Р Е Ш Е Н И Е
№
град Враца, 23.10.2020 г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Врачанският
районен съд, VII наказателен състав, в откритото съдебно заседание
на двадесет и четвърти септември, две хиляди и двадесета година в състав:
Районен
съдия: Росица Ангелова
при участието на секретаря Ваня
Василева, като изслуша докладваното от съдията н.а.х.д. № 668
по описа за
Производството е по реда на чл.59-63 от Закона за
административните нарушения и наказания (ЗАНН) и е образувано по жалба на „Тролейбусен
транспорт - Враца” ЕООД гр.Враца, ЕИК *********, представлявано от управителя
В.Кр.Х.-Н. против Наказателно постановление (НП) № 26-0000260 от 10.06.2020 г., издадено от директора на РД „Автомобилна администрация” гр.Враца
към МТИТС, с което за нарушение на чл.7б, ал.1, изр.I-во, пр.II-ро от Закона за автомобилните
превози ( ЗАвтПр), на основание чл.96г, ал.1, пр.II-ро от ЗАвтПр му е наложено административно наказание „имуществена санкция”
в размер на 3000 /три хиляди/ лева.
Жалбоподателят оспорва НП и сочи доводи, че същото е незаконосъобразно,
необосновано и постановено при съществено нарушаване на административно-процесуалните
правила, като в тази връзка се прави искане за отмяна на НП, алтернативно за
прилагане на чл.28 ЗАНН.
Подробни съображения се развиват и в проведеното
открито съдебно заседание от процесуалния представител на жалбоподателя.
Представител на
АНО, редовно призован, в съдебно заседание не се явява и не изразява становище.
Врачанският районен съд, като взе предвид
депозираната жалба, събраните по делото доказателства, доводите и съображенията
на страните, намери за установено от фактическа страна следното:
Административнонаказателното производство е
образувано на 05.06.2020 г. със съставянето на акт за установяване на
административно нарушение (АУАН) Серия А-2019 № 274775 за това, че при комплексна
проверка на фирмата, извършваща превоз на пътници по редовна градска
тролейбусна линия, за периода от 01.06.2019 г. до 30.05.2020 г. е констатирано следното
нарушение: Превозвачът осъществява превоз на пътници с водач ***************,
който на 07.03.2020 г. от 13:40 до 22:50 часа е извършвал превоз на пътници с
тролейбус без карта за квалификация на водача.
Актосъставителят квалифицирал нарушението, като
такова по чл.7б, ал.1, изр.I-во, пр.II-ро от ЗАвтПр. Актът е
съставен в присъствието на един свидетел, подписан е от представител на нарушителя.
Като доказателства са иззети пътен лист №101261/07.03.2020 г. , заверено копие
на техническа характеристика на тролейбус ЗИУ 682, издадена от производителя и
копия от маршрутни разписания. В законоустановения тридневен срок
жалбоподателят е подал писмено възражение срещу така съставения му АУАН.
Въз основа на горния акт за установяване на
административно нарушение, при идентично с АУАН описание на фактическата обстановка, наказващият орган е издал акуваното НП № 26-0000260 от 10.06.2020 г., издадено от директора на РД „Автомобилна администрация” гр.Враца
към МТИТС, с което за нарушение на чл.7б, ал.1, изр.I-во, пр.II-ро от Закона за автомобилните
превози ( ЗАвтПр), на основание чл.96г, ал.1, пр.II-ро от ЗАвтПр на жалбоподателя „Тролейбусен транспорт - Враца” ЕООД
гр.Враца, ЕИК *********, представлявано от управителя В.Кр.Х.-Н. е наложено административно наказание
„имуществена санкция” в размер на 3000 /три хиляди/ лева.
При обжалването на НП пред Врачанския районен съд
са събрани гласни доказателства, като са допуснати до разпит актосъставителя и
свидетеля. Съдът
кредитира показанията на свидетелите, доколкото същите се припокриват с
изложеното в АУАН и кореспондират един спрямо друг.
По делото са приети следните релевантни
писмени доказателства: АУАН Серия А-2019 № 274775 от 05.06.2020 г.; Възражение,
подадено от жалбоподателя с вх. № 52-00-13-3270 от 08.06.2020 г.; НП №26-0000260
от 10.06.2020 г.; пътен лист №№101261/07.03.2020 г.; два
броя маршрутно разписание на тролейбусна градска лини1 № 1 и № 2 по линията
ж.к. Дъбника, бл.26 – Химко; извлечние –справка от система за преглед на DQC
карти на ИААА за водача Александър Валентинов Трифонов; Удостоверение за
професионална компетентност за извършване превоз на пътници от 06.08.2016 г. за
водача ***************; Заповед № РД-08-249 от 15.05.2015 г. и Заповед №РД-08-30
от 24.02.2020 г.
При
гореустановената фактическа обстановка съдът достигна до следните правни
изводи:
Жалбата против
атакуваното НП е депозирана от легитимна страна, в предвидения от законодателя
преклузивен 7(седем)-дневен срок и срещу наказателно постановление от
категорията на обжалваемите, поради което се явява процесуално допустима и
следва да се разгледа по същество.
Разпоредбите на чл.92, ал.1 вр. с
чл.91, ал.3 от ЗАвтПр овластяват длъжностните лица от ИА „АА” да
съставят актове за констатираните при извършените от тях проверки административни нарушения. В
случая актът е съставен от инспектор при ОО „АА”-
гр.Враца, т.е. от дължностно лице от ресорната
агенция с нужната материална компетентност. В
т.I.6. от приетата и приложена по делото заповед №РД-08-249/15.05.2015г. е определено от Министъра на транспорта, информационните технологии и
съощенията, че право да издават наказателни постановления за установени
нарушения на регламенти на ЕС, ЗАвтПр, ЗДвП и подзаконовите нормативни актове,
издадени въз основа на тях, имат началниците на областните отдели „Автомобилна
администрация”, какъвто именно се явява наказващият орган по настоящото
производство. Следователно, АУАН и НП са издадени от материално и териториално
компетентните органи.
Разглеждайки административнонаказателната преписка и осъществявайки проверка за правилното приложение на
материалния и процесуалния закон, настоящата инстанция констатира, че при
издаването на АУАН и НП са допуснати нарушения на процесуалните правила и на
материалния закон от категорията на съществените и неотстранимите.
От
събраните по делото доказателства по безспорен и категоричен начин се
установява, че на посочената в акта и наказателното постановление дата
05.06.2020 г. е извършена комплексна проверка на фирмата „Тролейбусен транспорт - Враца” ЕООД гр.Враца, ЕИК *********, за периода
от 01.06.2019г. до 30.05.2020 г., но категорично неясна остава датата на
извършване на нарушението по чл.7б, ал.1, изр.I-во, пр.II-ро от
ЗАвтПр. Според
цитираната за нарушена разпоредба, лицензираните превозвачи и лицата,
извършващи превози за собствена сметка, осъществяват превози на пътници и
товари с превозни средства, за управлението на които се изисква свидетелство за
управление на моторно превозно средство от категории и подкатегории C1, C1+E,
C, C+E, D1, D1+E, D или D+E, само с водачи, които отговарят на изискването за
квалификация на водача. Съгласно изр.II на същата
алинея, за съответствие с изискването за квалификация на водача министърът на
транспорта, информационните технологии и съобщенията или упълномощени от него
длъжностни лица издават карта за квалификация на водача със срок на валидност 5
години. АНО е наложил на нарушителя за визираното нарушение имуществена санкция
на основание чл.96г, ал.1, пр.II-ро от ЗАвтПр, съгласно
чиято разпоредба, който назначи на
работа или допусне водач, който не отговаря на някое от изискванията,
определени с този закон и с подзаконовите нормативни актове по прилагането му,
да управлява превозно средство за обществен превоз или превоз за собствена
сметка на пътници или товари, се наказва с глоба или имуществена санкция в
размер 3 000 лева. Изхождайки от описанието на нарушението, както в АУАН, така
и в НП, съдът намира, че същото не съответства на фактическия състав на
нарушението по чл.96г, ал.1, пр.II-ро от ЗАвПр. Както в АУАН, така и в НП липсва
описание на формата на изпълнителното деяние на цитираната санкционна
разпоредба. В административно-наказателната разпоредба на чл.96г,
ал.1, пр.II от ЗАвПр законодателят е
предвидил отговорност за нарушение, осъществено посредством две различни форми
на изпълнителното деяние, а именно „назначи на работа” или „допусне водач”,
който не отговаря на някое от изискванията, определени в закона или с
подзаконовите нормативни актове. В обстоятелствената част на АУАН и НП липсва
описание на такова нарушение, извършено от дружеството-жалбоподател, за да може
се приеме, че е налице претендираното нарушение. В описаното в АУАН и НП
нарушение е отразено, че дружеството е осъществило превоз на пътници с водач на
тролейбус от градската линия, който не е имал
карта за квалификация на водача. Съдът намира, че поради неправилното
прилагане на материалния закон обжалваното наказателно постановление следва да
бъде отменено.
В този смисъл са Решение 241 от 15.07.2020 г. на
АдмС-Враца по к.а.н.д.170/2020 г. и Решение 209 от 06.07.2020 г. на АдмС-Враца
по к.а.н.д.101/2020 г.
Предвид всичко гореизложено съдът намира въззивната жалба за основателна
и като такава същата следва да бъде уважена, а атакуваното НП следва да се отмени, като незаконосъобразно.
При този изход на
делото, АНО следва да бъде осъден на основание чл.63, ал.3 ЗАНН да заплати на жалбоподателя
направените в хода на делото разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 440.00
/четиристотин и четиридесет/ лева.
Водим
от горното и на основание чл.63 ал.1 ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Наказателно
постановление № 26-0000260 от 10.06.2020
г., издадено от директора на РД „Автомобилна администрация” гр.Враца към МТИТС,
с което на „Тролейбусен транспорт - Враца” ЕООД гр.Враца, ЕИК ********* за
нарушение на чл.7б,
ал.1, изр.I-во, пр.II-ро
от ЗАвтПр, на основание чл.96г, ал.1, пр.II-ро
от ЗАвтПр е наложено административно
наказание „имуществена санкция” в размер на 3000.00 /три хиляди/ лева.
ОСЪЖДА
на основание чл.63,ал.3 ЗАНН РД „Автомобилна администрация” гр.Враца към МТИТС
да заплати на „Тролейбусен транспорт - Враца” ЕООД, ЕИК ********* сума в размер
на 440.00 /четиристотин и четиридесет/ лева, представляваща направени по делото
разноски за адвокатско възнаграждение.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. Враца по реда на
гл.XII от
Административнопроцесуалния
кодекс в 14-дневен срок от получаване на съобщението за неговото изготвяне.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: