№ 2361
гр. София, 17.02.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 32 СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесети януари през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:МАРИЯ М. ЗАПРЯНОВА
при участието на секретаря КАМЕЛИЯ Й. ЙОТОВА КУПЕНОВА
като разгледа докладваното от МАРИЯ М. ЗАПРЯНОВА Гражданско дело №
20221110149020 по описа за 2022 година
Страни в производството са ищецът В. Г. ***, ЕГН **********, с адрес: гр. София, ж.к.
„Младост-4“ бл.485, вх. 1, ет.6, ап. 67, чрез адв. Л. П. Х. и ответникът: *** АД, ЕИК ***, с
адрес: гр. София, бул. „Симеоновско шосе“ № 67А
Предявени са искове с правна квалификация чл.432, ал.1 КЗ и чл. 86 ЗЗД, уточнен в
о.с.з., проведено на 20.1.2023г., за сумите:
- 7000лв., частично от 10000лв. – обезщетение за неимуществени вреди от претърпени
болки и страдания и 592,38лв., - обезщетение за имуществени вреди, вследствие на ПТП,
настъпило на 18.5.2019г. в гр. София, между л.а. Рейндж Роувър Ивоук с ДК№ СА0256ХВ, в
който ищцата била пътник, и л.а. Шкода Октавия с ДК№ СА3094РМ, управляван от ***,
ведно със законната лихва от датата на исковата молба до плащането;
- 1427,67лв. – обезщетение за забава за платеното извънсъдебно застрахователно
обезщетение от 5144,34лв. за периода 28.9.2019г. /датата, на която изтекъл 3-месечен срок от
предявяване на претенцията пред застрахователя/ до 22.6.2022г. /датата на плащането/.
В доказателствена тежест на ищеца е да установи противоправно поведение на
водача на и л.а. Шкода Октавия с ДК№ СА3094РМ, валидна застраховка „Гражданска
отговорност на автомобилистите“ при ответника към датата на ПТП, вреди, размер на
вредите, причинна връзка между поведението на водача и вредите.
В срока по чл.131 ГПК ответникът е подал отговор на исковата молба, с който
оспорва иска.
Ответникът е направил възражение за съпричиняване с правна квалификация чл.51,
ал.2 ЗЗД.
1
В доказателствена тежест на ответника е да установи поведение от страна на пострадалия в
причинна връзка с вредите.
Страните не спорят относно следните релевантни факти:
На 18.5.2019г. между л.а. Рейндж Роувър Ивоук с ДК№ СА0256ХВ, в който ищцата
била пътник, и л.а. Шкода Октавия с ДК№ СА3094РМ, управляван от ***, настъпило ПТП.
Виновен за ПТП бил водачът на л.а. Шкода Октавия с ДК№ СА3094РМ, който се движел с
несъобразена скорост, и при десен завой загубил управление над автомобила, навлязъл в
платното за насрещно движение и се сблъскал под ъгъл с л.а. Рейндж Роувър Ивоук с ДК№
СА0256ХВ
На 4.7.2019г. пострадалата предявила претенция пред застрахователя за изплащане на
обезщетение.
Вследствие на ПТП ищцата претърпяла вреди, за които ответникът платил обезщетение
в размер на 5000лв. – за неимуществени вреди и 144,34лв. – имуществени вреди.
Между ответника-застраховател и собственика на л.а. Шкода Октавия с ДК№
СА3094РМ към датата на ПТП бил сключен валиден договор за застраховка „Гражданска
отговорност на автомобилистите“.
Спорни между страните са уврежданията на ищцата, има ли съпричиняване поради
непоставяне на колан; има ли причинна връзка между ПТП и твърдените имуществени и
неимуществени вреди, размера на обезщетението.
Съгласно чл.432, ал.1 КЗ увреденото лице, спрямо което застрахованият е отговорен,
има право да иска обезщетението пряко от застрахователя по застраховка "Гражданска
отговорност" при спазване на изискванията на чл. 380 КЗ.
По делото са събрани писмени и гласни доказателства, както и заключение към
САТЕ, СМЕ, ССчЕ и СПЕ, от които се установява, че на 18.5.2019г. около 16,50ч. на път III
606 в района на хоризонтална крива между л.а. Рейндж Роувър Ивоук с ДК№ СА0256ХВ, с
посока на движение от Розино към гр. Копривщица, управляван от Бьорн В., и л.а. Шкода
Октавия с ДК№ СА3094РМ, управляван от Димитър Станков, настъпило ПТП. На предна
дясна седалка в л.а. Рейндж Роувър Ивоук с ДК№ СА0256ХВ седяла ищцата В. В.. По
същото време л.а. Шкода Октавия с ДК№ СА3094РМ се движи по път III 606 в
противоположна посока. В района на хоризонтална крива, десен завой, най-вероятно поради
управление на водача със скорост, по-висока от критичната скорост за загуба на
устойчивост, л.а. Шкода Октавия с ДК№ СА3094РМ се отклонява в ляво, навлиза в лентата
за движение по посако към Розино, траекториите на движение на автомобилите се пресичат
и е настъпил удар между тях с инициален контакт в предните леви части. Ударът е бил
челен, кос. Вследствие на удара и голямото отрицателно ускорение на автомобила, тялото
на пътника е политнало напред и в ляво. От техническа гледна точка причината за
настъпване на ПТП е навлизане на л.а. Шкода Октавия с ДК№ СА3094РМ в траекторията на
движение на л.а. Рейндж Роувър Ивоук с ДК№ СА0256ХВ на разстояние, по-малко от
разстоянието на опасната зона на спиране.По наличните данни в делото не е възможно да се
2
определи скоростта на движение на превозните средства в момента на удара. Съгласно
заключението към САТЕ л.а. Рейндж Роувър Ивоук с ДК№ СА0256ХВ фабрично е
оборудван с триточкови предпазни колани от инерционен тип за водача, пътника на предна
дясна седалка и пътници на задните седалки. Функцията на предпазния колан е да фиксира
тялото към облегалката и седалката на автомобила, да ограничи движението им напред при
голямо отрицателно ускорение и да предотврати контакт с детайли от вътрешността на
купето на автомобила при челни сблъсъци. По този начин се намаляват възможностите за
получаване на тежки телесни наранявания при в салона на автомобила. При челни удари
коланът отпуска пътника на около 5-7см. Главата и крайниците се движат свободно.
Страничното отклонение на горната част на тялото при странични и коси удари е по-голямо.
Съгласно заключението към СМЕ телесните увреждания на ищцата вследствие
процесното ПТП са кръвонасядане на клепачите на дясното око, порезна рана 3мм. на
горния клепач на дясното око,кръвонасядане на дясното рамо, кръвонасядане на дясната
гърда, кръвонасядане на гръдния кош /над долния край на гръдната кост срединно/,
кръвонасядане на корема /от средната към дясната половина/ и левия лъбочен гребен /над
хълбока/, оток и кръвонасядане на дясното коляно и подбедрица, оток на десен глезен,
кръвонасядане на лявата подбедрица /горна трета/. Претърпените увреждания са причинила
на пострадалата временно разстройство на здравето, неопасно за живота. Причинените
болки и страдания са били най-интензивни вепосредствено след травмата в първите 15-
20дни с постепенно затихващ характер до 40 дни. Лечението е амбулаторно – домашни
условия. Направени са изследвания, консултации – СО Пирогов, дадени са указания, ортеза
за дясна колянна става, покой, обезболяващи, назначени са контролни прегледи. Ищцата е
била нетрудоспособна 40 дни. Представен е амбулаторен лист с невролог с диагноза
„гонартроза неуточнена“ с анамнестични данни за болки в ДКС, които получила след ПТП.
Болките са с хронично протрахиран ход. Насочена е за физиотерапия и рехабилитация,
дадена е медикаментозна терапия, което визира, че оплакванията са продължили с
периодичен характер. Имобилизацията на дясната колянна става е продължила около 30
дни, след което е започнала рехабилитация. Носенето на имобилизация не дава възможност
за движение пеша на дълги разстояния и шофиране. Посочените разходи за медикаменти,
медицински изделия в рамките на вр. нетрудоспособност са свързани с лечението на
уврежданията от ПТП. Описаните увреждания по гърдите, корема и левия хълбок могат да
се свържат с притискане от поставен обезопасителен колан.
Съгласно заключението към СПЕ към момента наблюдаваните у ищцата симптоми са
от невротичния спектър. Тя не успява напълно да се справи с преживяванията си за опасност
и несправедливост, свърза с ПТП, като допълнително я напряга дългият период на очакване
на справедливо разрешаване на негативните последици от него. Ищцата е преживяла Остра
стресова реакция поради настъпилото на 18.5.2019г. ПТП. Към настоящия момент се
наблюдават остатъчни явления от това травматично преживяване – страх от скорост и
изпреварване, емоционална и неточна преценка на вероятността от сблъсък с друго
превозно средство, свръхценностно фиксиране върху липсата на справедливо наказания за
3
виновния водач. Преживяната катастрофа се явява стресогенно събитие, което е породило
Остра стресова реакция /по МКБ 10 – код F 43.0/, като може да се обсъжда, че в
впоследствие тя се е развила във временно Разстройство в адаптацията /по МКБ 10 – код F
43.2/. Добрите личностни ресурси на ищцата са спомогнали за по-нататъшната психична
преработка на случилото се и дават основание за благоприятна прогноза за избягване на
прерастване на разстройството в адаптацията в посттравматично стресово разстройство.
Съгласно за заключението към ССчЕ размерът на обезщетение за забава върху сумата
5144,34лв. за периода 28.9.2019г.-8.9.2022г. е 1514,72лв. Вещото лице е посочило, че за
периода 20.5.2019г.-28.6.2019г. ищцата е била 29 работни дни в отпуск по болест от които за
м.5.2019г. – 9 работни и 20 работни дни за м.6.2019г. Разликата между нетното трудово
възнаграждение на ищцата и полученото обезщетение от работодател и НОИ за този период
е в размер на 124,17лв. Разходите за таксиметрови услуги и транспорт възлизат на 143,11лв.
/за таксиметрови услуги и билети в периода 20.5.2019г.-3.6.2019г./, за паркинг – 30лв. /касае
се за паркинг на автомобила за времето от катастрофата до преместването му в сервиз/, за
поща 20,91лв. /касае се за пощенски разходи за пратки до ОС-Пирдоп и до ответника/, за
лекарства и лекарски прегледи – 336,02лв.
От показанията на разпитания свидетел Б. В. – съпруг на ищцата, които съдът на
основание чл.172 ГПК преценява като обективни и съответстващи на събрания
доказателствен материал, се установява, че след ПТП ищцата, свидетелят и другият пътник
в автомобила потърсили лекарска помощ в Пирдоп, но в местната болница им казали, че им
няма нищо. В деня, следващ ПТП-то, ищцата посетила Пирогов, тъй като продължавала да
изпитва болки. След преглед кракът й бил обездвижен, изписали й обезболяващи и тя била
нетрудоспособна повече от месец, като болките в коляното продължили около 4-6 месеца.
Поради обездвижването не можела да шофира и се налагало за прегледите да се придвижва с
такси или градския транспорт. Притеснявала се за работата си, защото катастрофата
съвпаднала по време с преместването й на нова работа, която не могла да започне, както
било първоначално уговорено с новия работодател. След катастрофата била много
уплашена и притеснена, смятала, че ако са пътували с по-малка кола, са могли да загинат,
страхувала се да се вози като пътник, настоявала, ако шофира някой друг, да кара бавно и да
не изпреварва. Това състояние продължило около година.
От представените писмени доказателства се установява, че ищцата е предявила
застрахователна претенция към ответника с вх. № 8786/28.6.2019г. за сумата 523,12лв. –
имуществени вреди и 5000лв. неимуществени вреди. Образувана е щета № 0000-1000-03-19-
7474/4.7.2019г. С писмо от 18.7.2019г. ответникът е поискал от ищцата допълнителни
документи. Поради липса на произнасяне ищцата е предявила втора молба за имуществени
вреди в размер на 737,71лв. и за неимуществени вреди от 15000лв. с вх. № 4453/29.4.2022г.
На 22.6.2022г. ответникът е изплатил сумата 5144,34лв.
Относно механизма на ПТП: така приетият механизъм на ПТП се установавя от
събраните писмените доказателства (вкл. КП № 1587571/18.5.2019г. на ОДМВР и скица към
него), и заключенията към СМЕ и САТЕ.
4
Относно противоправността на поведението на водача: с поведението си водачът на
л.а. Шкода Октавия с ДК№ СА3094РМ *** е нарушил чл.20, ал.1 ЗДвП: „водачите са
длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват.“
От събраните заключения към СМЕ и САТЕ се установява, че нараняванията на
ищцата по гърдите, корема и левия хълбок могат да се свържат с притискане от поставен
обезопасителен колан. В о.с.з вещите лица сочат, че без поставен колан урвежданията на
ищцата биха били по-сериозни. Свидетелят също сочи, че ищцата е била с поставен
обезопасителен колан. Същевременно поставянето на обезопасителен колан не обездвижва
главата и крайниците, тоест в случая нараняванията по главата и крайниците не биха били
предотвратени от поставен обезопасителен колан. Предвид изложеното, съдът намира, че не
се установява съпричиняване на вредите от страна на ищцата.
Относно причинната връзка: Видно от констативния протокол, свидетелските показания
и заключенията към експертизите се установява, че ПТП е настъпило поради неизпълнение
на задължението на водача на л.а. Шкода Октавия с ДК№ СА3094РМ да контролира
непрекъснато превозното средство, което управлява. Следователно налице е причинно-
следствена връзка между противоправното поведение на водача и настъпването на ПТП.
За да е налице причинно-следствена връзка между ПТП и вредите, за които се твърди да
са причинени от него, следва да се установи относно имуществените вреди /в случая
претърпените загуби от плащане на разходи за паркинг, пощенски и транспортни услуги,
лекарства и лекарски прегледи и пропуснатите ползи от плащането на осигурително
обезщетение вместо трудово възнаграждение/ не биха настъпили, ако не беше настъпило
ПТП. Последното се явява необходимо условие, без което вредите не биха били причинени,
а самите вреди са нормална и естествена последица, проявление, следствие от ПТП.
Във връзка с горното пряка причинно-следствена връзка се установява между
настъпването на ПТП и разликата в полученото обезщетение от НОИ и работодателя и
нетното трудово възнаграждение в размер на 124,17лв., тъй като се е наложило ищцата да
бъде в отпуск за временна нетрудоспособност, както и за лекарства и лекарски прегледи в
размер на 336,02лв. – според СМЕ посочените разходи за медикаменти, медицински изделия
в рамките на вр. нетрудоспособност са свързани с лечението на уврежданията от ПТП. Също
така налице е пряка причинно-следствена връзка между ПТП и разходите за таксиметрови
услуги и транспорт, които възлизат на 143,11лв. /за таксиметрови услуги и билети в
периода 20.5.2019г.-3.6.2019г./ - от СМЕ се установява, че в посочения период ищцата е била
с имобилизация на крака, а носенето на имобилизация не дава възможност за движение
пеша на дълги разстояния и шофиране. Налице е причинно-следствена връзка между ПТП и
разходите за паркинг – 30лв. /касае се за паркинг на автомобила за времето от катастрофата
до преместването му в сервиз/ и за пощенски услуги 20,91лв. /касае се за пощенски разходи
за пратки до ОС-Пирдоп и до ответника/. Ищцата не би направила посочените разходи, ако
ПТП не беше настъпило и същевременно тези разходи са били необходими, за да се
репарират вредите от ПТП.
Такава пряка причинно-следствена връзка се установява и между настъпването на ПТП
5
и претърпените от ищцата травми (подробно описани в представената медицинска
документация и заключение към СМЕ), като не се доказва те да предхождат ПТП или да са
причинени от други заболявания. Пряката причинно-следствена връзка между ПТП и
травмите се установява както от освидетелстването, в което е посочено, че травматичните
увреждания са получени в резултат на действието на твърди тъпи предмети и предмет с
режещ ръб за раната на горния клепач и добре отговарят да са получени по време и начин,
отразени в предварителните сведения – ПТП – пасажер с поставен колан, така и от
заключението към СМЕ. От свидетелските показания и заключението към СПЕ се
установява и пряка причинно-следствена връзка между негативните емоционални
преживявания и невротични симптоми, чието проявление е продължило повече от осем
месеца – безсъние, главоболие, страх от по-висока скорост и изпреварване, остра стресова
реакция.
Относно вината: Съгласно чл.45, ал.2 ЗЗД във всички случаи на непозволено
увреждане, вината се предполага до доказване на противното. Въведена е презумпция, че
всяко поведение, довело до вреди, се осъществява виновно, като от съобраните
доказателства не се установява оборване на презумпцията.
Относно размера на вредите:
След настъпването на ПТП пострадалата е била прегледана в СО-Пирогов София, като
са констатирани описаните по-горе телесни увреждания, дадени са указания, ортеза за дясна
колянна става, покой, обезболяващи, назначени са контролни прегледи. Ищцата е била
нетрудоспособна 40 дни. Болките в колянната става са с хронично протрахиран ход.
Необходима е била физиотерапия и рехабилитация и медикаментозна терапия, което
визира, че оплакванията са продължили с периодичен характер. Имобилизацията на дясната
колянна става е продължила около 30 дни, след което е започнала рехабилитация.
Съгласно заключението към СМЕ травмите са причинили временно разстройство на
здравето, неопасно за живота. Възстановителният период е 15-20дни, като болките са били
най-интензивни в този период и с постепенно затихващ характер до 40 дни.
Съгласно показанията на свидетеля, ищцата е продължила да изпитва болки и след
свалянето на имобилизацията и раздвижването – около 8 месеца след инцидента.
От изложеното се установява, че в причинна връзка с противоправното поведение на
водача *** са настъпили неимуществени вреди – болки и страдания, претърпени от ищцата,
които следва да бъдат обезщетени. Ответникът е изплатил обезщетение от 5000лв., като в
настоящото производство ищецът претендира сумата от още 7000лв.
По отношение размера на обезщетението за неимуществени вреди - съдът е длъжен да
го определи по справедливост, като вземе предвид всички относими обективни фактори,
които в случая са:
- възраст на пострадалия – към момента на травмата пострадалата е била на 30г., като
травмата е нарушила обичайния ритъм на живота й – видно от показанията на свидетеля и
заключението на СМЕ;
6
- вид на уврежданията – касае се за множество леки телесни повреда, при които са били
налице по-силни болки и страдания в първите 15-20дни с постепенно затихващ характер до
40 дни до степен да позволят упражняване на труд, но оплакванията са продължили с
периодичен характер около осем месеца , имобилизация на десния крак, остра стресова
реакция;
- продължителност на оздравителния процес – към момента у ищцата се наблюдават
остатъчни явления във връзка с катастрофата, като няма данни за влошаване на
психическото й състояние.
- усложнения – установява се хронифициране на болката в дясното коляно.
Предвид изложените обективни фактори, имащи значение за определяне на размера на
застрахователното обезщетение за неимуществени вреди съдът намира, че е справедливо да
уважи изцяло иска в предявения размер от 7000лв.
Относно възражението за съпричиняване: от събраните писмени и гласни доказателства,
както и от заключенията на вещите лица и техния разпит в о.с.з. не се установява поведение
от страна на пострадалия, което да е допринесло за настъпване на вредите.
Относно датата, от която се дължи обезщетението за забава: съгласно чл.496, ал.1 КЗ
срокът за окончателно произнасяне по претенция по задължителна застраховка "Гражданска
отговорност" на автомобилистите не може да е по-дълъг от три месеца от нейното
предявяване по реда на чл. 380 пред застрахователя, сключил застраховката "Гражданска
отговорност" на автомобилистите, или пред неговия представител за уреждане на
претенции.
В случая се установява, че ищецът е поканил ответника да му плати обезщетение на
28.6.2019г. – това се установява от писмо от ответника от 18.7.2019г., с което е поискал
допълнителни документи единствено във връзка с разликата между изплатеното
обезщетение и трудовото възнаграждение, като в самото писмо е посочена датата на
получаване на молбата на ищеца - молба с вх. № 8786/28.6.2019г. Не се установява
ответникът да се е произнесъл по претенцията в 3-месечния срок, поради което същият е
изпаднал в забава, в деня след 28.9.2019г. Забавата е продължила до плащането на
22.6.2022г. Обезщетението за забава за периода 29.9.2019г. – 22.6.2022г. за определеното от
ответника застрахователно обезщетение в размер на 5144лв., изчислено по реда на чл.162
ГПК, е в размер на 1426,05лв. л.а. Шкода Октавия с ДК№ СА3094РМ
Относно разноските: Ищецът е направил разноски за депозити за в.л. в размер на
1050лв., за държавна такса в размер на 311,56лв. и адвокатско възнаграждение в размер на
1842,76лв., или общо 3284,32лв. Относно претендираното адвокатско възнаграждение и
възражението за прекомерност съдът намира, че като се отчетат минимумите по НМРАВ за
адвокатски възнаграждение за предявените искове, фактическата и правна сложност на
делото, следва да намали присъдената сума за разноски за адвокатско възнаграждение до
1200лв. На ищеца следва да се присъди сумата 2561,10лв., съразмерно с уважената част от
исковете.
7
Ответникът е направил разноски за депозити за в.л. в размер на 250лв. и
юрисконсултско възнаграждение в размер на 100лв. Следва да му се присъди сумата 0,06лв.,
съразмерно с отхвърлената част от исковете.
Воден от горното, Софийски районен съд
РЕШИ:
ОСЪЖДА *** АД, ЕИК ***, с адрес: гр. София, бул. „Симеоновско шосе“ № 67А, да плати
на В. Г. ***, ЕГН **********, с адрес: гр. София, ж.к. „Младост-4“ бл.485, вх. 1, ет.6, ап.
67, чрез адв. Л. П. Х., сумите:
- 7000лв., частично от 10000лв. – обезщетение за неимуществени вреди от претърпени
болки и страдания и 592,38лв., - обезщетение за имуществени вреди, вследствие на ПТП,
настъпило на 18.5.2019г. в гр. София, между л.а. Рейндж Роувър Ивоук с ДК№ СА0256ХВ, в
който ищцата била пътник, и л.а. Шкода Октавия с ДК№ СА3094РМ, управляван от ***,
ведно със законната лихва от датата на исковата молба до плащането;
- 1426,05лв. –– обезщетение за забава за периода 29.9.2019г. /денят, следващ датата,
на която изтекъл 3-месечен срок от предявяване на претенцията пред застрахователя/ до
22.6.2022г. /датата на плащане/, като ОТХВЪРЛЯ иска за сумата над 1426,05лв. до
предявения размер от 1427,67лв.
ОСЪЖДА *** АД, ЕИК ***, с адрес: гр. София, бул. „Симеоновско шосе“ № 67А, да
плати на В. Г. ***, ЕГН **********, с адрес: гр. София, ж.к. „Младост-4“ бл.485, вх. 1, ет.6,
ап. 67, чрез адв. Л. П. Х. сумата 2561,10лв. – разноски.
ОСЪЖДА В. Г. ***, ЕГН **********, с адрес: гр. София, ж.к. „Младост-4“ бл.485,
вх. 1, ет.6, ап. 67, чрез адв. Л. П. Х., да плати на *** АД, ЕИК ***, с адрес: гр. София, бул.
„Симеоновско шосе“ № 67А, сумата 0,06лв. – разноски.
Решението подлежи на обжалване в двуседмичен срок от връчването му на страните
с въззивна жалба пред Софийски градски съд.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
8