Решение по адм. дело №593/2025 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 3257
Дата: 24 октомври 2025 г.
Съдия: Елка Братоева
Дело: 20257170700593
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 юли 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 3257

Плевен, 24.10.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Плевен - III състав, в съдебно заседание на двадесет и четвърти септември две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ЕЛКА БРАТОЕВА

При секретар МИЛЕНА КРЪСТЕВА като разгледа докладваното от съдия ЕЛКА БРАТОЕВА административно дело № 20257170700593 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Образувано е по жалба на Ц. П. П. от гр. Плевен срещу Уведомително писмо Изх. № 02-150-2600/2039 от 01.06.2025г. на Изпълнителния Директор на ДФЗ, в частта, с която е отказано финансово подпомагане на земеделския производител по интервенция, обвързана с площ за кампания 2023г. за: Обвързано с производството подпомагане на доходите за плодове - сливи (ИП) в размер на 1446,21лв.

Жалбоподателят оспорва отказа като незаконосъобразен и иска отмяната му. Счита, че неправомерно е отказана исканата субсидия. Подал е своевременно изискуемата декларация от агроном, че насажденията са плододаващи, но нерегистрирането в СЕУ се дължи на неволна грешка на служителя от ОбСЗ – Плевен. Преди издаването на УП е приложил изискуемата декларация по образец с молба до министъра на земеделието и я изпратил по пощата, след като е разбрал, че не е била качена в системата и затова не му е изплатена субсидията, но молбата не била уважена. Видно от представените договори е реализирал продукция в размер на 9015 кг. сливи от декларираната площ 1,4 ха, при изискуем добив от 6246 кг/ха, което е отразено в таблицата в т.6.3 от УП. В същото време в т.6.2 е посочено, че насажденията са неплододаващи, съгласно заверения от агроном документ по образец, което е видимо противоречие. Няма как да набере 9015 кг сливи от неплододаващи насаждения. Не е бил уведомен за установеното несъответствие преди издаването на УП, за да му бъде определен срок и да изпрати декларацията. Моли да му бъде преведена дължимата субсидия.

Ответникът – Изпълнителния директор на ДФЗ – София, чрез юрк. Х. изразява становище за неоснователност на жалбата. Посочва, че земеделският производител е бил наясно с необходимостта за прилагане на документ по образец, че насаждението е в период на плододаване, издаден от агроном и копие от дипломата на агронома, с което е запознат при подаване на заявлението, както и е бил наясно със сроковете за подаването на този документ. Сроковете са били неколкократно удължавани като последната възможност за представяне на изискуемите документи съгл. §3а (Нов – ДВ, бр. 80 от 2023г., в сила от 19.09.2023г.) от ПЗР на Наредба № 4/30.03.2023г. за условията и реда за подаване на заявления за подпомагане по интервенции за подпомагане на площ и за животни е бил от 25 септември до 9 октомври 2023г. В този срок изискуемите документи по чл. 25 ал.4 от Наредба № 3/10.03.2023г. не са представени, в резултат на което в колона 4 от Таблица 6.2 на УП е посочено, че не са спазени изискванията на чл. 25 ал.4 от Наредба № 3 и това се признава от земеделския стопанин. И четирите условия, които са взаимно свързани не са изпълнени, а именно да е попълнен електронен формуляр по образец в СЕУ, че дръвчетата са плододаващи, да има съответствие между данните в електронния формуляр по образец и данните за насаждението в сканираното копие на заверения от агронома документ, който също трябва да е прикачен в СЕУ и да е прикачена дипломата на агронома. В т.7 от декларациите към заявлението земеделският стопанин е потвърдил, че е запознат с изискванията на интервенцията, а в т.17 изрично е посочен срока за представяне на документите, доказващи че насажденията са в период на плододаване по ИП. Счита, че не се касае за несъответствие, за да бъде уведомяван, а за непредставяне в срок на изискуемите документи, поради което субсидия не се изплаща.

Като съобрази относимите доказателства, становищата на страните и приложимия закон и след служебна проверка на оспорения индивидуален административен акт за валидност и законосъобразност на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Производството е по чл. 145 и следващите от АПК вр. чл. 12 ал.7 от Закона за подпомагане на земеделските производители.

Уведомителното писмо е връчено по електронен път на 02.06.2025г. Жалбата е подадена на 11.06.2025г. в законния 14-дневен срок, от активно легитимирана страна и срещу подлежащ на оспорване индивидуален административен акт, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

От приложената административна преписка се установява, че Ц. П. П. е регистриран като земеделски производител. За кампания 2023г. е подал заявление от 06.07.2023г. за подпомагане по интервенция, обвързана с площ за: Обвързано с производството подпомагане на доходите за плодове - сливи (ИП) за два парцела в землището на с. Беглеж с площ от 0,60 ха и 0,80 ха (общо 1,4ха), засадени със сливи. На стр.4 от подаденото заявление е декларирал, че е запознат, че в триседмичен срок след последния ден за подаване на заявление за подпомагане следва да предостави в съответното ОПСМП на ДФЗ документ, доказващ, че насаждението е в период на плододаване, изготвен от агроном, както и че следва да предостави копие от дипломата на агронома, изготвил документа, доказващ, че насаждението е в период на плододаване.

На 19.01.2024г. е подал декларация с опис на документите, доказващи реализираната продукция на пазара в периода от 1 февруари в годината на кандидатстване до 31 януари на следващата календарна година по интервенцията за обвързано подпомагане на плодове – сливи и реализиран минимален добив на осн. чл. 33 ал.1 от Наредба № 3/10.03.2023г. Декларирал е използван посадъчен материал 350бр. фиданки. Приложен е опис на документите за реализирана продажба на сливи и самите документи – 8 бр. договори-протоколи за покупко-продажба на сливи на частни лица срещу плащане в брой за доказване на реализирана продукция в периода 28.08.-01.09.2023г. като общото количество на реализираните добиви е 9015 кг. Декларирал е, че всички представени документи са достоверни, че е произвел описаната продукция на заявените от него парцели в периода съгласно чл. 33 ал.1 Наредба № 3 и че са издадени и предоставени съгласно изискванията на чл. 33 ал.1-4 и ал.7 от наредбата в периода от 1 февруари на годината на кандидатстване до 31 януари на следващата година и е запознат, че могат да бъдат предадени за проверка на НАП.

С подадена молба Вх. № 94-1018/19.06.2024г. до МЗХ Ц. П. е посочил, че участва в програмата за обвързано подпомагане от самото начало, а през 2021г. е бил одобрен и сключил договор с ДФЗ по подмярка 6.3. През първата проверка през 2021г. и през втората през 2022г. за изпълнение на заложените цели като разширение на площите и инвестицията не е имал забележки. През 2023г. е подал заявление за подпомагане за участие по схемата за обвързано подпомагане. За първи път тогава е било въведено и изискването таблицата с използваните парцели да бъде заверена от агроном с копие от дипломата му. Твърди, че това е било направено в срок и качено в системата, не е получавал писмо, че документа не е получен. Впоследствие е представил и всички договори за реализирана продукция и електронен опис към тях. В началото на месец юни всички съседи получили преводи по обвързана подкрепа, но той не получил такъв. При проверка то телефон в ДФЗ – София му отговорили, че документа подписан от агронома не е намерен в системата, което го озадачило, защото смятал, че всичко е направено своевременно. Счита, че този документ дублира представените от него договори за продажби, което може да стане само от плододаващи насаждения и то на 30 години. Нововъведеното изискване вероятно е срещу злоупотреби със средства, но той не е от тази група недобросъвестни лица. Градините в голямата си част са наследствени и съществуват от много години, като едната я е закупил. Моли, ако документа е толкова необходим, да се даде възможност да бъде качен отново в системата, за да си получи субсидията. Приложил е документ по образец - Таблица на използваните парцели по интервенцията за обвързано подпомагане на доходите за плодове, подписан от агроном – Л. В. Л. с копие от диплома А 92 № 003393, както и Електронен опис на договорите за продажби на реализирана продукция през 2023г.

С Писмо 94-1018/21.06.2024г. МЗХ е изпратило по компетентност на Зам.Изп. Директор на ДФЗ – РА молбата относно неизплатената субсидия и дадената информация по телефон от ДФЗ за неоткрит документ, подписан от агроном в СЕУ на ДФЗ, за който П. твърди, че е подал своевременно. Указано е да се извърши проверка и да се предприемат съответните мерки по компетентност, както и да се изпрати отговор на бенефициента.

С писмо Изх. № 07-0400/12015 от 01.07.2024г. на Зам.Изп.Директор на ДФЗ П. е уведомен, че съгласно чл. 25 ал.4 от Наредба № 3 от 10.03.2023г. кандидатите за подпомагане по интервенцията за обвързано с производството подпомагане на доходите за плодове (ИП) е следвало да предоставят в сроковете по чл.7 ал.2 т.8 на Наредба № 4/30.03.2023г. документ по образец, одобрен от изпълнителния директор на ДФЗ, доказващ, че насаждението е в период на плододаване, издаден от агроном и придружен от копие от дипломата на агронома. За кампания 2023г. този срок е бил от 02.08.2023г. до 14.08.2023г., като с изменение от 19.09.2023г. на Наредба № 4 на всички кандидати по интервенцията е била дадена нова възможност и отворен повторен прием от 25 септември до 9 октомври 2023г. за предоставяне на изискуемия документ. При всяка нова функционалност в СЕУ, ДФЗ публикува информация, указания и видеоинформация в помощ на кандидатите, като по този начин не е необходимо кандидатите да посещават регионален офис на ДФЗ. При извършената допълнителна проверка е установено, че от страна на земеделския производител в законоустановения срок не са подадени необходимите документи съгласно наредбата. ДФЗ няма нормативно основание за прием на документи извън регламентираните срокове, както и да извърши исканите преизчисления по заявената интервенция за подпомагане за кампания 2023г. Заявлението е преминало през всички административни проверки съгласно чл. 37 ЗПЗП и предстои издаване на УП, в което ще бъдат посочени одобрените суми за подпомагане, санкциите и редукциите по отделните интервенции и мерки, което подлежи на обжалване.

Почти година по-късно е последвало издаване на процесното Уведомително писмо Изх. № 02-150-6500/2039 от 01.06.2025г. на Изпълнителния Директор на ДФЗ, с което е отказано финансово подпомагане на земеделския производител по интервенция, обвързана с площ за кампания 2023г. за: Обвързано с производството подпомагане на доходите за плодове - сливи (ИП) в размер на 1446,21лв.

В писмото е посочено общо и бланкетно, че оторизирана сума за получаване е изчислена чрез ИСАК след извършването на задължителни административни и/или проверки на място, съгласно чл. 70 от ЗПЗП на данните в подаденото заявление, които са сравнени с данните във външните регистри на ИСАК. В таблична форма в таблица 1 е посочено, че по интервенция ИП исканата сума от 1446,21 лв. е отказана изцяло.

В Приложение 6 относно: Обвързано с производството подпомагане на доходите за плодове (в т.ч. и сливи (prunus domestica)) – с код ИП е посочено, че съгласно декларираните данни и извършените проверки по чл. 70 ЗПЗП в Таблица 6.1. и 6.2 са посочени площите, за които са констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане и за тези площи ДФЗ намалява или отказва финансово подпомагане на осн. чл. 87 и чл. 88 от Наредба № 3 от 10.03.2023г. Таблица 6.1. не се съдържа в писмото.

В УП в Таблица 6.2: Площи, заявени по ИП, на които са установени насаждения, които не са встъпили в плододаване и/или за които не е предоставен документ, доказващ, че насаждението е в период на плододаване, издаден от агроном и/или не е представен документ за реализирана продукция са посочени: двата заявени парцела с насаждения сливи; в колона 6 е посочено, че е предоставен документ за реализирана продукция от парцелите.

В колона 3 е посочено, че насаждението съгласно заверения от агроном документ по образец, е неплододаващо; В пояснението за тази колона е посочено, че се отразяват данните от документа по образец, заверен от агроном, съгласно чл. 25 ал.4 от Наредба № 3 от 10.03.2023г. При неподадени документи, съгласно чл.7 ал.2 т.8 от Наредба № 4 от 30.03.2023г., колоната не се попълва.

В колона 4 – не са спазени изискванията, заложени в чл. 25 ал.4 от Наредба № 3 от 10.03.2023г. В пояснението е посочено, че се въвежда резултат от административните проверки във връзка с изискванията на чл. 25 ал.4 от Наредба № 3 и ако не са изпълнени всички изброени условия: 1. да е попълнен електронен формуляр по образец в СЕУ; 2. да е налице съответствие между електронния формуляр в СЕУ с данните за насаждението (плододаващо или неплододаващо) и данните за насаждението в сканираното копие на заверения от агронома документ; 3. прикаченият в СЕУ документ да е заверен от агроном; 4. да е предоставено копие от дипломата на агронома, заверил документа; - се зарежда отговор „Не“, ако са изпълнени – отговор „Да“.

В колона 5 - насаждението е встъпило в период на плододаване по данни от ПнМ - е отбелязано „неприложимо“, което според поясненията под таблицата означава, че не е извършвана проверка на място.

В Таблица 6.3: Изчисление на допустимата площ след отчитане на добиви по ИП в колона 5 е отбелязан изискуемият добив от хектар за сливи – 6246 кг/ха съгласно Приложение № 10 от Наредба № 3/10.03.2023г.

В колона 6 са посочени реализираните добиви – 9015 кг., въз основа на предоставените декларация, валидни документи и опис на документите за реализирана продукция съгласно изискванията, заложени в чл. 33 ал.1-3, 6 и 7 от Наредба № 3/2023г. При неподадена декларация по образец за произведена продукция през годината на кандидатстване и непредоставени документи, доказващи нейната реализация в ОДЗ в срока по чл. 33 ал.6 от Наредба № 3 – от 1 януари до 31 януари на годината, следваща годината на подаване на заявлението не се изплаща финансова помощ съгласно чл. 25 ал.5 от наредбата.

В колона 7 е посочена допустимата площ според реализираните добиви – 1,44 ха. Изчислява се като Реализираните добиви (колона 6) се разделят на Изискуемите добиви (колона 5).

В Таблица 6.5 – Изчисление на финансовото подпомагане по ИП – за сливи са посочени: датата на подаване на заявлението – 06.07.2023г.; декларираната площ 1,4 ха, която е равна на допустимата площ 1,4 ха след извършени административни проверки и отговаря на необходимата големина на допустимата площ по интервенцията (0,5ха) ; субсидията е в размер на 1033,01 лв./ха за кампания 2023г. и изчислената сума на субсидията за установената площ след проверката за допустимост е 1446,21 лв., която е отказана изцяло.

Съгласно чл. 20а ал.1 ЗПЗП изпълнителният директор на ДФЗ е изпълнителен директор и на Разплащателната агенция и организира и ръководи дейността й. Уведомителното писмо е издадено от Изпълнителния директор на ДФЗ в рамките на неговите правомощия, подписано е с професионален квалифициран електронен подпис и следователно е издадено от компетентен орган.

Издаденият акт е в писмена форма и може да се приеме, че в табличната и пояснителната част се съдържат мотиви, доколкото в случая позволяват да се разбере, че исканата субсидия по интервенция ИП за заявените площи с насаждения от сливи с обща площ от 1,4 ха в размер на 1446,21 лв. е отказана, поради неподаден документ по образец, одобрен от Изп. Директор на ДФЗ, доказващ, че насаждението е в период на плододаване, издаден от агроном и копие от дипломата на агронома съгласно чл. 25 ал.4 от Наредба № 3/10.03.2023г. Поради непредоставянето на този документ е отбелязано, че насажденията са неплододаващи. Затова на основание §18 от ПЗР на Наредба № 3/10.03.2023г. за кампания 2023г. за площите по чл. 25 ал.1 от наредбата, насажденията на които не са встъпили в плододаване и/или за които не е предоставен документ, доказващ, че насаждението е в период на плододаване, издаден от агроном, не е предоставено финансово подпомагане и не се считат за наддекларирани.

В Таблица 6.2 колона 3 е посочено, че насажденията са „неплододаващи“ според заверения от агроном документ по образец, въпреки че в поясненията към колоната е посочено, че при неподаден документ съгласно чл. 7 ал.2 т.8 от Наредба № 4 от 30.03.2023г. – подаден в триседмичен срок след срока за подаване на заявления, че насаждението е в период на плододаване, колоната не се попълва. В същото време в колона 6 от Таблица 6.2 се сочи, че са представени документи за реализирана продукция, за които земеделският стопанин е декларирал, че са достоверни и че е произвел описаната продукция от заявените за подпомагане парцели и отговарят на изискванията, както и че могат да бъдат предадени на НАП за проверка. Реализираните добиви, за които са представени декларации и документи за продажби са в размер на 9015 кг. от площ 1,4 ха при изискуем добив от 6246 кг/ха и отговарят на изискванията за подпомагане.

Жалбоподателят е бил наясно със сроковете съгласно чл. 7 ал.2 т.8 от Наредба №3 от 30.03.2023г., в които е следвало да подаде документ по образец, доказващ че насаждението е в период на плододаване, издаден от агроном и придружен от копие от дипломата на агронома. Като последният срок за прием на документите е бил от 25 септември до 9 октомври. В този срок документа не е бил подаден, но жалбоподателят е считал, че го е подал своевременно чрез СЕУ. Впоследствие е узнал, чрез проверка по телефон в ДФЗ – София, че не е бил валидно подаден, което според него се дължи на техническа или човешка грешка. Веднага е реагирал като е изпратил молба от 19.06.2024г. до МЗХ, препратена по компетентност на ДФЗ. Към молбата е приложен документ според изискванията, в който е отбелязано, че насажденията са плододаващи, удостоверено с подпис на агронома и посочена диплома и предоставено копие от дипломата. Въпреки това в отговора от 01.07.2024г. на Изп. Директор на ДФЗ е заявено, че документът е представен след срока и няма нормативно основание да бъде приет, тъй като всички административни проверки на заявлението вече са приключили. Уведомителното писмо е издадено почти година по-късно на 01.06.2025г.

В УП Таблица 1 колона 3 е посочено, че намалението е в резултат на извършените проверки съгласно чл. 70 от ЗПЗП.

Съгласно чл. 70 от ЗПЗП административните проверки, проверките на място и проверките чрез системата за мониторинг на площта се извършват за контрол на: точността и пълнотата на информацията в заявлението за подпомагане и в искането за плащане; спазването на всички критерии за допустимост, ангажименти и други задължения по отношение на интервенцията, както и на условията, при които се предоставя подпомагане и/или освобождаване от задължения; спазването на стандартите за добро земеделско и екологично състояние и законоустановените изисквания за управление. МЗХ урежда със съответните наредби условията и реда за прилагане на интервенциите под формата на директни плащания, за отказ за изплащане и намаления на плащания, както и реда за налагане на административни санкции, както и условията и реда за извършване на административни проверки в рамките на ИСАК, административни проверки на място, последващи проверки, контрол за спазването на изискванията на предварителните условия, проверки чрез системата за мониторинг.

Интегрираната информационна система за контрол (ИСАК) съгласно чл. 37 ЗПЗП включва както административни проверки на подадените заявления за подпомагане, така и проверки на място. Проверките на място се извършват въз основа на анализ на риска на контролна извадка от подадените заявления.

Съгласно чл. 35 АПК индивидуалният административен акт се издава, след като се изяснят фактите и обстоятелствата от значение за случая и се обсъдят обясненията и възраженията на заинтересованите граждани и организации, ако такива са дадени.

Съгласно чл. 25 ал.1 от Наредба №3 от 10.03.2023г. за условията и реда за прилагане на интервенциите под формата на директни плащания, включени в Стратегическия план, за проверките, намаления на плащанията и реда за налагане на санкции: право на подпомагане по интервенцията за обвързано с производството подпомагане на доходите за плодове имат земеделските стопани на територията на цялата страна, които стопанисват и заявяват за подпомагане по тази интервенция и/или по интервенцията по чл. 26 минимум 0,5 ха (заедно или поотделно) допустими за подпомагане площи с плодове и с плодови насаждения от следните видове култури: в т.ч. и сливи (Prunus domestica). Подпомагането по чл. 26 от наредбата се отнася за плодови насаждения до встъпването им в плододаване.

Съгласно ал.3 заявените площи от кандидатите по интервенцията по ал.1 подлежат на подпомагане, когато: 1. са заети с плододаващи култури по ал.1 и са с минимална площ на парцела 0,1 ха; площи, заявени за подпомагане по интервенцията, на които се установи различна култура от културите по ал.1 или не са плододаващи, се считат за наддекларирани; 2. да отговарят на изискванията на ОПДУ; 3. през годината на заявяване на допустимите площи заявените за подпомагане култури по ал.1 да са в период на плододаване съгласно Наредбата за базисните цени на трайните насаждения и да са спазени минималните агротехнически мероприятия, позволяващи получаване на добив от тях, които се установяват при проверката на място по чл. 37 ал.4 ЗПЗП; 4. от получения добив по т.3 да са реализирани на пазара количества съгласно Приложение № 10 – за сливи 6246 кг/ха.

Съгласно ал.4 кандидатът за подпомагане предоставя документ по образец, одобрен от изпълнителния директор на ДФЗ в срок до 10 дни от влизане в сила на наредбата, който се публикува на интернет страницата на ДФЗ, доказващ, че насаждението е в период на плододаване, издаден от агроном и копие от дипломата на агронома. Ал. 5 – размерът на помощта по интервенцията се определя за толкова заявени площи, които отговарят на условията по ал.3 т.1-4 и са представени доказателства за това.

Съгласно чл.7 ал.2 т.8 от Наредба № 4 от 30.03.2023г. за условията и реда за подаване на заявления за подпомагане по интервенции за подпомагане на площи и за животни – в триседмичен срок след края на срока по чл. 12 за подаване на заявления се прилага документ, доказващ, че насаждението е в период на плододаване по чл. 25 ал.4 от Наредба № 3/2023г. Срокът за кампания 2023г. е удължен до 9 октомври 2023г. с §3а ПЗР на Наредба № 4/2023г.

С §18 т.1 от ПЗР на Наредба № 3 /2023г. (ДВ, бр.16 от 2025г., в сила от 25.02.2025г.) изрично е предвидено, че за заявления, подадени през кампания 2023г., по които производствата не са приключили за площи по чл. 25 ал.1 насажденията на които не са встъпили в плододаване и/или за които не е предоставен документ, доказващ, че насаждението е в период на плододаване, издаден от агроном, не се предоставя финансово подпомагане и не се считат за наддекларирани.

В случая необходимият документ по чл. 25 ал.4 от Наредба № 3 , доказващ че насажденията са плододаващи не е представен в определения срок съгласно чл.7 ал.2 т.8 от Наредба № 4/2023г., който е бил удължен до 9 октомври 2023г., защото земеделският производител е считал, че го е подал навреме и е изпълнил условията. Документът е предоставен след този срок, но преди произнасянето по заявлението и затова е следвало да бъде съобразен. При извършените административни проверки в Таблица 6.2 колона 3 насажденията са вписани като неплододаващи, въпреки че според заверения от агроном документ по образец е посочено, че са плододаващи. А в случай, че се приема, че не е представен документа в срока според указанията е следвало да не се попълва колоната. В същото време е налице противоречие на колона 3 с данните в колона 6, тъй като са представени всички необходими документи, доказващи реализираната продукция от парцелите. Налице е явно несъответствие, тъй като няма как да бъде реализирана продукция от неплододаващи насаждения. След като не е представен документ в срока, след извършването на административните проверки на заявлението и преди издаването на уведомителното писмо е следвало да се изяснят всички факти и обстоятелства от значение за случая като се даде възможност на земеделския производител да представи документа, за да се установи дали насажденията са плододаващи. Не е било изпратено уведомление до земеделския производител за представянето на такъв документ, но независимо от това той го е представил преди издаването на уведомителното писмо и е следвало да бъде съобразен, а в случай на съмнение да се извърши проверка на място и проверка от НАП на представените документи за реализирана продукция от парцелите.

В чл. 59 ал.4 и чл. 61 ал.1 от Наредба № 3 / 2023г. са уредени задълженията на фонда да уведоми земеделските производители за установени несъответствия при административните проверки и възможностите за представяне на допълнителни доказателства и изменение в заявленията. Земеделският производител не е бил уведомен от ДФЗ за установени несъответствия при административните проверки и не му е дадена възможност да представи документа в срок, с което е допуснато съществено процесуално нарушение. Затова представеният преди издаване на уведомителното писмо документ съгласно чл. 25 ал.4 от Наредба № 3/10.03.2023г., доказващ, че площите са плододаващи е следвало да бъде съобразен в крайния акт и тъй като заявлението отговаря и на всички останали условия за подпомагане по чл. 25 ал.1 и ал.3 от наредбата, да се изплати подпомагане за заявените площи съгласно ал.5 в размер на 1446,21 лв.

По тези съображения УП за отказано финансиране е незаконосъобразен, тъй като е постановен при съществено нарушение на административно-производствените правила, противоречи на материалния закон и целта на закона и следва да се отмени, а делото да се върне на административния орган за ново произнасяне при съобразяване със задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.

Водим от горното и на осн. чл. 172 ал.2 и чл. 173 ал.2 от АПК съдът

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ Уведомително писмо Изх. № 02-150-2600/2039 от 01.06.2025г. на Изпълнителния Директор на ДФЗ, в частта, с която е отказано финансово подпомагане на земеделския производител Ц. П. П. от гр. Плевен по интервенция, обвързана с площ за кампания 2023г. за: Обвързано с производството подпомагане на доходите за плодове - сливи (ИП) в размер на 1446,21лв.

ВРЪЩА преписката на Изпълнителния Директор на ДФЗ за ново произнасяне при съобразяване със задължителните указания по тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите на решението.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен Административен съд, подадена чрез Административен съд - Плевен в 14-дневен срок от съобщението.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните.

Съдия: