Решение по дело №2140/2017 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1096
Дата: 22 май 2018 г. (в сила от 4 февруари 2020 г.)
Съдия: Йова Петкова Проданова
Дело: 20177050702140
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 юли 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е Ш Е Н И Е

 

 

                                          гр. Варна

 

     В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВАРНА, четиринадесети състав, в открито съдебно заседание на двадесет и четвърти април две хиляди и осемнадесета година, в състав:

 

                                                                        СЪДИЯ: ЙОВА ПРОДАНОВА            

                                                                       

при секретаря Наталия Зирковска изслуша докладваното от съдията адм. д. № 2140  по описа за 2017 год. и за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Глава десета на Административния процесуален кодекс.

Образувано е по жалба на Сдружение за оптимизиране на правосъдието и администрацията, ЕИК *********, със седалище и адрес гр.Варна, бул."***, представлявано от Ю.Ч., против Писмо изх.№ 94-00-67 от 29.06.2017 година на Директора на Дирекция "Правна" при Министерството на регионалното развитие и благоустройството по заявление по Закона за достъп до обществена информация, вх.№ РСЦ17-РИО09-3 от 01.06.2017 година.

 В жалбата се твърди незаконосъобразност на отговора на адресата на заявлението поради противоречието му с материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона, основания по чл.146, т.4 и т.5 от АПК.

Съображенията на жалбоподателя са за неотносимост към исканата информация на изявлението на МРРБ,  че за него не съществува нормативно установено задължение за поддържане във всеки момент от време на данни за броя на гражданите с избирателни права и неоснователност на втория, предявен от дирекцията довод, за несъществуващо за органа нормативно задължение за поддържане във всеки момент на данни за броя на пълнолетните български граждани с постоянен и/или настояще адрес на територията на конкретна община, район, кметство или населено място. Според жалбоподателя разпоредбата на чл.102, ал1, т.1 във връзка с чл.104 от Закона за гражданската регистрация задължава изрично Главна дирекция "ГРАО" и териториалните й звена да поддържат в актуално състояние ежедневно променящите се данни от гражданската регистрация, както и хронология на променените данни. Искането е писмото да бъде отменено, като на органа бъде указан срок за предоставяне на заявената информация, с присъждане на направените по делото разноски.

Ответната страна Директорът на Дирекция "Правна" при Министерството на регионалното развитие и благоустройството, чрез процесуален представител, оспорва допустимостта на жалбата по съображения, че оспореното писмо не представлява индивидуален административен акт, тъй като с него няма произнасяне по същество или отказ за предоставяне на достъп до обществена информация. Изразено е становище, че писмото е вид кореспонденция, с която заявителят е информиран, че посочената в заявлението му информация не се съхранява в МРРБ, с позоваване на чл.33, по аргумент от чл.32, ал.1 от ЗДОИ. В писмена защита са изложени и съображения, основани на Закона за защита на личните данни.  

            По възражението за недопустомост на производството.

            Оспореното писмо съдържа изявление, че в Главна дирекция ГРАО не е налична исканата от заявителя информация, като са изложени мотиви, че за МРРБ не съществува нормативно установено задължение  за поддържане на данни за броя на гражданите с избирателни права и на броя на пълнолетните български граждани с постоянен и /или настоящ адрес на територията на конкретна община, район, кметство или населено място.

            По съществото си това изявление не само носи информация, но представлява акт, с който приключва предвиденото в ЗДОИ производство в хипотезата на чл.33 от ЗДОИ. С подаването на жалбата с твърдения за незаконосъобразност на дадения отговор по съображения за установено от закона нормативно задължение за административния орган да поддържа исканата информация, пред съда е поставен за разрешение спор за право, спор за приложение на нормата на чл.33 от ЗДОИ. Оспорването на наличието на хипотезата на чл.33 от ЗДОИ в конкретния случай налага преценка на съда по същество, поради което съдът намира, че предмет на оспорване е индивидуален административен акт, което обуславя допустимостта на производството и неоснователността на предявеното възражение за недопустимост на производството.

            По законосъобразността на акта

            Съдът, въз основа на събраните по делото доказателствата и преценка на законосъобразността на обжалвания акт с оглед предявените основания и служебно, в изпълнение на разпоредбата на чл.168 от АПК, приема следното:

            Оспореният акт на Директора на Дирекция „Правна“ при Министерството на регионалното развитие и благоустройството изх.№94-00-67 от 29.06.2017 година представлява отговор на Заявление за достъп до обществена информация от Сдружение за оптимизиране на правосъдието и администрацията вх.№РСЦ17-РИ09-3 от 01.06.2017 година, в частта по т.3, препратено по компетентност на ГД ГРАО, с което от кмета на район „Средец“ София – Столична община е поискана информация относно броя на лицата „.... към датата на справката, с отчитане на 6 месечна уседналост, а именно: 3.1.Брой на пълнолетните български граждани, които през последните 6 месеца преди датата на справката имат постоянен адрес ***, независимо от това дали същият съвпада с настоящия; 3.2.Брой на пълнолетните български граждани, които през последните 6 месеца преди датата на справката имат настоящ адрес ***, независимо от това дали същият съвпада с постоянния; 3.3 Брой на пълнолетните български граждани, които през последните 6 месеца преди датата на справката имат едновременно постоянен и настоящ адрес ***.

            В писмото от 29.06.2017 година е заявено, че Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" подддържа данните, които са регламентирани в чл.11, ал.3, чл.25, чл.41а, ал.1 и ал.5 и чл.89, ал.7 във връзка с чл.102, ал.1, т.1 от Закона за гражданската регистрация. Посочено е, че за МРРБ не съществува нормативно установено задължение за поддържане на данни за броя на гражданите с избирателни права, както и задължение за поддържане във всеки момент от време на данни за броя на пълнолетните български граждани с постоянен и/или настоящ адрес на територията на конкретни община, район, кметство или населено място, поради което според органа, в ГД ГРАО не е налична исканата информация.

            В подкрепа на поддържаното от жалбоподателя становище са представени като писмени доказателства:

            - жалба от сдружението до Административен съд - Стара Загора;

            - Писмо от Централна избирателна комисия от 17.11.2017 година, в което е заявено, че кметовете на общини и областните управители извършват 6 месеца преди общи избори за общински съветници и за кметове проверка по реда на чл.99б от Закона за гражданската регистрация на всички адресни регистрации, извършени в последните 12 месеца; проверката приключва не по-късно от три месеца преди прозивеждането на изборите; проверка на обстоятелствата по чл.396 от ИК се извършва от МВР и Министерството на правосъдието по искане на органите по чл.23, ал.1от ИК;  

            - писмо изх.№92-00-414 от 10.09.2016 г на Главен секретар на МРРБ, на основание съдебно удостоверение по адм.д.1540/2016 година на Административен съд - Варна, в което е посочено, че съгласно  чл.104 от ЗГР ГД ГРАО регистрира и подържа в актуално състояние данните от гражданската регистрация в регистрите по чл.102, ал1, т.1 от ЗГР, като данните в същите се променят ежедневно. При провеждане на избори ГД ГРАО отпечатва избирателни списъци въз основа на Националния регистър на населението за всеки конкретен избор, но няма задължение да съхранява данните, въз основа на които са отпечатани избирателните списъци. Списъците се предават на съответните общински администрации и не се съхраняват в МРРБ. ГД ГРАО не разполага със специализиран статистически софтуер за извличане на данни за минал период от време;

            - Заявление за достъп до информация до Централна избирателна комисия от 03.07.2017 година относно проверките за наличието на 6 месечна уседналост;

            - писмо до сдружението от Централна избирателна комисия от 13.07.2017 година, в което е заявено, че заявлението е препратено по компетентност до община Стара Загора и община Варна;

            - писмо от 25.07.2017 година от министерството по правосъдието до сдружението за предоставяне на искана обществена информация и за изпращане по компетентност на заявление за достъп до обществена информация до МВР, община Стара Загора и община Варна;

            - писмо от 31.07.2017 година на Дирекция "Правно -нормативна дейност" при МВР до МРРБ, с копие до сдружението, за препращане на заявление за достъп до обществена информация, изпратено от Централна избирателна комисия;

            - Отговор на писмото от 31.07.2017 година от Дирекция "Правна" при МРРБ от 10.08.2017 година, в което е посочена информацията, която предоставя ГД ГРАО при изготвяне на избирателните списъци за провеждане на избори и референдум;

            - писмо на Дирекция "Правна" при МРРБ от 21.08.2017 година до сдружението в отговор на заявление за достъп до обществена информация във връзка с изготвяне на избирателните списъци за провеждане на избори на общински съветници и кметове;

            - писмо на Дирекция "Правна" при МРРБ от 24.08.2017 година до сдружението, с копие до МВР, в отговор на заявление за достъп до обществена информация във връзка с изготвяне на избирателните списъци за провеждане на избори и референдуми;

            - писма от 12.06.2017 година от администрацията на Министерски съвет до Централната избирателна комисия  и до МРРБ, с копия до сдружението, с които се препраща заявление за достъп до обществена информация от 05.06.2017 година;

            - заявления за достъп до обществена информация до министерството на вътрешните работи и до Главния прокурор, двете от 05.06.2017 година, относно наличието на техническа възможност за изготвяне в системата на МВР, респ. за получаване от Прокуратурата на Република България, на поименни списъци и справки за броя на пълнолетните български или чужди граждани с постоянен и /или настоящ адрес и срок на уседналост;

            - писмо на МВР до сдружението по повод на заявлението от 05.06.2017 година за удължаване на срока на отговора и Решение от 28.06.2017 година за предоставяне на исканата информация. В решението е заявено, че използваните от МВР приложни програмни продукти нямат функционалната възможност за сортиране на данните от националната база данни "Население", за изготвяне на списъци /обобщени справки, статистики/ по критерии за възраст, община, район, кметство, населено място, квартал, по текуща дата или посочена задна дата. МВР получава актуална информация от Национална база данни по реда на чл.112, ал.1 от Закона за гражданската регистрация с цел издаване на български лични документи. Получаваната информация се ползва само за служебни цели и не може да бъде предоставяне на трети лица освен за полицейски нужди. Търсената от сдружението информация представлява обществена информация и може да бъде предоставяна по реда на ЗДОИ;   

            - Решение от 16.06.2017 година на зам.главен прокурор за предоставяне на исканата информация. В писмена справка от същата дата е посочено, че Прократурата на РБ не разполага с програмен продукт или друга техническа възложност за групово извличане на данни от ВБД "Население" и изготвяне на обобщени списъци по описания в зативането начин. Достъпът до НБД от страна на органите на съдебната власт до ВБД се осъществява по реда на Наредба №14 за реда и начина за предоставяне на достъп до НБД;

            - съдебно удостоверение по адм.д. 11681/2016 г. на Върховен административен съд за снабдяване с доказателства от МРРБ има ли в министерството методика /алгоритъм/ за проверка на подписки по критерии, които са били валидни към определена минала дата, предвид хипотезите на Изборния кодекс и ЗПУГДВМС, според които проверката винаги се извършва след датата на внасяне  и вписване на подписката в регистъра;

            - писмо- отговор на удостоверението от 11.10.2017 година на Главен секретар на МРРБ, в което обобщено е заявено, че МРРБ - ГД ГРАО не разполага с "методика" за проверка на подписки по критерии, валидни за определена минала дата или период - данните в регистъра на населението, посочени в чл.25 от ЗГР се поддържат в НБД "Население" в актуално състояние, обновняват се ежедневно с оглед законовото задължение към конкретен вид избор в избрателните списъци да се вписват лицата, притежаващи изборни права към момента на провеждане на избора.

            В отговора е посочена функционалната компетентност на Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" при МРРБ да осъществява методическо ръководство и контрол на дейностите, свързани с гражданската регистрация, която произтича от чл.113 от Закона за гражданската регистрация и задължението по чл.102, ал.1,т.1 във вр. чл.104 от Закона за гражданската регистрация за МРРБ, чрез ГД ГРАО да поддържа в актуално състояние данните от гражданската регистрация в регистъра на населението в електронен вид - Национална база данни "Население". В съответствие със закона данните се актуализират /променят/ ежедневно въз основа на документи /информация/ в електронен вид, постъпваща от общинските администрации. Приложните програмни продукти за експлоатация на НБД са разработени с възложените от законодателството функции на МРРБ, като софтуерът на регистъра на населението позволява да се генерират определени изходи, които винаги са базирани върху актуалните данни за лицата. Извън законовите правомощия на ГД ГРАО и МРРБ е да изготвя и извлича статистическа информация за отминал период, поради което и дирекцията не разполага със спезиализиран статистически софтуер;

            -писмо от 19.10.2017 година на Главен секретар на МРРБ до председателя на ИК"Зелена младост" относно съдебно удостоверение по адм.д. №5022/2017 година на Административен съд - София град, в което е заявено относно проверката на подписката в подкрепа на предложение за поизвеждане на местен референдум на територията на район "Младост", София, че чрез автоматизирано извличане на данни от регистъра на населението е установен броят на лицата, относим към датата на вписване на предложението в регистъра, съгласно чл.27, ал.4 и ал.5 от ЗПУГДВМС, като при извършване на проверката са използвани техническите и приложни прогламни средства за поддръжка и експлоатация на НБД. Използваният софтуер представлява генератор на изходи, чрез който се заявяват и изпълняват различни справки въз основа на данните за лицата, които се подвържат в електронен личен регистрационен картон съграсно чл.25 от ЗГР.

            В отговор на издадено на жалбоподателя удостоверение, от Главен секретар на МРРБ е представено писмо от 28.02.2018 година, в която е посочена функционалната компетентност на Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" при МРРБ да осъществява методическо ръководство и контрол на дейностите, свързани с гражданската регистрация, произтичаща от чл.113 от Закона за гражданската регистрация, като в тази връзка прилогните програмни продукти за поддръжка и експлоатация на НБД "Население" са разработени в съответствие с възложените в законодателството функции на МРРБ. В съответствие със Закона за гражданската регистрация данните в НБД се актуализират /променят/ ежедневно въз основа на документи /информация/ в електронен вид, постъпваща от общинските администрации. Софтуерът на регистъра на населението позволява да се генерират определени изходи /справки и списъци/, които винаги са базирани върху актуалните данни за лицата /към датата на извличане на данните/. По повод зачестилите инициативи за провеждане на местни референдуми и с оглед задължението, произтичащо от разпоредбата на чл.29, ал.2 от Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, ГД ГРАО да извършна проверки на подписки, е създадена техническа възможност за извличане на броя на лицата с избирателни права към момента на вписване на предложението в регистъра, съгласно чл.27, ал.1, т.3 от ЗПУГДВМС.

            По делото е представено и Становище на Главния директор на Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" в МРРБ, вх.№ 6426 от 03.04.2018 година, с което е заявено, че по повод зачестилите инициативи за провеждане на местни референдуми и с оглед задължението, произтичащо от разпоредбата на чл.29, ал.2 от Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, е създадена техническа възможност за извличане на броя на лицата с избирателни права към момента на вписване на предложението в регистъра, съгласно чл.27, ал.1, т.3 от ЗПУГДВМС, независимо от продължителността на периода между вписването в регистъра и предаването на подписката за проверка от ГД ГРАО.

            Писмо с идентично съдържание е представено и по повод Определение на съда от с.з. от 02.04.2018 година.

            Разпоредбата на чл.2, ал. от Закона за достъп до обществена информация дава легално определение на понятието обществена информация ката "всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закон субекти". Според ал.2 на чл.2 информацията е обществена независимо от вида на нейния материален носител, но ал.3 на чл.2 дава нейните характеристики, като посочва, че тя е "обективирана върху мателриален носител, включително съхранена като документ, звукозапис или видеозапис, и събрана или създадена от организация от обществения сектор. Нормата на ал.4 на чл.2, приета ДВ бр.97/2015 година, в сила от 12.01.2016 година предвижда информацията по ал.3, да се поддържа "и в електронен вид".

            Посочената в разпоредбата на чл.2 от ЗДОИ характеристика на обществената информация - обективирана върху материален носител, предполага нейното физическо съществуване.

            Безспорни са задълженията на Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" в МРРБ, възложени със Закона за гражданската регистрация и със Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление. Посочените доказателства еднозначно установяват, че  данните в НБД се актуализират /променят/ ежедневно въз основа на документи /информация/ в електронен вид, постъпваща от общинските администрации, като софтуерът на регистъра на населението позволява да се генерират определени изходи /справки и списъци/, основани върху актуалните данни за лицата /към датата на извличане на данните/.

            Спорът в процеса е представлява ли исканата със заявлението на сдружението информация обществена информация по смисъла на ЗДОИ, за да бъде задължена Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" в МРРБ да я предостави на жалбоподателя.

            Изрично е изявлението на ответната страна в Становището до съда, вх.№ 6426 от 03.04.2018 година, че по повод зачестилите инициативи за провеждане на местни референдуми и с оглед задължението, произтичащо от разпоредбата на чл.29, ал.2 от Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, ГД ГРАО да извършва проверки на подписки, е създадена техническа възможност за извличане на броя на лицата с избирателни права към момента на вписване на предложението в регистъра, съгласно чл.27, ал.1, т.3 от ЗПУГДВМС, независимо от продължителността на периода между вписването в регистъра и предаването на подписката за проверка от ГД ГРАО.

            Като тълкува разпоредбите на чл.104 от Закона за гражданската регистрация във връзка с чл.102 от същия закон и чл.29, ал.2 от ЗПУГДВМС, съдът намира, че задължението по чл.104, т.1 за регистриране, съхраняване и поддържане в актуално състояние на данните от гражданската регистрация и по т.2 за съхраняване и поддържане на хронология на променени данни в гражданската регистрация, са свързани с начина на функциониране на системата, като в предвидени от конкретни законови разпоредби случаи, се извлича и създава информация по определени критерии. Изложеното в становището от 03.04.2018 година на ГД ГРАО за създадена техническа възможност за извличане на броя на лицата с избирателни права към един минал момент установява налична възможност за изпълнение на специалните правила на чл.29, ал.2 от ЗПУГДВМС за всеки отделен случай на местен референдум.

            Определянето от чл.2 на ЗДОИ на обществената информация като обективирана на материален носител, предполага нейното съществуване в търсения вид, без да се налага нейното създаване. Предявеното искане от сдружението за достъп до информация предполага извличане на данни от единната система за гражданска регистрация по посочените в заявлението критерии, т.е. предмет на искането не е съществуваща, обективирана върху материален носител /ал.2 на чл.2 ЗДОИ/ обществена информация. Данните, въз основа на които би се получила търсената информация, съществуват в системата за гражданска регистрация, но удовлетворяването на искането е свързано със създаване на нова, несъществуваща досега информация по зададените критерии. Изложеното налага извода на съда, че заявлението има за предмет информация, която не може да бъде квалифицирана като "обществена информация" по смисъла на чл.2 на ЗДОИ.

            Основателен е доводът на ответната страна, че предоставянето на данни от единната система за гражданска регистрация е допустимо само в изрично предвидените от закона хипотези. Заявлението за достъп до обществена информация на Сдружението за оптимизиране на правосъдието и администрацията от 01.06.2017 година не попада в предвидена от специален закон хипотеза. В конкретния случай за Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" не е налице нормативно задължение за извличане на данни от единната система за гражданска регистрация.

            Предвид изложените съображения съдът намира жалбата неоснователна, което налага отхърлянето й, поради което, на основание чл.172, ал.2 от Административнопроцесуалния кодекс, съдът

 

                            

                                      Р   Е   Ш   И   : 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Сдружение за оптимизиране на правосъдието и администрацията, ЕИК *********, със седалище и адрес гр.Варна, бул."***, представлявано от Ю.Ч., против Писмо изх.№ 94-00-67 от 29.06.2017 година на Директора на Дирекция "Правна" при Министерството на регионалното развитие и благоустройството по заявление по Закона за достъп до обществена информация, вх.№ РСЦ17-РИО09-3 от 01.06.2017 година.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14 / четиринадесет / дневен срок от съобщението до страните.

 

                                                                        СЪДИЯ: