Р Е Ш Е Н И Е
Номер 260015 14.09.2020г. Град
Перник
В ИМЕТО НА НАРОДА
Пернишкият районен съд ІІ
нак. състав
На първи септември Година 2020
В публично заседание в
следния състав:
Председател: Петя Котева
Секретар: Даниела Благоева
Като разгледа докладваното от председателя
административнонаказателно дело № 00952 по описа
на съда за 2020 година, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59 и
следващите от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).
Обжалвано е наказателно постановление №
1920а-767 от 29.04.2020 г. (НП), издадено от директора на ОД на МВР Перник, с
което на М.Т.М., ЕГН ********** е наложено административно наказание глоба в
размер на 300 лв (триста лева) на основание чл.209а, ал.1 от Закона за здравето
(ЗЗдр) за това, че е нарушила въведена със
Заповед № РД-01-197 от 11.04.2020 г.
на министъра на здравеопазването противоепидемична мярка, като на
16.04.2020 г., около 18:20 часа на площад „Кракра Пернишки” в гр. Перник няма
поставена защитна маска за лице за
еднократна или многократна употреба или друго средстно, покриващо носа и
устата, с което виновно е нарушила чл. 63, ал.1
от ЗЗдр.
Жалбоподателят М.Т.М. моли НП да бъде отменено
като неправилно и незаконосъобразно. Не участва лично
или чрез свой процесуален представител в хода на съдебното производство.
Въззиваемата
страна ОД на МВР Перник – редовно призована, не изпраща
представител.
Съдът,
след като обсъди събраните по делото писмени и гласни доказателства и служебно
провери правилността на обжалваното НП намира за установено следното:
По допустимостта:
Жалбата е подадена в предвидения
в закона срок от лице, имащо правен
интерес, поради което е допустима, а разгледана по същество последната е
основателна.
От фактическа страна:
Във връзка с
разпространението на вируса COVID-19 на
територията на РБългария, на основание чл. 63, ал.1 от ЗЗдр и чл. 2 от Закона
за мерките и действията по време на
извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13.03.2020
г. (Загл. обн. ДВ бр.28/2020 г.), в сила от 13.03.2020 г. министърът
на здравеопазването по предложение на
главния държавен здравен инспектор издал
поредица от заповеди, с които въвел временни противоепидемични мерки
за територията на страната.
На 16.04.2020
г., около 18:20 часа св.Т.В.Ф.,
изпълнявайки служебните си задължения като ст.полицай в група „ОРР” при ОД на
МВР Перник, се намирал на площад „Кракра Пернишки” в гр. Перник, където установил, че
жалбоподателят бил без поставена
на лицето маска или друго средство, покриващо носа и устата, за което в
присъствието на М.Т.М. му съставил акт за установяване на административно
нарушение (АУАН) бл. № 706656 от 16.04.2020
г., което квалифицирал като нарушение на чл. 63, ал.1 от
ЗЗдр.
В 3-дневния срок по чл. 44, ал.1 от ЗАНН от страна на жалбоподателят не били
депозирани допълнителни писмени възражения срещу констатациите в акта.
След проверка по реда на чл. 52, ал.4 от ЗАНН
административнонаказващият орган (АНО) приел, че са налице основанията по чл.53
от ЗАНН и издал обжалваното НП № 1920а-767 от 29.04.2020 г., с което на
основание чл. 209а, ал.1 от ЗЗдр наложил на М.Т.М. административно наказание
глоба в размер на 300 лв.
Процесното НП било връчена на
жалбоподателя на 12.06.2020 г.
По доказателствата:
Съдът възприе гореизложената фактическа
обстановка за установена по несъмнен начин, предвид приетите писмени
доказателства, а именно: АУАН бл. № 706656 от 16.04.2020 г. и заповед
№ 313з-629 от 30.03.2020 г. на директора на ОД на МВР Перник, които
кореспондират със свидетелските показания на Т.В.Ф., който разпитан в хода на
съдебното следствие, потвърждава изцяло отразените в обстоятелствената част на
АУАН фактически обстоятелства.
От правна страна:
АУАН е съставен от материално и териториално компетентно лице
по смисъла на чл. 209а, ал.3 от ЗЗдр, с оглед приложената по делото заповед №
313з-629 от 30.03.2020 г. на директора на ОД на МВР Перник.
Обжалваното НП е издадено от компетентен
орган, притежаващ правомощие за това по силата на чл. 209а, ал.4 от ЗЗдр.
Съдът намира, че при съставянето на АУАН
и издаването на обжалваното НП са допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила, тъй като не са изпълнени императивните изисквания на чл.
42, т. 4 и т.5 от ЗАНН и чл. 57, ал.1, т.5 и т.6 от ЗАНН, свързани с описание на нарушението и обстоятелствата,
при които е извършено и посочване на релевантните норми, които са нарушени,
което е довело до опорочаване на административнонаказателното производство и до
ограничаване правото на защита на жалбоподателя, предвид следното:
В АУАН е посочено, че М.М. е привлечен
към административнонаказателна отговорност за нарушение на чл. 63, ал.1 от ЗЗдр. Тази разпоредба
гласи следното: „При непосредствена опасност за живота и здравето на гражданите
от епидемично разпространение на заразна болест по чл.61, ал.1 от ЗЗдр с цел защита и опазване живота и здравето на
гражданите, се обявява извънредна епидемична обстановка”, т.е. така предявената
за нарушена от страна на жалбоподателя норма не поставя изискване за определено
поведение, с което деецът е следвало да се съобрази. Това неправилно
квалифициране на деянието, т. е.
обвинение само по текст, който не може самостоятелно да бъде нарушен от
който и да е гражданин, защото няма предписано поведение, води до нарушаване на
материалния закон. Съдът намира за необходимо да отбележи, че актосъставителят
е следвало задължително да посочи като част от правната квалификация на
процесното деяние и разпоредбата на чл.
209а, ал.1 от ЗЗдр, а предвид нейното бланкетно съдържание („Който наруши или
не изпълни въведени от министъра на здравеопазването или от директор на
регионална здравна инспекция противоепидемични мерки по чл. 63, ал. 4 или 7 и
чл. 63а, ал. 1 или 2, освен ако деянието не съставлява престъпление, се наказва
с глоба от 300 до 1000 лв., а при повторно нарушение – от 1000 до 2000 лв”) и
препращането й към други нормативни актове, в случая заповедите на министъра на
здравеопазването, то последните също задължително е следвало да се
посочат при правното
квалифициране на нарушението, като се конкретизира и съответната точка от тях,
с която са били предприети
противоепидемичните мерки, които са нарушени от нарушителя.
Посочване на правната квалификация на
нарушението, както и неговото описание с всички релевантни обстоятелства са от
съществено значение за гарантиране правото на санкционираното лице да узнае за
какво точно деяние срещу него е образувано административнонаказателното производство, чието начало в процесния случай
е поставено именно със съставения в нарушение на императивните разпоредби на
чл. 42, т.4 и т.5 от ЗАНН АУАН бл. № 706656 от 16.04.2020 г.
При издавнане на НП АНО се е опитал
частично да санира тези нарушения по реда на чл. 53, ал.2 от ЗАНН, тъй като при
описание на нарушението и при неговата
правна квалификация е посочил, че М.М. е нарушил Заповед №
РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването. Това, обаче, не е
достатъчно за пълното и точно описание на деянието и за неговото правно
квалифициране, тъй като, от една страна, не е
конкретизирана съответната релевантна точка от визираната заповед, чието
предписано правило за поведение е било нарушено от лицето, а от друга, ако това
беше сторено, като част от правната квалификация задължително е следвало да се
посочи и Заповед № РД-01-124 от 13.03.2020
г. на министъра на здравеопазването, тъй като именно с нея са били въведени
съответни противоепидемични мерки, поради което и точно този акт е бил допълнен
с т. 9 ( със следното съдържание: „
Всички лица, когато се намират в закрити или открити обществени места /в т.ч.
транспортни средста за обществен превоз…./,са длъжни за имат поставена защитна
маска за лице за еднократна или многократна употребла или друго средство,
покраващо носа и устата /в т.ч. кърпа, шал и др./ …), създадената със заповедта
от 11.04.2020 г.
Ето защо, така описаното нарушение на императивните
изисквания на чл. 57, ал.1 т.5 и т.6 от ЗАНН следва да се прецени като такова
от категорията на съществените процесуални нарушения, доколкото лишават лицето,
сочено като нарушител, от правото му да разбере всички съставомерни факти
относно твърдяното нарушение и тяхната
квалификация, и съответно - от възможността да организира пълноценно защитата
си, което обуславя отмяна на атакуваното
НП без да се обсъжда спора по същество.
Мотивиран така и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН
съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ наказателно постановление №
1920а-767 от 29.04.2020 г., издадено от директора на ОД на МВР Перник, с което
на М.Т.М., ЕГН ********** е наложено административно наказание глоба в размер
на 300 лв (триста лева) на основание чл.209а, ал.1 от Закона за здравето за
това, че е нарушил въведена със Заповед
№ РД-01-197 от 11.04.2020 г. на
министъра на здравеопазването противоепидемична мярка, като на 16.04.2020 г.,
около 18:20 часа на площад „Кракра Пернишки” в гр. Перник няма поставена
защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба или друго
средстно, покриващо носа и устата, с което виновно е нарушила чл. 63, ал.1 от Закона за здравето.
Решението подлежи на касационно обжалване
пред Административен съд Перник в
14-дневен срок от съобщаването му на страните по реда на глава дванадесета от
АПК.
Председател:/п/
Вярно с
оригинала,
ИЕ