Решение по дело №80/2019 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 91
Дата: 2 април 2019 г. (в сила от 18 април 2019 г.)
Съдия: Айгюл Аптула Шефки
Дело: 20197120700080
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Кърджали, 02.04.2019 г.

В ИМЕ­ТО НА НА­РО­ДА

Административен съд - Кърджали в открито заседание на двадесет и шести март през две хиляди и деветнадесета  година в състав:

                                               СЪДИЯ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

при секретаря Мариана Кадиева, с участието на прокурор Георгиева от ОП Кърджали, като разгледа докладваното от съдия Шефки  адм. дело  80  по описа на КАС за 2019 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 203 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във вр. с чл. 1, ал.1 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди /ЗОДОВ/. Образувано е по искова молба от М.М.К. от ***, чрез пълномощник, срещу Областна дирекция на МВР - Кърджали. Ищецът твърди, че с електронен фиш, издаден от ОДМВР - Кърджали, му била наложена глоба за нарушение на Закона за движението по пътищата. С решение №339/03.07.2018 г., постановено по анд №636/2018 г. по описа на РС- Кърджали, в сила от 20.07.2018г., електронният фиш бил отменен, като незаконосъобразен. В исковата молба се сочи, че във връзка с обжалване на електронния фиш и процесуалното представителство по образуваното анд №636/2018г. по описа на РС- Кърджали, е упълномощил адвокат, на когото заплатил адвокатско възнаграждение в размер на 360 лв. Счита, че от незаконосъобразния електронен фиш, отменен с влязлото в сила съдебно решение, за него е произтекла имуществена вреда в размер на 360 лв., съставляваща заплатената сума за адвокатско възнаграждение по воденото дело в РС – Кърджали. Иска от съда да постанови решение, с което да осъди ОДМВР - Кърджали, да му заплати сумата от 360 лв., като обезщетение за причинените имуществени вреди, изразяващи се в направени разноски за адвокатски хонорар по анд №636/2018г.. по описа на РС –Кърджали, ведно със законната лихва върху тази сума от датата на подаване на исковата молба до нейното окончателно заплащане. Претендира и направените по настоящото дело разноски. В съдебно заседание, чрез процесуалния си представител, поддържа исковата молба. 

Ответникът – Областна дирекция на МВР Кърджали, не взема становище по иска.

          Представителят на Окръжна прокуратура – Кърджали намира иска за  основателен и доказан. Счита, че в случая е осъществен фактическия състав на чл.1 от ЗОДОВ. Налице е незаконосъобразен акт, отменен по съответния ред, както и претърпени имуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от този акт.

Съдът, след като взе предвид събраните по делото доказателства и становищата на страните, приема за установено следното:

Безспорно е по делото, че с  Електронен фиш, издаден от ОДМВР - Кърджали, на ищеца е била наложена глоба, за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП.

С Решение №339/03.07.2018 г., постановено по анд №636/2018 г. по описа на РС- Кърджали, в сила от 20.07.2018г., електронният фиш бил отменен, като незаконосъобразен.

Горните обстоятелства се установяват и от доказателствата, събрани в хода на производството по анд №636/18г. по описа на РС - Кърджали приложено по настоящото дело. 

          Видно от намиращите се в кориците на анд №636/18г. по описа на РС- Кърджали, договор за правна защита и съдействие № *** от *** г. и пълномощно от последната дата, процесуалното представителство и защита на К. в производството пред РС – Кърджали е осъществено от адв.М. В договора за правна защита е визиран предмет: оказване на правна защита и съдействие по образуваното в КРС дело, и е договорено възнаграждение в размер на 360 лв. с ДДС Към датата на сключване на договора, уговореното адвокатско възнаграждение е отбелязано, като изплатено в брой.

 При така приетото за установено от фактическа страна, настоящият съдебен състав прави следните изводи по допустимостта на иска:

Изпълнено е условието на чл.204, ал.1 от АПК -  искът е подаден от лице с надлежна процесуална легитимация и насочен против ответник, притежаващ характеристиките по чл. 205 от АПК.

Съгласно чл. 204, ал. 1 от АПК, за да бъде допустим искът по чл. 203 от АПК, във вр. с чл. 1 от ЗОДОВ, е необходимо същия да е предявен след отмяна на административния акт, по съответния ред. В процесния случай се претендират имуществени вреди от отменен електронен фиш, издаден от ОДМВР – Кърджали. По отношение на характера на дейността по административното наказване, е прието Тълкувателно постановление №2/19.05.2015 г. на ОСГК на ВКС и І и ІІ колегия на ВАС, според което, независимо от правораздавателния й характер, тази дейност е административна, тъй като се осъществява от административни по своя вид органи, извършва се по административен ред и чрез упражняване на властнически метод, като определящо в случая е обстоятелството, че това е властнически акт,  издаван от административен орган по повод възложени му от закона правомощия, и по своето съдържание представлява изпълнение на административна дейност.

По изложените съображения и тъй като в случая се установи, че процесният електронен фиш е отменен от компетентния районен съд с влязло в сила съдебно решение, постановено по анд №636/18 г. по описа на Районен съд - Кърджали предявеният иск се явява допустим за разглеждане от настоящия административен съд по реда на чл.203 и сл. от АПК, във вр. с чл. 1, ал.1 от ЗОДОВ. 

Разгледана по същество исковата претенция е и основателна, по следните съображения:

Предявения иск за обезщетение е с правно основание чл.1, ал.1 от ЗОДОВ.

Разпоредбата на чл.1 от ЗОДОВ въвежда отговорност за държавата и общините за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица, при или по повод изпълнение на административна дейност, като е предвидено исковете да се разглеждат по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

Съгласно чл. 4 от ЗОДОВ, държавата и общините дължат обезщетение за всички имуществени и неимуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от увреждането, независимо от това, дали са причинени виновно от длъжностното лице. Горните две разпоредби съответстват и доразвиват предвиденото в нормата на чл.7 от Конституцията на РБ, според която държавата отговаря за вреди, причинени от незаконни актове или действия на нейни органи и длъжностни лица.

За да възникне право на обезщетение в настоящото производство е необходимо да са налице едновременно няколко предпоставки: 1. незаконосъобразен акт, действие или бездействие на администрацията, отменен по съответния ред; 2. вреда от този акт, действие или бездействие на администрацията; 3. причинна връзка между незаконосъобразния акт, действие или бездействие и настъпилия вредоносен резултат. Доказателствената тежест за установяване наличието на всичките три предпоставки се носи от ищеца, търсещ присъждане на обезщетение за претърпените имуществени вреди. Имуществената вреда е разликата между имуществото на ищеца след засягане на благото му и това, което би имал, ако нямаше такова засягане, като претърпените загуби се изразяват в намаляване стойността на неговото имущество.

Налице е първата предпоставка – незаконосъобразен акт, издаден от административен орган – електронен фиш, отменен с влязло в сила съдебно решение, постановено анд №636/18г. по описа на Районен съд - Кърджали.

Съдът намира, че е налице и причинена на ищеца имуществена вреда от отменения акт, както и причинна връзка между причинената вреда и незаконосъобразния акт.

          В случая, ищецът претендира имуществени вреди в размер на 360 лв., представляващи платен адвокатски хонорар за процесуално представителство и защита при обжалване на незаконосъобразния акт. Установено е по делото, че именно във връзка с оспорване на електронния фиш, ищецът в настоящото производство е упълномощил адвокат и е заплатил адвокатски хонорар в размер на 360 лв., уговорен и изплатен, според сключения договор за правна защита и съдействие. Ищецът не би ангажирал адвокат и не би заплатил адвокатско възнаграждение, ако не бе издаден незаконосъобразния електронен фиш, като намаляването на неговото имущество, поради заплащане на адвокатско възнаграждение, е предизвикано от издаването на акта. В този смисъл,  издаденият  от  административния  орган акт е необходимо условие за съществуване на договора за правна помощ и съдействие, сключен именно с цел защита срещу конкретния акт.

Съдът приема, че адвокатската защита е нормален и присъщ разход за обезпечаване на успешния изход на спора и е израз на обичайната грижа на лицето за охраняването на неговите права и интереси, поради което и вредите се явяват пряка и непосредствена последица от издадения незаконосъобразен акт – отменения електронен фиш. Следва да се има предвид също, че в производствата по Закона за административните нарушения и наказания, прилаган и при  разглеждане на жалби срещу електронните фишове, субсидиарно са приложими правилата на НПК, които не предвиждат възможност за присъждане на направените в хода на производството разноски за правна помощ и съдействие. Тъй като в закона не е предвиден ред за присъждане на направените в тези производства разноски, извършените разходи за адвокатски хонорар, за осъществяване на правна помощ и съдействие в производство по оспорване на ЕФ, приключило с неговата отмяна, представляват имуществена вреда, по смисъла на чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, която не е възстановена и за която ОДМВР Кърджали дължи обезщетение на основание чл.4 от ЗОДОВ  /в този смисъл и ТР №1/15.03.2017 г. по ТД №1/2016 г. на ОСС на ВАС/.

По изложените съображения, настоящият съдебен състав счита, че са налице всички предпоставки за ангажиране отговорността на ответника, на основание чл.1 от ЗОДОВ, за обезщетяване на претърпените от ищеца имуществени вреди в претендирания размер.

Основателно се явява и акцесорното искане за присъждане на законната лихва върху сумата от 360 лева, считано от датата на предявяването на исковата молба – 26.02.2019 г., до датата на окончателното й изплащане.

          При този изход на спора, на основание чл.10, ал.3 от ЗОДОВ, следва  ответникът да заплати на ищеца и направените в настоящото дело разноски, общо в размер на 370 лева, от които:  10 лв. за дължимата и внесена от ищеца държавна такса и 360 лв. за изплатеното адвокатско възнаграждение по договор за правна защита и съдействие от 26.02.2019 г.

          Така мотивиран, Административен съд Кърджали

 

Р Е Ш И:

 

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР – Кърджали, ***, да заплати на М.М.К. от ***, ЕГН **********, сумата от 360 лв., представляваща обезщетение за имуществени вреди за изплатено адвокатско възнаграждение за правна защита и съдействие в производството по анд №636/18 г. по описа на Районен съд - Кърджали.

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР – Кърджали, ***, да заплати на М.М.К. от ***, ЕГН **********, направените по настоящото дело разноски в размер на 370 лв.

 Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд, в 14-дневен срок от съобщението.

 

 

                                                 СЪДИЯ: