РЕШЕНИЕ
№ 371
Монтана, 07.04.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Монтана - I състав, в съдебно заседание на първи април две хиляди двадесет и пета година в състав:
Съдия: | СОНЯ КАМАРАШКА |
При секретар АЛЕКСАНДРИНА АЛЕКСАНДРОВА като разгледа докладваното от съдия СОНЯ КАМАРАШКА административно дело № 20257140700088 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.118, ал.3 във вр. ал.1 от Кодекс за социално осигуряване (КСО), във вр. с чл. 145 и сл. от Административно процесуален кодекс (АПК).
Образувано е по повод подадена жалба от Е. М. И., [населено място], [жк] [адрес] против Решение № 2153-11-48 от 22.12.2022 г. издадено от Директора на ТП на НОИ – гр. Монтана, с което жалбата му е приета за неоснователна и са потвърдени следните разпореждания, издадени от ръководителя на осигуряването за безработица при ТП на НОИ – Монтана:
- Разпореждане № 111-00-559-2 от 18.11.2022г., с което е отменено разпореждане № 111-00-559-1/28.03.2022 г. за отпускане на парично обезщетение за безработица (ПОБ) за периода 21.03.2022г. – 20.03.2023 г.;
- Разпореждане № 111-00-559-3/18.11.2022г., с което е отказано отпускане на парично обезщетение за безработица по чл. 54а от КСО;
- Разпореждане № 111-00-559-4 от 18.11.2022г., с което на жалбоподателя е разпоредено да възстанови добросъвестно полученото парично обезщетение за безработица за периода от 21.03.2022 г. до 31.10.2022 г. в размер на 5610,22 лева – главница.
С Решение №1887/26.02.2025г. по адм. Дело №6630/2024г. по описа на ВАС в производство по реда на чл.239,т.1 от АПК по искане на жалбоподателя и представено удостоверение от ТП на НОИ – Монтана изх.№1023-11-58#1 от 27.05.2024г. е отменено Решение №258 от 29.05.2023г. по адм. Дело №59/2023г. по описа на АС – Монтана и делото е върнато за разглеждане от друг състав на съда от стадия на първото по делото съдебно заседание.
В жалбата се твърди упражняване на трудова дейност, поради което са налице правата и на „осигурено лице“, което има право да получава парично обезщетение за безработица. Работил е в „Ел Ел Билд 2021“ ЕООД в периода от 01.10.2021г. до 21.03.2022г., като подписал трудов договор с търговското дружество на 01.10.2021г. на длъжност „Координатор дейности“ на пълно работно време от 8,00 часа, за което му е предоставено и уведомление по чл. 62, ал. 5 от КТ. Излага доводи, че извършвал периодични проверки за регистрацията на ТД и подаване на данни за осигуряване в НАП, каквито имало. Поради намаляване на работата в предприятието, заедно с други негови колеги, бил освободен на 21.03.2022г. в изпитателния срок на трудовия си договор, на основание чл. 71, ал. 1 от КТ. След освобождаването подал заявление за отпускане на парично обезщетение за безработица в Бюрото по труда на 22.03.2022 г., като декларирал прекратено правоотношение с „Ел Ел Билд 2021“ ЕООД, считано от 21.03.2022 г. От НОИ било издадено разпореждане № 111-00-559-1 от 28.03.2022г., с което му е отпуснато обезщетение за безработица за периода от 21.03.2022 г. - 20.03.2023 г. в размер па 36,43 лева дневно. В края на месец ноември получил трите оспорени разпореждания, като единствено разбрал, че с писмо с изх. № 33-00-123/02.11.2022 г. на ТД на НАП – Велико Търново, офис Монтана е получена информация за извършена проверка на „Ел Ел Билд 2021“ ЕООД, за която е съставен Констативен протокол № 04001222060423-073-001/04.08.2022 г., с който е установено, че търговското дружество реално не е извършвало дейност. Твърди, че реално той е извършвал трудова дейност за посочения период от 01.10.2021 г. до 21.03.2022 г., с изключение на времето, в което поради временна нетрудоспособност бил в болничен. Сочи, че в решението са налице противоречиви мотиви, тъй като е посочено, че от търговското дружество „Ел Ел Билд 2021“ ЕООД са подавани декларации образец 1 и образец 6, като в същото време се приема, че търговското дружество има задължения в размер на 117 891лева, а от друга страна се твърди, че търговското дружество не е извършвало дейност и работниците нямат осигурителни права, което работника няма как да провери. Извършената проверка от НАП е проведена без негово знание и участие, но реално е извършвал трудова дейност и е получавал заплата, поради което издаването на административните актове е при превратно упражняване на права от НОИ и издаването им в противоречие с материално правни разпоредби и с целта на закона.
В съдебно заседание жалбоподателя се явява лично и с надлежно упълномощения адвокат С. Т. от АК - Монтана, поддържа жалбата си по доводи изложени в нея, като ангажира писмени доказателства за доказване на твърденията си, че Е. И. реално е упражнявал трудова дейност. Подробни доводи развива в представена по делото писмена защита. Моли да се отмени оспореното решение на Директора на ТП на НОИ – Монтана и потвърдените с него разпореждания. Претендира разноски съобразно представен списък по чл.80 от ГПК, както за настоящата инстанция, така и пред ВАС.
Ответникът по оспорването Директора на ТП на НОИ Монтана, се представлява от надлежно упълномощения юрисконсулт Р. К., която в подробно писмено становище оспорва жалбата и моли за потвърждаване на обжалвания административен акт, тъй като от събраните от административния орган доказателства и представените в съдебно заседание, не се установява реално осъществяване на трудова дейност. Наличието на възникнало трудово правоотношение не е свързано с осигурително такова, което е водещо при определяне правата на лицето по КСО. Претендира юрисконсултско възнаграждение и депозира възражение за прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение.
Административен съд - Монтана, като прецени събраните по делото доказателства и доводите на страните и въз основа на тях извърши проверка за законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, прие за установено следното:
По допустимостта на жалбата:
Съгласно разпоредбата на чл.118, ал.1 КСО, решението на ръководителя на териториалното поделение на НОИ може да се обжалва в 14 /четиринадесет/ - дневен срок от получаването му, пред административния съд, като жалбата се подава чрез ръководителя на териториалното поделение, който в 7 /седем/ - дневен срок е длъжен да я изпрати заедно с преписката в съда. В настоящия случай, оспореното решение е изпратено на жалбоподателя по пощата с обратна разписка и е получено на 05.01.2023г., видно от л.21 от Адм. Дело №59/2023г. делото, като жалбата е подадена чрез административния орган, чиито акт се оспорва, до Административен съд – Монтана, на 19.01.2023 г., регистрирана в деловодството на ТП на НОИ – град Монтана с Вх.№ 2103-11-1, т.е. следва да се приеме, че същата е подадена в законноустановения срок по чл. 118, ал.1 КСО, респ. в чл. 149, ал.1 АПК. Ето защо съдът счита, че така подадената жалба е допустима - подадена е в срок, в предвидената от закона писмена форма и от лице - надлежна страна, която е адресат на акта, с който се засягат негови законни права и интереси и която с оглед на гореизложеното, има право и интерес от оспорването.
От фактическа страна, от събраните по делото доказателства, съдът намира за установено следното:
Жалбоподателят Е. М. И. на 22.03.2022 г. е подал заявление № 510-286/22 03 2022 г. /л. 35 от Адм. Дело №59/2023г. / за отпускане на парично обезщетение за безработица на основание чл. 54а от КСО, като е декларирал прекратено правоотношение с „Ел Ел Билд 2021“ ЕООД считано от 21.03.2022 г.
Във връзка със заявлението от ТП на НОИ – Монтана е издадено разпореждане № 111-00-559-1 от 28.03.2022 г. на основание чл. 54ж, ал. 1 във вр. чл. 54а, ал. 1, чл. 54б, ал. 1 и чл. 54в, ал. 1 от КСО за отпускане на парично обезщетение за безработица за периода 21.03.2022 г. – 20.03.2023 г., в размер на 36,43 лв. дневно, видно от л. 32 по Адм. Дело №59/2023г. За периода от 21.03.2022г. до 31.10.2022 г. на жалбоподателя е изплатена сума в общ размер 5610,22 лв.
Във връзка с осъществен контрол по изплащане на суми от фондовете на ДОО е подаден сигнал до ТД на НАП – Велико Търново по отношение спазването на данъчното и осигурителното законодателство. При извършена проверка от контролните органи на НАП, резултатите обективирани в констативен протокол, е установено, че за периода от октомври 2021 г. до август 2022 г. „Ел Ел Билд 2021“ ЕООД, не е извършвало търговска дейност, а са подавани данни с декларации образец № 1 и № 6, като не са внасяни дължимите осигурителни вноски. Общо задълженията за задължителни осигурителни вноски са в размер на 173490.53 лв. От полученото писмо от ТД на НАП – Велико Търново, офис Монтана с изх. № 33-00-123/02.11.2022 г. /л. 51 от Адм. Дело №59/2023г./ е посочено, че търговското дружество „Ел Ел Билд 2021“ ЕООД няма имущество, което да обезпечава задълженията, няма декларирани и открити банкови сметки, няма регистрация по ЗДДС, няма регистрирани фискални устройства. При проверката не е установено реално осъществяване на дейност от страна на задълженото лице, няма получавани и осъществявани доставки към лица, регистрирани по ЗДДС. Не са представени ГДД по чл. 92 от ЗКПО за 2020 г. и 2021 г., единствено са подадени декларации обр. 1 и обр. 6, като е декларирана дейност с НКИД 7830 – „Други дейности по предоставяне на работна ръка“. Всички декларирани задължения по фондове на ДОО и данък по чл. 42 от ЗДФЛ не са внасяни в бюджета.
С Протокол № 1793483/05.12.2022 г. съставен от органите на ТД на НАП – Велико Търново, офис Монтана /л. 147-151 от Адм. Дело №59/2023г./ са снети обяснения от управителя на „Ел Ел Билд 2021“ ЕООД Л. Д. П., който собственоръчно е отговорил общо на 45 въпроса във въпросен лист, касаещи дейността на търговското дружество, от които отговори се установява, че същият не е регистрирал фирмата, не знае нищо за нейната дейност, само е получил 150 лв. при нейното прехвърляне от непознат мъж.
Съгласно Протокол № П-04001222160224-073-001/12.12.2022 г. на органите на ТД на НАП – Велико Търново /л. 82-90 от Адм. Дело №59/2023г./, управителят на „Ел Ел Билд 2021“ ЕООД е управител и на значителен брой други търговски дружества, последните изрично изброени в Протокола.
С Разпореждане № 111-00-559-2 от 18.11.2022 г. издадено от Ръководителя на осигуряването за безработица при ТП на НОИ – Монтана, на основание чл. 54ж, ал. 2, т. 1 от КСО е отменено разпореждане № 111-00-559-1/28.03.2022 г. за отпускане на парично обезщетение за безработица по чл. 54а от КСО на Е. М. И.. Като фактическо основание за взетото решение е посочена получената информация, при извършена от ТД на НАП – Велико Търново, офис Монтана проверка на търговското дружество, за което е съставен констативен протокол и от която проверка се установява, че същото реално не е осъществявало дейност, поради което и е налице неоснователност на подадените данни за осигуряване на работници и служители.
С Разпореждане № 111-00-559-3 от 18.11.2022 г., издадено от Ръководителя на осигуряването за безработица при ТП на НОИ – Монтана, на основание чл. 54ж, ал. 1, във вр. чл. 10 от КСО е отказано отпускане на парично обезщетение за безработица по чл. 54а от КСО като е посочено, че търговско дружество „Ел Ел Билд 2021“ ЕООД реално не е осъществявало дейност, поради което и за Е. М. И. не е възникнало задължение за осигуряване при този осигурител, т.е. не е осигурено лице по см. на чл. 10 от КСО и § 1, ал. 1, т. 3 от ДР на КСО.
С Разпореждане № 111-00-559-4 от 18.11.2022 г., издадено от Ръководителя на осигуряването за безработица при ТП на НОИ – Монтана, поради получени нови данни, които имат значение за определяне правото, размера и срока на изплащане, на основание чл. 114, ал. 3, във вр. чл. 114, ал. 2, т. 2 от КСО, на жалбоподателя е разпоредено да възстанови добросъвестно полученото парично обезщетение за безработица за периода от 21.03.2022 г. до 31.10.2022 г. в размер на 5610,22 лв. – главница. Като фактическо основание е отразено, че въз основа на извършена от контролните органи на НАП проверка е установено, че търговско дружество „Ел Ел Билд 2021“ ЕООД реално не е осъществявало дейност, поради което подадените данни за осигуряване на работници и служители са неоснователни и за Е. М. И. не е възникнало задължение за осигуряване при този осигурител, т.е. не е осигурено лице по см. на чл. 10 от КСО и § 1, ал. 1, т. 3 от ДР на КСО. В тази връзка по см. на чл. 114, ал. 2, т. 2 КСО на жалбоподателя неправомерно е било изплатено парично обезщетение за безработица за периода от 21.03.2022 г. до 31.10.2022 г. Добросъвестно получените суми подлежат на възстановяване без лихва до изтичане на срока за доброволно изпълнение.
И трите разпореждания са връчени лично на Е. М. И. на 23.11.2022 г., съгласно представено по делото ксерокопие на известие за доставяне /л. 30 от Адм. Дело №59/2023г./, който в законоустановения срок по чл. 117, ал. 1, т. 2, б. „б“ от КСО ги е оспорил пред ръководителя на ТП на НОИ – Монтана.
Разпорежданията № 111-00-559-2 от 18.11.2022 г.,; № 111-00-559-3 от 18.11.2022 г., и №111-00-559-4 от 18.11.2022г., издадени от Ръководителя на осигуряването за безработица при ТП на НОИ – Монтана са обжалвани по реда на чл. 117 от КСО с жалба вх.№1012-11-52/28.11.2022г. по които е постановено оспореното в настоящото съдебно производство Решение № 2153-11-48 от 22.12.2022г. на Директора на ТП на НОИ - гр. Монтана. Излагат се извода, че лицата за който има подадени данни за сключени трудови договори нямат качеството на осигурени лица по смисъла на § 1, т. 3 от Допълнителните разпоредби на КСО, тъй като не се установяват данни реално да са упражнявали трудово дейност като една от императивно изискуемите предпоставки по чл. 10, ал. 1 от КСО за възникване на осигурително правоотношение. За периодите, за които е изплатено парично обезщетение за безработица Е. М. И. няма качеството на осигурено лице по реда на чл.4, ал.1, т.1 от КСО, което определя правото му на осигурителни права регламентирани в разпоредбата на чл. 11, ал.1 от КСО. Посочено е, че съгласно вписани данни в Търговския регистър едноличен собственик и управител на „Ел Ел Билд 2021“ ЕООД е Л. Д. П. без наличие данни за някакво друго представителство. Дружеството е регистрирано на 14.04.2020 г., като по данни от Търговски регистър Л. Д. П. е собственик и/или управител на над 100 търговски дружества. Към момента от фондовете на ДОО във връзка с подадените данни от „Ел Ел Билд 2021“ ЕООД са изплатени средства в размер на 54157 лв. За така установените и извършени действия от „Ел Ел Билд 2021“ ЕООД е подаден сигнал до органите па ОД на МВР – Монтана. Новоустановените факти и обстоятелства от предоставената информация от НАП – Велико Търново, офис – Монтана се явяват нови данни по смисъла па чл. 114, ал. 2, т. 2 от КСО, представени са след изплащане на паричното обезщетение и имат отношение за определяне правото на паричното обезщетение, което в конкретния случай обосновава приложението на правната норма. Административният орган е приел за неоснователно искането на жалбоподателя в случай, че не се отменят обжалваните разпореждания, да му се отпусне обезщетение за безработица без осигурителния стаж от „Ел Ел Билд 2021“ ЕООД, поради това, че настоящото производство е по повод последващ контрол на изплатени средства от фондовете на държавното обществено осигуряване, а именно новоустановените факти и обстоятелства по отношение дейността на „Ел Ел Билд 2021“ ЕООД, имащи значение за правото на осигурителното плащане.
На основание извършената проверка от контролните органи на НОИ е издадено задължително предписание 3Д-1-11-01244152 от 29.11.2022 г. на контролен орган на ТП на НОИ, на основание чл. 108, ал. 1, т. 3 от КСО, като е разпоредено на осигурителя „Ел Ел Билд 2021” ЕООД да заличи подадени данни по реда на чл. 5, ал. 4 oт КСО за оспорващия Е. М. И. (т. 17, л. 39 от Адм. Дело №59/2023г.) с период 01.10.2021 г. - 20.03.2022 г. и за още 100 на брой лица. Предписанието е получено от управителя на дружеството на 06.12.2022г., като липсват представени доказателства същото да е обжалвано и към 21.12.2022г. е влязло в законна сила.
При предходното разглеждане на делото жалбоподателя е дал обяснения устно и посредствено пред съда, като е посочил, че „…от около шест месеца, от началото на ноември до края на март, е работил в кланницата на фирмата като координатор дейности. Отговарял е за цеха за добив на месо. Работили са около 25-30 човека, имало е производство и хората са работели. Изплащана му е работна заплата, подписвал се е на ведомост и е получавал фишове…“ В качеството на свидетели са разпитани Н. Д. М. и И. Ц. И., които заявяват, че също са престирали работна сила в „Ел Ел Билд 2021” ЕООД, заедно с жалбоподателя.
По делото са представени от „Ел Ел Билд 2021” ЕООД 6 бр. ведомости за заплати в които фигурира жалбоподателя и 6бр. фишове за изплатени възнаграждения на Е. И.. Представена е и депозирана колективна жалба от работници в „Ел Ел Билд 2021” ЕООД до Директора на ТД на НАП – Велико Търново заведена там с вх.№94-12-2 от 10.01.2023г. с молба за извършване на проверка, тъй като извършената такава от НАП с протокол № П-04001222060423-073-001/04.08.2022 г. който се цитира от НОИ е непълен, а реално работниците са престирали труд по сключените с тях трудови договори.
В настоящето производство е представена длъжностна характеристика за длъжността „координатор дейности“ с код по НКПД 44193010 заемана от жалбоподателя и издадено удостоверение с УП -2 от Ел Ел Билд 2021” ЕООД по отношение на жалбоподателя.
От приложения на л.69-78 по делото протокол №П-04001223033244-073-001/26.05.2023г. от ТД на НАП – Велико Търново по повод подадения сигнал от работници на „Ел Ел Билд 2021” ЕООД е извършена проверка на търговското дружество, както и насрещни проверки в хода на които е установено, че едноличен собственик на капитала е Л. Д. П., предмета на дейност на „Ел Ел Билд 2021” ЕООД е търговия със стоки и услуги в страната и чужбина, предприемаческа дейност, строителство, производство и търговия със строителни материали, извършване на ремонтни дейности, посредничество, програмни и импресарски услуги, рекламна, преводаческа, издателска, консултантска, транспортна и спедиторска дейност, търговско посрдничество и посредничество на местни и чуждестранни физически и юридически лица в страната и чужбина, лизинг, внос и износ на стоки, както и всички сделки и услуги, незабранени от закона. При справка в информационната система на НАП търговското дружество има задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски, събирани от НАП и лихви към тях по повод подадена Декларация обр.4 №12000223090434 от 05.12.2023г. Извършени са редица насрещни проверки на контрагенти на „Ел Ел Билд 2021” ЕООД, видно от цитираните протоколи, като в констатации е отразено, че от страна на търговското дружество е налична информация за извършени доставки с обща данъчна основа 227585,76лв. по фактури за периода от 31.10.2021г. до 31.01.2023г. декларирани в данъчни периоди м. 02.2023г. и м.04.2023г. От търговското дружество „Ел Ел Билд 2021” ЕООД в качеството му на осигурител има подавани уведомления по чл.62, ал.5 от КТ за сключени трудови договори със 102 бр.лица, от тях към момента на приключване на проверката действащи са 48бр. трудови договори, като е подавана информация с декларация обр.6 „Данни за дължими вноски и данък по чл.42 от ЗДДФЛ“. Установено е при проверката, че „Ел Ел Билд 2021” ЕООД има сключени договори за отдаване на персонал с „Гала АМ“ ЕООД; „Чилик Фарм“ ЕООД и „Био Енерджи Съплай“ ЕООД, като има назначени над 50 работника, като цифрата се определя, според нуждите на клиентите. Работата се възлага с възлагателни писма и се отчита с работни карти на месечна база, като за реално извършената работа се издават фактури на месечна база. Установено е при проверката, че „Ел Ел Билд 2021” ЕООД е изпращало работници на обектите на контрагентите си основно на територията на Област Мотана за което са представени рамкови договори, като основната дейност на „Гала АМ“ ЕООД е свързана с кланица за птици и цех за разфасовка на месо; „Чилик Фарм“ ЕООД като основна дейност е отглеждане на пилета бройлери, а основната дейност на „Био Енерджи Съплай“ ЕООД с отглеждането на родителски стада пилета бройлери и излюпване на еднодневни пилета. Установено е и, че „Ел Ел Билд 2021” ЕООД е финансирано на база представени договори за временна финансова помощ с „Гала АМ“ ЕООД; „Чилик Фарм“ ЕООД и „Био Енерджи Съплай“ ЕООД. Посочено е, че основния предмет на дейност на „Ел Ел Билд 2021” ЕООД за периода от 01.04.2020г. до 31.01.2023г. е „извършване на услуги със собствен персонал и отдаване под наем на персонал“. По отношение на установените при проверката нарушения свързани с липсата на регистрация в публичния регистър към Агенция по заетостта на „Ел Ел Билд 2021” ЕООД е сигнализирана Инспекция по труда, а по отношение на неподадена ГДД за деклариране на приходите на дружеството за 2021г и заявление за регистрация по ЗДДС е посочена необходимостта от извършване на ревизионно производство.
По искане на управителя на „Ел Ел Билд 2021” ЕООД е издадено задължително предписание №ЗД-1-11-01554007 от 13.03.2024г. на осигурителя, по което са възстановени данни, съгласно чл.5, ал.4 от КСО за периода от 01.10.2021г. до 20.03.2022г. по отношение на жалбоподателя Е. И..
Видно от издаденото писмо с изх.№1023-11-58#1 от 27.05.2024г. по данни от информационната система на НОИ предписанието е изпълнени от осигурителя „Ел Ел Билд 2021” ЕООД на 27.03.2024г., като за посочения период жалбоподателя подлежи на задължително осигурявае по реда на КСО с произтичащите от това съгласно осигурителното законодателство права.
При така установената фактическа обстановка и като обсъди поотделно и в тяхната съвкупност събраните по делото писмени доказателства и доводите на страните, Административен съд Монтана достигна до следните правни изводи:
Съгласно разпоредбата на чл. 168 от АПК, във връзка с чл. 146 от АПК, при извършване на служебната проверка за законосъобразност на оспорвания административен акт, съдът следва да провери дали същият е издаден от компетентен орган, в законосъобразна форма, при спазване на материалния и процесуалния закон и в съответствие с целта на закона.
Оспореното Решение № 2153-11-48 от 22.12.2022 г. е постановено от материално и териториално компетентния по смисъла на чл.117, ал.1, т.2, б. "е" от КСО административен орган - Директор на ТП на НОИ – Монтана. Обективирано е в посочената в същата разпоредба писмена форма и е със съдържание, регламентирано в чл. 59, ал. 2 от АПК. Отговаря на изискването за мотивираност съгласно чл. 117, ал. 3 от КСО. Означен е органът, който го е издал. Отразени са направените от него при осъществената контролна дейност фактически и правни изводи. Формулиран е ясен диспозитив. Съдържа информация за реда, срока и органа, пред който подлежи на обжалване. Датирано и подписано е. От обстоятелствената част недвусмислено се изяснява, че контролиращият административен орган споделя извода на издателя на административния акт за наличие на предпоставките по чл.54ж и чл.114, ал. 2, т. 2 от КСО за отменено разпореждане за отпускане на обезщетение за периода от 21.03.2022г. – 20.03.2023 г.; за отказ от отпускане на парично обезщетение за безработица и за възстановяване на добросъвестно полученото парично обезщетение за безработица.
Правилно Директорът на ТП на НОИ – Монтана е приел, че разпорежданията, предмет на контрол са издадени от компетентен административен орган. Съгласно чл. 114, ал. 3 от КСО това е длъжностното лице, на което е възложено ръководството на контрола по разходите на държавното обществено осигуряване в съответното териториално поделение на Националния осигурителен институт по отношение на издадените разпореждания № 111-00-559-2 от 18.11.2022 г.; № 111-00-559-3 от 18.11.2022 г., и №111-00-559-4 от 18.11.2022 г., издадени от Ръководителя на осигуряването за безработица при ТП на НОИ – Монтана и Началник на сектор КП, отдел КПК на основание Заповед № 1015-11-72/21.05.2021г. на Директор ТП на НОИ – Монтана приложена по делото.
Процесните разпореждания са издадени въз основа на извършения последваш контрол по разходите по ДОО, при който е установено, че жалбоподателя не е имал качеството на осигурено лице. Обжалвани са по административен ред и в резултат на проведено производство по чл. 117, ал. 2, т. 2 от КСО е постановено и оспореното решение. В него са посочени последователно извършените действия, изложени са фактически и правни изводи. В производството по административен контрол за законосъобразност не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, представляващи основание за отмяната му.
Съгласно чл. 54л от КСО отпускането, изчисляването, изменянето, отказването, спирането, прекратяването, възобновяването и възстановяването на паричните обезщетения за безработица се извършват въз основа на данните по чл. 5, ал. 4, т. 1 и на данните, декларирани в подадените от лицата документи за отпускане на обезщетенията при условия и поред, определени с акт на Министерския съвет. Съгласно разпоредбата на чл. 54ж, ал. 2, т. 1 от КСО, влязлото в сила разпореждане по ал. 1 може да се измени или отмени от органа, който го е издал, когато са представени нови документи или доказателства, които имат значение за определяне правото, размера и периода на паричното обезщетение за безработица. При заличени данни за осигурителен стаж и осигурителен доход, длъжностното лице, осъществяващо ръководството по осигуряването за безработица като административен орган, действащ при условията на обвързана компетентност, е длъжно да се съобрази с новонастъпилите обстоятелства във връзка със заличаването на данните и да приложи чл. 54ж, ал. 2, т. 1 от КСО.
Действително, както правилно е посочил и ответника в потвърждаващото решение по оспорените разпореждания, съгласно чл. 10, ал. 1 от КСО, осигуряването възниква от деня, в който лицата започват да упражняват трудова дейност по чл. 4 или чл. 4а, ал. 1 от КСО и за който са внесени или дължими осигурителни вноски и продължава до прекратяването й. С § 1, ал. 1, т. 3 от Допълнителните разпоредби (ДР) на КСО е въведена легалната дефиниция на понятието "осигурено лице" - физическо лице, което извършва трудова дейност, за която подлежи на задължително осигуряване по чл. 4 и чл. 4а, ал. 1, и за което са внесени или дължими осигурителни вноски. От съдържанието, обаче на цитираното определение за "осигурено лице" следва, че едно от условията, на които трябва да отговаря лицето, за да се счита за осигурено, е да извършва трудова дейност, за която подлежи на задължително осигуряване по чл. 4 от КСО. Действително наличието на сключен трудов договор, т. е. възникването на трудово правоотношение не е единственото и необходимо условие за възникване на осигурително правоотношение, което е основание за изплащане на парично обезщетение, изчислено по данните, подадени по реда на чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО и не съществува идентичност на трудовото и осигурителното правоотношение. Съгласно разпоредбата на чл. 10 от КСО, основанието за възникване на осигурително правоотношение е упражняването на трудова дейност, за която се дължат осигурителни вноски, част от които са за сметка на осигуреното лице. В този смисъл е и установената константна съдебна практика на ВАС. Доказателствената тежест за установяване на реално положения труд е на самото лице (в този смисъл Решение № 2524 от 18.02.2020 г. на ВАС по адм. д. № 12220/2019 г.).
В настоящия случай, за доказване на това обстоятелство по делото, в хода на съдебното производство след последвалата проверка от ТД на НАП – Велико Търново се установява, че осигурителя „Ел Ел Билд 2021” ЕООД реално е извършвал търговска дейност, като е назначил работници, измежду които и жалбоподателят, за които от проверяващия орган е установено, че са полагали труд, основание за осигуряване за фондовете на ДОО при този работодател. До това заключение контролните органи на ТД на НАП са достигнали след извършени проверки, обективирани в Протоколи № 04001223033244-073-001/26.05.2023 г. и № П-04001223121458073001/20.10.2023 г., приложени по настоящото дело.
От страна на Дирекция „Инспекция по труда“ – Монтана също е извършана последваща проверка по спазване на трудовото законодателство на сочения осигурител, като за установеното са издадени Протокол № ПР2327403/20.07.2023 г. и АУАН № 12-2300159/04.09.2023 г., също приложени по делото. Проверката е установила, че дружеството реално е упражнявано дейност като Предприятие, осигуряващо временна работа, но без да има регистрация в Агенция по заетостта по надлежния законов ред. В случая липсата на сочената регистрация няма отношение към установеното обстоятелство – упражняване на дейност, даваща основание за осигуряване на наетите от дружеството лица.
Следва да се има предвид, че проверките от ТД на НАП и ДИТ са приключили след провелото се административно производство по обжалваните три на брой разпореждания на органите на ТП на НОИ – Монтана по подаденото от Е. М. И. заявление за отпускане на ПОБ № 510-286/22.03.2022 г., както и след постановяване на оспореното в настоящото производство решение на директора на ТП на НОИ – Монтана, и същите имат характера на нови данни и обстоятелства, настъпили след постановяване на спорните административни актове.
С оглед настъпилата нова фактическа обстановка, свързана с осигурителните права на лицата, полагали труд при проверявания осигурител „Ел Ел Билд 2021“ ЕООД, от страна на контролен орган при ТП на НОИ – Монтана е издадено ново задължително предписание № ЗД-1-11-01554007/13.03.2024 г., с което на същия са дадени указания да подаде редовни данни по реда на чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО за осигурените лица, в т.ч. и за жалбоподател, за съответните периоди.
Към момента на провеждане на настоящото съдебно производство в системата на НАП са налични редовни данни, подадени с декларация обр. 1 за лицето Е. М. И. за периода 01.10.2021 г. до 21.03.2022 г., въз основа на които същият има качества на осигурено лице при осигурителя „Ел Ел Билд 2021“ ЕООД, съответно има и право на парични обезщетения от ДОО.
Видно от събраните доказателства в настоящето производство, след ново представените писмени доказателства са изяснени релевантните факти които не са взети предвид от ответника при издаване на оспореното Решение и потвърдените с него разпореждания, поради което и изводите на административния орган са формирани при непълнота на доказателствата.
Като не е предприел действия за събиране на допустими доказателства по посочения ред на процесуалния закон, административният контролен орган от ТП на НОИ – Монтана, а и при задължителното административно обжалване – Ръководителят на ТП на НОИ – Монтана, са допуснали нарушение на административнопроизводствените правила, което се приема за съществено. Няма как и след като спорът се концентрира върху обстоятелствата около реалното полагане на труд от служителя Е. И. същата да бъде изолирана от процеса, касаещ установяването на тези факти, което в крайна сметка ще се отрази, при това съществено и върху правната връзка осигурителен орган – осигурено лице.
Предвид изложеното оспореният административен акт Решение № 2153-11-48 от 22.12.2022 г. издадено от Директора на ТП на НОИ – гр. Монтана, с което е приета за неоснователна жалбата на оспорващият срещу Разпореждане № 111-00-559-2 от 18.11.2022 г.; Разпореждане № 111-00-559-3 от 18.11.2022 г. и Разпореждане №111-00-559-4 от 18.11.2022г. всички издадени от Ръководителя на осигуряването за безработица при ТП на НОИ – Монтана, като постановено при допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, в противоречие с материалния закон и в несъответствие с неговата цел следва да бъде отменено. Административната преписка следва да се върне на ръководителя на осигуряването за безработица при ТП на НОИ Монтана за ново произнасяне по заявлението на жалбоподателя Е. М. И., гр. Монтана. На основание чл. 174 от АПК съдът намира, че следва да определи едномесечен срок за новото произнасяне, считано от получаване на преписката, след влизане в сила на настоящото съдебно решение.
С оглед на изхода от спора се явява основателно своевременно направеното искане на процесуалния представител на жалбоподателя за присъждане на сторените по делото разноски за настоящата съдебна инстанция и пред ВАС съгласно приложения списък. За неоснователно намира възражението на ответника за прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение, тъй като претендираното такова е съобразено с фактическата и правна сложност на делото и съобразно Решение на СЕС по дело С-438/2022г., който са били заплатени в брой съгласно приложените по делото договори за правна защита и съдействие. На основание чл. 143, ал. 1 във вр. чл.226, ал.3 от АПК направените и доказани разноски от жалбоподателя са в размер на 1350,00лева заплатено в брой адвокатско възнаграждение за настоящата съдебна инстанция и 1000,00лева заплатено адвокатско възнаграждение пред ВАС, както и държавна такса заплатена пред ВАС в размер на 31,60лева или общо 2381,60лв. /две хиляди триста осемдесет и един лева и шестдесет стотинки/, който следва да се възстановят от бюджета на Националния осигурителен институт - София, което е юридическото лице, към което принадлежи издателят на отменения акт.
Водим от горните мотиви и на основание чл. 172, ал.2, предложение второ от АПК и чл. 143, ал.1 във вр. чл.226, ал.3 от АПК първи състав на Административен съд Монтана:
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ по жалба на Е. М. И. от гр. Монтана Решение № 2153-11-48 от 22.12.2022 г. издадено от Директора на ТП на НОИ – гр. Монтана, с което жалбата му е приета за неоснователна и са потвърдени Разпореждане № 111-00-559-2 от 18.11.2022г., с което е отменено разпореждане № 111-00-559-1/28.03.2022 г. за отпускане на парично обезщетение за безработица (ПОБ) за периода 21.03.2022г. – 20.03.2023 г.; Разпореждане № 111-00-559-3/18.11.2022г., с което е отказано отпускане на парично обезщетение за безработица по чл. 54а от КСО; Разпореждане № 111-00-559-4 от 18.11.2022г., с което на жалбоподателя е разпоредено да възстанови добросъвестно полученото парично обезщетение за безработица за периода от 21.03.2022 г. до 31.10.2022 г. в размер на 5610,22 лева – главница, всички издадени от Ръководителя на осигуряването за безработица при ТП на НОИ – Монтана.
ИЗПРАЩА преписката на ръководителя на осигуряването за безработица при ТП на НОИ Монтана за ново произнасяне по подаденото заявление № 510-286/22 03 2022 г. от Е. М. И. за отпускане на парично обезщетение за безработица, при спазване на задължителните указания по тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите на настоящето решение. ОПРЕДЕЛЯ на основание чл. 174 АПК, едномесечен срок за издаване на административния акт, считано от влизане в сила на решението.
ОСЪЖДА Национален осигурителен институт с адрес [населено място], [улица] да заплати на Е. М. И. с [ЕГН] от [населено място], [жк] [адрес] сторените разноски в настоящето производство и пред ВАС в размер на общо 2381,60лв. /две хиляди триста осемдесет и един лева и шестдесет стотинки/, както и 5,00лева държавна такса при служебно издаване на изпълнителен лист.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба чрез Административен съд - Монтана пред Върховен административен съд в 14 - дневен срок от съобщението до страните.
На основание чл.138, ал.3 от АПК препис от решението да се изпрати на страните по реда на чл.137 от АПК.
Съдия: | |