№ 1467
гр. Варна, 18.10.2024 г.
ОКРЪЖЕН СЪД – ВАРНА, V СЪСТАВ ТО, в публично заседание на
петнадесети октомври през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:Галина Чавдарова
Членове:Ралица Ц. Райкова
мл.с. Гинка Т. Иванова
при участието на секретаря Мая Т. Иванова
Сложи за разглеждане докладваното от Галина Чавдарова Въззивно
гражданско дело № 20243100501403 по описа за 2024 година.
На именното повикване в 14:12 часа се явиха:
Въззивникът ЗАСТРАХОВАТЕЛНО АКЦИОНЕРНО ДРУЖЕСТВО
ДАЛЛБОГГ: ЖИВОТ И ЗДРАВЕ АД, редовно призован, не се
представлява.
СЪДЪТ докладва молба с вх.№ 25582 от 14.10.2024 г. от въззивника
чрез юрисконсулт И. Ц., в която молят да бъде даден ход на делото в тяхно
отсъствие. Няма да сочат нови доказателства. Нямат доказателствени искания.
Запознати са със заключението на вещото лице. Считат, че същото е
обосновано. Не възразяват да се приеме. Изразяват становище по същество.
Претендират разноски и отправят възражение за прекомерност на разноските
на ищеца.
Въззиваемият Г. С. Б., редовно призован, не се явява, представлява се
от адвокат Й. А., редовно упълномощен и приет от съда от първа инстанция.
Вещото лице А. Н. Я., редовно призован, явява се лично.
СЪДЪТ, с оглед редовното призоваване на страните, не намира
процесуални пречки по хода на делото, поради което
О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО И ГО ДОКЛАДВА
1
Съобразно постановеното в разпоредително заседание Определение №
3130 от 24.07.2024 година.
Адв. А.: Поддържам отговора. Нямам възражения по проекта за доклад.
Да се приеме за окончателен.
СЪДЪТ докладва постъпило заключение с вх.№ 22152 от 05.09.2024 г.
по допуснатата повторна съдебно-автотехническа експертиза и констатира, че
същото е депозирано в срока по чл.199 от ГПК.
Адв. А.: Нямам възражения да бъде изслушано вещото лице.
СЪДЪТ пристъпва към изслушване заключението на вещото лице,
изготвило повторната съдебно-автотехническа експертиза, с оглед на което
снема самоличността му:
А. Н. Я. – 60 години, български гражданин, неосъждан, без родство,
дела и трудово-правни отношения със страните, предупреден за отговорността
по чл.291 от НК, след което същият обеща да даде незаинтересовано и
безпристрастно заключение.
В. л. Я.: Поддържам заключението. Известна ми е наказателната
отговорност.
В.л. Я. на въпроси от съда: Във въпрос 1 съм посочил: „очаквана
пазарна цена 8500“. Под „очаквана цена“ имам предвид, на каква цена би се
продал автомобил с такова качество, който не е ударен преди произшествието
и очакваме, че горе-долу този тип автомобил на тези години на такава би се
продал, тъй като не можем да говорим за твърда цена, тъй като твърдите цени
стават база, когато имаме реално извършена сделка. Второто, което е,
автомобилът преди неговото състояние не е оглеждан, не е направен външен
оглед на автомобила, така че да се определи, има ли забележки или няма,
защото той ако има забележки, тази негова забележка ще бъде съответно
премахната. Да кажем, има калник за ремонт. Калникът за ремонт примерно е
300 лева. Всеки ще гледа да намали с 300 лева цената. Тази цена е съотносима
със средно пазарната цена, тъй като тези цени, които аз съм публикувал
(Направил съм пълно проучване на пазара към този момент.), автомобилите
всички са обявени с добър външен вид, с екстри по тях, които са сложени,
нови гуми, техническо обслужване, което е направено, смяна на масло. Това
съответно вдига цената на автомобила и го прави по-привлекателен в този
2
момент на пазара. Това, което се продава и този автомобил, който не е
продаден или не е обявен за продажба и се експлоатира, се очаква, че той все
ще има някакви дори и малки забележки по него, така че този, който го вземе,
за да го приведе във вид, какъвто той би искал, трябва да вложи някакви пари
или поне да заприлича на тези автомобили, които са в момента на пазара. Във
всяка една обява дават какво са направили. Тук примерно в едната обява
пише: „Колата се кара всеки ден. Сменени вериги, водачи, ролки, филтри,
всички масла“. Съответно това си има разходи, като аз разходът съм го сложил
2000 лв. Той може да бъде и по-голям, и по-малък, затова съм сложил средно
2000 лева. Всеки от нас е купувал кола втора употреба. Съответно вижда как
се движи пазарът. Още повече, това е автомобил на 15 години, където вече
частите, които се продават…много части от тях са спрени от производство, но
това не пречи да се поддържа. Не е в разрез с части втора употреба, пък и е
нормално. Световната практика го показва.
В.л. Я. на въпроси от адв. А.: Току що отговорих как съм определил
средната цена на автомобила. Приложил съм аналозите, които съм използвал.
В експертизата пише, процесният автомобил каква марка е, какъв модел е и с
какви технически характеристики е, на страница втора: „Дата на производство
– 2007 г., обем на двигателя – 2967 кубика, трансмисия – автоматична, вид
гориво – дизел, мощност…“ и т.н. Автомобилът е 4 по 4. Тази конфигурация
са автомобилите 4 по 4. Написал съм каква марка и модел е автомобилът.
Автомобил „Ауди Алроуд“ е същият модел. Така се продава и в
техническата част. Говорих и със собственика на автомобила. Написал съм
също, че съм говорил със собственика, за да уточним какъв е моделът точно.
Има някои неща, които не могат да станат ясни, когато се прочетат. Аз съм
публикувал параметрите на автомобила и от тези параметри на автомобила в
зависимост кое, как е публикувано в обявите. Не съм използвал друг модел
автомобил. Всеки си е публикувал обявата, както…Може да я публикува
някъде с „А6“ и ако има, да се напише модификация или ако не си напише
модификация…Ако се погледне автомобила по двигател и технически
параметри , е едно и също. Установил съм, че „Ауди А6“ и „Ауди Алроуд“ е
един и същ модел като в публикуваните обяви. Да, твърдя го.
В трите сайта съм използвал аналози на процесния автомобил. Когато
съм ги търсил, това съм установил. Второто, което е, автомобилът, който Вие
3
цитирахте за 15 000 лева, този автомобил наистина може да се продава за
15 000 лева, но той може да има други поддръжки и консумативи, които са
вложени в автомобила и съответно продавачът да си е оценил автомобила на
толкова, но обикновено като се прави проучване на пазара, най-високата и
най-ниската цена се изключват, защото има причина да е най-висока, има
причина и да е най-ниска. Има автомобили, които са в прекрасно техническо
състояние и са стари, които имат сервизна история и то издадена от
официалния сервиз, където цената е много по-висока, но там вече не говорим
за този тип автомобили. Първата цена и последната цена се изключват. Трябва
да се направи задълбочено проучване и да се направи оглед на автомобила,
тъй като цената е фрапиращо голяма за петнадесетгодишен автомобил. Вече
не мога да кажа каква беше най-ниската цена, която изключих. Имаше между
5000 и 6000 лева, като по всяка вероятност има проблеми в окачване, в
двигател, в скоростни кутии. Можем само да гадаем. Тези 2000 лева, които
съм приспаднал, не мога да кажа, точно как съм ги определил. Това е средно,
което съм премахнал от техническо обслужване, което всеки един е направил.
Едни нови гуми – по 200 лева на гума са 800 лева в зависимост какви са
гумите. Казах, че средно съм приспаднал. За всеки един аналог, Ви казах, че
съм представил експертизата в срок, така че всеки един да я проучи и да
прочете. Пише какво съм приспаднал.
Всеки един от продавачите е написал какво е състоянието и кога е
извършена подмяна на части. Автомобилът за неговата цена, която и аз съм
определил и като гледам цените, на които се продават, по време на сключване
на застраховка „Каско“ (Видял съм и за колко е застрахован автомобилът.),
тогава е имало оглед. Когато се сключва застраховка „Каско“, има методика.
Според застраховка „Каско“, за да няма подзастраховане, което е в ущърб на
застрахователната компания и на клиента при изплащане на обезщетение, се
гледа средната пазарна цена за в момента и обикновено плюс 10% и минус
10%, 20% е маржът, когато не се счита за подзастраховане и за
надзастраховане. Автомобилът, когато са го гледали от застрахователната
компания, те са го определили за застрахователна сума на база пазарни
стойности в този момент. Ако застраховащият няма желание и тази сума не му
харесва, той може да се откаже, а ние имаме в момента даже представена в
делото застрахователна полица, за каква стойност е застрахован автомобилът,
така че на това също може да се има абсолютно доверие, тъй като те през
4
определено време минават одити и се вижда какви са застрахователните суми.
Може да отидете и да питате този, който е сключвал застраховката, като
е сключвана дали тези 2000-3000 лева са приспаднати. Аз говоря за този
момент, в който аз съм правил оценка. Единствено това, което съм установил и
това, за което имах да правя оглед, за което ви е известно, но вие не сте
осигурили да ми осигурите автомобила за оглед, аз съответно намерих
телефона на клиента, който е по делото и му се обадих. Той каза:
„Автомобилът не съм го ремонтирал. Не смятам и да го ремонтирам, защото
вратите не могат да бъдат намерени. Няма смисъл на 15 години автомобил.“
Това са му думите, като го попитах какъв е автомобилът точно, така че не съм
направил оглед и вие го знаете много добре. Не сте представили нищо по
делото. Това, което е представено, съм използвал.
Това е оценка на база представени обяви в интернет-пространството.
Това е начин, по който се прави оценка по документи, без да е представено
нещо, както и за този автомобил не е представено, в какво техническо
състояние е. Това е на база документи и методика. Не мога да установя
състоянието само по този метод. Автомобилът трябва да влезе в сервиз.
Изобщо оценката за техническо състояние е много по-дълга и по-тромава и
съответно ще бъде много по-скъпа. Обикновено пазарната стойност се
определя на база външен вид.
Без да го знам автомобилът, според световната методика този клас
автомобили средно годишно преминават между 12 000 км и 15 000 км. Това е
статистика. Не съм ги измервал аз. Това е нормалният пробег. Ако минат над
тези километри, вече това е над този пробег. Да вземем минималната стойност
– 12 000 км, която е изнесена по световните списания, които се занимават с
търговия, които следят световния пазар на автомобили, те така го определят. В
Америка са същите единици, само че в мили.
Обичайна практика е, когато се продава дадено превозно средство, даже
и когато се купуват нови автомобили (говоря и за чисто нови автомобили),
има обявена цена, която е в шоурумите или там, където се продават
автомобили и когато се отиде на място, съответно се започва ако е в нов
магазин, се казва: „Правим ти търговска отстъпка с наближаването на
Коледа.“ или с някакъв друг празник, цената се намаля и моделът да кажем
струва 80 000 лева, но ви го продават за 75 000. В частния сектор е по другия
5
начин. Там се продава един автомобил и се започва от една цена, която е доста
по-висока и когато автомобилът се задържи по-дълго време в пространството,
където се продават автомобили втора употреба, съответно собственикът
започва да намаля цената, тъй като колкото по-стар става автомобилът,
толкова повече цената му пада. Има фактори, които влияят драстично върху
цената на автомобила. Единият от факторите са годините, а не толкова
километрите. Той и да няма много километри, има нужда от поддръжка, а
когато има трудност в доставянето на резервни части, съответно цената му не
е атрактивна.
Експертизите по делото са правени от колеги и аз не мога да ги
обсъждам. Мога да кажа, на какво се дължи тази разлика от 13 300 лева и
8 500 лева между двете експертизи. Първо - наблюдавах пазара от толкова
много обяви, които са включени. Второто, което е, че автомобилът е на 15
години. Третото, което е, направих и проучване примерно този автомобил, на
колко би се застраховал в други застрахователни компании и изобщо как
върви. Цените са едни и същи. Броим плюс-минус 200-300 лева към онзи
период, защото имам такава информация, която мога да ползвам. Аз казвам, на
каква би се продал автомобилът, а колегите ми евентуално…защото току що
ще ползвам неговите думи, са 13 000. Това са офертни стойности. Все едно
вие да публикувате един автомобил за 15 000 лева и да кажем: „Да, той струва
15 000 лева.“ Не, той не струва 15 000 лева. Вие искате толкова.
Това са предполагаеми стойности, на които очакваме евентуално да бъде
продадена вещта. Според световната практика за автомобилите над 8 години,
които са публикувани в „Декра“, се спира да се говори за остатъчна стойност.
Автомобилите идват от Европа. Ние нямаме производство на автомобили. Ние
сме силно повлияни от техния пазар. Ние зависим от тях.
Извършил съм справка в разкомплектоващи фирми „Мегапарс“, „Карго“
мисля, че беше и един друг „Авточасти“. Има и автоморги, които изкупуват.
По телефон ми казаха тази цена, но след оглед може да се каже. Има и такива,
които казаха, че след 2010 г. не изкупуват автомобили за резервни части. Това
са техни думи. Тях не съм ги цитирал.
Адв. А.: Нямам други въпроси. Да се приеме заключението.
СЪДЪТ намира, че представеното и днес изслушано заключение по
допуснатата повторна съдебно-автотехническа експертиза следва да бъде
6
прието и приобщено към доказателствения материал по делото, ведно с
представената от вещото лице справка – декларация, с оглед на което
О П Р Е Д Е Л И:
ПРИЕМА и ПРИЛАГА като доказателство по делото заключение с
вх. № 22152 от 05.09.2024 г. по допуснатата повторна съдебно-автотехническа
експертиза, ведно със справка – декларация на вещо лице А. Н. Я..
ОПРЕДЕЛЯ окончателно възнаграждение на вещото лице А. Н. Я. в
размер на 600.00 /шестстотин/ лева, съгласно представената от него справка-
декларация.
ДА СЕ ИЗПЛАТИ възнаграждение на вещото лице А. Н. Я. в размер на
250.00 /двеста и петдесет/ лева от внесения от въззивника депозит.
(Издаден РКО за 250 лв по вносна бележка от 13.08.2024 г.)
ЗАДЪЛЖАВА въззивника в едноседмичен срок от днес да внесе по
сметка „Вещи лица и гаранции” на Варненски окръжен съд допълнително
сумата от 350.00 /триста и петдесет/ лева за изготвената повторна съдебно-
автотехническа експертиза, като остатъкът от дължимото възнаграждение ще
бъде изплатено на вещото лице, след представяне на доказателства за
допълнително внесен депозит от въззивника.
УКАЗВА на въззивника, че при непредставяне на доказателства за
внесен депозит в указания срок, ще бъде приложена разпоредбата на чл.77 от
ГПК.
Адв. А.: Оспорвам така изготвената съдебно-автотехническа
експертиза. Считам, че същата е необоснована и възниква съмнение за
нейната правилност. Вещото лице не е изпълнило добросъвестно така
поставените му задачи, като хипотетично е определил пазарната стойност на
автомобила, като е използвал избирателно 5 аналога от „Mobile.bg”, 5 аналога
от „Cars.bg” при наличие над 35 аналога на процесния автомобил в тези два
сайта, както и е използвал 21 аналога от сайт „Auto.bg”, които аналози не
отговарят на процесния автомобил, поради което считам, че заключението се
явява необосновано. Считам, че са налице предпоставките на чл.201 от ГПК,
поради което моля да допуснете повторна съдебно-автотехническа експертиза
с първите две задачи. Представям на съда справки с обяви от трите сайта. Този
автомобил, който вещото лице е предложил с 21 обяви, въобще не е
7
процесният автомобил. Това е съвсем друг модел, който няма нищо общо с
нашия автомобил. При наличие на много аналози на процесния автомобил,
няма как да се използват други аналози. Филтърът горе е зададен на „Mobile”
и на “Cars“ също. Това нещо вещото лице е направило само с „Auto.bg”. Тези,
които съм задраскал, са друга година. В „Cars.bg” не мога да изкарам само
годината. Излизат 2 години. Тези са 2008 г. и съм ги задраскал. Вещото лице
избирателно е посочило някакви обяви, които наистина са избирателни.
Следваше да посочи, както в „Auto.bg” е посочил филтъра, с който е търсил, за
да излязат всички обяви. Още повече, има голяма разлика от 5000 лева от
първоначалната, при положение че тя също има справка от наличните аналози.
Също е правена от вещо лице. Няма как две вещи лица през 6 месеца да дадат
5000 лева разлика на автомобил, който е 12000-13000 лева. Ако е 100000 лева,
да. Тогава 5000 не е такава разлика.
СЪДЪТ по отношение на направеното доказателствено искане намира,
че същото следва да бъде оставено без уважение. По делото са събрани две
съдебно-автотехнически експертизи, които в достатъчна степен отговарят на
поставените въпроси и следва да бъдат съобразявани от съда по съществото
на спора. Не са налице основания за допускане на повторна съдебно-
автотехническа експертиза с оглед на което
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на въззиваемата страна за
допускане на повторна съдебно-автотехническа експертиза.
Адв. А.: Нямам други доказателствени искания. Представям списък с
разноски по чл.80 от ГПК, ведно с удостоверение за регистрация и договор за
правна защита и съдействие.
СЪДЪТ счете делото за изяснено от фактическа страна, поради което
О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО ПО СЪЩЕСТВО
Адв. А.: Уважаеми окръжни съдии, моля да потвърдите решението на
Варненски районен съд като правилно и законосъобразно и моля да ни
присъдите сторените по делото разноски.
СЪДЪТ счете делото за изяснено и от правна страна и обяви, че ще се
произнесе с решение в законоустановения срок.
8
Протоколът изготвен в съдебно заседание, което приключи в 14:40 часа.
Председател: _______________________
Секретар: _______________________
9