискването за квалификация на водача министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията или упълномощени от него длъжностни лица издават карта за квалификация на водача със срок на валидност 5 години. АНО е наложил на нарушителя за визираното нарушение имуществена санкция на основание чл.96г, ал.1, пр.II-ро от ЗАвтПр, съгласно чиято разпоредба,  който назначи на работа или допусне водач, който не отговаря на някое от изискванията, определени с този закон и с подзаконовите нормативни актове по прилагането му, да управлява превозно средство за обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници или товари, се наказва с глоба или имуществена санкция в размер 3 000 лева. Изхождайки от описанието на нарушението, както в АУАН, така и в НП, съдът намира, че същото не съответства на фактическия състав на нарушението по чл.96г, ал.1, пр.II-ро от  ЗАвПр. Както в АУАН, така и в НП липсва описание на формата на изпълнителното деяние на цитираната санкционна разпоредба. В административно-наказателната разпоредба на чл.96г, ал.1, пр.II от ЗАвПр законодателят е предвидил отговорност за нарушение, осъществено посредством две различни форми на изпълнителното деяние, а именно „назначи на работа” или „допусне водач”, който не отговаря на някое от изискванията, определени в закона или с подзаконовите нормативни актове. В обстоятелствената част на АУАН и НП липсва описание на такова нарушение, извършено от дружеството-жалбоподател, за да може се приеме, че е налице претендираното нарушение. В описаното в АУАН и НП нарушение е отразено, че дружеството е осъществило превоз на пътници с водач на тролейбус от градската линия, който не е имал  карта за квалификация на водача. Съдът намира, че поради неправилното прилагане на материалния закон обжалваното наказателно постановление следва да бъде отменено.

В този смисъл са Решение 241 от 15.07.2020 г. на АдмС-Враца по к.а.н.д.170/2020 г. и Решение 209 от 06.07.2020 г. на АдмС-Враца по к.а.н.д.101/2020 г.

         Предвид всичко гореизложено съдът намира въззивната жалба за основателна и като такава същата следва да бъде уважена, а атакуваното НП следва да се  отмени, като незаконосъобразно.

            При този изход на делото, АНО следва да бъде осъден на основание чл.63, ал.3 ЗАНН да заплати на жалбоподателя направените в хода на делото разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 440.00 /четиристотин и четиридесет/ лева.

          Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 ЗАНН, съдът

 

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 26-0000260 от 10.06.2020 г., издадено от директора на РД „Автомобилна администрация” гр.Враца към МТИТС, с което на „Тролейбусен транспорт - Враца” ЕООД гр.Враца, ЕИК ********* за нарушение на чл., ал.1, изр.I-во, пр.II-ро от ЗАвтПр, на основание чл.96г, ал.1, пр.II-ро от ЗАвтПр  е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 3000.00 /три хиляди/ лева.

 

            ОСЪЖДА на основание чл.63,ал.3 ЗАНН РД „Автомобилна администрация” гр.Враца към МТИТС да заплати на „Тролейбусен транспорт - Враца” ЕООД, ЕИК ********* сума в размер на 440.00 /четиристотин и четиридесет/ лева, представляваща направени по делото разноски за адвокатско възнаграждение.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. Враца по реда на гл.XII от Административнопроцесуалния кодекс в 14-дневен срок от получаване на съобщението за неговото  изготвяне.

 

 

                                                                     РАЙОНЕН  СЪДИЯ: