Определение по дело №431/2020 на Апелативен съд - Варна

Номер на акта: 260177
Дата: 26 ноември 2020 г.
Съдия: Росица Славчова Станчева
Дело: 20203000500431
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 15 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

260177/26.11.2020

гр.Варна

 

Варненският апелативен съд, в закрито съдебно заседание, в състав:

 

                                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ДИАНА ДЖАМБАЗОВА

                                                                       ЧЛЕНОВЕ:   МАРИНЕЛА ДОНЧЕВА

                                                                                               РОСИЦА СТАНЧЕВА                                                                                                            

като разгледа докладваното от съдия Р . Станчева

въззивно в. гр. дело № 431/2020г.,

за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл.258 и сл. ГПК.

Образувано е по въззивна жалба на Р.Я.Я., Д.А.М. и А.Д.А., всички чрез процесуален представител адв. Е.С. против решение № 98/24.07.2020г. на ОС – Разград, постановено по гр.д. № 281/2018г., с което са уважени предявените срещу тях искове на КПКОНПИ с правно основание чл.74 ЗОПДНПИ /отм./ вр. § 5 ЗПКОНПИ.  

В жалбата се излагат оплаквания за необоснованост и незаконосъобразност на обжалвания съдебен акт, постановен в противоречие с материалния закон и константната съдебна практика. Твърди се, че мотивите на съда са неясни, поради което и крайният извод за основателност на исковите претенции е необоснован. Иска се отмяна на решението и постановяване на друго, с което исковете да бъдат отхвърлени.

В срока по чл.263 ГПК е постъпил писмен отговор от насрещната страна, с който жалбата се оспорва като неоснователна.

С определение от 05.11.2020г. съдът е дал указания до въззвниците за отстраняване на констатирани нередовности по въззивната жалба, които указания са изпълнени с молба вх.№ 261873/24.11.2020г. С оглед на това настоящото производство е процесуално допустимо.

Предмет на първоинстанционното решение са предявени от КПКОНПИ против въззивниците искове с правно основание чл.74 ЗОПДНПИ /отм./ вр. § 5 ЗПКОНПИ за отнемане на незаконно придобито имущество на обща стойност 272 276.09 лева. С отговора по чл.131 ГПК същите са оспорени с възражения за тяхната недопустимост /въпрос, разрешен към настоящия момент с влязло в сила определение на АпС - Варна по ч.гр.д. № 209/2020г./, както и като неоснователни поради това, че липсва незаконно придобито имущество, че получените суми чрез преводи от чужбина не съставляват имущество, а „доход“, както и че се иска отнемане на неналични към момента на предявяване на иска парични средства.

На настоящия състав е служебно известно, че с определение № 8181/02.04.2019г. по гр.д. № 704/2017г. Софийски градски съд е отправил до Съда на Европейския съюз (СЕС) преюдициално запитване по следните въпроси:

1. Наказателна по смисъла на Директива 2014/42/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 3 април 2014 г. за обезпечаване и конфискация на средства и облаги от престъпна дейност в Европейския съюз или гражданско-правна е мярката по отнемане на незаконно придобито имущество, предвидена в ЗОПДНПИ (отм.), ако:

A) обявената от националния закон цел на отнемане на имуществото е генералната превенция - предотвратяване на възможностите за незаконно придобиване на имущество и разпореждането с него, но без да се поставя като условие за конфискацията, съществуването на пряка или косвена връзка между правонарушението и придобитото имущество;

B) от отнемане е застрашен не отделен имуществен обект, а (І) цялото имущество на проверяваното лице, (II) имуществени права на третите лица (физически и юридически), придобити възмездно или безвъзмездно от проверяваното лице;

C) единствено условие за отнемане е въвеждането на необорима презумпция за незаконност на цялото имущество, за което не е установен законен източник (без предварителна регулация на значението на „законен/незаконен източник“);

D) преурежда законността на придобитото имущество за всички засегнати лица (проверявано, трети лица и техните съконтрахенти в миналото) с обратна сила за 10 години назад като резултат на недоказване на източници на придобиване на имуществото на проверяваното лице, за чието доказване не е съществувало законно задължение към момента на придобиването на конкретното имуществено право?

2. Следва ли установените в чл.8 от Директива 2014/42/ЕС минимални стандарти на гарантирани права на собствениците и третите лица да се тълкуват в смисъл, че допускат национално право и съдебна практика, които предвиждат конфискация без наличие на предвидените в чл. 4, чл. 5 и чл. 6 от Директивата предпоставки за конфискация, когато наказателното производство срещу съответното лице е прекратено поради липса на престъпление (потвърдено от съда) или лицето е оправдано поради липса на престъпление?

3. По-специално, следва ли чл.8 от Директива 2014/42/ЕС да се тълкува в смисъл, че гаранциите, които тази разпоредба предоставя на правата на осъдено лице, чиито имущество подлежи на конфискация, следва да се прилагат и в случай като настоящия в производство, което протича паралелно и независимо от наказателното производство?

4. Следва ли презумпцията за невиновност, закрепена в член 48, параграф 1, изискването за зачитане на правото на защита, установено в чл. 48, параграф 2 от Хартата на основните права на ЕС и принципът на ефективност да се тълкуват в смисъл, че допускат национална правна уредба като тази по главното производство, която:

·         създава презумпция за престъпен характер на имущество с неустановен или недоказан произход (чл. 1, ал. 2 ЗОПДНПИ (отм.);

·         създава презумпция за наличие на основателно предположение за незаконно придобито имущество (чл. 21, ал. 2 ЗОПДНПИ отм.);

·         размества доказателствената тежест за доказване на произхода на имуществото и средствата за неговото придобиване не само за проверяваното лице, а и за третите лица, които трябва да доказват произход не на своето, а на имуществото на праводателя си, дори когато придобиването е възмездно;

·         въвежда „имущественото несъответствие“ като единствено и решаващо доказателство за наличие на незаконно придобито имущество;

·         размества доказателствената тежест за всички засегнати лица, а не само за осъденото лице, и то преди и независимо от неговото осъждане;

·         допуска прилагането на методика за правно и икономическо проучване и анализ, въз основа на която се установява предположението за незаконен характер на съответното имущество, както и неговата стойност, което предположение е обвързващо за решаващия съдебен орган, без той да може да осъществи пълен съдебен контрол върху съдържането и прилагането на методиката?

5. Следва ли чл. 5 (1) от Директива 2014/42/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 3 април 2014 година за обезпечаване и конфискация на средства и облаги от престъпна дейност в Европейския съюз да се тълкува в смисъл, че допуска националният закон да замени разумното предположение (въз основа на събраните по делото и преценени от съда обстоятелства), че имуществото е придобито чрез престъпно поведение, с предположението (презумпцията) за противоправност на източника на забогатяване, която се основава единствено на установено обстоятелство, че забогатяването е над посочена в националния закон стойност (например 75 000 евро в продължение на 10 години)?

6. Следва ли правото на собственост, в качеството му на общ принцип на правото на Европейския съюз, установено в член 17 от Хартата на основните права на Европейския съюз, да се тълкува в смисъл, че допуска национална правна уредба като тази по главното производство, която въвежда необорима презумпция относно съдържанието и обхвата на незаконно придобитото имущество (чл. 63, ал. 2 ЗОПДНПИ (отм.);.

7. Пораждат ли директен ефект разпоредбите на чл.6, параграф 2 и на чл.8, параграф 1-10 от Директивата в частта им, в която предвиждат гаранции и предпазни клаузи за засегнатите от конфискацията лица или за добросъвестните трети лица?

По преюдициалното запитване е образувано дело С-319/19 пред СЕС, което към момента е висящо.

Част от поставените въпроси са относими и към разрешаването на настоящия правен спор.

Нормата на чл.267 ал.1 ДФЕС задължава всеки български съд да отправи запитване до СЕС в случаите, когато тълкуването на разпоредба от правото на ЕС е от значение за правилното решаване на спора (така и чл. 628 ГПК). С отправянето на запитването съдът спира производството по делото (чл. 631, ал. 1, изр. 1 ГПК), а след произнасянето на СЕС то се възобновява (чл. 631, ал. 2 ГПК). Решението на СЕС е задължително не само за съда, който е отправил преюдициалното запитване, но също така за всички съдилища и учреждения на Република България (чл. 633 ГПК). Това означава, че когато е отправено преюдициално запитване на национален съд на държава членка на ЕС и пред друг съд на същата държава членка се поставят за разрешаване същите въпроси, за решаването на които е необходимо тълкуването на разпоредби от правото на ЕС, вторият съд трябва да спре производството по делото пред себе си на основание чл. 633, вр. чл. 631, ал. 1 ГПК. Безпредметно е от него да се изисква също да отправи преюдициално запитване, защото СЕС вече е ангажиран с произнасяне по релевантните и за двете дела въпроси.

Ето защо и настоящото въззивното производство следва да бъде спряно, поради което и на основание чл. 633, вр. чл. 631, ал. 1 ГПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И

 

СПИРА производството по в. гр. дело № 431/2020г. по описа на Апелативен съд-Варна до приключване на дело С-319/19 на Съда на Европейския съюз, на основание чл.633 вр. чл.631 ал.1 ГПК.

 

Определението не подлежи на обжалване по арг. от чл.631 ал.1, изр. 2 от ГПК.

 

                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                       ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                                                                                                                      2.