Решение по дело №3037/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1703
Дата: 18 ноември 2020 г.
Съдия: Гергана Димитрова Стоянова
Дело: 20197050703037
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р       Е       Ш       Е       Н       И       Е

 

 

№…………………………..   2020 година,

 

гр.ВАРНА

 

В   И  М  Е  Т  О   Н  А   Н  А  Р  О Д  А

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр.Варна,  ХХХІІ-ри състав :

 

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ:

   ГЕРГАНА СТОЯНОВА

 

В съдебно заседание, проведено на 07.10.2020 г., при участието на секретаря Камелия Александрова изслуша докладваното от председателя  административно дело № 3037/2019 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и следващи от АПК, вр.чл.217, ал.2 от ЗУТ.

Образувано е по жалба на Б.Б.Д. *** срещу  Заповед № 430/05.08.2019г., издадена от Главния архитект на  Община Варна, с която на основание чл. 62, ал.2 от АПК е допусната поправка на явна фактическа грешка в Заповед № 337/28.05.2014 г.

Оспорващият счита заповедта за незаконосъобразна, тъй като при постановяването и били допуснати процедурни и процесуални нарушения. Твърди, че допуснатата поправка на ЯФГ не представлява ново произнасяне,  в какъвто смисъл са дадените от ВАС указания в мотивите на Решение  №4277/02.04.2018 г. по същата процедура, а представлява недопустимо изменение на издаден АА в друга процедура.

С уточняваща молба от 06.03.2020 г. посочва, че всъщност с допускането на поправката на очевидна фактическа грешка се извършва реално изменение на Заповед № 337/2.05.2014 г.,  с която е разрешено изработването на проект за изменение на ПУП-ПРЗ за УПИ VІІІ-903, в к.54 по плана на м. „Св.Никола“ в гр.Варна. Твърди, че последната заповед била издадена във връзка с друго производство, не в такова по изработване на ПУП ПР, инициирано  по заявление на Н. Е.П., по което има постановено Решение № 4277/02.04.2018 г.  на ВАС. С това решение съдът отченил заповед № Г-275/30.06.2016 г. и върнал преписката на АО за ново произнасяне, като в мотивите си указал на същия, че при новото производство следва да уточни действителното искане на заявителя, както и съотнасянето му към производството по чл.16 от ЗУТ, на какъв етап се намира това производство, имали връзка между него тях.

Счита, че с процесната заповед АО не е изпълнил указанията на ВАС, не е провел процедурата, за която е сезиран с искането на заявителя,  обжалваната заповед не представлява ново произнасяне по вече депозирано заявление за ПУП-ПР, а е недопустимо изменение на издаден административен акт в друга административна процедура. Отделно изтъква като нарушение липсата на мотиви, поради което не може да се прецени дали е налице допусната очевидна фактическа грешка.

Въз основа на изложеното формира искане за отмяна на Заповед№ 430/05.08.2020 г.

Ответникът чрез процесуалния си представител оспорва наведените в жалбата доводи, счита ги за неоснователни  и недоказани, моли съдът да я отхвърли.

Заинтересованата страна Н.П. счита жалбата за недопустима, тъй като била подадена от лице без правен интерес  и извън законоустановения срок. Счита, че заповедта, с която е допусната поправка на ЯФГ  може да се оспорва само от лицето, собственик на имота, чийто ПУП е допуснат за изработка и то в случая, че се откаже  разрешение  и допускане на изработката.

Алтернативно  поддържа становище за неоснователност на жалбата. Развива обширни доводи в тази насока, Твърди, че обжалваната заповед е постановена  съответствие с указанията , дадени в решението на ВАС.  В продължение на тези си съждения посочва, че  в случая безспорно била налице явна фактическа грешка - несъответствие между действителната воля на АО и тази , обективирана в акта, а с издаването на заповедта било постигнато както отстраняването и така и изпълнение на указанията, дадени в решението на ВАС.

Въз основа на изложеното моли на първо място жалбата да бъде оставена без разглеждане, а в условие на евентуалност – да се отхвърли като неоснователна.

Претендира присъждане на адвокатско възнаграждение.

Съдът като съобрази доводите в жалбата с доказателствата по делото прие следното:

Жалбата е депозирана от надлежна страна в рамките на законоустановения срок,  от лице с установено наличие на правен интерес, с оглед на което е допустима за разглеждане по същество.

Разгледана по същество е и ОСНОВАТЕЛНА.

Фактите по случая:

 Видно от съдебен протокол от 09.12.2011 г., по гр.д.№ 6572/2008 г. жалбоподателят се легитимира като собственик на ПИ **с площ от 842 кв.м.           находящ се  в м. „Свети Никола“ – гр.Варна  след проведена съдебна делба на ПИ **целият с площ от 2430 кв.м., представляващ ДЯЛ ПЪРВИ по СТЕ по гр.д.№ 6572/2008 г. по описа на ВРС; ДЯЛ ВТОРИ  с площ от  1588 кв.м.  представляващ ПИ **се получава от Н.Е.П..

Със заповед № 337/28.05.2014 г., във връзка със заявление № АУ160753ПР/10.02.2014 г., на основание чл.134, ал.2, т.6 от ЗУТ и чл. 16, ал.1 от ЗУТ,  главният архитект на община Варна разрешил изработването на ПУП-ПРЗ  за УПИ *-*,  в кв.* по плана на кв.“Св.Никола“ – гр.Варна. Видно решението, взето   на комисия, назначена със заповед № 1791/19.06.2017 г. на Кмета на община Варна, на основание чл. 16, чл. 205 и чл. 210 от ЗУТ, обективирано в Протокол № 05/27.06.2018 г.,  (л.11 от адм. преписка).

В заповедта е посочено, че административното производство е образувано по заявление вх.  № АУ160753ПР/10.02.2014 г. на Н.П..

Видно от съдържанието на цитираното заявление  за  допускане, проучване и проектиране за изменение на ПУП (л.141 от адм. преписка) искането се основава на чл. 133;чл. 134, ал.1 и ал.2, във връзка с чл. 128  от ЗУТ и §8, ал.1 от Др за същия закон. В него ясно са посочени обектите на разработката и те са двата ПИ **(на Б.Д.) и ПИ **– на заявителя Н.П..

Видно от съдържанието на  обяснителната записка  към проекта за разделяне на УПИ VІІІ-903, кв.54, ПУП ПР за УПИ ** и УПИ ** в кв.54 на м. „Св.Никола“ гр.Варна, предлага се обособяването на два нови УПИ предвид извършената съдебна делба на общия  УПИ ****.

Б.Б.Д. е собственик на първия ПИ **, проектен УПИ **и този  факт е безспорен между страните. Същият е участвал в административното производство  по издаването на Заповед № 337/28.05.2014 г., процесната заповед № 430/05.08.2019 г.  само му е връчена, тъй като  в  производството по нея е осъществено само процесуалното действие по издаването и.

При тази безспорна фактическа обстановка несъмнено за  Б.Д. като собственик на ПИ **,  представляващ дял І от поделения общ ПИ ** – предмет на разрешеното  със заповед № 337/28.05.2014 г. изменение на ПУП-ПРЗ, е налице правно защитим интерес и съответното на него процесуалното право на оспорване на процесната заповед, с която е допуснато отстраняване на ЯФГ в цитираната Заповед № 337/2014г.

По правото:

Съгласно чл. 62  от АПК (1) преди изтичане на срока за обжалване административният орган може да отстрани допуснати непълноти в акта. За нанесените промени се съобщава на заинтересованите лица. Решението за допълване подлежи на обжалване по предвидения в този кодекс ред.

(2) Очевидни фактически грешки, допуснати в административния акт, се поправят от органа, който го е издал, и след изтичане на срока за обжалване. За поправката на очевидни фактически грешки се съобщава на заинтересованите лица. Решението за поправянето подлежи на обжалване по предвидения в този кодекс ред.

Видно от изрично записаното в заповед № 430/05.08.2019 г., поправката на очевидна фактическа грешка,  допусната в Заповед № 337/28.05.2014 г. се състои в следното: на ред  8-ми „да отпадне чл. 16, ал.1 от ЗУТ“; вместо  „…чл. 134, ал.2, т.6..“ да се чете „..чл. 134, ал.2, т.2 и т.7..“; на ред 15-ти вместо „ПУП-ПРЗ“ да се чете „ ПУП-ПР“.

Така възприетият и вложен от АО смисъл на понятието явна фактическа грешка не съответства на установеното от правната теория и от съдебната практика съдържание.  С извършената поправка на ЯФГ е постигната частична промяна на правните основания, въз основа на които според издателя на заповедта следва да продължи административното производство, инициирано по подаденото от Н.П. заявление № АУ160753ПР/10.02.2014 г. Този резултат води до категоричния извод за съществено изменение на  действителната и ясно формирана в Заповед № 337/28.05.2014 г. воля на административния орган

Не само това – направените от собственика на ПИ **Б.Д. възражения в хода на административното производство по одобряване на подробния устройствен план за процесните два имота  в общото си съдържание насочват към липса на съгласие на всички собственици,  каквато е императивната хипотеза на т.6-та от коментираната норма на чл. 134, ал.2 от ЗУТ. Така чрез способа за отстраняване на ЯФГ  АО изменя и ясно изразената си в поправената заповед воля въпреки, че не са налице и предпоставките на т.7-ма -делбеното производство е отдавна  приключило с влязъл в сила съдебен акт, което напълно изключва приложението и. С постановяване на съдебния акт по извършване на делбата и разпределение на дяловете, делбеният съд  се десезира, поради което и не е допустимо каквото и да е последващо  процесуално действие, в това число и визираното в т.7-ма.

При първоначално ясно, недвусмислено и еднозначно изразена воля,   обективирана в Заповед № 337/28.05.2014 г.,  с предприетата поправка на ЯФГ, наличието на каквато съдът не установи,   АО внася сериозна празнота  по въпроса на какво основание може и следва да продължи  административното производство по заявление вх.  № АУ160753ПР/10.02.2014 г. на Н.П..

Поправка на фактическа грешка по посочения ред се извършва, когато действителната воля на административния орган е вече разкрита и еднозначно ясна в издадения акт, но има допусната неточност при нейното изразяване, не и при нейното формиране. Недопустима е поправка на „очевидна фактическа грешка“,  която като правна последица  води до изменение на волята на административния орган.

 С  отстраняването на ЯФГ може да се коригира външно обективираното волеизявление на административния орган, то има цел да изясни каква е била действително формираната от него воля, която макар и с допуснати грешки е годна да породи  предвиденото от законодателя правно действие. Когато това външно обективирано волеизявление, не е възможно да породи действие, то отстраняването на каквато и да е грешка, не ще е в състояние да заздрави този радикален порок на акта.

След като по делото  не беше установи наличието на такава грешка, а извършената промяна е съществена,  то тя може да се квалифицира като нов административен акт. Обстоятелството, на което се обосновава АО –  изпълнение влязло в сила Решение на ВАС  отново не съставлява несъответствие между формираната истинска воля и нейното външно изразяване в писмения текст на административния акт. Това, че административният орган е формирал при издаването на първоначалния си акт воля, която не съответства на обективната действителност не представлява очевидна фактическа грешка по смисъла на чл. 62, ал. 2 АПК.

Действителната воля на органа обаче не може да бъде изменяна или допълвана по реда на чл. 62, ал. 2 от АПК, както е направено в настоящия случай – заличено е едно от посочените правни основания, а друго –изменено.

С оглед на изложеното съдът счита, че в случая по реда на поправката на очевидна фактическа грешка  категорично е подменена първоначалната, действителната воля на административния орган – положение,  което правото не търпи.

При направения коментар относно допуснатите съществени нарушения както на материалния закон, така и на административно производствените правила,  съдът намира оспорената заповед за незаконосъобразна и следва да се отмени.

 
       
Мотивиран от изложеното и на основание чл.172, ал.2, предложение второ  съдът

 

 

Р   Е   Ш   И:

 

ОТМЕНЯ Заповед № 430/05.08.2019г., издадена от Главния архитект на  Община Варна, с която на основание чл. 62, ал.2 от АПК е допусната поправка на явна фактическа грешка в Заповед № 337/28.05.2014 г.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред ВАС  в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

        

                                     

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ:

   ГЕРГАНА СТОЯНОВА