Решение по дело №101/2018 на Районен съд - Крумовград

Номер на акта: 28
Дата: 13 август 2018 г. (в сила от 5 септември 2018 г.)
Съдия: Марин Митков Чорбаджийски
Дело: 20185130200101
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 юни 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                                               Р Е Ш Е Н И Е

  

Номер

 

     Година

13.08.2018

    Град

Крумовград

                                                           В ИМЕТО НА НАРОДА

Районен

съд                            

 ІІ

състав

 

На

13.08.

                                                           Година

2018

 

В публично заседание и следния състав:

 

                                                             Председател

Марин Чорбаджийски

 

                                                                        Членове

 

 

                                                           Съдебни заседатели

 

 

Секретар

Цветка Петрова

 

 

Прокурор

 

 

 

като разгледа докладваното от

съдията Чорбаджийски

 

 

административен характер наказателно

дело номер

101

по описа за

2018

година.

 

 

             С електронен фиш,  серия   К № 2081499/21.05.2018г. на ОД на МВР-Кърджали,  на  Д.С.С., с ЕГН **********, с  адрес *** на основание чл. 189, ал. 4, във връзка с чл. 182, ал. 2, точка 3  от ЗДвП, е наложена глоба в размер на 100 /сто / лева, за нарушение на чл.21, ал.2 от ЗДвП.

            Административното наказание е наложено за това , че на 21.05.2018г.  в 14,31 часа, на път ІІ-59 на км. 36+200 до бензиностанция „Октан“, по посока на движение от гр. Крумовград за гр.Момчилград, при ограничение на скоростта  30 км./ ч. , въведено с пътен знак  В26 и заснет  с АТСС „ТFR1-М“ и приспаднат толеранс от 3 км / ч, жалбоподателят Д.С.С.,  с МПС Л., с регистрационен № ******, е извършил нарушение за скорост, установено и заснето с автоматизирано техническо средство № 626. Разрешената скорост била 30км/ч,  установената скорост – 54км/ч, а превишението било с 24км/ч, което представлявало нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП.

          Недоволен от електронния фиш е останал жалбоподателят  Д.С.С., с ЕГН **********, който обжалва наложената глоба с електронен фиш.   Сочи в жалбата, че електронен фиш е издаден в нарушение на материалния и процесуалния закон. ЕФ е издаден в нарушение на  нормата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП.

           Моли съда да отмени електронен фиш серия К № 2081499/21.05.2018г.  на ОД на МВР-Кърджали, като незаконосъобразен.

            Ответникът по жалбата  - ОД на МВР Кърджали, редовно призован, не изпраща представител. В писмено становище молят съда да потвърди обжалвания електронен фиш.

             От събраните по делото писмени доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

            В обжалвания електронен фиш е записано, че на 21.05.2018г.  в 14,31 часа, на път ІІ-59 на км. 36+200 до бензиностанция „Октан“, по посока на движение от гр. Крумовград за гр.Момчилград, при ограничение на скоростта  30 км./ ч. , въведено с пътен знак  В26 и заснет  с АТСС „ТFR1-М“ и приспаднат толеранс от 3 км / ч, жалбоподателят Д.С.С., с МПС Л., с регистрационен № ******, е извършил нарушение за скорост, установено и заснето с автоматизирано техническо средство № 626. Разрешената скорост била 30км/ч,  установената скорост – 54км/ч, а превишението било с 24км/ч, което представлявало нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП.

            На жалбоподателят е наложено административно наказание глоба в размер на 100 лева на чл. 189, ал. 4, във връзка с чл. 182, ал. 2,  т. 3 от ЗДвП.

            От справка в Централна база КАТ за собствеността на автомобила е установено, че въпросният л. а. Л., с регистрационен № ****** е собственост на Д.С.С., с ЕГН **********, с  адрес ***.

              Към преписката е приложен клип № 3506, Радар № 626 от 21.05.2018г. в 14.31.14 часа и лист – Приложение към преписка 1, представляващ веществено доказателствено средство, по смисъла на чл.189, ал.15 от ЗДвП.

                     Съгласно протокол за извършено обучение от 19.03.2015 год. е извършено такова на служителя Тодор Иванов Тодоров.

         Приети като доказателства по делото са писмо с рег.№ ОВ-5090 от 19.07.2011 г.; Протокол за използване на Автоматизирано Техническо Средство или Система с рег.№ 289р -7068 от 22.05.2018 г. и Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835.

                   При така приетата фактическа обстановка от правна страна съдът съобрази следното :       

           Съдът приема, че жалбата е процесуално допустима. 

            Електронният фиш /ЕФ/ е издаден при неправилно приложение на материалния закон, както и описаното нарушение е недоказано.

                     Настоящата инстанция счита, че в случаи на заснети с мобилна система за видеоконтрол нарушения на правилата за движение по пътищата към датата на извършване на нарушението –21.05.2018г. , не  е приложима разпоредбата на чл.189, ал.4 от Закона за движението по пътищата. Цитираната разпоредба установява, че при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката начините за доброволното є заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.Систематичното място на ал.4 сочи, че уредената в тази правна норма хипотеза е изключение от общата уредба на производството по установяване на административните нарушения и налагане на административните наказания. В предхождащите алинеи – 1, 2 и 3 на чл.189, ал.4 ЗДвП, е регламентирано, че установяването на нарушенията по ЗДвП се осъществява чрез съставянето на акт за установяване на административно нарушение по реда на ЗАНН /аргумент от чл.189, ал.14 ЗДвП/ от длъжностните лица в службите за контрол, предвидени в ЗДвП. Това е общата правна уредба, която предвижда редица гаранции за правото на защита на обвиненото в административно нарушение лице – присъствието му към момента на констатиране на нарушението от контролните органи, материализиране на тези констатации в АУАН, който следва да му бъде предявен и връчен лично, съответно възможност за вписване на възражения в АУАН при съставянето му, както и представяне на възражение в тридневния срок по чл.44, ал.1 от ЗАНН. Регламентираното в чл.189, ал.4 ЗДвП изключение от общата уредба не съдържа тези гаранции за правото на защита на нарушителя. Именно поради това, както и заради санкционния репресивен характер на административнонаказателното производство въобще, изключението по чл.189, ал.4 от ЗДвП следва да се прилага единствено в случаите, разкриващи ограничителните признаци на уредената в тази специална норма хипотеза. В разглеждания по делото случай скоростта е измерена и деянието е установено и заснето с автоматизирано техническо средство, представляващо мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение, която е от одобрен тип. Използването на такъв вид /мобилно/ автоматизирано техническо средство изключва отсъствието на контролните органи на мястото, където се извършва и установява нарушението. В подкрепа на изложеното е и разпоредбата на §6, т.65 от ДР на ЗДвП, която по недвусмислен начин очертава какво представляват автоматизираните технически средства и системи и от какъв вид могат да бъдат те. В б.„б” на §6, т.65 е дадено легалното определение на понятието „мобилно” автоматизирано средство и система – това са прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя средства, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало или край на работния процес, т.е. с посоченото определение се поддържа изложената до тук теза, че при мобилните системи е задължително присъствието на контролен орган и заснетите и установени с такива системи нарушения не могат да се отнесат към тези, за които разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП предвижда издаването на електронен фиш. Все в тази връзка следва да бъде посочено, че с  ал.3  на чл.165  от ЗДвП/Обн., ДВ, бр.19 от 2015 г./, на Министъра на вътрешните работи е вменено задължение да приеме Наредба за реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. НАРЕДБА № 8121з-532 от 12 май 2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата на МВР е издадена именно въз основа на този текст от закона и с нея се уреждат липсващите до този момент правила относно реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. По отношение на използването на мобилни системи за видеоконтрол в чл.9 от Наредбата е разписано, че за осъществяване на контрол с АТСС служителят позиционира служебен автомобил или мотоциклет или временно разполага АТСС на участък от пътя и насочва уреда в контролираната посока, след което служителят включва автоматизираното техническо средство или система и извършва необходимите първоначални настройки за започване на автоматизирания контрол и поставя начало на работния процес. По време на измерване на скоростта от мобилно АТСС служителят може да осъществява наблюдение за функционирането на уреда или да осъществява регулиране и подпомагане на движението, както и контрол за спазване правилата за движение. След изтичане на времето за контрол служителят изключва автоматизираното техническо средство или система, като информацията със запаметените от уреда данни се съхранява в локална компютърна конфигурация или локален сървър за издаване на административни документи във връзка с установените нарушения, което се отразява в протокола по чл.10. Както стана ясно от посочения текст, позиционирането на мобилното устройство, както и насочването на системата радар - камера и въвеждането на работните параметри е човешка дейност и пряко зависи от оператора на системата, т.е. човешката намеса не е изключена. В тази връзка следва да се посочи, че в Тълкувателно решение №1 на Общото събрание на колегиите на Върховен административен съд от 26.02.2014 год. по Тълкувателно дело №1/2013 год. е посочено, че в хипотезата на чл.189, ал.4 от Закона за движението по пътищата, установяването и заснемането на нарушение, могат да се осъществят само със стационарно техническо средство, което е предварително обозначено и функционира автоматизирано в отсъствие на контролен орган. С оглед на това  следва да бъде прието, че когато се касае за установяване на нарушение по чл.21 от ЗДвП с помощта на мобилна автоматична система, процедурата по чл.189, ал.4 от ЗДвП за налагане на административно наказание е неприложима, тъй като разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП предвижда издаване на електронен фиш за случаите на нарушения, установени и заснети с техническо средство, в отсъствието на контролен орган и нарушител. Всъщност систематичното тълкуване, сочещо изключителния характер на уредената в чл.189, ал.4 от ЗДвП хипотеза спрямо общия случай, формира извода, че един от специалните ограничителни критерии за прилагане на нормата е именно отсъствието на контролния орган и то при установяване и заснемане на нарушението, което е практически невъзможно при използване на мобилни системи за видеоконтрол. Несъблюдаването на този критерий би довело до превръщане на изключението по чл.189, ал.4 от ЗДвП в правило, до заобикаляне на общата правна уредба с присъщите й гаранции за правото на защита. С оглед изложеното следва да се приеме, че правилата на формалната и правната логика не дават основание да се счете, че законодателят е имал предвид в разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП отсъствието на контролния орган към момента на издаване на електронния фиш. Моментът на техническо материализиране на заснетите данни е напълно ирелевантен и законодателят не държи сметка за неговите особености. Правно значение има единствено отрязъкът от време, в който се извършва нарушението и същевременно то се заснема и установява. Именно към него, според действително вложената законодателна воля, е необходимо отсъствието на контролен орган и този е разграничителният критерий за прилагане на чл.189, ал.4 от ЗДвП спрямо общата правна уредба за установяване на административните нарушения и налагане на административните наказания. Аргумент в подкрепа на изложените съображения е аналогичното съдържание на чл.39, ал.4 от ЗАНН(Нова, ДВ, бр.10/2011 год.) спрямо чл.189, ал.4 от ЗДвП, но с наличието на препинателния знак „запетая” след думата „нарушител”. В подкрепа на настоящото мнение е и аналогичното систематично място на чл.39, ал.4 от ЗАНН спрямо общата правна уредба на установяване на административните нарушения в ЗАНН, сочещо, че чл.39, ал.4 от ЗАНН е специална норма, приложима единствено в ограничения от съдържанието й кръг хипотези.

           Несъвършенството във формулирането на разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП или по-точно неправилното й граматическо построяване, не следва да се тълкува в смисъл, че за нарушенията, установени с мобилни системи, могат да се издават електронни фишове. Смисълът на разпоредбата е да се ограничи субективния фактор при установяване на нарушението. Затова следва да бъде прието, че идеята на законодателя е по - скоро да се издава електронен фиш по образец само при наличие на две кумулативни предпоставки - нарушението да е установено с помощта на автоматизирано техническо средство и това да е сторено в отсъствие на контролен орган. Такъв е случаят със стационарното видеонаблюдение. В този смисъл, съобразно  Тълкувателно решение №1 от 26.02.2014 год. на ВАС по т.д. №1/2013 год., в хипотезата на чл.189 ал.4 от ЗДвП установяването и заснемането на нарушения, могат да се осъществяват само със стационарно техническо средство, което е предварително обозначено и функционира автоматизирано, в отсъствието на контролен орган.

         Предвид изложеното съдът намира, че неправилно е ангажирана административно наказателната отговорност на жалбоподателя, издадения електронен фиш е незаконосъобразен, налице са основания за отмяна на обжалвания електронен фиш, поради което той следва да бъде отменен.

          Воден от горното, съдът

 

                                                          Р  Е  Ш  И  :

              ОТМЕНЯ  Електронен фиш серия К № 2081499/21.05.2018г. на ОД на МВР-Кърджали, с който на Д.С.С., с ЕГН **********, с  адрес ***, на основание чл. 189, ал. 4, във връзка с чл. 182, ал. 2, т. 3 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 100 / сто / лева, за нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП.

             Решението подлежи на касационно обжалване от страните пред Административен съд - Кърджали в четиринадесетдневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.

 

                                                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ :