Определение по дело №1991/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2522
Дата: 29 август 2022 г.
Съдия: Искрена Илийчева Димитрова
Дело: 20227050701991
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 29 август 2022 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

 

№___________

 

гр.Варна, 29 август 2022г.

 

 

Варненският административен съд, VІІІ - ми състав, в закрито заседание на двадесет и девети август две хиляди двадесет и втора  година в състав:

 

                                   Административен съдия: ИСКРЕНА ДИМИТРОВА

 

като разгледа докладваното от съдията Димитрова частно адм. дело № 1991 по описа за 2022год., за да се произнесе, взе предвид:

 

            Производството е по реда на чл.166, ал.3 от АПК.

            Постъпила е жалба от Е.С.А., ЕГН: **********, с постоянен адрес ***-р Любен Попов № 39, ап.2, срещу разпореждане за допускане на предварително изпълнение на наложена принудителна административна мярка, обективирано в Заповед за налагане на ПАМ № 22-0819-001069/17.08.2022г. /ЗПАМ/ на полицейски инспектор към ОДМВР-Варна, Сектор „Пътна полиция“, с която за нарушение на чл.174, ал.3, пр.1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ и на основание чл.22 от ЗАНН, ѝ е наложена принудителна административна мярка по чл.171, т.1, буква „б“ от ЗДвП - временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач, до решаване на въпроса с отговорността, но не повече от 18 месеца. Въз основа на ЗПАМ от водача са отнети свидетелството за управление на моторно превозно средство (СУМПС) № ********* и контролен талон № 7675274.

            Жалбоподателката твърди, че разпореждането по чл.60, ал.1 от АПК е немотивирано и бланкетно, без изложени фактически основания за допуснатото предварително изпълнение и без посочване на конкретни съображения на административния орган. Твърди, че поради липсата на мотиви не става ясно при какви критерии е преценено наличието на опасност от осуетяване или затрудняване на изпълнението, като по този начин предварителното изпълнение не само не съответства на предпоставките в чл.60, ал.1 от АПК, но се отклонява и от тяхната цел. Сочи и че липсват конкретни констатации, на които се основава извода, че съществува опасност да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на заповедта след влизането ѝ в сила, както принципно се изпълняват административните актове. Твърди и че в цитираната в заповедта разпоредба на ЗДвП изрично са посочени хипотезите, в които на водач на МПС може да бъде извършвана проверка, каквито външни признаци, поведение или реакции на жалбоподателката, нито се твърдят като фактическо основание, нито се обосновават с конкретни доказателства. По изложените съображения моли за отмяна на разпореждането за допускане на предварително изпълнение на наложената ПАМ, обективирано в ЗПАМ № 22-0819-001069/17.08.2022г. на полицейски инспектор към ОДМВР-Варна, Сектор „Пътна полиция“.

            Настоящият съдебен състав като съобрази доводите в жалбата и приложените към административната преписка доказателства, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

            Със Заповед № 22-0819-001069/17.08.2022г., полицейски инспектор при ОДМВР-Варна, Сектор Пътна полиция, установил, че на 17.08.2022г. около 05:10 часа в гр.Варна, по бул.Васил Левски в посока центъра на града, до бензиностанция „ЕКО“, в ж.к. Чайка, Е.С.А. е управлявала л.а. „БМВ“, с рег.№ В8491ТХ, собственост на Мартин Михайлов (съгласно договор № 18094/22.12.2021г. на нотариус № 196), като отказва проверка за установяване на алкохол с техническо средство Алкотест Дрегер 7510 с фабричен номер ARNA 0167, [за което] на водача е издаден талон за медицинско изследване
№ 121724/17.08.2022г. Прието било, че водачът е извършил нарушение на чл.174, ал.3, пр.1 от ЗДвП, поради което на основание на основание чл.171, т.1, буква „б“ от ЗДвП е разпоредено временно отнемане на свидетелството за управление на МПС до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца. На основание чл.60, ал.1 от АПК в заповедта е вписано разпореждане за предварителното ѝ изпълнение, поради опасност да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта, както и поради възможността от закъснението на изпълнението да последва значителна или трудно поправима вреда. Съгласно заповедта, от жалбоподателката се отнети СУМПС № ********* и контролен талон № 7675274.

            За същото нарушение срещу Е.С.А. е съставен АУАН Серия
GA № 684035/17.08.2022г.

            Жалбата е НЕДОПУСТИМА.

            Съгласно чл.171, ал.1, т.1, буква „б“, пр.3 от ЗДвП, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага ПАМ - временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач, който откаже да бъде проверен с техническо средство или с тест, изследван с доказателствен анализатор или даде биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично лабораторно изследване - до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца; при наличие на изследване от кръвна проба или изследване с доказателствен анализатор по реда на чл.174, ал.4 установените стойности са определящи.

            Съгласно чл.172, ал.1 от ЗДвП, ПАМ по чл.171, ал.1, т.1, буква „б“ от ЗДвП се прилага с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица.

            Съгласно чл.172, ал.2, т.3 от ЗДвП, налагането на принудителните административни мерки от ръководителите на службите за контрол се извършва чрез отнемане на документите по чл.165, ал.2, т.1 (СУМПС) и чл.166, ал.2, т.1.

Съгласно чл.172, ал.3 от ЗДвП, в случаите по чл.171, т.1, букви „б“, „д“, „е“ и „ж“ СУМПС на водача се изземва със съставянето на акта за установяване на административното нарушение.

            Съгласно чл.172, ал.5 от ЗДвП обжалването на заповедите по чл.172, ал.1 се извършва по реда на АПК, а съгласно ал.6 на с.р. подадената жалба не спира изпълнението на приложената административна мярка.

            При така действащата нормативна уредба е видно, че Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № Заповед № 22-0819-001069/17.08.2022г. подлежи на предварително изпълнение по силата на закона, което обаче не влече незаконосъобразност на включеното в нея разпореждане за допускане на предварително изпълнение.

Доколкото с обжалването на разпорежданията по чл.60, ал.1 АПК се цели осуетяване изпълнението на акт, който не е влязъл в сила, съдът намира, че е сезиран с искане за спиране на допуснато по силата на закон предварително изпълнение на административен акт, което следва да се разгледа по реда на чл.166, ал.4, вр.ал.2 от АПК.

            Съгласно чл.166, ал.4 от АПК, допуснатото предварително изпълнение на административен акт по силата на отделен закон, когато не се предвижда изрична забрана за съдебен контрол, може по искане на оспорващия да бъде спряно от съда при условията на ал.2.

            Според чл.166, ал.2 от АПК, при всяко положение на делото до влизането в сила на решението по искане на оспорващия съдът може да спре предварителното изпълнение, допуснато с влязло в сила разпореждане на органа, издал акта по чл.60, ал.1, ако то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда. Изпълнението може да се спре само въз основа на нови обстоятелства.

            От изложеното следва, че абсолютна предпоставка за допустимост на искането за спиране на предварително изпълнение на индивидуален административен акт в хипотезата на чл.166, ал.4, вр.ал.2 от АПК, е наличието на висящо съдебно производство във връзка с обжалване на административния акт, чието спиране на предварителното изпълнение се иска.

            След справка в деловодната система на Административен съд - Варна се установява, че към момента няма образувано съдебно производство по жалба на Е.С.А. срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № Заповед № 22-0819-001069/17.08.2022г.

След като искането за спиране на предварителното изпълнение е направено преди оспорването на Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № Заповед № 22-0819-001069/17.08.2022г. - т.е. при липсата на висящо съдебно производство, каквото е изискването на чл.166, ал.2 от АПК, същото се явява недопустимо и следва да се остави без разглеждане, а производството по делото да се прекрати.

            Водим от горното, Варненският административен съд, VІІІ-ми състав

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искането на Е.С.А., ЕГН: **********,***-р Любен Попов № 39, ап.2, за спиране на предварителното изпълнение на Заповед № Заповед № 22-0819-001069/17.08.2022г. на полицейски инспектор към ОДМВР-Варна, с-р Пътна полиция, с която за нарушение на чл.174, ал.3, пр.1 от ЗДвП, на основание чл. 171, т.1, буква б) от ЗДвП, ѝ е наложена принудителна административна
мярка - временно отнемане на свидетелството за управление на МПС до решаване на въпроса с отговорността, но не повече от 18 месеца.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по ч.адм.д. № 1991/2022г. по описа на Адм.съд - Варна.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд на РБ в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

Административен съдия: