Решение по дело №697/2022 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 93
Дата: 9 февруари 2023 г. (в сила от 14 ноември 2023 г.)
Съдия: Пенка Колева Костова
Дело: 20227260700697
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 юли 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№93

гр. Хасково, 09.02.2023г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХАСКОВО, в публично заседание на тринадесети януари, през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

СЪДИЯ: ПЕНКА КОСТОВА

 

при участието на секретаря Гергана Тенева, постави за разглеждане докладваното от съдия П. Костова адм.д. №697/2022г. по описа на Административен съд – Хасково и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството по делото е по реда на чл.145 и сл. Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл.166, ал.2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/, във връзка с чл. 27, ал. 3  от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/.

Образувано е по жалба от Г.Д.К. ***, подадена чрез пълномощник адв. Д.А., против Акт за установяване на публично държавно вземане №01-262-6500/164#5 (#3) от 08.10.2021г., издаден от зам. изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“.

В жалбата се сочи, че акта е нищожен, неправилен, поради нарушение на закона и на процесуалните правила при издаването му, необоснован и несъответен на целта на закона. Жалбоподателката твърди, че оспореният акт не ѝ бил редовно връчен, поради което за нея не е започнал да тече срока за обжалването му. За това приема, че жалбата ѝ е процесуално допустима, като подадена в законоустановения срок и от лице имащо правен интерес от обжалването. По отношение на нищожността сочи, че може да бъде заявена без ограничение във времето. Намира, че оспореният акт е издаден от некомпетентен орган, при липса на установената и предписана от закона форма, същият не съдържал всички необходими реквизити съгласно АПК и другите законови разпоредби. В АУПДВ не били посочени и не били ясни фактическите и правни основания за неговото издаване. Същият бил издаден и при неизяснена фактическа обстановка. На следващо място се сочи, че оспореният акт е незаконосъобразен, тъй като не били налице фактическите и материалноправните предпоставки за издаването му. Нарушени били и административнопроцесуалните правила при издавеното му. Не били налице никакви основания за издаване на АУПДВ. По изложените в жалбата съображения се моли за отмяна на оспорения акт. Претендират се и разноски по делото.

Ответната страна – Зам. изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, в писмен вид /л.12, 156/ чрез процесуалния си представител поддържа становище за недопустимост на жалбата, като подадена след преклузивния срок за оспорване на акта. Поради това се моли същата да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото прекратено на основание чл.159, ал.1, т.5 от АПК. Претендира присъждане на разноски по делото. В условията на евентуалност на съдебното решение, прави възражение за прекомерност.

По допустимостта на производството:

Не се спори между страните, че Акт за установяване на публично държавно вземане №01-262-6500/164#3 от 08.10.2021г., издаден от зам. изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ град София е връчен лично на жалбоподателката – Г.Д.К., която е изписала върху акта „Получих на ръка“, на дата 13.04.2022г. Следва да бъде отбелязано, че оспорващата бланкетно в жалбата заявява, че акта не ѝ е редовно съобщен, но в хода на съдебното производство не ангажира каквито и да било доказателства, които да опровергаят, че в действителност изписания на последна страница от АУПДВ текст „Получих на ръка в ОД на ДФ „Земеделие“ гр. Х-во, Г.Д.К.“, съдържащ и подпис не е положен лично от адресата на акта. При това положение следва да бъде прието, че жалбата срещу АУПДВ е подадена в Административен съд – Хасково и заведена с вх.№4902 на 13.07.2022г., т.е. много след изтичане на предвидения от законодателя 14-дневен преклузивен срок за обжалването му, поради което е просрочена.

В случая след като подадената от Г.Д.К. жалба е просрочена, тя следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото прекратено в частта, в която се иска да се отмени като незаконосъобразен оспорения акт. С оглед нормата на чл.149, ал.5 от АПК, съгласно която, административните актове могат да се оспорят с искане за обявяване на нищожността им без ограничение във времето, жалбата следва да бъде разгледана в частта, в която имплицитно се иска прогласяване на нищожност на акта.

Административен съд – Хасково, като взе предвид събраните в хода на производството доказателства, намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Не е спорно по делото, че жалбоподателката Г.Д.К. е регистрирана с Уникален регистрационен номер УРН: ****** в Интегрираната система за администриране и контрол ИСАК и е подала заявление за подпомагане за кампания 2020 с УИН: **************, като е заявила за подпомагане парцели по схема за обвързано подпомагане за зеленчуци /домати, краставици, корнишони и патладжани/ СЗ – ДККП.

С оспорения в настоящото производство Акт за установяване на публично държавно вземане №01-262-6500/164#3 от 08.10.2021г., издаден на основание чл.27, ал.3, ал.5 и ал.7 от Закона за подпомагане на земеделските производители и чл.162, ал.2, т.8 и т.9 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, както и чл.27, пap. 1 от Регламент за изпълнение (ЕС) №908/2014 на Комисията от 6 август 2014 година, от заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, е определено за възстановяване публично държавно вземане, представляващо недължимо платена сума по схема за обвързано подпомагане за зеленчуци (домати, краставици, корнишони и патладжан) по заявление за подпомагане за кампания 2020 с УИН ************** в размер на 12502.46 лева. В акта е посочено, че е извършена проверка на място (ПнМ) в периода 22.06.2020г. – 10.07.2020г. от дирекция „Технически инспекторат“ със заявка № 400014, която е определила парцелите, описани в таблица 1, за допустими за подпомагане по останалите схеми. Но е посочено, че след извършен допълнителен контрол на извършената проверка на място за допустимост на декларираните парцели по заявената схема за обвързано подпомагане, същите се явяват недопустими за подпомагане по СЗ – ДККП. Заявено е, че несъответствията по схемата за описаните в таблица 1 парцели са посочени в доклад от проверката на място, като за резултатите от извършената ПнМ и причините за недопустимост на парцелите по схемата бенефициентът бил информиран с Уведомително писмо с изх. № 01-262-6500/164 от 10.07.2020г. на началник отдел РТИ към ОД – Хасково, получено на 22.07.2020г., с приложено копие от доклад за извършената проверка. Посочено е, че писмото е обжалвано от кандидата в законоустановения срок, като след разглеждането на жалбата била извършена контролна проверка със заявка с №421346, потвърждаваща резултатите от първоначално извършената проверка на място, за която бенефициентът бил уведомен с писмо с № 01-262-2650/162#2 от 21.09.2020г. При извършване на калкулациите по СЗ – ДККП, вследствие на технически пропуск, недопустимостта на парцелите, описани в табл. 1, определена от извършената ПнМ, не била взета предвид и на бенефициента била изплатена сума в размер на 12502.46 лева по схемата. Установяването на пропуск в отразяването на резултата от допълнителния контрол на извършената проверка на място за допустимост на декларираните парцели по СЗ – ДККП при извършване на калкулацията, допуснат поради техническа причина, наложило повторното преразглеждане на подаденото от Г.Д.К. заявление. След приключване на повторните проверки било установено, че парцелите, описани в табл. 1, били изначално недопустими за подпомагане по СЗ – ДККП. За недопустимостта на парцелите кандидатът бил уведомен преди изплащането на финансовата помощ за тях чрез писмото, с което му бил връчен доклада от извършената проверка на място. След извършената прекалкулация изчислената полагаема финансова помощ по СЗ – ДККП възлизала на 0.00 лв. Разликата между изплатената и полагаемата финансова помощ по СЗ – ДККП в размер на 12502.41 лева представлявала недължимо изплатена сума.

Доколкото в специалните закони и в АПК не съществуват изрично формулирани основания за нищожност на административните актове, теорията и съдебната практика са възприели критерия, че такива са петте основания за незаконосъобразност по чл. 146 АПК, но тогава, когато нарушенията им са особено съществени. Нищожен е само този акт, който е засегнат от толкова съществен порок, че актът изначално, от момента на издаването му не поражда правните последици, към които е насочен. Съобразно това и с оглед на всеки един от възможните пороци на административните актове, теорията е изградила следните критерии кога един порок води до нищожност и кога същият води до унищожаемост: 1). Всяка некомпетентност винаги е основание за нищожност на акта. 2). Порокът във формата е основание за нищожност, само когато е толкова сериозен, че практически се приравнява на липса на форма и оттам - на липса на волеизявление. 3). Съществените нарушения на административнопроизводствените правила са основания за нищожност, също само ако са толкова съществени, че нарушението е довело до липса на волеизявление. 4). Нарушенията на материалния закон касаят правилността на административния акт, а не неговата валидност, поради което нищожен би бил на посоченото основание само този акт, който изцяло е лишен от законова опора – т. е. не е издаден на основание нито една правна норма и същевременно засяга по отрицателен начин своя адресат. Само пълната липса на условията или предпоставките, предвидени в приложимата материалноправна норма, и липсата на каквото и да е основание и изобщо на възможност, за който и да е орган да издаде акт с това съдържание би довело до нищожност на посоченото основание. 5). Превратното упражняване на власт също е порок, водещ само до незаконосъобразност като правило и само ако преследваната цел не може да се постигне с никакъв акт посоченият порок води до нищожност.

В случая съдът не констатира такива пороци допуснати при издаване акта, които да водят до неговата нищожност.

Оспореният в настоящото производство акт касае публични държавни вземания, като съгласно чл.162, ал.2, т.8 от ДОПК, такива са вземанията за недължимо платени и надплатени суми, както и за неправомерно получени или неправомерно усвоени средства по проекти, финансирани от средства на Европейския съюз, включително свързаното с тях национално съфинансиране, които възникват въз основа на административен акт, включително финансови корекции, надплатен аванс, надхвърлени процентни ограничения, превишени позиции по бюджета на проекта, кръстосано финансиране, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в националното законодателство и в правото на Европейския съюз. В нормата на § 1, т.13 от ДР на ЗПЗП се предвижда, че Разплащателната агенция (РА) е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти, по правилата на законодателството на Европейския съюз. По силата на чл.11 и чл.11а от ЗПЗП, ДФЗ е акредитиран за единствена РА за Република България за прилагане на Общата селскостопанска политика на Европейския съюз. В чл.27, ал.3 и ал. 5 от ЗПЗП /в приложимите към дата на издаване на оспорения акт редакции/ се регламентира, че РА е длъжна да предприема необходимите действия за събирането на недължимо платените и надплатени суми по схеми за плащане и проекти, финансирани от европейските фондове и държавния бюджет, както глобите и другите парични санкции, предвидени в законодателството на ЕС, като вземанията, които възникват въз основа на административен договор или административен акт, са публични държавни вземания и се събират по реда на ДОПК. Съгласно чл.166, ал.1 от ДОПК, публичните държавни вземания се установяват от органа, определен в съответния закон – в случая ЗПЗП.

В чл.20а, ал.5 от ЗПЗП /в относимата редакция/ се посочва, че изпълнителният директор на ДФЗ, който е и изпълнителен директор на РА, издава актове за установяване на публични държавни вземания по реда на ДОПК, а съгласно ал. 6 от същия закон, този орган може да делегира това си правомощие и на заместник изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. Процесният АУПДВ е издадено от заместник изпълнителен директор на ДФЗ. По делото е представена Заповед № 0З-РД/2891#2/16.06.2021г. за делегиране от изпълнителния директор на ДФЗ в полза на Петя Славчева – заместник изпълнителен директор на ДФЗ на редица правомощия, като в т. 3 се съдържа и правомощието да издава и подписва АУПДВ по всички схеми и мерки по директни плащания, за които реда за подаване на заявления за подпомагане е уреден или е бил уреден в Наредба № 5/27.02.2009г. Доколкото се касае за подадено заявление за подпомагане по мярка за директни плащания, установена в посочената наредба, то извършеното в полза на конкретния издател делегиране в посочения смисъл следва да се приеме за валидно, тъй като материално компетентният административен орган – изпълнителен директор на ДФЗ има предоставена по закон такава възможност. Делегирането е по отношение на изрично предвиден в чл.20а, ал.6 от ЗПЗП орган – заместник изпълнителен директор на ДФЗ, като страните не спорят, че именно П. С. към този момент е заемала съответната длъжност. Ето защо, съдът приема за установена валидността на процесния АУПДВ, тъй като е издаден от орган, който притежава по делегация от материално компетентния административен орган това правомощие, съответно не е налице основание по чл.146, т.1 от АПК за обявяване за невалиден на този акт.

На следващо място, обжалваният АУПДВ е постановен в изискуемата писмена форма, като са посочени правните основания за неговото издаване – нормативните разпоредби, регламентиращи материалноправните предпоставки за упражненото от административния орган правомощие и е разяснено съдържанието на разпоредените правни последици, както и са описани и фактическите основания за издаването на акта.

В специалния закон не е регламентирана процедура по издаване на АУПДВ във връзка с установяването на недължимо платени и надплатени суми, включително по финансирания от европейските земеделски фондове, както и свързаното с тях национално съфинансиране. Ето защо, това производство следва да протече в съответствие с правилата и нормите на АПК, в който смисъл е и разпоредбата на чл.166, ал.2 от ДОПК. При издаване на акта, административния орган не е допуснал нарушение на административнопроизводствените правила и материалноправните разпоредби на закона, които да са довели до липса на волеизявление и на това основание до нищожност на акта или да са повлияли или да са могли да повлияят върху съдържанието на акта.

Не е налице и превратно упражняване на власт и такова несъответствие със закона, което да влече нищожност, тъй като преследваната с административния акт цел е законоустановена.

Ето защо, жалбата на Г.Д.К., в която се съдържат доводи, обосноваващи извод за искане да се прогласи нищожност на Акт за установяване на публично държавно вземане №01-262-6500/164#3 от 08.10.2021г., издаден от зам. изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ град София, следва да бъде отхвърлена, като неоснователна.

С оглед изхода на спора и на основание чл.143, ал.3 АПК във връзка с чл.37 Закона за правната помощ и чл.24, изречение второ от Наредбата за заплащането на правната помощ, тъй като в случая е разгледан спор с материален интерес в размер на 12 502.46 лева в полза на ответника следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в  размер на 360.00 / триста и шестдесет / лева.

Водим от горното и на основание чл.159, ал.1, т.5 от АПК и чл. 172, ал.2 от АПК, съдът

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Г.Д.К. ***, в частта относно направеното искане да се отмени като незаконосъобразен Акт за установяване на публично държавно вземане №01-262-6500/164#3 от 08.10.2021г., издаден от зам. изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ град София И

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело №697/2022г. по описа на Административен съд – Хасково в тази му част.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Г.Д.К. ***, в частта относно направеното искане да се прогласи нищожността на Акт за установяване на публично държавно вземане №01-262-6500/164#3 от 08.10.2021г., издаден от зам. изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ град София.

ОСЪЖДА Г.Д.К. ***, ЕГН **********, да заплати в полза на Държавен фонд „Земеделие“ гр.София, направените пред настоящата съдебна инстанция разноски в размер на 360.00 /триста и шестдесет/ лева.

Решението в частта, с която е оставена без разглеждане жалбата и е прекратено производството по делото, имащо характер на определение, подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд, в 7-дневен срок от уведомяването на страните.

Решението в частта, с която е отхвърлена жалбата подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд, в 14-дневен срок от уведомяването на страните.

 

                                                        СЪДИЯ: