Решение по дело №1186/2019 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 192
Дата: 12 май 2020 г. (в сила от 28 септември 2020 г.)
Съдия: Богдан Здравков Велев
Дело: 20191720201186
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

   Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 192 / 12.05                        Град   П.     

Година 2020                         

 

               В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Пернишкият районен съд         III–ти наказателен състав

На 02  октомври                              Година 2019

 

В публичното заседание в следния състав:

 

    Председател: Богдан Велев                                                                            

 

Секретар: Цветелина Малинова

Прокурор:

като разгледа докладваното от  съдията административно-наказателно дело №01186 по описа за 2019 година,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

С наказателно постановление №21-А-1/05.07.2019г. на  Директор РИОСВ – П., на “Топлофикация П.,АД ,ЕАК *******на основание чл.164,ал.1 от ЗООС  са наложени две имуществени санкции съответно от 30 000лв и 20 000лв.

 

Срещу издаденото наказателно постановление в срок е постъпила жалба “Топлофикация–П. ЕАД”, представлявано от инж Л.В.С.в качеството му на .изпълнителен директор на дружеството, с която оспорва законосъобразността и обосноваността на издаденото наказателно постановление.

 

В съдебните прения процесуалният представител на жалбоподателя – ю.к.Славчов, поддържа и доразвива възраженията в жалбата.

Въззиваемата страна, чрез процесуалния си представител –ЮК М., изразява становище за неоснователност на жалбата и моли наказателното постановление да бъде потвърдено като правилно и  законосъобразно.

     Пернишкият районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства и доводите на страните по реда на чл.83 от ЗАНН, вр. чл.14 и 18 от НПК, намира за установено следното :

     

    Жалбата е подадена в срок, от процесуално легитимирано лице с правен интерес, поради което е допустима, но разгледана по същество се явява неоснователна.

 

 

   На 07.01.2019г. от главен експерт в отдел “КОС” ри РИОСВ –П. е съставен акт за установяване на административно нарушение,въз основа на което е издадено обжалваното наказателно постановление,при което в административно наказателния процес се установява следното:

 

      На  „Топлофикация П.” АД, за експлоатация на ТЕЦ Република, е издадено Комплексно разрешително № 53-Н1/2014г. от Изпълнителния директор на ИАОС.

 

   В посочения Индивидуален административен  акт са поставени условия, които дружеството е длъжно да изпълнява.

   От служители на агенцията място и въз основа на документи е извършена планова проверка на дружеството, при която са констатирани неизпълнена условия от КР,за която е  съставен  Констативен протокол № 7/2018г. - КР № 53-Н1/2014г.

 

      От резултата при проверката, контролните органи са поканили представляващия ЮЛ да се яви в инспекцията на 07.01.2019г. за съставяне на АУАН

      На посочената дата в присъствието на свидетели на констатиране на нарушението и представляващ нарушителя е съставен АУАН № 0001/07.01.2019г.

       Актът е предявен за запознаване  и подписване от изпълнителния директор на дружеството - Л.В.С..

       На страната-жалбоподател е ангажирана административно наказателната отговорност в качеството и на оператор на горивна инсталация  за производство на топлинна и електрическа енергия поради неизпълнение на две условия от горепосоченото комплексно разрешително:

 

1.       условие –таблица 8.3.1.2 от Комплексно разрешително. В таблица втора от условието са посочени разрешените за употреба в ТЕЦ Република горива, а именно: за ПГ № 3- Природен газ, за ПГ № 4- въглища и брикети ,а за ПГ № 5- въглища и брикети.

 Съгласно цитираното условие, на дружеството не е разрешено да използва като гориво при работа на инсталацията биомаса/дървесен чипс.

 

 

    При проверката на място, извършена на 09.10.2018г. на бетонирана площадка до цех „Въглеподаване“ са констатирани количества биомаса-слама и стъбла от царевица, а балиран вид и инсталирана инсталация за смилането им.

 

       От откритият въглищен склад, посредством багер се „прибутва” смес от въглища и слама, разположена в северозападната част на въглищната фигура към подземните съоръжения, подаващи гориво към инсталацията. Същата смес /въглища и слама/ е установена и по движещите се ленти, подаващи гориво към горивната инсталация с работещ ПГ №5.

 

       С писмо вх. 26-00-1622/14.11.2018г, на инспекцията ,дружеството е представило в РИОСВ-П. доклад с резултатите от проведени собствени непрекъснати измервания на емисиите на вредни вещества, изпускани в атмосферния въздух, проведени през месец октомври на 2018 г./

     От Представения доклад е видно, че през месец октомври 2018г. дружеството е използвало следните горива:

-   за ПГ № 5 са изгорени въглища -13 260т и биомаса- 22 570т,;

-   за ПГ № 4 са изгорени въглища 1 972т и  биомаса – 2230тона

 -при едновременна работа на ПГ № 4 и ПГ № 5 са изгорени въглища - 265. и биомаса 330т

 

 

     Условие 9.3.4. от  Коплексното разрешително„Притежателят на настоящото разрешително да предприема всички необходими мерки за ограничаване на емисиите на прахообразни вещества”

 

      При проверката на място, извършена на 09.10.2018г. е констатирано натрупано голямо количество прах по цялата площадка на инсталацията и непочистени вътрешно обектови  пътища - южно от въглищна лаборатория; западно от открит въглищен склад; западно от охладителните кули /в района на фургона на електрофилтър /ЕФ/№5, както и по пътя водещ към офиса на цех „Сгуроизвоз “ При преминаване на транспортни средства, обслужващи производствената дейност на дружеството се наблюдава неорганизирани прахови емисии - повдигане на праховите частици, разпрашаването им в района и влошаване качеството на атмосферния въздух.

 

   2.На 10.10.2018г., на площадка, находяща се в кв. Мошино,гр. П., „Топлофикация П.“ АД, в качеството си на оператор на горивна инсталация за производство на топлинна и електрическа енергия - „ТЕЦ „Република“, не е изпълнило задължението си по Условие 9.3.1. от Комплексно разрешително, а именно:

 

 

“Всички емисии на вредни вещества от инсталацията по Условие 2 да се изпускат в атмосферния въздух организирано през изпускащите устройства, описание Условие 9.2”

     По време на проверката, извършена на 10.10.2018г. е установено, че от северозападната част на корпуса на „Котелен цех“, срещу изпускащо устройство /ИУ/ №1, в атмосферния въздух се изпускат неорганизирани емисии на вредни вещества от подпокривната конструкция на сградата.

      В котелен цех са разположени 3 броя парогенератори /ПГ/ :ПГ № 3, ПГ № 4 и ПГ № 5, както и спомагателните съоръжения към тях. Сградата на цеха не е  уплътнена в горната си част и има липсващи прозорци. Видимо се наблюдават стълбове от прахово-газови емисии с белезникав цвят. Част от емисиите на вредни вещества от работата на мощността, се изпускат в атмосферния въздух неорганизирано.

 

На 05.07.2019 г., след проверка по реда на чл.52, ал.4 от ЗАНН, базирайки се на събраните по преписката доказателства и вземайки становище по направените писмени възражения, наказващият орган приел, че са налице основанията по чл.53, ал.1, вр. чл.83, ал.1 от ЗАНН и издал наказателно постановление, с което  ангажирал административнонаказателна отговорност на „Топлофикация – П.” АД, налагайки на основание чл. 164, ал. 1 от ЗООС две имуществени санкции:

 

-имуществена санкция в размер на 30 000 лева, за нарушение на чл. 125, ал. 1, т. 2 от ЗООС, неизпълнение на Условие-таблица 8.3.1.2 и Условие 9.3.4. от Комплексното разрешително/проверка та 09.10.2019г.

 

-имуществена санкция в размер на 20 000лв.за нарушение по чл.125,ал.1,т.1 от ЗООС,неизпълнение на Условие 9.3.1.от Комплексното разрешително/проверка на 10.10.2018г.

 

 

Гореизложената фактическа обстановка съдът прие за установена по несъмнен начин, като взе предвид: акт за установяване на административно нарушение № 0001/07.01.2019г.,  показанията на  Г.С.В. ,разпитана като актосъставител, заповед по отношение на компетентности,копия от месечни доклади на оператора,протокол №7/2018г.-КР №53-Н1/2014г.,Комплексно разрешително.

 

 

Съобразно установената фактическа обстановка, от правна страна, съдът приема следното:

 

При така установената фактическа обстановка, съобразявайки възраженията и доводите на жалбоподателя, както и с оглед задължението си да провери изцяло законосъобразността на обжалваното наказателно постановление, независимо от основанията, посочени от страните, съдът намира жалбата за неоснователна, съображенията за което  са следните :

Съдът счита, че при съставяне на АУАН и при издаване на атакуваното НП са спазени изискванията, визирани в разпоредбите на чл.42 и чл.57 ЗАНН.

 

 Видно  от приложените писмени доказателства, актът  за  установяване на административно нарушение и наказателното постановление са  издадени от компетентни  органи, съдържат  всички  изискуеми от  ЗАНН  реквизити:  описано е  нарушението и обстоятелствата,  при  които  е извършено,  посочени са датата /всъщност две дати, тъй като става въпрос за две отделни административни нарушения,за които са наложени две имуществени санкции/  на нарушението,  санкциите според законовия размер на административно наказателната разпоредба.

 

 

                     В случая не са налице формални предпоставки за  на обжалваното наказателно постановление,  тъй  като  при реализиране на административно-наказателната отговорност на жалбоподателя не са допуснати  съществени нарушения на процесуалните    правила,  водещи до порочност на  Административно наказателното производство.

Изложените в жалбата доводи за допуснати такива, съдът намира за неоснователни.

Разпоредбата на чл. 125, ал. 1, т. 2 от ЗООС, посочена като нарушена от „Топлофикация – П.” АД, вменява в задължение на оператора на инсталацията да изпълнява условията в комплексното разрешително при нейната експлоатация.

 Санкционната норма на чл. 164, ал. 1 от ЗООС  от своя страна предвижда, че за неизпълнение на изискванията по чл. 125, на оператора на инсталацията - юридическо лице или едноличен търговец, се налага имуществена санкция  посочен законов толеранс от 10 000лв.до 500 000лв.

 

При тези обстоятелства, съдът намира, че от обективна страна „Топлофикация – П.” АД е осъществило два състава на нарушението по чл. 164, ал. 1, вр. чл.125, ал.1, т.2 от ЗООС, поради което правилно и законосъобразно този субект е привлечен към административнонаказателна отговорност  за него.

По вида и размера на наложеното административно наказание:

Разпоредбата на чл. 164, ал. 1 от ЗООС предвижда, че за неизпълнение на изискванията по чл. 125 на оператора на инсталацията - юридическо лице или едноличен търговец, се налага имуществена санкция от 10 000 до 500 000 лв. 

В конкретния случай на жалбоподателя са  наложени две  имуществени санкции, които са по-скоро  към минималния, предвиден от законодателя размер,като следва да се отчете обществената значимост на охраняваните обществени отношения, и допринасяне  за реализиране на целите на наказанието по чл.12 от ЗАНН.

Мотивиран от изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

Потвърждава наказателно постановление №21-А-1/05.07.2016г. на  Директор РИОСВ – П.,с което на   “Топлофикация – П.” АД, ЕИК ******, гр.П.,кв.“Мошино“ са  наложени:

 

 

-            имуществена санкция, в размер на 30 000 лв., на основание чл.164, ал.1  от ЗООС, във вр. с чл.53 и 83, ал.1  от ЗАНН,за вменено административно нарушение по чл.125 ал.1 т.2

       от ЗООС/Закон за опазване на околната среда/

 

-            имуществена санкция в размер на 20 000лв,на основание чл.164,ал.1 от ЗООС,за вменено нарушение по чл.125,ал.1,т.2 от ЗООС.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. П. на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс, и по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс - в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

        Председател:/п/

 

Вярно с оригинала,

ИЕ