ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 1050
Силистра, 16.09.2025 г.
Административният съд - Силистра - VII състав, в закрито заседание в състав:
| Съдия: | ЖАНЕТ БОРОВА |
Като разгледа докладваното от съдия ЖАНЕТ БОРОВА административно дело № 20257210700294 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 166, ал. 4, вр. ал. 2 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, вр. чл. 172, ал. 6 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/.
Образувано е по искане от С. Р. К. с [ЕГН], гр. Силистра, [улица], чрез адв. С. С. АК – Добрич за спиране на предварителното изпълнение, допуснато по силата на чл. 172, ал. 6 от ЗДвП на Заповед № 25-0355-000053/09.08.2025г., издадена от началник РУ - Тервел при ОДМВР -Добрич, с която е наложена принудителна административна мярка /ПАМ/ - по чл. 171, т.2а, б.А от ЗДвП - прекратяване регистрацията на ППС, собственост на молителката за срок от 185 дни.
Искането за спиране на предварителното изпълнение е инкорпорирано в жалба, с която е оспорена законосъобразността на заповедта, но жалбата е подадена директно пред Административен съд – Силистра и към нея липсва преписката по издаването на оспорения административен акт.
След като се запозна с молбата и представените с нея доказателства, съдът намира от фактическа и правна страна следното:
Искането за спиране, е процесуално допустимо предвид, че е подадено в срок, от активно легитимно лице, с правен интерес и е съединено с оспорване на издадената заповед за прилагане на ПАМ № 25-0355-000053/09.08.2025г., издадена от началник РУ - Тервел при ОДМВР -Добрич.
Разгледано по същество е неоснователно по следните съображения:
Съгласно приложимата разпоредба на чл. 172, ал. 6 от ЗДвП, обжалването на заповедите за прилагане на ПАМ не спира изпълнението им. Когато законът разпорежда предварителното изпълнение на определена категория актове, той презумира съществуването на една, повече или на всички предпоставки по чл. 60 от АПК. Същевременно презумпцията по чл. 172, ал. 6 от ЗДвП за наличието на условия, обосноваващи предварителното изпълнение на административния акт, не е необорима. Специалният закон не предвижда основанията за спиране изпълнението на визираните в чл. 172, ал. 1 от ЗДвП заповеди, за които е дерогирал суспензивния ефект на жалбата, поради което по аналогия и с оглед препратката на чл. 172, ал. 5 от ЗДвП се прилага нормата на чл. 166, ал. 2, вр. ал. 4 от АПК. Във всеки конкретен случай съдът, разглеждащ искането за спиране по чл. 166, ал. 2 от АПК на актове по чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, преценява дали незабавното изпълнение може да причини значителна или трудно поправима вреда на адресата, която да бъде противопоставена на презумираните предпоставки по чл. 60, ал. 1 от АПК.
Съгласно разпоредбата на 172, ал. 5 и 6 ЗДвП обжалването на заповедите, с които се прилагат ПАМ по чл. 171 ЗДвП се извършва по реда на АПК. Подадената жалба не спира изпълнението на приложената административна мярка. Предварителното изпълнение на заповедта е допуснато по силата на закона - чл. 172, ал. 6 ЗДвП, поради което и именно законодателят е този, който презюмира наличието на особено важен държавен или обществен интерес. В действителност, целта на искането за спиране на изпълнението на административния акт е защита на интересите на жалбоподателя, адресат на изпълнението, поради което и в хипотеза на чл. 166, ал. 4 АПК, молителят е този, който следва да докаже значителна или трудно поправима вреда, която предварителното изпълнение на акта би могла да му причини.
В ЗДвП не са предвидени основанията за спиране на допуснатото предварително изпълнение, поради което следва да намерят приложение общите норми на чл. 166, ал. 2 и 4 АПК, съгласно които съдът може да спре предварителното изпълнение, ако то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда, като изпълнението може да се спре само въз основа на нови обстоятелства. При липса на нормативно регламентирани критерии, чрез които да се преценява основателността на искането, съдебната практика е извела, че тези последици следва да са от такова естество, че да могат да се противопоставят на значимостта на целите, които законът поставя с предварителното изпълнение.
За да бъде спряно предварителното изпълнение, жалбоподателят следва да заяви и докаже вида и вероятността за настъпване на твърдените от него вреди от изпълнението, за да се прецени дали са значителни като основание за спирането му, тоест следва да установи, че от допуснатото по закон предварително изпълнение ще последва значителна или трудно поправима вреда или че ще бъде засегнат особено важен негов интерес.
В случая оспорващата нито твърди, нито представя доказателства, че от предварителното изпълнение на наложената ПАМ за срок от 185 дни молителката би претърпяла значителни неудобства или трудно поправими вреди, които да обуславят спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на оспорената ПАМ.
Наведените от нея доводи касаят законосъобразността на атакуваната ПАМ и са неотносими към предмета на заявеното искане за спиране на предварителното й изпълнение.
По изложените съображения, съдът приема, че искането е неоснователно и недоказано, поради което следва да бъде отхвърлено.
Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 166, ал. 4, вр. ал. 2 от АПК, вр. чл. 172, ал. 6 от ЗДвП, СсАС,
О П Р Е Д Е Л И:
ОТХВЪРЛЯ искането на С. Р. К. с [ЕГН], гр. Силистра, [улица], чрез адв. С. С. АК – Добрич за спиране на предварителното изпълнение, допуснато по силата на чл. 172, ал. 6 от ЗДвП на Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 25-0355-000053/09.08.2025г., издадена от началник РУ - Тервел при ОДМВР -Добрич, с която е наложена принудителна административна мярка /ПАМ/ - по чл. 171, т.2а, б.А от ЗДвП - прекратяване регистрацията на ППС, собственост на молителката за срок от 185 дни.
Определението може да се обжалва с частна жалба в 7-дневен срок от съобщението чрез Административен съд - Силистра пред Върховния административен съд на Република България.
| Съдия: | |