Решение по дело №619/2020 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 91
Дата: 11 февруари 2021 г. (в сила от 23 юни 2021 г.)
Съдия: Елка Ангелова Братоева
Дело: 20207170700619
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 юли 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р       Е       Ш     Е       Н      И      Е

 

  91/ 11. Февруари 2021г., гр. Плевен

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛЕВЕН, трети състав

На тринадесети януари 2021г. в публично съдебно заседание в състав:

Председател: съдия Елка Братоева

Съдебен секретар: Милена Кръстева

 

Като разгледа докладваното от съдия БРАТОЕВА Административно дело № 619/ 2020г. по описа на съда и на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

Образувано е по жалба на С.А.С. *** срещу Решение № Ц-1040-10-17/10.06.2020г. на Директора на ТП на НОИ – Ловеч и потвърденото с него Разпореждане от 01.04.2020г. на Ръководител „Пенсионно осигуряване”, с което служебно е  преизчислена получаваната от жалбоподателката лична пенсия за ОСВ на осн. §7 от ПЗР на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение с допълнително придобития от нея след пенсионирането осигурителен стаж от 00г. 11м. 05 дни и определена пенсия в размер на 575,81 лв. съгласно §7в ал.3 от ПЗР на КСО, определен по §7б ал.2 ПЗР на КСО като по-благоприятен.

Жалбоподателката оспорва решението и потвърденото с него разпореждане като незаконосъобразно и моли да се отмени. Счита, че неправилно и в неин ущърб служебно е преизчислен размера на отпуснатата й пенсия, като е приложен по-нисък коефициент при изчисляването вместо 1,2 %, приложен през 2019г. с 1,169%, приложен през 2020г. върху осигурителния стаж. В съдебно заседание се представлява чрез съпруга си и неин пълномощник – А.С. като оспорва размера на определения осигурителен доход и определения индивидуален коефициент още с разпореждането от 01.03.2016г., издадено на осн. §51 ал.1 от ПЗР на ЗИД КСО, като твърди, че от този момент всички разпореждания за преизчисление и осъвременяване на пенсията  са погрешно изчислени, което според него е видно от заключението на в.л. като не приема направените от експертизата крайни изводи. Претендира присъждане на направените деловодни разноски.

Ответникът – ТП на НОИ – Ловеч, чрез юрисконсулт К. изразява становище за неоснователност на жалбата. В писменото си становище сочи, че пенсията правилно е била служебно преизчислена само с придобития от жалбоподателката допълнителен осигурителен стаж след последното преизчисление на пенсията  въз основа на данните в персоналния регистър и при наличие на законовите предпоставки за това съгласно §7 от ПЗР на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение. А що се отнася до размера на индивидуалния коефициент от 1,497 и осигурителният доход, от който е изчислен, прави възражение, че спорните въпроси са решени с предходни административни актове, потвърдени по съдебен ред с влязло в сила решение по адм.д. № 160/2016г. на АдмС – Ловеч. Пенсията е изчислена в двата възможни варианта - по §7в ал.1 и по §7б ал.2 ПЗР КСО като на осн. §7в ал.3 е определен по-благоприятният за лицето размер във втория вариант. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Като съобрази приетите по делото доказателства, становищата на страните и приложимия закон и след служебна проверка на оспорения индивидуален административен акт за валидност и законосъобразност на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Производството е по чл. 145 и следващите от АПК вр. чл. 118 ал.1 и ал.3 КСО.

Решението е връчено на 15.06.2020г. Жалбата е подадена на 22.06.2020г. в законния 14-дневен срок за съдебно обжалване от активно легитимирана страна срещу подлежащ на оспорване индивидуален административен акт, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество жалбата е  НЕОСНОВАТЕЛНА.

Административното производство е започнало служебно, а не по подадено от лицето заявление на осн. §7 от ПЗР на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с Решение на Народното събрание от 13 март 2020г. Според посочената разпоредба личните пенсии, свързани с трудова дейност на лицата, които имат придобит осигурителен стаж след 31 декември 2018г., но нямат подадено заявление по чл. 102 ал.3 КСО през 2019г. и /или заявление по чл. 102 ал.1 и 3 КСО в периода от 1 януари 2020г. до 13 март 2020г., се преизчисляват служебно, считано от 1 април 2020г., с придобития от тях осигурителен стаж, положен след пенсионирането или след последното преизчисляване на пенсията.

При справка от персоналния регистър е установено, че жалбоподателката има придобит осигурителен стаж в периода 01.01.2019г. – 31.03.2020г., но няма подадено заявление за преизчисление на пенсията по чл. 102 ал.3 КСО през 2019г. с допълнително придобития осигурителен стаж след последното преизчисление и няма подадено заявление по чл. 102 ал.1 и ал.3 КСО между 01.01.2020г. – 31.03.2020г. за такова преизчисление.

Преизчисляването се извършва, считано от 01.04.2020г. само с осигурителния стаж придобит след пенсионирането, съответно след последното преизчисляване на пенсията въз основа на наличните данни по чл.5 ал.4 т.1 КСО от персоналния регистър за осигуряването на лицата.

Последното преизчисление на пенсията на жалбоподателката С. на осн. чл. 102 ал.1 КСО е извършено с Разпореждане от 31.05.2019г., считано от 01.05.2019г. по подадено от нея заявление на 11.04.2019г. за придобит осигурителен стаж след пенсионирането, при което е изчислен общ осигурителен  стаж, превърнат към трета категория труд в размер на 45г. 02м. 25 д., а пенсията е определена в размер на 532.96 лв. При преизчислението на пенсията с това разпореждане е използван определения с предходни влезли в сила  разпореждания - индивидуален коефициент – 1,497 според дохода за изчисляване размера на пенсията за периода 01.01.1994г. – 31.12.1996г. и от 01.01.1997г. – 31.12.2009г. Същият е и дохода за изчисляване размера на пенсията -– 919,85лв., който се определя като средномесечния осигурителен доход за страната за едногодишен период преди пенсионирането /м.11.2011г. – 10.2012г./ се умножи по индивидуалния коефициент / 614,46 лв. х 1,497/, той не се променя; процента осигурителен стаж е изчислен така - 45г. 02м.25д.  х 1,169% = 52,80%, след което е преизчислен размер на пенсията съгласно чл. 70 ал.1 КСО – 52.80 % от 919,85 = 485,68 лв. След което този преизчислен размер с добавения осигурителен стаж е индексиран  за 2013г., 2014г., 2015г. и 2016г. с предвидения коефициент за всяка от годините и в резултат е изчислен размер на пенсията 532.96 лв., който подлежи на изплащане, считано от 01.05.2019г.

С последващото Разпореждане от 01.07.2019г., издадено на осн. чл. 7б ал.2  от ПЗР на КСО размерът на пенсията на жалбоподателката към 30.06.2019г. е бил увеличен от 1 юли 2019г. на 563,34 лв. съгласно §7б ал.2 от ПЗР на КСО с 5,7%, тъй като при преизчислението съгласно § 7в ал.1 и 2 ПЗР на КСО с процент 1,2 % върху осигурителния стаж се получава размер 547.09 лв., който е по-неблагоприятен за лицето. При това изчисление не е променен доходът, от който е била изчислена пенсията, нито индивидуалният коефициент, а след преизчислението е осъвременена, преизчислена и индексирана за 2013г., 2014г., 2015г. и 2016г. със съответния коефициент.

С разпореждането от 01.07.2019г. не е преизчислен размера на пенсията с прибавен допълнителен осигурителен стаж, поради което то не следва да се взема предвид при преценка законосъобразността на процесното Разпореждане от 01.04.2020г. за наличието на предпоставките по § 7 от Закона за мерките и действията по време на извънредоното положение. Последното разпореждане за преизчисление на пенсията с добавен осигурителен стаж след пенсионирането е Разпореждането от 31.05.2019г.

При първоначалното отпускане на пенсията на жалбоподателката с Разпореждане от 15.12.2012г. определеният индивидуален коефициент е 1,342. При средномесечен доход за страната за м.11.2011г. – 10.2012г. – 614,46 лв., доходът за изчисляване на пенсията е в размер на 824,61 лв. / 614,46 лв. х 1,342/. С Разпореждане от 11.03.2016г., считано от 01.03.2016г. отпуснатата с намален индивидуален коефициент пенсия на жалбоподателката е преизчислена на осн. §51 ал.1 ПЗР на КСО по нейно заявление за прехвърляне на средствата от индивидуалната й партида в универсален пенсионен фонд във фонд „Пенсии“ на НОИ, при което е променен първоначално определения индивидуален коефициент и той става 1,497. Разпореждането е било обжалвано по административен и по съдебен ред и потвърдено с Решение № 120/21.12.2016г. по АД № 160/2016г., влязло в сила на 10.04.2018г. и затова този въпрос не подлежи на преразглеждане в настоящото съдебно производство.

С процесното разпореждане от 01.04.2020г. личната пенсия за осигурителен стаж и възраст на жалбоподателката е преизчислена служебно с придобития след последното преизчисление допълнителен осигурителен стаж в периода 01.01.2019г. – 31.03.2020г. на основание §7 от ПЗР на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение при наличие на законовите предпоставки за това, тъй като този допълнителен стаж не е бил взет предвид при последното преизчисление с придобит допълнителен стаж с разпореждането от 31.05.2019г., считано от 01.05.2019г. Изчислена е в двата варианта, приложими за преизчисляването на пенсиите през 2019г. – според § 7б и според § 7в от ПЗР на КСО и е приложен по-благоприятния размер съгласно § 7б ал.2 ПЗР на КСО.

Съгласно §7б ал.1 /нов – ДВ, бр. 102/2018г. в сила от 01.01.2019г./ от ПЗР на КСО  през 2019г. пенсиите не се осъвременяват по чл. 100. Според ал.2 – размерът към 30 юни 2019г. на пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември 2018г., се увеличава от 01.07.2019г. с процент 5,7.

Съгласно §7в /Нов – ДВ, бр. 102/2018г. , в сила от 01.01.2019г./ ал.1 - пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември 2018г., се преизчисляват от 1 юли 2019г. с процент 1,2 за всяка година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж. Съгласно ал.2 – преизчислението по ал.1 се извършва, без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията, след което тя се осъвременява, преизчислява и индексира съобразно нормативната уредба, действаща от датата на отпускането й до 30 юни 2019г. включително. А според ал.3 – когато преизчисленият размер на пенсията по ал.1 и размерът на пенсията по §7б ал.2 не са равни, пенсията се определя в по-високия размер.

Назначената по делото съдебно-икономическа експертиза е проследила всички издадени разпореждания за отпускане и изменение на пенсията на жалбоподателката през годините като е изяснило как, защо и на какво основание е определен съответния размер на пенсията.

Съгласно чл. 70 ал.3 КСО доходът за изчисляване размера на пенсията за осигурителен стаж и възраст се определя, като средномесечният осигурителен доход за страната за 12 календарни месеца преди месеца на отпускане на пенсията се умножи по индивидуалния коефициент на лицето. 

Според заключението, отпуснатата от 21.11.2012г. пенсия на С. е определена въз основа на средномесечния осигурителен доход за страната в размер на 614,46 лв. и при всяко следващо преизчисление на пенсията той е 614,46 лв. и не е променян. А индивидуалният коефициент на лицето след прехвърляне на средствата от индивидуалната партида на С. в УПФ във фонд „Пенсии“ на НОИ, считано от 01.03.2016г. с влязло в сила Разпореждане от 11.03.2016г. е в размер на 1,497 и при всяко следващо преизчисление не е променян.

Според заключението на в.л. размерът на пенсията на С. е правилно определен. Съдът не възприема като кореспондираща с фактите и нормативните разпоредби дадената от процесуалния представител на жалбоподателката интерпретация и изчисления.

Пенсията е преизчислена с добавения допълнителен осигурителен стаж след последното преизчисление до 30.04.2019г., който допълнителен стаж е придобит след тази дата в периода от  01.01.2019г. – 31.03.2020г. в размер на 00г. 11м., 05 д., при което общият осигурителен стаж, превърнат към трета категория труд става 46г., 02м., 00д., при индивидуален коефициент – 1.497, средномесечен доход за страната  за 11.2011г. – 10.2012г. – 614,46 лв., респективно доход за изчисляване размера на пенсията – 919.85 лв. /614.46лв. х 1.495/.

Размерът на пенсията е изчислен при тези параметри и в двата варианта.

Съгласно §7в ал.1 ПЗР КСО в размер на 559.20 лв., преизчислена с процент 1,2 % за всяка година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж. След което полученият размер е осъвременен, преизчислен и индексиран за 2014г., 2015г. и 2016г. със съответният нормативно определен процент.

Съгласно §7б ал.2 ПЗР на КСО се получава размер на пенсията 575.81 лв. Съгласно чл. 11 ЗБДОО за 2018г. определеният процент за  осигурителен стаж по чл. 70 ал.1 КСО е 1,169%, при което пенсията се изчислява по следния начин: проценти осигурителен стаж – 46г.2м. х 1.169% = 53.97% осигурителен стаж. Съгласно чл. 70 ал.1 КСО – 53.97% от 919.85 лв. /определения осигурителен доход за изчисляване размера на пенсията/ е 496.44 лв. Така определения размер се осъвременява, преизчислява и индексира за всяка година и става 544.76, определен към 01.01.2019г., след което се увеличава с 5,7 % и в резултат се получава 575.81 лв.

При втория вариант, пенсията, изчислена по правилата на §7б ал.2 ПЗР на КСО се явява  в по-висок размер, поради което и съгласно §7в ал.3 следва да се определи в по-високия размер.

Осигурителният доход и индивидуалният коефициент, които участват във формулата при преизчислението на пенсията с процесното разпореждане и в двата варианта на изчисление не са променяни спрямо предходните издадени разпореждания, както по-подробно се изясни по-горе. 

Съгласно чл. 98 ал.1 КСО ръководителят на пенсионното осигуряване към ТП на НОИ – Ловеч е териториално и материално компетентен да издава разпореждания за отпускане и изменение на пенсиите. На осн. чл. 117 ал.1 т.2 б.”а”, ал.2 и ал.3 от КСО разпорежданията за отказ или неправилно определяне или изменение и спиране на пенсиите, добавките и компенсациите към тях подлежат на задължително обжалване по административен ред пред по-горестоящия административен орган – Директора на ТП на НОИ в едномесечен срок. Последният се произнася с мотивирано решение в едномесечен срок, като решава въпроса по същество или връща преписката на пенсионния орган за ново разглеждане, когато не са изяснени всички обстоятелства, отнасящи се до издаване на разпореждането. Решението на Директора на ТП на НОИ подлежи на обжалване по съдебен ред пред административния съд. Определеният ред и срокове за обжалване и произнасяне са спазени.

Разпореждането е издадено от ръководителя на „Пенсионно осигуряване“ при ТП на НОИ – Ловеч, а решението, с което е потвърдено, е издадено от Директор на ТП на НОИ – Ловеч и следователно от съответния териториално и материално компетентен орган в рамките на предоставените от закона правомощия.

Директорът на ТП на НОИ - Ловеч се е произнесъл по обжалваното разпореждане и доводите на жалбоподателя като е изложил фактически и правни аргументи, в подкрепа на становището на пенсионния орган. Разпореждането съдържа всички необходими реквизити на индивидуален административен акт и отговаря на изискванията за форма, като съдържа мотиви.

Решението и потвърденото с него разпореждане на ръководителя на ПО са съобразени с материалния закон и целта на закона, поради което жалбата следва да се отхвърли като неоснователна. 

При този изход на делото на осн. чл. 78 ал.8 ГПК в полза на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в минимален размер – 100 лв. за осъщественото процесуално представителство.

Водим от горното и на осн. чл. 172 ал.2 от АПК съдът

 

 

Р    Е    Ш    И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.А.С. *** срещу Решение № Ц-1040-10-17/10.06.2020г. на Директора на ТП на НОИ – Ловеч и потвърденото с него Разпореждане от 01.04.2020г. на Ръководител „Пенсионно осигуряване”, с което служебно е  преизчислена получаваната от жалбоподателката лична пенсия за ОСВ на осн. §7 от ПЗР на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение с допълнително придобития от нея след пенсионирането осигурителен стаж от 00г. 11м. 05 дни и определена пенсия в размер на 575,81 лв. съгласно §7в ал.3 от ПЗР на КСО, определен по §7б ал.2 ПЗР на КСО като по-благоприятен.

ОСЪЖДА С.А.С. *** да заплати на ТП на НОИ – Ловеч юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен Административен съд, подадена чрез Административен съд - Плевен в 14-дневен срок от съобщението.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните. 

 

 

 

                                                        С Ъ Д И Я : /п/