Определение по дело №270/2020 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 23
Дата: 12 януари 2021 г.
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20207280700270
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е   № 23/12.1.2021г.

 

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи състав, в закрито заседание на дванадесети януари две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

 

 

при секретаря В. Митева  разгледа докладваното от председателя адм. д. № 270 по описа за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

 

 Производството е образувано по жалба на   А.К.  М. против   против Заповед № ЗД/Д-Я-051 от 17.09.2020 г., издадена от Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Ямбол.   В жалбата е направено и искане за спиране на предварителното изпълнение на оспорената заповед.  

С Определение № 391/29.10.2020 г. по адм. д. № 270/2020 г., ЯАС е оставил искането за спиране на предварителното изпълнение на заповедта без уважение.

С Определение № 121/06.01.2021 г. по адм. д. № 13459/2020 г., ВАС на РБ е   отменил определението на ЯАС и е върнал делото на същия съд за продължаване на съдопроизводствените действия, като е посочил, че първоинстанционният съд следва да даде указания за приподписване на жалбата от родителите/попечителите на непълнолетната жалбоподателка или за писмено потвърждаване от тяхна страна на извършваните от непълнолетната им дъщеря процесуални действия. В тази връзка следва да се отбележи, че  в проведеното на 19.11.2020 г. открито съдебно заседание по делото, К.Н.М. – майка на непълнолетната жалбоподателка А.К.М. изрично е заявила, че поддържа изцяло извършените от дъщеря й процесуални действия. Поради това настоящият съд намира, че по този начин указанията на  ВАС на РБ на практика са изпълнени и даването отново  на указания в горния смисъл е ненужно.

Оспорената заповед е издадена на осн. чл. 20, ал. 4, т. 1 от ППЗЗДет във вр. с чл. 5, ал. 1 от ЗЗДет и чл. 36, ал. 2, т. 7 от ППЗСП,  като административният орган е постановил и предварителното й изпълнение на основание чл. 60, ал. 1 от АПК.

  Видно от разпоредбата на чл. 60, ал. 1 от АПК, в административния акт се включва разпореждане за предварителното му изпълнение, когато това се налага, за да се осигури животът или здравето на гражданите, за да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или  трудно поправима вреда, или по искане на някоя от страните – в защита на особено важен неин интерес. Ал. 2 на чл. 60 от АПК изрично изисква разпореждането за предварително изпълнение да се мотивира, т.е. да се изложат фактическите обстоятелства, които налагат изпълнението на административния акт преди влизането му в сила.  

При наличието на такова разпореждане, издадено от административния орган, съдът може да упражни контрол за неговата законосъобразност и да го отмени, като по този начин осигури защита на лицата, подали жалба или протест. Спирането на изпълнението зависи от преценката дали са налице основанията за допускане на предварително изпълнение, както и от това дали с допуснатото предварително изпълнение ще се изпълнят целите на разпоредбата и дали няма да се увреди интерес на жалбоподателя, противопоставим по степен на важност на защитените с нормата на чл. 60 от АПК интереси.

В конкретния случай, в допуснатото с разпореждане на административния орган предварително изпълнение, в разрез с  чл. 60, ал. 2 АПК не са изложени никакви съображения коя от всички предпоставки по ал. 1 органът счита за налична.   

При оспорване на разпореждане за допускане на предварително изпълнение доказателствената тежест е на органа и той трябва да докаже фактическите основания, посочени в разпореждането за допускане на предварително изпълнение. При липса на посочени фактически основания нито органът може да извърши релевантно доказване, нито адресатът на акта може ефективно да упражни правото си на защита, нито пък  съдът може да изпълни конституционното си задължение по чл. 120, ал. 1 от Конституцията. Следователно, разпореждането за допускане на предварително изпълнение на атакуваната заповед се явява незаконосъобразно поради липса на фактически основания за неговото издаване.

Предвид изложеното, оспорваното разпореждане за допускане на предварително изпълнение на Заповед № ЗД/Д-Я-051 от 17.09.2020 г. на Директора на Дирекция "Социално подпомагане" Ямбол следва да бъде отменено.

Воден от горното,  ЯАС, първи състав

 

 

 

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И :

 

 

 

 

 

ОТМЕНЯ  допуснатото предварително изпълнение на  Заповед № ЗД/Д-Я-051 от 17.09.2020 г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Ямбол

Определението ПОДЛЕЖИ на обжалване с частна жалба пред ВАС на РБ в 7 – дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

 

 

 

 

                                          СЪДИЯ:/п/ не се чете