Решение по дело №302/2022 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 122
Дата: 17 януари 2024 г. (в сила от 5 февруари 2024 г.)
Съдия: Иван Христов Демиревски
Дело: 20227110700302
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 август 2022 г.

Съдържание на акта

                                         Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                              17.01.2024 г.

 

 

Номер    122                              2 0 2 4 година                                      гр. Кюстендил

 

                              В    И М Е Т О      Н А      Н А Р О Д А

 

Кюстендилският административен съд

на деветнадесети декември                                                             2 0 2 3 година

в открито заседание в следния състав:

 

                                                               Административен съдия:: И. ДЕМИРЕВСКИ

 

Секретар: Ирена Симеонова

Като разгледа докладваното от съдия Демиревски

Административно дело № 302 по описа за 2022 година

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

      Производството е по реда на чл. 213 и сл. от Закона за устройство на територията.

 

 

      И.К.С. ***, чрез процесуалния си представител адв. А., е подал жалба против Заповед № РД-00-451/11.04.2022 г. на Кмета на Община Кюстендил, с която на основание чл. 195 ал. 5 от ЗУТ е наредил в 3 месечен срок от получаване на заповедта да бъде премахната от собственика на УПИ ХIII – за производствено складови дейности, кв. 2 по плана на гр. Кюстендил, за „Т“ и „В“ гр. Кюстендил, частта от прозирната  ограда за УПИ ХIII, от към източната и северната страна на имота, разположена изцяло в улица с о.т. 1724а – 1724б  и о.т. 1724б – 1724в, публична общинска собственост, без правно основание, препятстваща проводимостта на улицата,  тъй като същата е неподходяща по местоположение  и разположение, навлизаща без правно основание в имот публична държавна собственост. При неизпълнение доброволно на заповедта строителните мероприятия да бъдат извършени принудително по реда, определен с Наредбата по чл. 196 ал. 5 от ЗУТ за принудително изпълнение на заповеди за поправяне, заздравяване или премахване на строежи или части от тях на територията на Община Кюстендил, приета с Решение № 31 от 31.08.2008 г. на ОС - Кюстендил. Изложени са доводи по същество такива за незаконосъобразност и необоснованост на административният акт.

      Ответната страна – Кметът на Община Кюстендил, чрез процесуалния си представител ст. юк. К, изразява становище за неоснователност на жалбата. Претендира юрисконсултско възнаграждение по делото.

      Допусната и приета като доказателство по делото е и съдебно – техническа експертиза и допълнителна такава изготвена от в.л. инж. Д.Х., която съдът приема за компетентно изготвена и ще я кредитира като такава.

      Към настоящето дело е приобщено и адм. дело № 35/2022 г. по описа на АС – Кюстендил.

      Кюстендилският административен съд, като прецени доказателствата по делото, доводите и възраженията на страните, както и след проверка за допустимостта на жалбата и за законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168 ал. 1 от АПК и съобразно критериите по чл. 146 от АПК, счита жалбата за процесуално допустима, а разгледана по същество за неоснователна, поради което съдът ще я отхвърли. Съображенията за това са следните:

      УПИ ХIII – за производствено складови дейности, кв. 2 по плана на гр. Кюстендил, за „Т“ и „В“ – гр. Кюстендил, одобрен със Заповед № 375/29.03.1999 г. на Кмета на община Кюстендил, е собственост на И.К.С., съгласно нотариален акт № 50, том І, дело № 54/2003 г., том 722, вх. Рег. № 69/14.01.2003 г. на службата по вписванията гр. Кюстендил, което не се оспорва от страните.

      Кметът на Община Кюстендил със Заповед № РД-00-160/09.02.2022 г. назначава комисия на основание чл. 196 ал. 1 от ЗУТ, със задача да се събере на 10.03.2022 г. , за да извърши оглед на място и да се произнесе с решение относно вида, състоянието на изградената прозирна ограда, както и обстоятелствата по чл. 195 ал. 5 от ЗУТ, а именно местонахождението и разположението на същата. В изпълнение на същата на 10.03.2022 г. комисията посещава обекта и в протокол приложен по делото констатира, че обект „прозирна ограда за УПИ ХIII – за производствено складови дейности“ е неподходяща по местоположение и разположение, тъй като е разположена изцяло в улица с о.т. 1724а – 1724б и о.т. 1724б – 1724в, публична общинска собственост, като е завзет неправомерно общински терен с площ около 590 кв.м. Констатира, че в интерес на сигурността, безопасността на движението, здравеопазването, хигиената, естетиката, чистотата и спокойствието на гражданите, оградата следва да се премахне.

      Във връзка с тези обстоятелства, установени от комисията и отразени в протокола, Кметът на Община Кюстендил издава Заповед № РД-00-451/11.04.2022 г., с която нарежда в 3 месечен срок от получаване на заповедта да бъде премахнат от собственика И.К.С., частта от съществуваща прозирна ограда, попадаща в публична общинска собственост – улица с о.т. 1724а – 1724б и о.т. 1724б – 1724 в, без правно основание, препятстваща проводимостта на улицата.     

      Издаденият административен акт е съобщен на жалбоподателя на 14.04.2022 г. С Констативен протокол от 18.05.2022 г. е удостоверено, че срещу същата не е постъпило възражение и тя е влязла в законна сила на 29.04.2022 г.

      С покана за доброволно изпълнение изх. № 94-00-4325/02.08.2022 г. жалбоподателят е поканен в 14 – дневен срок да изпълни доброволно влязлата в сила заповед. Същият с жалба вх. № 3493/26.08.2022 г. е обжалвал горецитираната заповед, като е заявил, че не я е получавал. Било е образувано настоящето дело № 302/ 2022 г. по описа на АС – Кюстендил. С Определение от 18.10.2022 г. съдът е оставил жалбата без разглеждане като просрочена. С Определение № 11593/14.12.2022 г. по адм. дело № 10903/2022 г. по описа на ВАС  е отменено определението на АС – Кюстендил, с указания да се назначи съдебно – графологична експертиза, която да установи положеният подпис върху разписката за връчване на оспорената заповед дали е положен от С.. Съдът в изпълнение на тези указания е назначил такава експертиза, която в заключението си е категорична, че положеният подпис не е на И.К.С.. 

      В този смисъл, съдът приема, че подадената жалба от С. срещу Заповед № РД-00-451/11.04.2022 г. на Кмета на Община Кюстендил се явява подадена в срок, доколкото не му е била връчена по надлежния ред и същата подлежи на съдебен контрол.   

      Съдът, като прецени доказателствения материал по делото в съответствие с изискванията на чл. 168 ал. 1 от АПК относно предмета на съдебна проверка, счита оспореният административен акт за правилен и законосъобразен, поради което и на основание чл. 172 ал. 2 от АПК ще го остави в сила, поради следните съображения:

      Издадената заповед от Кмета на Община Кюстендил  се явява законосъобразна,в противоречие на изложените мотиви от процесуалния представител на жалбоподателя.

      Оспорената заповед е издадена от компетентен орган, в писмена форма и с необходимото съдържание по чл. 59 ал. 2 от АПК. По отношение компетентността на издателя на акта, която е предпоставка за неговата валидност, констатациите са за наличие на териториална и материална компетентност на органа в лицето на кмета на Община Кюстендил. От формална страна, атакуваната заповед съдържа реквизитите по чл. 59 ал. 2 от АПК. Обект на заповедта на Кмета на Община Кюстендил е прозирна ограда, която поради своето местоположение и разположение, навлизаща без правно основание в имот публична общинска собственост, поради което компетентен административен орган за издаване на такава заповед по чл. 195 ал. 5 от ЗУТ, е именно Кметът на Община Кюстендил.

      Заповедта е издадена след съставяне на констативен акт от служители на Община Кюстендил, като същият е връчен на адресата. Административният орган е изяснил фактите и обстоятелствата, които се явяват релевантни за случая и се ползват с доказателствена сила за удостоверените в него факти, касаещи състоянието на процесната сграда.

      Съдът счита, че оспореният административен акт е постановен и в съответствие с административнопроизводствените правила и материалния закон.

      Съгласно чл. 196 ал. 1 от ЗУТ състоянието на строежа /прозирна ограда/ и обстоятелствата по чл. 195 ал. 6 от ЗУТ се установяват с протокол от комисия от специалисти, назначена от кмета на общината. Съгласно ал. 2 на същата разпоредба, комисията събира служебно всички необходими данни за вида и състоянието на строежа и изслушва заинтересуваните страни. Нормата на чл. 196 ал. 2 от ЗУТ е императивна. Изслушването на заинтересуваните страни от комисията е част от задължителната процедура по чл. 196 ал. 2 от ЗУТ, която следва да бъде изпълнена, за да се издаде акт по чл. 195 ал. 5 и ал. 6 от ЗУТ. В конкретният случай е изпълнено задължението да се призоват и изслушат заинтересованите страни по чл. 196 ал. 2 от ЗУТ преди вземането на решение за статута на обекта, тъй като не съществуват доказателства за противното – собственика И.К.С. и упълномощения от него адв. Л А. са били изслушани и са взети предвид възраженията им, така както е описано в обжалвания акт. Комисията се събира и съставя протокол, от който се установява, че частта от прозирната ограда за посочения УПИ, изградена откъм източната и северната страна на имота е разположена изцяло в улица с о.т. 1724а – 1724б, като по този начин неправомерно е завзета част от улицата , представляваща публична общинска собственост, с площ около 590 кв.м., като изрично се сочи, че е неподходяща по местоположение и разположение, навлизаща без правно основание в имот публична общинска собственост, улица с о.т. 1724а – 1724б и о.т. 1724б – 1724в по плана на гр. Кюстендил, което го прави такъв по чл. 195 ал. 5 т. 1 от ЗУТ, поради което подлежи на премахване.

      На следващо място, съдът счита, че обжалваната заповед е постановена и в съответствие с материалния закон. Разпоредбата на чл. 195 ал. 5 от ЗУТ предвижда възможност кметът на общината да може да задължи със заповед собствениците на заварени или търпими строежи да премахнат, преобразуват или ремонтират неподходящи по местонахождение, разположение, вид и материали огради, гаражи, второстепенни, селскостопански и други обекти по чл. 151 ал. 1 т. 1 - 15, временни постройки, септични ями, канализационни съоръжения, насаждения, както и да извършват необходимите работи в интерес на сигулността, безопасността на движението, здравеопазването, хигиената, естетиката, чистотата и спокойствието на гражданите. От заключението на в.л. инж. Х. се установява, а и от комбинираната скица е видно, че „поземлен имот с ид. 41112.502.356 по КККР на гр. Кюстендил, одобрена със Заповед № РД-18-96/28.10.2008 г. на ИД на АГКК София, преди изменението от 2022 г. е с площ 5618 кв.м., като за 590 кв.м. няма доказано право на собственост от ищеца, т.е  е налице неправомерно заграждане на улица, съгласно действащия регулационен план, между осови точки №№ 1724а – 1724б – публична общинска собственост“, което потвърждава изцяло извода на административния орган.

      Този извод на вещото лице е в унисон с изложеното в заповедта и протокола към нея. Административният орган е бил длъжен да изследва има ли възможност за поправяне или заздравяване на оградата, дали може да бъде изместена и т.н. и да извърши необходимите ремонтни и възстановителни работи и при наличие на такава възможност е следвало да постанови заповед по реда на чл. 195 ал. 4 от ЗУТ, с която да задължи собственикът да ги извърши в определен срок.  Събарянето на обект е крайна мярка и  се прилага само в случаите, когато за същият не може да се извършат необходимите работи в интерес на сигурността и спокойствието на гражданите. В случая обаче безспорно е  установено, че оградата е разположена на неподходящо място, разположена в улица, представляваща публична общинска собственост. В този смисъл, тъй като са били налице  кумулативно определените по смисъла на чл. 195 ал. 5 от ЗУТ материални предпоставки за постановяване на атакуваната заповед, същата се явява и законосъобразна.

      С оглед на изложените мотиви, обжалваната заповед като законосъобразна, следва да бъде оставена в сила.

      С оглед изхода на спора по делото, на ответника следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение.

 

      Водим от гореизложеното и на основание чл. 172 ал. 2 от   АПК, Кюстендилският административен съд

 

                                                    Р  Е  Ш  И:

 

      ОТХВЪРЛЯ жалбата на И.К.С. ***, срещу Заповед № РД-00-451/11.04.2022 г. на Кмета на Община Кюстендил,  като същата се явява законосъобразна.

      ОСЪЖДА И.К.С., с посочен по – горе адрес, ЕГН **********,***, пл. “Велбъжд” № 1, направените по делото съдебни разноски в размер на 100 /сто/ лева юрисконсултско възнаграждение.   

      Решението  подлежи на обжалване пред ВАС на Р. България  в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.

      Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.

 

                                                                         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: