Р Е Ш Е Н И Е № …
гр.Козлодуй, 23
септември 2020 г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Козлодуйският районен съд, трети състав
в открито съдебно заседание на 23.07.2020 г. /двадесет
и трети септември две хиляди и двадесета година/ в състав:
Районен съдия: Борислав М.
при секретаря Стела Димитрова, като разгледа докладваното от съдията Б.М.
административно наказателно дело № 40 по описа на РС-Козлодуй за 2020
г. и за да се произнесе взе предвид следното:
Производство
e по
чл.59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).
Производството по делото е
образувано по повод жалбата на И.П.И. с ЕГН:********** *** срещу Наказателно
постановление № 17-0288-001105/06.02.2019г. на Началник група РУ-К. към ОД на
МВР гр.В., с което за нарушение на чл.100, ал.1, т.1 от Закона за движението по
пътищата / ЗДвП /, на основание чл.183, ал.1, т.1, пр.1,2 от ЗДвП, на
жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 10 лева.
Жалбоподателят оспорва наказателното
постановление, като счита, че същото е незаконосъобразно.
В съдебно заседание жалбоподателят се представлява
от адв.М.С. ***, който поддържа жалбата и моли наказателното постановление да
бъде отменено. Претендира разноски.
Ответната страна – административно-наказващият орган
не изпраща представител, не сочи доказателства.
Жалбата е с правно основание чл.59, ал.1
от ЗАНН, подадена в преклузивния срок по ал.2 от този текст, от легитимиран
субект и при наличие на правен интерес от обжалване, поради което е процесуално
допустима.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.
Съдът,
като прецени поотделно и в съвкупност представените по делото доказателства и
съобрази закона в контекста на правомощията си по съдебния контрол, намира за
установено от фактическа и правна страна следното:
На 07.11.2017г., полицейски служители на
сектор „Икономическа полиция“ при ОДМВР-В., заедно със свои колеги от
жандармерията и РУ-К. участвали в специализирана полицейска операция на
територията на с.Б., общ.К., обл.В.. При извършване на проверка на едно от
питейните заведения в с.Б., служителите на ОДМВР-В. св.Н.А. Н. и В.И.В.
установяват, че лице, което се било представило за собственик на проверяваното
заведение употребило алкохол, след което се качило да управлява лек автобомил.
Малко по-късно същото това лице се върнало с автомобила пред питейното
заведение. Тогава полицейските служители от сектор „Икономическата престъпност“
при ОДМВР-В. му поискали документи за проверка. Шофьорът на автомобила
отговорил, че не си носи документите и попитал дали да отиде да си ги донесе.
Полицаите му казали да не ходи никъде, а да изчака, като повикали свои колеги,
за да му извършат проверка за употреба на алкохол. Малко по-късно на лицето е
извършена проверка за употреба на алкохол, като същата е показала употреба в законово
допустимите граници. Тъй като водачът на лекия автомобил не си носил документи
е извършена проверка, от която е установено, че това е жалбоподателят И.П.И..
Тъй като същият не представил свидетелство за управление на МПС и контролен
талон към него, свидетелят Ц.И.Ц. – полицейски инспектор в група „Териториална
полиция“ при РУ-К., му съставил акт за установяване на административно
нарушение, в който като свидетел очевидец бил вписан служителят на сектор
„Икономическа полиция“ при ОДМВР-Враца Н.А.Н.. Въз основа на съставения АУАН по
ЗДвП е издадено Наказателно постановление №17-0288-001105 от 24.11.2017г. на
Началник група в РУ-К. към ОДМВР-В. против И.П.И., затова; че на 07.11.2017г. около
12:45 часа в с.Б., обл.В. ул.“П.“ по посока ул.“Г. Д.“ управлява собственият си
лек автомобил джип „Г. Ч.“ с рег. №********, без да носи СУМПС и контролен
талон към него, с което за нарушение по чл.100, ал.1, т.1 от ЗДвП, на основание
чл.183, ал.1, т.1, пр.1,2 от ЗДвП му е наложено наказание „глоба“ в размер на 10
лв. Това наказателно постановление е връчено лично на И. на 04.02.2020г..
По делото, разпитани като свидетели са
полицейските служители на Ц.И.Ц. и Н.А.Н..
Показанията на разпитаните по делото
свидетели са едностранни и взаимно допълващи се, като от тях се установява, че жалбоподателят
И.П.И. е управлявал МПС и не е предствавил поисканите му при извършена проверка
свидетелство за управление на МПС и контролен талон към него.
Съдът следва да кредитира показанията на
свидетелите, като кореспондиращи с останалите доказателства по делото.
Горната фактическа обстановка се
установява от приложената административнонаказателна преписка, Заповед Рег.
№369з-1409/19.10.2017г. на ВПД Директора на ОДМВР-В. и показанията на разпитаните
свидетели.
При
така установената фактическа обстановка, настоящият съдебен състав достигна до
следните правни изводи:
Несъстоятелни са твърденията на жалбоподателя за липса
на компетентност на актосъставителя. Видно от представената по делото Заповед
№8121з-952 от 20.07.2017г. на Министъра на вътрешните работи е, че компетентни
да издават актове за установяване на административни нарушения по ЗДвП са
служителите на „Териториална полиция“ на длъжност полицейски и младши
полицейски инспектори в структурите на „Охранителна полиция“ към районните
управления, след успешно положен изпит по ЗДвП и КЗ. От допълнително изискана и
приложена към делото Заповед Рег. №369з-1409/19.10.2017г. на ВПД Директора на
ОДМВР-В. е видно, че актосъставителят - св.Ц.И.Ц. *** успешно е положил изпит
по ЗДвП и КЗ. Самият Акт за установяване на административно нарушение №1255 е
съставен от св.Ц. на 07.11.2017г., т.е. след успешно полагане на изпита по ЗДвП
и КЗ.
Въззивната инстанция е длъжна да събира доказателства
във връзка с
„административното обвинение” не само по искане на
страните, но и служебно (арг. от чл. 84 ЗАНН вр. с чл. 317 вр. с чл. 107, ал. 2
вр. с чл.13, ал. 1 НПК). Поради това и с отлед засиленото служебно начало на
съда по делата с административнонаказателен характер, настоящият съдебен състав
намира, че не е поставил страните в неравноправно и неравнопоставено положение,
като допълнително е изискал доказателства за положен изпит по ЗДвП и КЗ от
актосъставителя Ц.Ц.. Тези действия са насочени и извършени само и единствено
за изясняване в пълнота на фактическата обстановка по делото.
На следващо място актът за установяване на
административно нарушение и наказателното постановление съдържат изискуемото
съдържание и необходимите реквизити, съгласно чл.42 и чл.57 от ЗАНН, като не са
допуснати процесуални нарушения при съставянето им. Спазени са правилата за
съставянето на акта за установяване на административно нарушение, като същият е
съставен в присъствието на нарушителя и свидетеля, който са присъствали при
извършване на деянието – Н.А.Н., съгласно изискването на чл.40, ал.1 от ЗАНН.
Впоследствие, наказателното постановление е издадено
от компетентното за това лице – Началник група в РУ-К. към ОДМВР-В.,
упълномощен със Заповед №8121з-952 от 20.07.2017г. на Министъра на вътрешните
работи в съответния 6-месечен срок от съставянето на акт, съгласно чл.34 от ЗАНН.
Неоснователно е възражението на процесуалния
представител на жалбоподателя, че е допуснато съществено нарушение от
административно-наказващия орган, тъй като по делото не е приложена заповед за
извършена специализирана полицейска операция. В действителност от събраните
гласни доказателства се установи, че в деня на установяване на нарушението и
съставянето на АУАН №1255 от 07.11.2017г. на жалбоподателя е била извършвана
специализирана полицейска операция на територията на с.Б.. Задачата на
служителите на сектор „Противодействие на икономическата полиция“ е била
проверка на питейните заведения. Самите те са полицейски служители на ОДМВР-В.,
чиято териториална компетентност е територията на област В.. При осъществяване
на задълженията си, по проверка на питейно заведение в с.Б., те констатират
нарушение на ЗДвП и повикват за съдействие служител на РУ-К., който е
компетентен да съставя фишове и актове за установяване на административни
нарушения. Без значение е по случая дали съответните органи на полицията са
имали заповед за извършване на СПО на територията на с.Б., доколкото самите те
са свидетели по установяване на нарушение на ЗДвП и като такива са се подписали
при съставяне на съответния АУАН. Актосъставителят е служител на РУ-К., като
ноторно известен факт на съда е, че същото обслужва и територията на с.Б.. Това
от своя срана води до извода, че св.Ц.Ц. може да съставя фищове и АУАН при
констатирано нарушение по ЗДвП в обслужваната от него територия и без
съответната заповед за СПО и за извършване на проверка.
Такова нарушение, евентуално би било извършено при
съставяне на АУАН, от служителите на сектор „Противодействие на икономическата
полиция“, във връзка с констатирано от тях нарушение при проверка на питейното
заведение. Това обече не е предмет на разглеждане по настоящето дело.
В чл.100, ал.1, т.1 от ЗДвП е предвидено, че „водачът
на МПС е длъжен носи свидетелство за управление на МПС от съответната категория
и контролен талон към него“.
В чл.183, ал.1, т.1, пр.1 и 3 от ЗДвП е предвидено, че
се наказва с „глоба“ в размер 10 лв., водач, който не носи определените
документи – свидетелство за управление, контролен талон...“.
От събраните по делото гласни доказателства на свидетеля-очевидец
Н.Н. се установи, че жалбоподателят И.П.И. на 07.11.2017г. е управлявал
собственият си лек автомобил джип „Г. Ч.“ с рег. №********, без да носи СУМПС и
контролен талон към него.
По делото се установи, че жалбоподателят е управлявал автомобила
и след употреба на алкохол, макар в допустимите от закона граници. Това,
обстоятелство не може да определи приложението на чл.28 от ЗАНН. За да
представлява извършеното „маловажен случай“ е необходимо извършеното нарушение,
с оглед липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други
смекчаващи обстоятелства да представлява по-ниска степен на обществена опасност
в сравнение с обикновените случай на нарушения от съответния вид. В конкретния
случай, жалбоподателят освен, че не си е носил свидетелството за управление на
МПС и контролния талон към него, но е консумирал и алкохол преди да се качи да
управлява МПС, което обстоятелство не понижава, точно обратното повишава
степента на обществената обасност, на извършеното деяние.
Предвид горното, Наказателно постановление №
17-0288-001105/06.02.2019г. на Началник група РУ-Козлодуй към ОД на МВР гр.В., с
което за нарушение на чл.100, ал.1, т.1 от Закона за движението по пътищата /
ЗДвП /, на основание чл.183, ал.1, т.1, пр.1 и 2 от ЗДвП, на жалбоподателя е
наложено административно наказание „глоба“ в размер на 10 лева, следва да бъде потвърдено
от настоящата въззивна инстанция, като законосъобразно и правилно издадено.
По разноските:
Съобразно
чл.63, ал.3 от ЗАНН страните имат право на разноски по реда на АПК. В настоящия
случай при този изход на делото право на разноски има административнонаказващият
орган. Тъй като по делото не са представени доказателства за направени разноски
от РУ-К., то такива не следва да бъдат присъждани.
Мотивиран
от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Козлодуйският районен съд
Р
Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №
17-0288-001105/06.02.2019г. на Началник група РУ-К. към ОД на МВР гр.В., с
което за нарушение на чл.100, ал.1, т.1 от Закона за движението по пътищата /
ЗДвП /, на основание чл.183, ал.1, т.1, пр.1 и 2 от ЗДвП, на И.П.И. с ЕГН:**********
*** е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 10 лева.
Решението
подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд- гр.Враца в
14- дневен срок от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: