Р Е Ш Е Н И Е
№74 24.02.2020г. Стара Загора
В ИМЕТО НА НАРОДА
СТАРОЗАГОРСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД
На
единадесети февруари 2020г.
в
открито заседание в следния състав:
СЪДИЯ:
ДАРИНА ДРАГНЕВА
Секретар: Ива Атанасова
Като разгледа докладваното от съдия Драгнева
административно дело №912 по описа за 2020г. и за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е по реда
на чл.145 и сл. от АПК, образувано по жалбата на „Йоги 5“ ЕООД със седалище и
адрес на управление град Казанлък ул. „Райна Княгиня“ №9, представлявано от
управителя П. Й., а в производството пред съда от редовно упълномощен адвокат, против
Заповед №1814/25.11.2019г. на Кмета на община Казанлък, с която на основание
чл.44 ал.2 от ЗМСМА във вр. с чл.107 от
Наредба №15 за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, в
изпълнение на Решение №1159 от 26.09.2019г. на Общински съвет Казанлък и
Протокол №028/29.10.2019г за проведен публично оповестен конкурс за отдаване
под наем за срок от 3 години на Общински обект: Стол за хранене в ОУ „Мати
Болгария“ гр. Казанлък, е обявен участника ЕТ „Я. М.“ ЕИК ***** за спечелил в
проведения на 11.01.2017г. публично
оповестен конкурс за отдаване под наем за срок от 3 години на Общински обект:
Стол за хранене в ОУ „Мати Болгария“ гр. Казанлък с обща площ от 210 кв.м.
Мотивите за издаване на
оспорената заповед са следните: С решение №1159/26.09.2019г. на Общински съвет
Казанлък е открит публично оповестен конкурс за отдаване под наем на общинския
обект. Комисията е провела заседание на 22.10.2019г и на 29.10.2019г., видно от
протокол №028/29.10.2019г. Документи за участие в конкурса са подали двама
кандидати: „Йоги 5“ ЕООД и ЕТ „Я. М.“. След разглеждане на документите
комисията констатира непълнота в
документите на „Йоги 5“ ЕООД, поради което той не е допуснат до участие и
класиране в конкурса. Документите на ЕТ „Я. М.“ са редовно и се допуска до
участие и класиране. За допуснатия кандидат, членовете на комисията са
попълнили индивидуални матрици с оценки по утвърдените критерии и показатели,
съгласно Решение №1159 , взето на заседанието на общинския съвет, проведено на
26.09.2019г., протокол №58, резултатите са обобщени и е извършено класиране.
Видно от Приложение №5 към
Протокола е извършено класиране на кандидата и в зависимост от получените
комплексни оценки на първо място е класиран кандидат №2 ЕТ „Я. М.“ с комплексна
оценка 10.00точки. В протокол №028/29.10.2019г. на комисията,
т.1.1 е прието, че съгласно Решение №1159/26.09.2019г. на общински съвет
Казанлък, римско ІІ, т.7 едни от необходимите документи за участие е: „7.6
Предложение на кандидата за инвестиции свързани с оборудване на помещенията в
това число маси и столове за хранене, посуда и др,
изброени по вид, количество и стойност и срок за тяхното изпълнение.“ Кандидата
е приложил предложение за инвестиции, съгласно изискващите се документи и е
посочил срок за изпълнение: Веднага след подписване на договор. Един от
критериите за оценка на предложенията, утвърдени с решението на Общински съвет Казанлък е :
Срок за изпълнение с тежест 10%. Начинът на оценка съгласно т.8 от решението е
по десетобалната система за всеки един то критериите, чрез съпоставяне на
предложенията и съобразно посочените тежести. Посоченият срок „Веднага след
подписване на договор“ няма измерителна стойност, т.е. не съдържа цифрово
изражение и по този начин не може да се направи съпоставяне с предложението на
другия кандидат, който е посочил коректно 1 минута – срок за изпълнение.
Жалбата се основава на
следните съображения: жалбоподателя е подал изискуемите документи, но не е
допуснат до участие и класиране, тъй като комисията констатира не пълноти в
документите и като резултат на първо място е класиран другия участник. В
оспорената заповед не са посочени конкретните условия и критерии, които
отстранения участник в лицето на жалбоподателя, не е покрил. В Решение
№1159/26.09.2019г. на Общински съвет Казанлък са посочени повече от 22 на брой
документи, които са предоставени на комисията, като в нито един момент не е
указано в какво се изразява констатираната в тях непълнота. Липсата на мотиви
прави невъзможна проверката на фактите, от които органа черпи правото си да постанови
своя акт. Нарушено е изискването на чл.59 ал.2 от АПК, което води до
незаконосъобразност на административния акт, тъй като нарушава правото на
защита на адресата. Този порок на
съдържанието на оспорената заповед е самостоятелно и достатъчно основание за
нейната отмяна. Не са спазени и правилата на Наредба №15 за придобиване,
управление и разпореждане с общинско имущество /Наредбата/, съгласно която се
провежда процесната процедура. Предвид не запознаване с преписката, е направено
искане за допълване на фактическите основания, от които произтича твърдяното от
жалбоподателя право да иска отмяна на административния акт като
незаконосъобразен. В писмена защита по същество, процесуалния представител на
дружеството –жалбоподател навежда твърдение, че кандидатите трябвало да посочат
в тръжната документация срок за изпълнение на инвестициите. В тази връзка
жалбоподателя е посочил като срок
„веднага след подписване на договора“. Според членовете на комисията това
писмено изявление не би могло да се приеме като срок, тъй като липсвало цифрово
измерение и този факт е приет като непълнота, представляваща основание за
отстраняване от процедурата. Жалбоподателя поддържа следната правна теза по
наличието на спорния въпрос за непълнота на предложението му относно срока за
изпълнение на инвестициите: В правната теория и практика срок е всяко бъдещо
сигурно събитие като своя страна срокът може да бъде относително и абсолютно
определен в зависимост от това дали е посочен като дата на настъпване на
бъдещото сигурно събитие или е поставен в зависимост от него. Относително
определените срокове настъпват в период от време след датата на дадено бъдещо
сигурно събитие, т.е. те са обусловени от него. В конкретния случай от граматическото
тълкуване на израза „веднага“ би могло да се направи обоснован извод, че макар
и да не е налице цифрово измерение, то тук безспорно се касае за относителен
срок, тъй като бъдещото сигурно събитие, което ще настъпи е в зависимост от
датата на подписване на договора. Следователно „веднага след подписване на
договора“ е определяне на срок, и няма основание за отстраняване на
жалбоподателя от конкурса. Дори да се приеме, че становището на комисията е
законосъобразно, то е следвало участника да получи оценка „нула“ по този
критерии, а не да бъде отстраняван. Видно от представената документация, дори
да получи оценка „нула“ по този критерий, жалбоподателя би следвало да получи
по-висока обща оценка от обявения за спечелил конкурса участник. Сочи още, че в
състава на комисията участва И. Г., който е син на Г. И. Г., представляваща
дружеството –жалбоподател.
От съда се иска да бъде
отменена Заповед №1814/25.11.2019г. на Кмета на община Казанлък и преписката да
се върне на етап оценяване на кандидатите. Претендират се разноските по делото,
съгласно представен с писмената защита и преди откритото съдебно заседание по
същество списък.
Ответника Кмета на община
Казанлък, чрез процесуалния си представител – редовно упълномощен юрисконсулт Б.
иска от съда да бъде отхвърлена жалбата против оспорената заповед по
съображенията, изложени в нея и в протокола на помощната комисия, провела
конкурса.
Ответника – ЕТ „Я. М.“ не
се явява, не се представлява, не представя писмени аргументи.
Административен съд Стара
Загора като взе предвид становищата на страните, съобразно доказателствата и
закона, намира за установено следното:
Жалбата е подадена на 29.11.2019г.
в рамките на 14-дневния срок, считано от 26.11.2019г., предвид редовното
връчване на заповедта на 25.11.2019г/стр. 30 по делото/, от лице, имащо правен интерес. „Йоги 5“ ЕООД е
заявило участие в конкурсната процедура,
чрез закупуване на конкурсната документация и представяне на необходимите
документи в установения срок, като акта, с който за него приключва участието в
процедурата е заповедта на кмета за обявяване на участника, спечелил конкурса. Тази
заповед е крайният акт, приключващ процедурата, като право на жалба против него
имат лицата, участвали в търга, за които същият е неблагоприятен - поради не определянето
им като спечелил участник или поради недопускането им до участие в конкурса.
Следователно налице е пряк, личен и непосредствен интерес от обжалване на
Заповед №1814/25.11.2019г. на Кмета на община Казанлък, чиято законосъобразност
е обусловена от съществуване на фактите, посочени в жалбата, тяхната правна
квалификация като основание за отмяна на
акта и от служебния съдебен контрол върху спазване на правилата за провеждане на конкурсната процедура и изискванията
на материалния закон.
Конкурса има за предмет
имот със статут на публична общинска собственост, съгласно Акт за публична
общинска собственост №643/2019г.
С Решение
№1159/26.09.2019г. на Общински съвет Казанлък / под номер 9/ е открита
процедура по провеждане на публично оповестен конкурс за отдаването му под
наем, за срок от три години, по реда на Глава VІ от Наредба №15 за придобиване,
управление и разпореждане с общинско имущество / озаглавена провеждане
на публични търгове и публично оповестени конкурси за отдаване под наем,
продажба и отстъпване на вещни права върху общинско имущество/. Имота има предназначение на Стол за хранене в ОУ „Мати
Болгария“ гр. Казанлък, ул. „Св. Св. Кирил и Методий“, с площ от 210кв.м., в
това число зала за хранене 127 кв.м., коридор 24 кв.м., разливна за храна с площ
от 47 кв.м., санитарен възел от 12 кв.м., с начален месечен наем в размер на 219.00лв без ДДС.
Със същото решение на
общински съвет Казанлък са определени условията на публично оповестения
конкурс, както следва: Месечен наем за обекта 219.00лв без ДДС, Критерии за
оценка на предложенията и съпътстващите им тежести: месечен наем, не по-малко
от началния месечен наем – 30%, стойност
на един купон, който не може да надвишава 3.00лв с ДДС – 50 %, инвестиции за
оборудване на помещенията в това число маси и столове за хранене, посуда и
др-10 %, срок за изпълнение на инвестициите -10%.
Определена е дата за
провеждане на конкурса 22.10.2019г. от
10.00ч в сградата на община Казанлък. Срок и ред за подаване на необходимите
документи до 16.30ч на деня, предхождащ датата на публично оповестения конкурс
т.е. до 21.10.2019г. Депозита за участие е парична вноска в размер на 50% от
наемната цена на обекта, който се заплаща в срока за подаване на документи.
Конкурсната документация се закупува в срок до 17.10.2019г. срещу сумата от
150.00лв. Определено е и съдържанието на конкурсната документация : Заявление
за участие по образец, приложен към документацията, декларация за запознаване с
документацията и извършен оглед на обекта, служебна бележка по чл.103 ал.1 от
Наредбата, Оферта за предложения месечен наем – по образец, която следва да
съдържа име, адрес и представител на кандидата, предложената месечна наемна
цена без ДДС, подпис и печат на кандидата. Следващите документи са извадка от
Наредба №15 в частта за провеждане на публично оповестения конкурс, проект на
договор за наем, ведно с Приложение №1.
Необходимите документи за
участие, според решението на общинския съвет са: Конкурсната документация, без
извадката от Наредба №15 и проекта на договора за наем, но включително: Представяне
на кандидата, Предложение от кандидата за инвестициите свързани с оборудване на
помещенията, в това число маси и столове за хранене, посуда и др., изброени по
вид, количество и стойност и срок за
тяхното изпълнение, като основните елементи на предложението на кандидата, а
именно за вид, стойност и количество на инвестициите, свързани с оборудване на
помещенията и изрично маси, столове и посуда, както и за срок, представляват
отделни критерии за оценка на предложенията със съответните тежести в общата. Изисква
се още предложение за стойност на един
купон, не по-висока от 3.00лв. с ДДС, документ за платен депозит – оригинал,
документ за внесена цена за закупуване на конкурсната документация- заверено
копие. Пълномощно при необходимост, а за регистрираните по ТЗ лица е
задължително посочването на ЕИК/БУЛСТАТ. Разрешение от ОБДХ за извършване на
услугата столово хранене, регистрация по чл.12 от ЗХ – Удостоверение за
регистрация на обекта за производство или търговия с храни, издадено от ОДБХ
Стара Загора, списък на собствено /наето технологично оборудване и документите
за въвеждане в експлоатация на технологичното оборудване – технологично досие на
производителя или протокол от изпитване или сертификат, издаден от признат
орган, списък на технически лица, включително тези, отговарящи за контрола на
качеството, сертификат или документи, доказващи приемане на система НАССР,
качество и безопасност на предлаганата храна.
Всички документи изброени в т.7 от Решението на
общинския съвет са определени като необходими за участие в конкурса и същите
следва не само да бъдат представени, но и да имат посоченото съдържание с цел
да удостоверят, че кандидата отговаря на специалните условия по смисъла на
чл.96 т.5 от Наредба №15 да бъде наемател -
конкретно за документите по т.7.12 до т.7.16, а документите по т.7.1 до
т.7.11 и в частност предложенията по критериите за оценка, да съдържат
конкретни цени на наемната цена и на купона, съответно не по-ниски за наема и
не по-високи за купона, от определените минимални и максимални стойности;
посочване на инвестициите по вид, количество и стойност и срока за тяхното
извършване, за да е възможно да бъдат оценени и класирани.
Към срока, като критерий
за оценка и поради това задължителен реквизит на предложението за инвестиции, в
решението на Общинския съвет Казанлък не са определени никакви изисквания за максимална
продължителност, нито начин на неговото формулиране. Като се има предвид, че
решението на общинския съвет определя условията за участие в конкурса,
съдържанието на предложенията и критериите за оценка, както и че косвен съдебен
контрол в това производство върху неговата законосъобразност не е допустим, се
налага извода, че както участниците, така и комисията по провеждане на конкурса
е длъжна да го съобрази. Комисията по провеждане на конкурса е приела ВЪТРЕШНИ
ПРАВИЛА / стр.44 по делото/, с точка пета от които е установила, че оценките по
критериите са еднакви за всички, но при тяхното изброяване е добавила към
критерия „срок за изпълнение по т.2.3“ съгласно Решение №1159/26.09.2019г,
посочване с точност до минути. С това допълнително условие е допълнила и
по-точно утежнила изискванията към съдържанието на предложението в частта му „срок
за изпълнение“ без да има компетентността на общинския съвет като орган за
управление на общинската собственост и без това изискване да е известно на
участниците.
На следващо място, видно
от мотивите на комисията, изложени в протокол №28 от 29.10.2019г, за
отстраняване на участника „Йоги 5“ ЕООД, а именно: „Посочения срок няма
измерителна стойност т.е. не съдържа цифрово изражение и по този начин не може
да се съпостави с предложението на другия кандидат, който е посочил една минута“,
се налага извода, че комисията е преценявала допустимостта на предложението не
спрямо изискванията на решението на общинския съвет, а според вътрешните си
правила за определяне на срока. Ето защо жалбоподателя е отстранен в нарушение
на материалния закон , тъй като не е преценявано неговото предложение за срок,
съобразно изискванията за съдържание, установени от общинския съвет, а според
вътрешните правила, които не могат да го допълват, нито да го изменят. На
следващо място, очевидно е, че „веднага“ и „след една минута“ са равностойни по
своето съдържание предложения и е следвало да бъдат оценявани еднакво, за да се
изпълни изискването за обективност, равнопоставеност, прозрачност на
административното производство. Това е довело до незаконосъобразност и на
оспорената заповед, която е постановена на основание взетото от конкурсната
комисия решение за отстраняване и при приемане на изложените в протокола от
29.10.2019 мотиви. Тъй като условията за допустимост са били различни за
двамата кандидати, а този извод следва от факта, че между срок „веднага след
сключване на договора“ и „една минута след сключване на договора“ има знак за
равенство, съобразно изискването, поставено в решението на общински съвет
Казанлък, се налага извода, че жалбоподателя не правилно е отстранен. Вътрешните
правила на комисията не са били част от конкурсната документация, с тях
участниците не са запознати и не е допустимо да бъде преценявано съдържанието
на предложенията спрямо изискването за формулиране на срок, не поставено в решението
на общинския съвет. След като по делото е установено, че комисията е
преценявала допустимостта на участниците, според приетите от нея вътрешни
правила, с които допълва решението на общинския съвет, а предложението на другия участник има същото
смислово съдържание като това на отстранения жалбоподател, то се налага извода,
че процедурата е проведена при липса на равнопоставеност, откритост,
обективност, представляващи и гаранции за упражняване на административни
правомощия в полза на обществото, каквато е целта на утежнения фактически
състав по управление на имотите – общинска собственост. На следващо място
заповедта противоречи на правилата на материалния закон, тъй като общинската
собственост се отдава под наем при условията, определени с решението на
общинския съвет, което е влязло с сила и е прието от органа с властнически
правомощия, като съответно нито помощната комисия, нито кмета могат да ги
променят.
В заключение по този
въпрос за допуснатото съществено процесуално нарушение от помощната комисия, и
за яснота следва да се каже, че участника е отстранен, не защото не е посочил
срок, а защото този срок не е с точност до минута, съгласно вътрешните правила
и за разлика от едната минута не може да бъде оценен, а една минута дава тази възможност за
съпоставка, но не е ясно с какво друго предложение ще се съпостави. Мотивите на
комисията сочат и на превратно упражняване на власт за постигане на друга,
различна от законовата цел, а именно спечелване на конкурса от конкретен
участник, която видно е постигната. Ето
защо жалбата се явява основателна, и процедурата следва да продължи от етап
преценка допустимостта на предложенията, според решението на общинския съвет,
така както изисква закона.
Воден от тези мотиви,
Административен съд Стара Загора
РЕШИ
ОТМЕНЯ Заповед №1814/25.11.2019г.
на Кмета на община Казанлък по жалба на „ЙОГИ 5“ ООД ЕИК ********* гр.
Казанлък.
ВРЪЩА преписката Кмета на
община Казанлък за провеждане на конкурсната процедура от фазата по допускане
на участниците, при спазване указанията на съда по приложение на материалния
закон.
ОСЪЖДА община Казанлък да
заплати на „ЙОГИ 5“ ООД ЕИК
********* гр. Казанлък сумата от 650лв/шестстотин и петдесет/, представляваща
разноски по делото.
Решението подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в
14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Административен
съдия: