Решение по дело №2913/2019 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 1472
Дата: 29 ноември 2019 г. (в сила от 16 март 2020 г.)
Съдия: Андон Вълков Вълков
Дело: 20192120202913
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

1472/29.11.2019 г.

гр. Бургас

 

В  И М Е Т О Н А Н А Р О Д А

 

БУРГАСКИ РАЙОНЕН СЪД, LI състав, в открито съдебно заседание, проведено на 18.11.2019 г., в състав:

                                               РАЙОНЕН СЪДИЯ:  АНДОН ВЪЛКОВ

 

при секретаря Красимира Андонова, като разгледа докладваното от съдия Вълков НАХД № 2913 по описа за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по повод на подадена жалба от В” ООД, ЕИК, срещу Наказателно постановление № 2606/2018 г., издадено от заместник-директора на ТД Южна морска, Агенция „Митници”, с което за нарушение на чл. 47, ал. 1, т. 8 и т. 9 от ЗАДС и на основание чл. 126а, ал. 1 от ЗАДС, на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева.

Жалбоподателят, редовно призован, се представлява от адв. Т., който поддържа подадената жалба.

Административнонаказващият орган, редовно призован, се представлява от юк. Т, която оспорва жалбата.

Жалбата е подадена от легитимирано лице, в преклузивния седемдневен срок по чл. 59, ал. 2 ЗАНН, срещу годен за съдебен контрол по реда на ЗАНН акт и пред надлежния съд, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество е и основателна.

Съдът‚ след като прецени събраните по делото доказателства и извърши служебна проверка на обжалваното наказателно постановление, съгласно изискванията на чл. 314 НПК, вр. чл. 84 ЗАНН, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

На 22.09.2018 г. служители на Агенция „Митници“, вкл. и разпитания по делото св. Н.М., извършили проверка на данъчен склад с ИНДС BGNCA00018001, с адрес: с. Церковски, общ. Карнобат, управляван от лицензиран складодържател „В” ООД, ЕИК  ИНЛС BGNCA00018000. Проверката установила, че не може да се осъществи интернет достъп до автоматизираната система за отчетност на лицензирания складодържател, съгласно изискванията на чл. 47, ал. 1, т. 9 от ЗАДС. Не може да се извърши контрол в реално време на движението на суровините, материалите, произведените или складираните акцизни стоки, включително по вложители, идентифицирани с единен идентификационен код в/от данъчния склад, съгласно чл. 47, ал. 1, т. 8 от ЗАДС. Опитите за връзка са извършени от независимо компютърно устройство на Агенция Митници, в 00:15 часа и в 01:20 часа на 22.09.2018 г. чрез РРТР протокол и VPM тунел и използване на предоставена писмена информация от  складодържателя за начина на осъществяване на отдалечен достъп до автоматизираната му система за отчетност. Служителите установили, че по този начин складодържателят не е в състояние да изпълнява изискванията за режим отложено плащане на акциз.

Резултатите от извършената проверка били обективирани в протокол № А1113/22.09.2018 г.

На 05.11.2018 г., бил издаден акт за установяване на административно нарушение за нарушаване на разпоредбите на чл. 47, ал. 1, т. 8 и т. 9 от ЗАДС.

Въз основа на съставения акт е издадено обжалваното наказателно постановление, в което е пресъздадено съдържанието на акта във връзка с констатираното нарушение на чл. 47, ал. 1, т. 8 и т. 9 от ЗАДС, и на основание чл. 126а, ал. 1 от ЗАДС и чл. 128, ал. 2 ЗАДС, на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева.

Горната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по делото материали по преписката, както и от показанията на разпитания актосъставител, които съдът кредитира изцяло.

Съдът въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразност и обоснованост, както и относно справедливостта на наложеното административно наказание и предвид така установената фактическа обстановка, направи следните правни изводи:

Наказателното постановление е издадено от компетентен орган, а АУАН съставен от оправомощено за това лице. Административнонаказателното производство е образувано в срока по чл. 34 от ЗАНН, а наказателното постановление е било издадено в шестмесечния срок. Независимо от това, съдът намира, че наказателното постановление е издадено в нарушение на разпоредбата на чл. 57 ЗАНН по следните съображения.

Съгласно разпоредбата на чл. 47, ал. 1 ЗАДС, лицензиран складодържател може да бъде лице, което: 1. е търговец по смисъла на Търговския закон или по законодателството на друга държава членка или държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, както и юридическо лице, създадено въз основа на нормативен акт - в случаите, когато лицето е производител на акцизни стоки, или капиталово търговско дружество с регистриран и изцяло внесен капитал не по-малко от 500 хил. лв. - в случаите, когато лицето не е производител на акцизни стоки, с изключение на лицата, които складират, получават и изпращат само тихи и шумящи вина и/или други ферментирали напитки; 2. не е в производство по несъстоятелност или ликвидация; 3. се представлява от лица, които: а) не са осъждани за престъпление от общ характер; б) не са били членове на управителен или контролен орган или неограничено отговорни съдружници в дружество, прекратено поради несъстоятелност, ако са останали неудовлетворени кредитори; 4. няма публични задължения, събирани от митническите органи, данъчни задължения и задължения за задължителни осигурителни вноски, с изключение на задължения по невлезли в сила актове, както и разсрочени, отсрочени или обезпечени задължения; 5. не е извършило тежко или повторно нарушение по този закон, с изключение на случаите, когато административнонаказателното производство е приключило със сключването на споразумение; 6. притежава лиценз или разрешение или е регистрирано за осъществяване на дейността, когато това е предвидено с друг закон; 7. разполага със собствени или наети помещения и/или площи за извършване на дейностите по чл. 46, ал. 2, които отговарят на изискванията за сигурност и контрол, определени с правилника за прилагане на закона, където ще се получават и разтоварват акцизните стоки; 8. използва автоматизирани системи за отчетност, които позволяват извършването в реално време на контрол на суровините, материалите, произведените или складираните акцизни стоки, включително по вложители, идентифицирани с единен идентификационен код, и гарантират, че лицето е в състояние да изпълнява изискванията за режима; 9. самостоятелно и за своя сметка осигурява интернет достъп на митническите органи и органите по приходите на Националната агенция за приходите до автоматизираните системи за отчетност по т. 8; 10. използва средства за измерване и контрол, отговарящи на изискванията на този закон, Закона за измерванията и нормативните актове по прилагането им. А съгласно нормата на чл. 126а ЗАДС, всяко нарушение на разпоредбите на този закон и на нормативните актове по прилагането му, установено от митническите органи, ако не е предвидено друго, се наказва с глоба в размер от 200 до 1000 лв. или с имуществена санкция от 500 до 2000 лв.

Съгласно разпоредбата на чл. 4, т. 2 от ЗАДС, лицензиран складодържател е лице, което в съответствие с разпоредбите на този закон е получило лиценз да произвежда и/или складира, да получава и изпраща акцизни стоки под режим отложено плащане на акциз. По делото не се спори, а и се установява от събраните доказателства, че жалбоподателят “В” ООД е получил разрешение и има качеството на лицензиран складодържател с № BGNCA00018000, като управлява и данъчен склад с идентификационен номер BGNCA00018001, с адрес: с. Церковски, общ. Карнобат.

Посочената от актосъставителя и административнонаказващия орган разпоредба на чл. 47, ал. 1 от ЗАДС съдържа общите условията /материални предпоставки/, които следва да бъдат изпълнени за да може лицето да получи съответното разрешение /лицензия/ и да може да упражнява дейност по производство и/или складиране на акцизни стоки. Законодателят е въвел и една формална предпоставка от предвидения лицензионен режим, а именно вписване на съответното лице в съответния регистър, воден от Агенция Митници, като за целта се издават идентификационни номера на склада и на неговия държател. Посочените в чл. 47 от ЗАДС материални предпоставки следва да бъдат изпълнени от търговеца както преди подаване на самото искане за разрешение, така и да съществуват след неговото издаване. Ако лицензираният складодържател обаче престане да отговаря на условията по чл. 47 ЗАДС, вкл. и на изискванията по ал. 1, т. 8 и 9, то санкцията за него не е свързана с налагането на глоба/имуществена санкция, на основание чл. 126а ЗАДС във вр. с чл. 47 ЗАДС, а с отнемане на издаденото разрешение и преустановяване на действието на лицензa (хипотезата на чл. 53, ал. 1, т. 1 от ЗАДС). Описаните в АУАН и НП обстоятелства (фактически констатации) и правни основания (чл. 47, ал. 1, т. 8 и 9 от ЗАДС) са пряко свързани с лицензионния режим и приложението на нормата на чл. 53 ЗАДС /за отнемане на лиценза/, а не със санкционната разпоредба на чл. 126а ЗАДС /с налагане на глоба/имуществена санкция/. От друга страна, разпоредбата на чл. 126а ЗАДС може да бъде приложена при наличието на две предпоставки – служителите на Агенция Митници да установяват по съответния законов ред нарушение на разпоредбите на закона и ако в същия не е предвидена друга санкция. В случая разпоредбата на чл. 53, ал. 2 ЗАДС предвижда друго, а именно, че лицензът за управление на данъчен склад се отнема, когато лицензираният складодържател престане да отговаря на условията по чл. 47, или обезпечението е престанало да бъде валидно. В този смисъл чл. 126а ЗАДС е неприложим към настоящия случай. Като е наложил санкцията на основание чл. 126а ЗАДС във вр. с чл. 47 ЗАДС, административнонаказващият орган е приложил материалния закон неправилно и е подвел извършеното нарушение под друг състав.

По изложените съображения съдът намира, че наказателното постановление е незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено.

Така мотивиран, съдът

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 2606/2018 г., издадено от зам. директора на ТД Южна морска, Агенция „Митници”, с което за нарушение на чл. 47, ал. 1, т. 8 и т. 9 от ЗАДС и на основание чл. 126а, ал. 1 от ЗАДС, на жалбоподателя В” ООД, ЕИК, е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева.

РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано пред Административен съд –  Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

ВО:К.А.